Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:13

Jildau schreef:
En voor Nederland is het best extreem. ;) Het is nooit wekenlang 27 graden.


Daarom zijn de meeste paarden er nu wel aan gewend......

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:14

suffie schreef:
Jildau schreef:
En voor Nederland is het best extreem. ;) Het is nooit wekenlang 27 graden.


Daarom zijn de meeste paarden er nu wel aan gewend......


Waaraan gewend? Dat het de ene dag 17 graden is en de volgende 27? Ik denk dat je daar niet aan kunt wennen.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:28

Jildau schreef:
En voor Nederland is het best extreem. ;) Het is nooit wekenlang 27 graden.


Ik weet niet in welke Drachten jij woont... Maar die vlak bij mij is het nog maar net een week lang boven de 20 graden, nog maar één keer boven de 27 geweest omdat mijn auto in de zon stond :+
Verder tussen de 20 en 25 graden met flink wat wind...

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:36

Janine1990 schreef:
Jildau schreef:
En voor Nederland is het best extreem. ;) Het is nooit wekenlang 27 graden.


Ik weet niet in welke Drachten jij woont... Maar die vlak bij mij is het nog maar net een week lang boven de 20 graden, nog maar één keer boven de 27 geweest omdat mijn auto in de zon stond :+
Verder tussen de 20 en 25 graden met flink wat wind...


Is geheel afhankelijk van waar je bent lijkt me. Wel schaduw, geen schaduw, wel wind, totaal beschut. Bij mij in de tuin is het al 30 geweest (geen wind) terwijl het op stal bijvoorbeeld een stuk kouder is omdat het daar waait. Het is hier in huis al 26 graden. :')

Maar het gaat er volgens mij om wat je met je paard doet als het wel heel warm is en volgens mij is het dan in veel delen van Nederland wel.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:39

Hier hebben we al vanaf 17 april zomerse temperaturen met elke dag ruim boven de 20 graden en geen druppel regen. Ik merk dat de paarden hun hele ritme aan de temperatuur hebben aangepast, qua eten, liggen en schuilen in de stal op het heetst van de dag. 's Middags uit mijn werk reed ik altijd al, doe ik nu ook en ik merk geen verschil aan mijn paarden.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:42

Jildau schreef:
Is geheel afhankelijk van waar je bent lijkt me. Wel schaduw, geen schaduw, wel wind, totaal beschut. Bij mij in de tuin is het al 30 geweest (geen wind) terwijl het op stal bijvoorbeeld een stuk kouder is omdat het daar waait. Het is hier in huis al 26 graden. :')

Maar het gaat er volgens mij om wat je met je paard doet als het wel heel warm is en volgens mij is het dan in veel delen van Nederland wel.


Je wilt werkelijk die dingen gebruiken als maatstaf voor het weer?
Zou niet best zijn als men dat in de bilt deed...

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:42

Janine1990 schreef:
Jildau schreef:
Is geheel afhankelijk van waar je bent lijkt me. Wel schaduw, geen schaduw, wel wind, totaal beschut. Bij mij in de tuin is het al 30 geweest (geen wind) terwijl het op stal bijvoorbeeld een stuk kouder is omdat het daar waait. Het is hier in huis al 26 graden. :')

Maar het gaat er volgens mij om wat je met je paard doet als het wel heel warm is en volgens mij is het dan in veel delen van Nederland wel.


Je wilt werkelijk die dingen gebruiken als maatstaf voor het weer?
Zou niet best zijn als men dat in de bilt deed...


Sorry ik begrijp je echt niet.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:47

Jildau schreef:
Sorry ik begrijp je echt niet.


30 graden in een beschutte tuin, 26 graden achter glas.
Dat is niet representatief voor het weer...
Dat is niet representatief voor de besluiten van iemand die wel of juist niet gaat rijden.

In De Bilt wordt de rest van de week geen dag boven de 26 graden voorspeld :') Poeh poeh, wat extreem...

Normaal in deze tijd van het jaar: Max 22, min 13.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:02

Janine1990 schreef:
Jildau schreef:
Sorry ik begrijp je echt niet.


30 graden in een beschutte tuin, 26 graden achter glas.
Dat is niet representatief voor het weer...
Dat is niet representatief voor de besluiten van iemand die wel of juist niet gaat rijden.

In De Bilt wordt de rest van de week geen dag boven de 26 graden voorspeld :') Poeh poeh, wat extreem...

Normaal in deze tijd van het jaar: Max 22, min 13.


Dat is niet representatief maar meer om aan te geven dat het op de ene plaats veel warmer/benauwder kan zijn dan op de andere. Dat het bij de ene manege erg waait en rijden daardoor prima kan maar misschien op een andere stal waar de bak heel beschut en vol in de zon ligt ik het niet zou doen. Dat maakt het ook zo lastig.

Ik veroodeel niemand die wel gaat rijden maar vind dat je dat zelf moet beslissen en dat dus ook afhankelijk is van een aantal dingen. Logisch nadenken dus.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:03

Janine Serieus? Het is al twee maanden zomers warm en kurkdroog. Hoe komt het dat jij dat niet meekrijgt?

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:25

Nikass schreef:
Janine Serieus? Het is al twee maanden zomers warm en kurkdroog. Hoe komt het dat jij dat niet meekrijgt?


2 maanden zomers warm? :')

https://cdn.knmi.nl/system/pages/image1 ... 1530455812

https://cdn.knmi.nl/system/pages/image1 ... 1527847183

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zomerse_dag

In juni welgeteld 5 zomerse dagen, in mei 13 zomerse dagen.

Ja, het is warmer dan gemiddeld. Het is kurkdroog.

Maar extreme temperaturen??? :n
Echt een knap staaltje overdrijven.

Bericht is al een paar dagen oud. De voorspelde warmte kwam niet met langdurig een stevig noord/noordoostelijke wind. Daarmee zal het nog behoorlijk lang droog blijven, helaas geen regen. Maar wel droog... Luchtvochtigheid dus laag en met een windje erbij behoorlijk aangenaam met de schoolvakanties op komst.
De temperatuur moeten we ons niet druk om maken, de droogte is een ander verhaal.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:20

Janine1990 schreef:
Nikass schreef:
Janine Serieus? Het is al twee maanden zomers warm en kurkdroog. Hoe komt het dat jij dat niet meekrijgt?


2 maanden zomers warm? :')



Hier wel ja :j

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:45

CharleyT schreef:
Temperatuur alleen zegt niks. Vandaag van 9 tot 13 uur zitten jureren. Paarden die droog van de trailer kwamen en in de ring een aantal te frisse paarden. Toch 27 gr. op de teller, maar stevige wind doet wonderen.
Vind je het te warm, gewoon niet gaan, gelukkig ieder zijn keuze. Maar liever niet met het vingertje wijzen naar anderen die wel hun proefje rijden.


Precies dit, ik ben echt voor dierenwelzijn, maar ik vind dat we tegenwoordig wel heel erg doorslaan. Als ik op bokt lees mag je amper nog wat met je paard.

Dierenwelzijn, helemaal goed, overdreven pamperen...............nee!

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:38

Nikass schreef:
Hier wel ja :j


Beetje jammer dat je niet reageert op mijn bronnen. Maakt je niet veel geloofwaardiger :')

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:07

De wind doet momenteel wonderen. Het was hier gisteren 26 graden maar ik heb door het windje prima kunnen rijden om 12.00 uur. Waar ik wel gek van wordt is de hoeveelheid prikbeesten. Normaal gesproken hebben we daar hier niet extreem last van maar dit jaar is het echt niet te harden. Paard wordt gewoon door zijn vliegendeken heen geprikt.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:51

damian23 schreef:
De wind doet momenteel wonderen. Het was hier gisteren 26 graden maar ik heb door het windje prima kunnen rijden om 12.00 uur. Waar ik wel gek van wordt is de hoeveelheid prikbeesten. Normaal gesproken hebben we daar hier niet extreem last van maar dit jaar is het echt niet te harden. Paard wordt gewoon door zijn vliegendeken heen geprikt.


Zijn dit jaar ook veel minder zwaluwen. Wij hebben weliswaar geen prikbeesten. Maar wel enorm veel vliegen. En ze zitten in de stal vanwege de wind natuurlijk.

Altijd veel zwaluwen, dus hier wordt geringd. Vorig jaar rond deze tijd ver over de 250. Nu nog maar 169... zoveel eten hebben ze ook niet nodig helaas.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:55

Wedstrijden etc rij ik gewoon. Wel vindt ik dat het nu te warm is en vooral te felle zon om paarden de hele dag in de zon te zetten. Op stal hebben wij geen schaduw dus de paarden stonden dan de gehele dag weg te bakken in de zon. Daarom hier nu een tropenrooster en staan ze buiten van 20:00 tot 11:00 ipv overdag.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:22

Quote: In De Bilt wordt de rest van de week geen dag boven de 26 graden voorspeld :') Poeh poeh, wat extreem...

Nogmaals:in de Bilt word gemeten in de schaduw! 26 graden in de schaduw is 36 graden in de zon! en ja dat is extreem warm,maar niet extreem voor Nederland,dit halen we elk jaar wel.
Daarbij is het algemeen bekend dat paarden absoluut niet tegen hitte kunnen, wel veel beter tegen de kou.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:42

gohya schreef:
Quote: In De Bilt wordt de rest van de week geen dag boven de 26 graden voorspeld :') Poeh poeh, wat extreem...

Nogmaals:in de Bilt word gemeten in de schaduw! 26 graden in de schaduw is 36 graden in de zon! en ja dat is extreem warm,maar niet extreem voor Nederland,dit halen we elk jaar wel.
Daarbij is het algemeen bekend dat paarden absoluut niet tegen hitte kunnen, wel veel beter tegen de kou.


Moet je wel even goed kijken, de wind is namelijk wel van invloed:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... emperatuur

https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag149.php

Er wordt dus luchttemperatuur gemeten en daar is de zon wel degelijk op van toepassing.
Schaduw is in deze ook relatief. De hut staat namelijk wel degelijk in de zon.

Ik heb je opmerking nu al voor de derde keer gezien. Maar het is duidelijk het verhaal van het klokje en de klepel.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:44

gohya schreef:
Quote: In De Bilt wordt de rest van de week geen dag boven de 26 graden voorspeld :') Poeh poeh, wat extreem...

Nogmaals:in de Bilt word gemeten in de schaduw! 26 graden in de schaduw is 36 graden in de zon! en ja dat is extreem warm,maar niet extreem voor Nederland,dit halen we elk jaar wel.
Daarbij is het algemeen bekend dat paarden absoluut niet tegen hitte kunnen, wel veel beter tegen de kou.


Ongeacht welke standaard je meet (in de zon of de schaduw) er is een punt waarop we zeggen het is warm, en een punt het is fris voor de tijd van het jaar. 20 graden in de schaduw (en volgens jou 30 in de zon) vind ik echt een prima temperatuur om te rijden. Dan zeg ik toch niet, het is 30 graden, ik pas het tropenrooster toe? Het is toch pas vanaf 25 graden ofzo normaal om dingen te gaan aanpassen? (en dan nog afhankelijk van omgeving, wind en persoonlijke voorkeur)

Edit: als je gewoon even kijkt naar de temperatuur historie (dankjewel Janine) dan valt dat zomers echt wel mee hoor. En als jij of je paard moeite heeft met deze temperaturen dan pas je je toch aan?

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:53

Hier is het vanaf mei mooi zomerweer. Gortdroog nu.
Het is gewoon een prachtige, stabiele zomer tot nog toe sinds jaren!
Mogen absoluut niet klagen.

Geniet er van!!

Femke_Tweety

Berichten: 12005
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:54

Bij de meeste paarden zou ik inderdaad rustiger aan doen met stevige hitte.

Mijn nu gepensioneerde paard is een beetje een uitzondering. Daar deed ik ook wel kalm mee bij hitte, maar meer voor mezelf :')
Tweet leeft echt óp bij warm weer, kan hem niet heet genoeg zijn.
Hij zweet heel makkelijk (dat zie ik dus als voordeel...) en is bij hitte echt op zijn best.
Maffe Portugees.

Inmiddels is hij met pensioen, staat hij in een stal met áltijd open deur, die op een betonuitloop komt, dan zandpaddock (wit zand) dan weiland.
Dus hij kan kiezen wat hij doet.
Altijd de optie om de stal in te gaan.
Meestal staat hij gewoon te bakken in de zon, of ligt in het warme witte zand te chillen.


Voor mij is dit te heet, paard lief is op zijn best bij 25 plus graden.
(en ja, ik wéét dat dat niet normaal is... Beest is ook niet normaal... :D)

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:11

gohya schreef:
Quote: In De Bilt wordt de rest van de week geen dag boven de 26 graden voorspeld :') Poeh poeh, wat extreem...

Nogmaals:in de Bilt word gemeten in de schaduw! 26 graden in de schaduw is 36 graden in de zon! en ja dat is extreem warm,maar niet extreem voor Nederland,dit halen we elk jaar wel.
Daarbij is het algemeen bekend dat paarden absoluut niet tegen hitte kunnen, wel veel beter tegen de kou.

Nope.
Juist in een open veld.
In 2009 is hij verplaatst omdat er bomen in de buurt hoger waren geworden en hij vaker in de luwte (uit de wind) en in de schaduw kwam.
Afbeelding
http://www.weerstationhaaksbergen.nl/we ... k-aan-knmi

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:35

We wonen niet allemaal in De Bilt. Hier is het toch echt al weken niet onder de 25 graden gekomen en volgens de voorspelling blijft het zo.
Inderdaad Popstra, een lange zwoele zomer sinds mei, het heeft ook zijn positieve kanten, al vind ik de 30 graden die hier regelmatig gehaald wordt wel te heet.
Merrie met veulen staat overdag op stal in verband met de hitte en de dazen, ondanks dat er een (klein) gedeelte schaduw op de wei is.
Op de wei wordt ze gek.

Sintara

Berichten: 7424
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:41

Mijn verzorgpaarden vonden het de warmte eerst wel heftig, maar zijn inmiddels gewend.. Omdat het ´s avonds echt veel koeler is zweten ze niet eens meer veel tijdens het trainen. Dus we doen inmiddels weer normaal!
Als ik merk dat ze moeten stappen doe ik dat, maar dat is logisch.