FEI spreekt ruiters vrij na positieve dopingtest

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

FEI spreekt ruiters vrij na positieve dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 12:11 Tip de Nieuwsredactie

Bokt.nl / FEI
Springen

Het FEI Tribunaal heeft twee ruiters wiens paarden positief testten op Demecolcine, een verboden stof, vrijgesproken. De ruiters hebben hun onschuld weten te bewijzen tegenover de FEI. Demecolcine is een stof die in het bloed van het paard terecht komt wanneer het Herfsttijloos eet. Demecolcine was tot januari 2018 in zijn geheel een verboden stof. Na 1 januari is deze stof opnieuw ingedeeld als een stof die ook op een natuurlijke manier door een paard opgenomen kan zijn. Bijvoorbeeld via het eten van kruidenhooi.

Finest Quality V&K, het springpaard van de Libanese Karim Fares, werd in mei 2017 positief getest op de stof. Dit was tijdens de CSI3* wedstrijd in Eindhoven. Ook Felix Etzel, een Duitse eventingruiter, testte positief met zijn paard Inception 2 na een wedstrijd in Wiener Neustadt.

Beide ruiters hebben kunnen bewijzen dat hun paarden positief testten door het eten van hooi met Herfsttijloos er in en dat er geen opzet of nalatigheid in het spel was. Op uitsluiting van de wedstrijden waarop de paarden gestest zijn na, worden er verder geen sancties opgelegd.

Woogy

Re: FEI spreekt ruiters vrij na positieve dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:14

Is herfststijlloos niet super giftig voor ze?

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:16

Ik meende dat de giftige stof in de zaden zit en inderdaad giftig is voor mens en dier. Dat is de Cochicine uit het artikel. Voor een kind zijn de zaden vanaf ongeveer 5 stuks dodelijk aldus Wiki:

Citaat:
De herfsttijloos bevat op basis van de massa aan droge stof ('drooggewicht') zowel in de knol als in de bloemen en zaden 0,3-1,2% colchicine. In hogere dosering is colchicine een sterk vergif. Voor kinderen wordt de dodelijke dosis geschat op circa 20 mg.[3] Eén zaad bevat ongeveer 4 mg colchicine.[4]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Herfsttijloos

Those who look with clouded eyes see nothing but shadows

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:20

Maar dan is toch zeker de kans dat die paarden het verboden stofje binnen hebben gekregen via de planten...minimaal anders hadden ze nooit kunnen presteren toch?

Oh those blue eyes,

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:27

Ik gok, (pin me er niet op vast! :D ) dat de dosering te laag was om er echt ziek van te worden. Maar omdat het gif zich opslaat in de lever en niet meer verdwijnt kan je er wel positief op testen. Wanneer je paard eenmaal het gegeten heeft blijft het alltijd in het lijf aanwezig. Dus als het dan weer eens het binnenkrijgt is het cumulatief en wordt de kans op dood groter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:30

Het word niet afgebroken in het lichaam?

Als 5 zaadjes voor een kind al dodelijk giftig zijn...

Oh those blue eyes,

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:34

Het wordt idd niet afgebroken maar blijft in de lever zitten. Ik geloof dat er sprake is van 1mg per kilo lichaamsgewicht:

Citaat:
De plant bevat colchicine (alkaloïde), een sterk vergif. Dit is een huidirriterende stof die tevens de celdeling remt. Het geoxideerde product van colchicine is een haarvatgif, waarvan de dodelijke dosis geschat wordt op 1 miligram per kilogram lichaamsgewicht. De herfsttijloos bevat op basis van drooggewicht zowel in de knol als in de bloemen en zaden 0,3-1,2 % colchicine.

https://www.bokt.nl/wiki/Herfsttijloos

Dus dat zou betekenen dat een paard wel vrij veel op moet hebben om te sterven. Een kind heeft dus veel minder nodig als een paard.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:41

Jans schreef:
Ik gok, (pin me er niet op vast! :D ) dat de dosering te laag was om er echt ziek van te worden. Maar omdat het gif zich opslaat in de lever en niet meer verdwijnt kan je er wel positief op testen. Wanneer je paard eenmaal het gegeten heeft blijft het alltijd in het lijf aanwezig. Dus als het dan weer eens het binnenkrijgt is het cumulatief en wordt de kans op dood groter.

Als ik de werking van het gif lees is dit niet hetzelfde zoals bij St Jacobskruid.
Bij te grote dosos volgt een snelle dood, bij kleine hoeveelheden helpt het tegen ontstekingen en hartproblemen. Dit is niet iets wat stapelt in de lever.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:42

Dan zouden deze dieren nu dus ook nog positief moeten testen en dan waarschijnlijk voor de rest van hun leven?

Even zodat ik het goed begrijp: een kind sterft bij het binnenkrijgen van 5 zaadjes. Stel dat dat over 5 jaar met 1 zaadje per jaar gaat...kan het nog steeds tot de dood leiden?

Oh those blue eyes,

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:46

BMHP schreef:
Jans schreef:

Als ik de werking van het gif lees is dit niet hetzelfde zoals bij St Jacobskruid.
Bij te grote dosos volgt een snelle dood, bij kleine hoeveelheden helpt het tegen ontstekingen en hartproblemen. Dit is niet iets wat stapelt in de lever.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... e#dosering

Colchicine is ook een geneesmiddel dat gebruikt wordt bij jicht. Een acute ontstekingsreactie. Maar is wel degelijk toxisch en heeft een heel smalle therapeutische breedte. Dat wil zeggen de grens tussen werkzaam en overdosering is klein. Daarnaast wordt er zeer voorzichtig omgesprongen met mensen die nier- of leverproblemen hebben.

En het is inderdaad niet hetzelfde als Sint Janskruid
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... erdosering

Hoe het dan uitpakt voor paarden, heb ik dan weer geen verstand van. Maar ik kan me voorstellen dat het niet onschuldig is maar een lage dosering in kruidenhooi minimaal kwaad kan.

Edit: oh en het wordt wel gewoon uitgescheiden hoor. Best snel zelfs bij mensen. Na 1/2 tot 2 uur zit je nog maar op de helft van de aanwezige werkzame stof in het bloed.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:59

Pikkepor schreef:
Edit: oh en het wordt wel gewoon uitgescheiden hoor. Best snel zelfs bij mensen. Na 1/2 tot 2 uur zit je nog maar op de helft van de aanwezige werkzame stof in het bloed.

Dankje, daar was ik naar op zoek maar kon het niet vinden.

Wat ik weet van herfst stijlloos is dat een plant al teveel kan zijn.
Het schijnt ook af te hangen van het moment van maaien.
Bij de eerste snit vind je de hele plant (blad en soms zaaddoos) en bij later geoogst hooi zijn de planten verdwenen. pas na augustus (wordt te laat om hooi te maken) vind je de bloemetjes op steel.

Het hooi moet dus een eerste snit zijn geweest. En zeer kort daarvoor geconsumeerd.
liever positief getest dan een paard verloren denk ik dan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:22

-Het wordt du best snel afgebroken in het lichaam
-In vrij lage dosering is het dodelijk

....Dan is toch de kans extreem klein dat deze sport paarden dit binnen hebben gekregen via het hooi?

Oh those blue eyes,

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:39

Woogy schreef:
-Het wordt du best snel afgebroken in het lichaam
-In vrij lage dosering is het dodelijk

....Dan is toch de kans extreem klein dat deze sport paarden dit binnen hebben gekregen via het hooi?

Het topic verteld;
Citaat:
Beide ruiters hebben kunnen bewijzen dat hun paarden positief testten door het eten van hooi met Herfsttijloos er in en dat er geen opzet of nalatigheid in het spel was. Op uitsluiting van de wedstrijden waarop de paarden gestest zijn na, worden er verder geen sancties opgelegd.

Overigens vind ik de titel fout.
Niemand wordt vrij gesproken van een positieve doping test tenzij je kan bewijzen dat het niet het monster van jouw paard is.
Na een positieve test wordt je voorlopig geschorst.
Je kan schriftelijk verweer indienen
Voor de zitting heb je de leges/boete.

dan zijn er 3 mogelijkheden: onschuldig, geen opzet, schuldig

onschuldig heb ik boven al genoemd, er bestaat ook nog procedure fout, maar in alle andere gevallen is er een positieve test en dus een terechte uitsluiting en (voorlopige) schorsing.
De straf voor een positieve test is de boete en de voorlopige schorsing en het resultaat is ongeldig.

Bij een onbedoeld positieve test zoals hier blijkbaar het geval is blijft het daarbij en wordt de schorsing gelijk opgeheven. dat is geen onschuld, je blijft verantwoordelijk!

Er is een recent vergelijkbaar geval met besmet graan door een schimmel geweest in zuid Amerika.
De rijdster had geen besmet graan meer op stal en de FEI heeft het verweer niet geaccepteerd.

Dat betekend dat in dit geval er wel degelijk herfststijlloos in het hooi op stal moet zijn aangetroffen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:28

Nou is het helder :)

Ik weet namelijk nog wel van een doping affaire waarbij de trainer het volgende beweerde 'De rijder gebruikte pijnstillers tegen zijn eigen rugpijn. Die heeft geplast in de box van het dier en die heeft het ongeplaste stro gegeten en zo de boel binnen gekregen'. Toen was het al fout toen de veearts opperde dat het 'mogelijk' was. Toen werd het verweer dus wel aangeomen.

Oh those blue eyes,

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie