Groen licht voor gebruik stamcelproduct bij artrose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Groen licht voor gebruik stamcelproduct bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:31

Nieuwsblad.be
Medisch

Het Evergems bedrijf GST kreeg van het Europees Geneesmiddelenagentschap de beoogde aanbeveling voor een veterinair stamcelproduct. Arti-Cell Forte kan zo binnenkort op de markt komen en zal paarden genezen van gewrichtsontstekingen. Global Stem Cell Technology (GST), dat door veearts Jan Spaas en zijn vrouw Sarah Broeckx werd opgericht, is een pionier op het gebied van veterinaire stamceltherapie.

“Arti-Cell Forte is in de Europese Unie het eerste diergeneesmiddel op basis van stamcellen dat een positief advies krijgt”, zegt CEO Spaas. “We moesten er een jaar op wachten, maar nu is de kogel door de kerk. We moeten nu alleen nog het fiat krijgen van de Europese Commissie, maar dat is een formaliteit.”

Samen met GST wou ook een Spaanse firma een handelsvergunning verkrijgen voor een stamcelproduct, maar die aanvraag kreeg een negatief advies. Van Arti-Cell Forte is bewezen dat het bij paarden het kraakbeen van gewrichten beschermt en versterkt. Daardoor worden gewrichtsaandoeningen tegengegaan.

Alleen in Europa lijden 1,4 miljoen paarden aan artrose. “Die kunnen we dus met ons geneesmiddel helpen”, zegt Spaas nog. “Met een krachtige stamcel uit het bloed van een gezonde donor produceren we 40 miljard stamcellen, goed voor 20.000 behandelingen.”

Het positief advies voor Arti-Cell Forte heeft gunstige gevolgen voor de tewerkstelling bij GST. “We tellen nu acht werknemers, maar nog voor het eind van 2018 werven we twee extra krachten aan en na nog eens drie jaar willen we ons personeelsbestand nog verder uitbreiden met vier extra mensen. Dat hoeven trouwens geen veeartsen te zijn. We hebben vooral laboratoriumwerk en daarvoor zijn bachelors farmaceutische wetenschappen welkom”, besluit Spaas.

iamsam

Re: Groen licht voor gebruik stamcelproduct bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:25

Wanneer beschikbaar dan ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:35

Dat klinkt goed (haast te mooi om waar te zijn) maar zal wel peperduur zijn. En omdat het bericht van een Belgische bron komt, geldt dit ook voor NL?

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:22

Helaas voor mijn merrie te laat |( ik ben wel erg benieuwd naar de slagings kansen, en helpt het bij alle fases van artrose of is het op een x moment voor dit product ook geen kans van slagen meer.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:56

Ik ben ook benieuwd hoe dit wordt toegediend. Al direct op de plek van de artrose of "gewoon zo" en dat het dan op alle artrose plekken in het lichaam belandt. Zal wel niet maar wat zou dat fijn zijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:57

Eindelijk! Het is zo lang tegengehouden!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:59

Dit bedrijf krijgt een Europese goedkeuring van de EMA en mag dus straks ook in Nederland verkopen. Voor zover ik begrepen heb wordt het middel in het aangedane gewricht toegediend.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 00:11

Wanneer zou het voor de mens zover zijn dat er een medicijn voor arthrose komt?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:46

Geld dit alleen voor paarden of kan dit ook worden toegepast bij mensen of honden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:05

En hoe wordt dit product verkregen,gaat dit ten koste van een onvrijwillige donor?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:05

anjali schreef:
En hoe wordt dit product verkregen,gaat dit ten koste van een onvrijwillige donor?

Nou ik kan mijn paard niet vragen of ze donor wil worden, maar er zijn toch ook mensen die stamcellen vrijwillig afstaan. Mocht het nodig zijn en mijn paard is geschikt, dan mogen ze best wat stamcellen afnemen hoor.. Word toch niemand slechter van?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:47

Maar als ze het hebben over ontstekingen gaat het toch om artritis, niet artrose? Ik heb altijd begrepen dat artritis ontsteking van hebt gewricht is, en artrose slijtage.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:57

...qua woorden is dit zo: -itis is ontsteking.

Maar gewrichten met artrose zijn vaak een beetje ontstoken, waarbij geldt dat het weefselherstel niet goed lukt, de weefselschade weer nieuwe 'schone' ontsteking oproept etc.

Slijtage is een ziekmakend woord.
Daar heeft een paard geen last van, maar als iemand (mens, paard, hond etc) lastig loopt, kreupel is etc en er wordt gezegd "dat het slijtage is", is 'het gewricht niet meer belasten' een logische gedachte.
Om de artrose, "de spons die het kraakbeen is" nog een beetje te voeden en zo het proces zo veel mogelijk te vertragen of zelfs om te keren is bewegen en correct belasten essentieel.

Ik ben erg benieuwd naar deze ontwikkelingen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:37

Shalimar schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe dit wordt toegediend. Al direct op de plek van de artrose of "gewoon zo" en dat het dan op alle artrose plekken in het lichaam belandt. Zal wel niet maar wat zou dat fijn zijn.

Nee ik denk dat het lokaal inspuiten wordt.
Bij de stamceltherapie met botcellen om bv cysten op te vullen werkt dat ook al zo.
Ik denk dat het dan vooral om kraakbeen producerende cellen gaat. Sinds kort is de wetenschap zo ver dat men kraakbeencellen kan produceren die zich niet omzetten in bot. Bij artrose raakt het kraakbeen in het gewricht beschadigd en dat was tot kort onherstelbaar.

Mooi nieuws.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:40

Ik ben heel benieuwd wat de resultaten zullen zijn en ook wel nieuwsgierig naar de kosten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:12

Goed nieuws! Laat maar snel komen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:19

Ik neem aan dat het idee vooral is om (verergering van) artrose te voorkomen, want herstellen van al aanwezige schade lijkt me wat moeilijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:30

...herstellen van aanwezige schade is nu al mogelijk.
(Niet makkelijk - maar dus wel mogelijk.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:23

Hoe dan? In het geval van mijn paardje ging ze van perfect mooie RX-foto's, in een maand of 3 door een soort agressieve artrose (getriggerd waarschijnlijk door het stoten van haar voet...) naar botvorming tussen de gewrichten in de koot en je ziet zelfs een hele harde verdikking aan de voorkant zitten.

Het lijkt me sterk dat dat harde spul daar nog weg kan gaan en er weer kraakbeen voor in de plaats kan komen?

Bij zo'n beschadiging is het geheel vastgroeien van het gewricht (waardoor het geen pijn meer doet) volgens DA de beste prognose en het lijkt me eigenlijk ook dat er weinig andere smaken meer over zijn als je in dat stadium zit :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:46

Ben ook wel benieuwd hoe je al aanwezige schade kan herstellen. Weet niet beter ze de gewrichten die schade hebben inspuiten met ontstekingsremmer en smeermiddel. De al aanwezige schade blijft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:23

pmarena schreef:
Hoe dan? In het geval van mijn paardje ging ze van perfect mooie RX-foto's, in een maand of 3 door een soort agressieve artrose (getriggerd waarschijnlijk door het stoten van haar voet...) naar botvorming tussen de gewrichten in de koot en je ziet zelfs een hele harde verdikking aan de voorkant zitten.

Het lijkt me sterk dat dat harde spul daar nog weg kan gaan en er weer kraakbeen voor in de plaats kan komen?

Bij zo'n beschadiging is het geheel vastgroeien van het gewricht (waardoor het geen pijn meer doet) volgens DA de beste prognose en het lijkt me eigenlijk ook dat er weinig andere smaken meer over zijn als je in dat stadium zit :(:)

Klinkt naar traumatische artrose.
Net zo iets als een verzwikte enkel: een schone ontsteking als reactie op een beschadiging.
And for some reason or the other verloopt het ontstekings/ herstelproces niet goed.

Tegen de tijd dat het hard bot is, is terug naar kraakbeen erg lastig.
(Ik ben al een paar jaar iets vergelijkbaars met mijn pink aan het doen.)

Het hele proces van kraakbeen opbouw, normaal herstel en gerstel na trauma/ bij ontsteking lijkt me wat off topic. (In de humane geneeskunde is het een ondergeschoven kindje, niet sexy en weinig kennis en onderzoek.)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:39

Bij mijn paard wordt deze therapie nu al aanbevolen.

Mijn paard had een ontsteking aan het kogelgewricht met schade aan kraakbeen en al aan het bot (pijpbeen). Dus eigenlijk synovitis en osteoartristis in het gewricht.
Er werd reeds een operatie uitgevoerd om het gewricht te spoelen en op te kuisen (shaver en curretage). Nu wordt er nog aanbevolen om (ongeveer een week na de operatie) stamcellen in te spuiten om eigenlijk het kraakbeen te herstellen en zo verdere artrose te voorkomen.
Ik ben dit ook aan het overwegen.

Naar wat ik gehoord/gelezen heb spreken ze van prijzen 1000-2000EUR

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:58

Dat klinkt goed Debravanesch. Prijs valt me mee. Ze maken dus het gewricht schoon en weer glad met een operatie en spuiten dan de kraakbeenstamcellen in?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:54

Ja, dat is toch wat ze bij mij gedaan hebben. Ik neem aan dat de behandeling uiteraard ook afhangt van de diagnose.

Bij mijn ander paard hebben ze een cyste opgevuld met stamcellen. Ze zou nog kunnen dienen als weidepaardje. We zijn nu 2 jaar verder en ik kan er terug, met toestemming van de dierenarts, wandelingen mee gaan maken. Dus ook hier positieve ervaringen met stamcellen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:05

Ja ik heb ook ervaring met het opvullen van een cyste met stamcellen. De cyste zat in het kootbeen, een beetje aan de onderkant en had een kanaaltje naar het gewricht gemaakt. Paard loopt nu weer volledig in de sport.