Geschrokken paard gaat met koets en al de sloot in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geschrokken paard gaat met koets en al de sloot in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 12:51

dmg deurne
Overige

In Neerkant op de Paalberg is maandagavond een paardenkoets de sloot ingereden. Het paard dat de koets trok schrok van een aantal koeien aan de overkant van de weg. Eén inzittende raakte gewond, het paard niet.

De paardenwagen reed over de Hoefbladweg toen het ongeluk gebeurde en belandde in de sloot bij de Paalberg. Het paard is door de brandweer van Neerkant uit zijn benarde positie bevrijd.

Foto's zijn hier te zien op de site van het Eindhovens Dagblad.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:53

Ik dacht werkelijk aan een koets, maar het is een men-/marathonwagen. Evengoed grote schrik natuurlijk!

Lukasje

Re: Geschrokken paard gaat met koets en al de sloot in

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:52

Een Belgische zou eerder "koets" dan "wagen" schrijven, ook al gaat het om recrea/marathon.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:07

Ze hebben geluk dat het geen diepe sloot was, dan was het einde verhaal geweest.. :oo

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:40

Mij nis verteld dat met aangespannen rijden meer ongelukken zouden gebeuren dan met rijden onder het zadel. Is dat zo?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:41

anjali schreef:
Mij nis verteld dat met aangespannen rijden meer ongelukken zouden gebeuren dan met rijden onder het zadel. Is dat zo?

Vast niet, maar ze zijn wel vaak met grotere gevolgen.

Net zoals de vergelijking tussen auto's en vliegtuigen. Maar als een vliegtuig neerkomt dan is de schade aanzienlijk groter.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:55

Zoals KimD zegt: meestal met zwaardere gevolgen.
Meer lijkt me niet omdat percentsgewijs er minder aangespannen gereden wordt.

En idd in dit geval geluk dat het een ondiepe sloot betreft. Anders was het paard waarschijnlijk verdronken. Ik heb nog maar zelden gehoord dat men erin slaagde het paard tijdig uit te spannen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:11

Tegenwoordig heeft iedereen (hoop ik) wel snelsluitingen en heb je je paard echt in 4 klikjes los..

Sneu voor de aanspanning, hoop dat er niets blijvends aan is overgehouden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:03

denice schreef:
Tegenwoordig heeft iedereen (hoop ik) wel snelsluitingen en heb je je paard echt in 4 klikjes los..

Sneu voor de aanspanning, hoop dat er niets blijvends aan is overgehouden.

Allicht heb je nog nooit een paard weten verdrinken, mèt snelkoppelingen. Het gaat razendsnel!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:24

Weet je snelsluitingen ook maar eens te vinden in een paar seconden.. In een panieksituatie.. Onder water..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:26

als het paard op de zij ligt met koets en al vraag ik me ook af hoe je die snelsluitingen onder het paard los krijgt...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:14

nine1987 schreef:
Weet je snelsluitingen ook maar eens te vinden in een paar seconden.. In een panieksituatie.. Onder water..

Precies, en dan zeker ook nog aan beide kanten van het paard…

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:58

Wij hadden destijds altijd een haakjes bij ons. Vlijmscherp en effectief, mocht er een situatie ontstaan sneden we het tuig aan gort.

Diegene waar ik mee ging mennen heeft dat pas één keer hoeven doen, heeft toen wel het leven van het paard gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:00

Nachtmerrie van elke menner...
Hopelijk herstelt de gewonde persoon volledig.

Hier ook standaard een mes mee op de wagen. Snelsluitingen zijn leuk, maar ik vraag me af of het in zulke situaties werkt.
Mocht het een diepere sloot zijn waarbij je de snelsluitingen niet kunt vinden. Dan zet ik liever het mes in de strengen, en eventueel broekriemen en lichtogen, dan dat ik op zoek ga naar de snelsluitingen.
Liever een kapot tuig dan een verdronken paard.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 03:23

Duhelo schreef:
als het paard op de zij ligt met koets en al vraag ik me ook af hoe je die snelsluitingen onder het paard los krijgt...

Ik weet inmiddels uit ervaring dat dat niet snel gaat nee.... gelukkig lagen wij niet in een sloot :o

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:23

Bubblewrap schreef:
Nachtmerrie van elke menner...
Hopelijk herstelt de gewonde persoon volledig.

Hier ook standaard een mes mee op de wagen. Snelsluitingen zijn leuk, maar ik vraag me af of het in zulke situaties werkt.
Mocht het een diepere sloot zijn waarbij je de snelsluitingen niet kunt vinden. Dan zet ik liever het mes in de strengen, en eventueel broekriemen en lichtogen, dan dat ik op zoek ga naar de snelsluitingen.
Liever een kapot tuig dan een verdronken paard.

Het is sneller om de rugriem los te snijden dan heb je gelijk de broek los. En om de halsriem van borst los te snijden borst valt weg naar beneden en dan paard ook uit de strengen. Strengen zo dik dat het lang duurd voordat je erdoorheen bent. De riempjes van halsriem heb je veel sneller Door. Op mijn vorige menvereniging hadden we elk jaar wel paar paarden in de sloot met de les. Nog nooit wat stuk hoeven snijden maar met losmaken rugriem en halsriem hadden we ze zo los. Dan alleen de lichtogen nog nog los. Iedereen daar wel veiligheids lichtogen. 1 lag op zijn zij. Toen gewoon de singel losgemaakt aan de andere kant. Die snel sluitingen kom je in sloot gewoon niet bij bij de achterbenen van een paard onder water.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:25

anjali schreef:

En volgens mij ook vooral icm water / sloten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:08

Patricia_86, goh! Rugriem is inderdaad een stuk handiger dan de kleine vervelende broekriempjes.
Bij gewoon tuig dus de halsriem, en bij een gareel de strengen losklikken, of lossnijden.
Top!
Kijk, zo leren we altijd bij ;)

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:20

Dat zijn inderdaad goede tips!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:22

Ik zou eerder trachten het schoftje los te krijgen. Daar hangt immers de kar met de lichtogen aan. En aan het schoftje hangt de rugriem en broek, die ben je dan ook kwijt.
En ook niet te vergeten zijn de leidsels ...

In diep water is het dus vaak hopeloos ... :(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:34

Bij mij zou ik in diep water (dieper dan 1 meter, want heb een minishetlander) de staartriem los halen, hierdoor blijft de broek dan aan de kar vastzitten. En de twee marathonsluitingen bij het borsttuig, want ik heb de staalkabels van de hca direct aan het borsttuig bevestigd. Dan zou ik hem er zo voor weg kunnen halen, open lamoen heb ik namelijk. Maar heb in geval van nood ook altijd een mes bij me.

Ik hoop dat de verwondingen enigzins meevallen.