Paarden kennen meer gezichtsuitdrukkingen dan chimpansees

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paarden kennen meer gezichtsuitdrukkingen dan chimpansees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 07:29 Tip de Nieuwsredactie

nos
Overige
Ingezonden door bokker dewilderoos
Afbeelding
Foto door Jody Wignand

Dat paarden een heel eigen lichaamstaal hebben, waarbij ze communiceren met onder meer hun oren en hun staart is wel bekend, maar uit onderzoek blijkt nu ook dat ze net als mensen gezichten kunnen trekken.

Uit onderzoek van de Universiteit van Sussex in Groot-Brittannië blijkt dat paarden 17 gezichtsuitdrukkingen hebben en dat zijn er drie meer dan chimpansees, die biologisch gezien veel dichter bij ons staan. Wel zijn het er nog altijd tien minder dan de mens tot zijn beschikking heeft.

Onderzoekers van de Britse universiteit maakten tijdens het urenlang bekijken van de hoofdbewegingen en de spierspanning in het hoofd van paarden een coderingssysteem voor hun gezichtsuitdrukkingen. Eenzelfde soort systeem is eerder gebruikt bij katten, honden en chimpansees.

Grote ogen opzetten
"Lang is gedacht dat mensen over de meest complexe gezichtsuitdrukkingen beschikken en dat hoe verder een dier van de mens af staat, hoe minder ontwikkeld zijn gezichtsuitdrukkingen zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat dat niet zo is", zegt biologisch antropoloog Anne Burrows, die eraan meewerkte.

Het lijkt er steeds meer op dat huisdieren met opzet op een bepaalde manier communiceren, niet alleen onderling, maar ook met mensen. Ze voelen emoties aan en doen uitdrukkingen na, onder meer met hun lippen, neusgaten en ogen.

Zo kunnen paarden 'grote ogen opzetten' door hun bovenste ooglid op te trekken en het wit rond hun ogen te tonen, meestal uit angst, zegt de onderzoekster. En een paard dat zijn mondhoeken optrekt, zoals een mens lacht, is meestal onderdanig naar een ouder paard.

De bevindingen zijn van belang omdat ze veeartsen en mensen die werken in de paardensector kunnen helpen om het welzijn van paarden te verbeteren, zeggen de onderzoekers.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:00

Herkenbaar. Mijn eerste pony was een ondeugd en haalde nog al eens streken uit. Bij voorbeeld rok van een mevrouw vastpakken en over haar hoofd trekken toen ik stond te wachten voor een proefje. Daarna trokhij altijd zijn wenkbrauwen op in een soort verbaasd wie ik? :o? Als we niks zagen maar hij had dat hoofd konden we gaan zoeken naar iets dat hij geflikt had.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:56

Hier ook herkenbaar. Bij een van de paarden die ik rijd kun je gewoon aan zijn hoofd zien wanneer hij een jolige bui heeft. :') _O-

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:05

Afbeelding
Ohjajoh?
Ik las dit vanochtend ook en dacht mij mezelf "typisch onderzoek om iets aan te tonen wat eigenlijk logisch is". Ik heb thuis wat oude paardenboeken uit de jaren 70 staan waar dingen in staan die nu weer opnieuw "ontdekt" worden.

Niets zo charmant als een paard aan de wand: (zie profiel of hiervoor portretten en naambordjes)

Britta31

Re: Paarden kennen meer gezichtsuitdrukkingen dan chimpansees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:14

Mijn oude dame heeft een eigenwijs hoofd.Gisteren had ze dat eigewijs hoofd nog.Ik herken het ook direct.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:22

Hier eentje die met zn koppie precies verteld wat ie verwacht en waar ie het niet mee eens is. En als Ik iets lomp doe dan kan hij echt staan kijken dat je hem ziet denken ‘uh... was dat de bedoeling?’ :+;
En idd de ‘ik ben onschuldig!’ Blik. _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:02

Klopt. Onlangs op advies van de smid de paarden van de wei af gehaald (te dik zijn ze). Polie heeft zo verschrikkelijk lelijk naar me gekeken de 1ste dag. Als blikken konden doden, had ik dit niet meer kunnen opschrijven. Ontzettend pissig was ze. Dus 2de dag toen die blikken zich herhaalden, sms-je naar vriendin, vrouw van de smid, dat ik me hieronder wel heel erg slecht voel. Gaf de smid toestemming om na de wandeling een uurtje per dag als beloning op de wei te mogen _O- _O- . Dus wij gelijk met de paarden op stap aan de hand en hoppakee de wei op gedonderd voor een uurtje. Vanaf dat moment is ze weer de liefdevolle Pol die wij hier kennen := .
Als je de paarden om je heen hebt en veel en goed naar ze kijkt dan kun je ze gewoon lezen aan de hand van de ogen, gezichtsuitdrukking, oortjes kortom het hele palet van uitdrukkingen. Erg grappige bezigheid.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:03

Onderzoek naar iets wat al 2 eeuwen geleden ( als het niet langer is) bekend is.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:07

Ik verwachtte op zn minst dat nu gebleken was dat ze menselijke uitdrukkingen snappen :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:46

Speirs schreef:
Ik verwachtte op zn minst dat nu gebleken was dat ze menselijke uitdrukkingen snappen :')

Volgens mij is daar al onderzoek naar geweest en herkennen ze idd ook menselijke uitdrukkingen.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:13

Meen je! Wat leuk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:26

Ayasha schreef:
Speirs schreef:

Volgens mij is daar al onderzoek naar geweest en herkennen ze idd ook menselijke uitdrukkingen.

Klopt. Ze herkennen mensen die ze enkel op foto's hebben gezien en weten nog of die persoon op de foto vriendelijk of onvriendelijk keek. Zelfs wanneer die kwaadkijkende persoon in de echte ontmoeting met het paard wel vriendelijk kijkt.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:42

Echt? :? Nooit geweten joh! Dát had beter in het topic kunnen staan, hihi.

Wat zijn het toch slimmerds, he <3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:46

Speirs schreef:
Echt? :? Nooit geweten joh! Dát had beter in het topic kunnen staan, hihi.

Wat zijn het toch slimmerds, he <3

Mijn man (die weinig met paarden heeft) zei toen ik hem daarover enthousiast vertelde:"Nogal wiedes. Het zijn prooidieren; die moeten goed uit hun doppen kijken en nauwkeurig op details letten." :+

Zo gezien is het ook begrijpelijk dat ze d.m.v. hun mimiek communiceren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie