Ernstige zorgen over ruiterpaden in door PWN beheerd gebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ernstige zorgen over ruiterpaden in door PWN beheerd gebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 11:31

Bokt.nl / Stichting Ruiteren & Mennen
Recreatief
Ingezonden door Arabesk

Het in 2015 door PWN afgesloten ruiterpad maakt de overige ruiterpaden bij Bergen aan Zee zo goed als ontoegankelijk voor haar doelgroep.

Wegens wangedrag en oneigenlijk gebruik door mountainbikers, werd 3 jaar geleden een uiterst belangrijke ruiterpad-verbinging door PWN dichtgegooid. Dat asociaal gedrag loont bleek ook hier, want in plaats van handhavend op te treden werd door gebiedsbeheerder PWN het ruiterpad met bomen geblokkeerd en ruiters de toegang ontzegd. Ondanks alle commotie en zelfs vragen vanuit de politiek zijn er nu zelfs hekken geplaatst welke enkel door wandelaars te gebruiken zijn.

PWN gaf in 2015 aan te gaan zoeken naar een vervangende oplossing, maar deze is er tot op heden niet gekomen.

Het opgeheven ruiterpad met een lengte van 600 meter,dat parallel liep aan het fietspad van de Verspeyckweg bij Bergen aan Zee was voor ruiters de enige veilige verbinding met Bergen en de zuidelijk gelegen ruiterpaden. Nu deze essentiële verbinding als het ware eruit is geknipt, blijkt het onmogelijk om veilig hun paardenrondje van 11,1 kilometer te kunnen rijden door het zuidelijke duingebied.

Willen ruiters dat toch doen, dan zit er niets anders op dan gebruik te maken van de berm van het Verspeyckweg-fietspad (+/- 600 meter), of dat langs de N510( 2,2 kilometer). Beiden geen wenselijk situaties, die zeker bij zomerse drukte ongewenste en zelfs gevaarlijke situaties kunnen opleveren.

Doordat nog maar weinig ruiters de zuidelijke ruiterpaden veilig kunnen bereiken, dreigen deze nu helemaal te vervagen in het duin.

Ruiteren & Mennen maakt zich grote zorgen hierover. De kans bestaat namelijk dat PWN het weinige gebruik van de ruiterpaden onterecht gaat afdoen als dat er géén ambitie zou bestaat bij ruiters om te rijden in dit gedeelte van het duin, terwijl de oorzaak ligt in de toegankelijkheid. Het mag daarom nooit zo zijn dat de resterende 10,5 kilometer paden dan maar helemaal afgesloten of toebedelen gaan worden aan andere gebruikers.

Ondanks dat bij alle ingangen van het Noord-Hollands Duireservaat borden staan die recreanten een 'Hartelijk Welkom' heten, moet er voor toegang toch weldegelijk betaald worden. Dit kan via een dag- week of jaarduinkaart. Een jaarduinkaart voor wandelen en fietsen (ook mountainbiken) kost € 12,50 per jaar. Ruiters moeten zowat het 3-voudige betalen, namelijk € 36,50 per jaar. Het is dan ook zachtjes gezegd verbazingwekkend dat het 'Warme Welkom' juist voor deze hippische toeristen en recreanten een wel erg loze kreet blijkt, nu ze zo in de schaduw worden weggezet.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:05

Helemaal mee eens

Ik rij zelf in het gebied tussen Wijk aan Zee en Castricum. Hoe vaak we daar geen omgevallen bomen hebben.... maar met name voordat deze zijn weggehaald. Er wordt dik geld gevraagd voor een jaarkaart vergeleken bij wandelaars en fietsers, maar de paden worden een stuk minder onderhouden.

Eeuwig zonde dat het gebied bij Bergen niet wordt aangepast voor de ruiters. Ik hoop dat er voor jullie wat kan worden bereikt. Want hoewel overhangende bomen niet practisch zijn, is het gros van de paden wel te bereiken en berijden en dat is een stuk fijner dan helemaal geen toegang meer hebben tot het gebied door toedoen van een ander.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:12

Esther_r20 schreef:
Helemaal mee eens

Ik rij zelf in het gebied tussen Wijk aan Zee en Castricum. Hoe vaak we daar geen omgevallen bomen hebben.... maar met name voordat deze zijn weggehaald. Er wordt dik geld gevraagd voor een jaarkaart vergeleken bij wandelaars en fietsers, maar de paden worden een stuk minder onderhouden.

Eeuwig zonde dat het gebied bij Bergen niet wordt aangepast voor de ruiters. Ik hoop dat er voor jullie wat kan worden bereikt. Want hoewel overhangende bomen niet practisch zijn, is het gros van de paden wel te bereiken en berijden en dat is een stuk fijner dan helemaal geen toegang meer hebben tot het gebied door toedoen van een ander.

Inkoppertje: meld je omgevallen bomen ook bij de boswachter? Die komen namelijk niet dagelijks op alle paden. Na de storm in januari heb ik met een groep vrijwilligers alle omgevallen bomen in kaart gebracht en deze doorgegeven aan de boswachter. Die hebben uiteindelijk een bedrijf ingeschakeld om te helpen, omdat het erg veel was (ook op andere paden, die meer prioriteit hebben, zoals de beheerswegen waar brandweer en ambulance overheen moeten kunnen).

Hobbyhorse

Re: Ernstige zorgen over ruiterpaden in door PWN beheerd gebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:23

Ik ben benieuwd naar de reaktie van PWN , sinds 2015 afgesloten is best erg lang

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:51

Als ik nu oneigenlijk gebruik ga maken van de MTB paden met mijn paard....worden die dan ook afgesloten?? :+

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:56

NatasjavE schreef:
Als ik nu oneigenlijk gebruik ga maken van de MTB paden met mijn paard....worden die dan ook afgesloten?? :+

_O- heel buitenrijdend Nederland ineens op de MTB paden uit protest

Hoop toch dat er iets aan gedaan wordt... In hoeverre wordt er vanuit 'gedupeerden' actie ondernomen?

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:45

Zonde! Dat ik nog in Nederland woonde reed ik daar erg graag. Ook een bijzondere manier van "oplossen"

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:20

Hilary schreef:
Esther_r20 schreef:
Helemaal mee eens

Inkoppertje: meld je omgevallen bomen ook bij de boswachter? Die komen namelijk niet dagelijks op alle paden. Na de storm in januari heb ik met een groep vrijwilligers alle omgevallen bomen in kaart gebracht en deze doorgegeven aan de boswachter. Die hebben uiteindelijk een bedrijf ingeschakeld om te helpen, omdat het erg veel was (ook op andere paden, die meer prioriteit hebben, zoals de beheerswegen waar brandweer en ambulance overheen moeten kunnen).

Dat hebben we zeker gedaan maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat nu nagenoeg niet meer doe aangezien ze toch weken blijven liggen, ook na een melding
Wellicht ook bij ons als ruiters weer aanstippen.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:40

Ik rij er geregeld en dan door de berm langs het fietspad. Dat dit gevaarlijk is vind ik wat overdreven. Een stukje verder rijd je door het dorp over de weg waar ook auto's etc. rijden. Stukje gevaarlijker lijkt me, maar nooit problemen gehad.

Wel echt onterecht dat de ruiters geen pad meer hebben omdat MTB-ers zich misdragen. Gezien de prijs die je er voor betaald zouden ze er wel wat aan moeten doen.
Ik doe er eerlijk gezegd verder niks mee en rij gewoon over de paden van dit gebied. Genieten van de prachtige omgeving!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:39

Belachelijk. Hopelijk wordt hier wat aan gedaan. Iid de prijs is echt heel hoog in het duingebied van NH. Mag je dan ook wat voor verwachten!

Op de Veluwe (putten) kun je naar hartelust rijden voor nop. Zonder gedoe.
Is dan wel heel luxe. Ik ken namelijk het NH duingebied heel goed met alles wat er bij kwam kijken.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 06:56

Ik rijd ook tussen Wijk aan Zee en Egmond (en een enkele keer een uitzondering richting Bergen), en ik vind dat de rest van de paden ook slecht onderhouden wordt. Het onkruid staat ontzettend hoog en inderdaad met al die omgevallen bomen in januari werd ook zeer weinig gedaan. Pas heel laat toen ze het denk ik zat waren dat we iedere keer allemaal over de fietspaden reden. Vanuit onze stal is er ook meerdere keren een melding gemaakt.

Bijzonder ook dat er om zo'n groot deel ruiterpaden is afgesloten, mag hopen dat daar wat aan gedaan gaat worden!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:17

Brutaal vraag eens bij advocaat als je weigerd lidschap te betalen omdat ze het gevraagde, beloofde niet leveren? Dan zijn er minder inkomsten en gaan ze misschien nog nadenken dat waarom het ooit is ingevoerd.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:45

De paden waren er 10 jaar terug al verrot aan toe. Jammer dat er niet iets veranderd is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:24

Almighty schreef:
Brutaal vraag eens bij advocaat als je weigerd lidschap te betalen omdat ze het gevraagde, beloofde niet leveren? Dan zijn er minder inkomsten en gaan ze misschien nog nadenken dat waarom het ooit is ingevoerd.

Probleem is vaak dat je ieder jaar een penning krijgt om te bewijzen dat je betaald hebt en dat je Daat mag rijden. Betaal je niet krijg je ook geen penning en mag je er niet rijden. Van je er toch rijden krijg je een boete.