Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx
Citaat:De herfsttijloos bevat op basis van de massa aan droge stof ('drooggewicht') zowel in de knol als in de bloemen en zaden 0,3-1,2% colchicine. In hogere dosering is colchicine een sterk vergif. Voor kinderen wordt de dodelijke dosis geschat op circa 20 mg.[3] Eén zaad bevat ongeveer 4 mg colchicine.[4]
Citaat:De plant bevat colchicine (alkaloïde), een sterk vergif. Dit is een huidirriterende stof die tevens de celdeling remt. Het geoxideerde product van colchicine is een haarvatgif, waarvan de dodelijke dosis geschat wordt op 1 miligram per kilogram lichaamsgewicht. De herfsttijloos bevat op basis van drooggewicht zowel in de knol als in de bloemen en zaden 0,3-1,2 % colchicine.
Jans schreef:Ik gok, (pin me er niet op vast!) dat de dosering te laag was om er echt ziek van te worden. Maar omdat het gif zich opslaat in de lever en niet meer verdwijnt kan je er wel positief op testen. Wanneer je paard eenmaal het gegeten heeft blijft het alltijd in het lijf aanwezig. Dus als het dan weer eens het binnenkrijgt is het cumulatief en wordt de kans op dood groter.
BMHP schreef:Jans schreef:Ik gok, (pin me er niet op vast!) dat de dosering te laag was om er echt ziek van te worden. Maar omdat het gif zich opslaat in de lever en niet meer verdwijnt kan je er wel positief op testen. Wanneer je paard eenmaal het gegeten heeft blijft het alltijd in het lijf aanwezig. Dus als het dan weer eens het binnenkrijgt is het cumulatief en wordt de kans op dood groter.
Als ik de werking van het gif lees is dit niet hetzelfde zoals bij St Jacobskruid.
Bij te grote dosos volgt een snelle dood, bij kleine hoeveelheden helpt het tegen ontstekingen en hartproblemen. Dit is niet iets wat stapelt in de lever.
Pikkepor schreef:Edit: oh en het wordt wel gewoon uitgescheiden hoor. Best snel zelfs bij mensen. Na 1/2 tot 2 uur zit je nog maar op de helft van de aanwezige werkzame stof in het bloed.
Woogy schreef:-Het wordt du best snel afgebroken in het lichaam
-In vrij lage dosering is het dodelijk
....Dan is toch de kans extreem klein dat deze sport paarden dit binnen hebben gekregen via het hooi?
Citaat:Beide ruiters hebben kunnen bewijzen dat hun paarden positief testten door het eten van hooi met Herfsttijloos er in en dat er geen opzet of nalatigheid in het spel was. Op uitsluiting van de wedstrijden waarop de paarden gestest zijn na, worden er verder geen sancties opgelegd.
Gebruikers op dit forum: AnnickT, CaptainJS, Colien, elske_, Mars, Radian6, RedRoses, SemrushBot, ultimate, xamberr, yamsi0124 en 7 bezoekers