Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 16:15

Bokt.nl / The Horse
Welzijn

Afbeelding

Iedere paardeneigenaar houdt van zijn paard zoals hij is, ondanks de imperfecties. Als het echter gaat om de lichaamsconditie, kan niet iedereen dit met objectieve ogen bekijken. Recent onderzoek wijst uit dat er een significant verschil is in de manier waarop de lichaamsconditie wordt gescoord door professionals of door de eigenaren van de paarden. "Daarom is het zaak regelmatig het werkelijke gewicht te meten", zeggen Zwitserse onderzoekers.

"De eigenaren die meewerkten aan het onderzoek hadden moeite om te zien dat hun paarden te dik waren, hoewel het duidelijk te zien was door de objectieve wetenschappers", zegt Marie Pfammatter van de Bern University of Applied Sciences School of Agricultural, Forest, and Food Sciences in Zwitserland.

Pfammatter en collega's bezochten 51 recreatiepaarden en hun eigenaren en vroegen de eigenaren naar de lichaamsconditie van hun paarden. Ze vroegen hen de paarden te beoordelen op een schaal van 1 tot 6, waarbij 6 obesitas betekent. Ze kozen ervoor om geen bekende scores voor lichamelijke conditie te gebruiken om de reacties van de eigenaren niet te beïnvloeden. De onderzoekers scoorden de paarden met dezelfde schaal en nadien vergeleek Pfammatter de scores. Zij besprak de resultaten van deze studie op de Zwitserse wetenschapsdag 2017 van Equine in Avenches.

"Ik vond een opmerkelijke discrepantie tussen de scores van de eigenaren en onderzoekers", gaf Pfammatter aan. Sterker nog, ze zag dat 27,5% van de paarden in de studie significant overgewicht of obesitas hadden, met een score van minstens vijf op de zespuntsschaal. Geen van de eigenaren scoorde hun paarden hoger dan een vijf. "De eigenaren van deze studie onderschatten de lichamelijke gesteldheid van hun paarden."

Interessant genoeg vonden de onderzoekers geen samenhang tussen de conditie van het lichaam van de eigenaar en die van hun paarden, noch was er enige samenhang tussen de lichaamsconditie van de eigenaar en de mate waarin de eigenaar de conditie van zijn of haar paard onderschatte. Als kanttekening merkten ze echter een groot verschil op in obesitas tussen de paarden uit Franches-Montagnes (Freiberger) en het Zwitserse sportpaard, dat veelal gekruisd is met de Freiberger en luxere paarden. Bijna 50% van de volbloed Freibergers had overgewicht of obesitas, vergeleken met slechts 8% van het sportpaard. "De Freiberger is een sober ras, een gemakkelijk ras dat genetisch beter in staat is alles uit de voeding te halen wat er in zit, vergeleken met de sportievere paarden. Dus dit verschil was niet verrassend."

Vechten tegen obesitas bij paarden is een gezamenlijke inspanning, zegt Pfammatter. "Het is belangrijk om het voer van een paard in evenwicht te houden met zijn behoeften en ervoor te zorgen dat het paard een activiteitenniveau heeft dat zowel regulier is als aangepast aan zijn individuele capaciteiten en vereisten. Ook is het van cruciaal belang dat we de boodschap aan eigenaren doorgeven om hen bewuster te maken van het obesitasprobleem bij paarden en hen te helpen de symptomen ervan te herkennen, met behulp van meetbare methoden," zegt ze.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:40

Tja ik ken wel meerdere mensen die het echt niet willen (of kunnen) zien bij hun paard. Met hoefbevangen ervaring in mijn achterhoofd krijg ik het dan altijd erg heet onder mijn voeten, maarja.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:47

En niet alleen bij paarden. Zoveel moddervette katten en honden in de buurt hier!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:09

Iedereen verklaart mij op stal voor gek als ik zeg dat ik mijn paard te dik vind. Nee, hij is niet modder vet, maar hij mag zeker nog wel wat missen hoor.
Nu is dat lastig met een koudbloed die 24/7 op de wei staat, maar als ik hem vergelijk met sommigen tonnetjes die van de wei af rollen doe ik het toch nog best goed..

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:10

SuperAssie schreef:
Iedereen verklaart mij op stal voor gek als ik zeg dat ik mijn paard te dik vind. Nee, hij is niet modder vet, maar hij mag zeker nog wel wat missen hoor.
Nu is dat lastig met een koudbloed die 24/7 op de wei staat, maar als ik hem vergelijk met sommigen tonnetjes die van de wei af rollen doe ik het toch nog best goed..


Hier ook. Volgens vele is die van mij perfect. Ehm, nee. Vet is vet. :')

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:27

antje_vip schreef:
En niet alleen bij paarden. Zoveel moddervette katten en honden in de buurt hier!


Nou inderdaad. := hoeveel fikkie’s en katten ik wel niet tijdens mijn stage wel niet heb gezien die écht écht veel te dik waren...
“Ja maar poezel houdt gewoon van verse tonijn en niet zo van brokjes, hé poezel? Ach we zijn allemaal wel een pondje te zwaar of niet toch haha”

_-:(

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:14

Ik weet echt wel dat m’n paard wat aan de stevige kant is. Maar krijg hem gewoon niet slanker. Dan moet ik elke dag 2 uur rijden ofzo

Hij staat maar paar uur op t gras. Krijg ongv 8 kg ruwvoer verdeeld over 24 uur. Krijgt maar minimaal biks.

Vroeger kreeg hij veel meer en toen was hij net zo dik als nu. Dus tja.. hij weegt ong. 455 en mag eigenlijk maar de 430. Maar tja krijg t er maar eens vanaf bij hem. Verder loopt hij 24/7 buiten in de hitactief stal.

Nog minder ruwvoer vind ik gewoon niet kunnen. In de winter krijgt hij wel meer ruwvoer ongv 10-12kg

En ik heb uitgerekend dat hij ook dat moet hebben.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:22

Hier idem dito.
Mijn ruin is veel en veel te dik. Maar hij is met volwaardig pensioen. Staat op de paddock en krijgt 6kg gestoomt (arm) hooi over de dag verdeeld en 500 gram agrobs wiesencobs voor medicatie in te mengen (is ook ruwvoer)
Hij beweegt alleen niet veel en vanwege ziekte is wandelen, longeren en rijden niet meer mogelijk helaas.

Wat doe je dan? Nog minder voeren is wel echt een straf...

Femke_Tweety

Berichten: 11986
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:29

puppy1128 schreef:
Hier ook. Volgens vele is die van mij perfect. Ehm, nee. Vet is vet. :')



De mijne is ook veel te zwaar. Is mij bekend en ik doe er in dit heel specifieke geval niets aan.

Maar wat mij verbaast is dat heel veel mensen het niet zien.

Och, dat hoort toch bij hem, hij is nou eenmaal barok.

Dat hij barok is klopt (Lusitano) maar dat betekent níét dat de kussentjes op zijn kont en het spek op zijn nek niet gewoon vet is...



Ik ken trouwens best veel barokjes (Pre Lusitano Fries) die écht te zwaar zijn, en waar de eigenaar het níét van ziet.
Barok is wel een makkelijk (maar onterecht...) excuus.


Ik heb het dan dus niet over de rassen die vaak ten onrechte barok genoemd worden (tinker, haf, shet. Das sober, en dat is wat anders)
Die zijn trouwens ook opvallend vaak zwaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:31

Het lastige is dat met name op pension (en zeker bij 24/7 buiten) het niet altijd mogelijk is om zelf het voerbeleid te regelen.
Ik heb daar vroeger echt problemen mee gehad, al zag ik het toen zelf niet zo goed omdat ik haar dagelijks zag.
Nu achteraf is het wel erg duidelijk.

Nu aan huis is het makkelijker, dan kun je alles zelf regelen.
En zelfs dan verlies je het weleens uit het oog en dan zit het er zo aan. :j

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:33

Ik vind mijn merrie te dik. Anderen zeggen dat ze goed is …. Oké. Maar ik vind het te dik, ze mag inderdaad wat reserves straks hebben maar nu is ze te dik.


Maar honden eigenaren met te dikke honden die nu met deze warmte op het midden van de dag lekker over het asfalt aan het wandelen zijn; die hebben een flat voor hun hoofd. :Y)
Veel honden eigenaren …..

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:40

Femke_Tweety schreef:
puppy1128 schreef:
Hier ook. Volgens vele is die van mij perfect. Ehm, nee. Vet is vet. :')



De mijne is ook veel te zwaar. Is mij bekend en ik doe er in dit heel specifieke geval niets aan.

Maar wat mij verbaast is dat heel veel mensen het niet zien.

Och, dat hoort toch bij hem, hij is nou eenmaal barok.

Dat hij barok is klopt (Lusitano) maar dat betekent níét dat de kussentjes op zijn kont en het spek op zijn nek niet gewoon vet is...



Ik ken trouwens best veel barokjes (Pre Lusitano Fries) die écht te zwaar zijn, en waar de eigenaar het níét van ziet.
Barok is wel een makkelijk (maar onterecht...) excuus.


Ik heb het dan dus niet over de rassen die vaak ten onrechte barok genoemd worden (tinker, haf, shet. Das sober, en dat is wat anders)
Die zijn trouwens ook opvallend vaak zwaar...


Ja en dan worden er ontzettend vaak gezegd dat het een prachtig zwaar gebouwde tinker is.. ehm, als ik elano even 200 kg bovenop aan laat komen aan vetjes, is hij ook ineens zo stevig gebouwd. :=

Die van mij is niet moddervet en hoop dat het zo blijft, want dat betekend dat als hij straks aan het werk mag, mooi op gewicht zal zijn. O:)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:20

Zo herkenbaar.

En inderdaad, geld net zo, of misschien nog wel harder voor honden en katten. Hoe dik mensen die beesten wel niet laten worden! Ongelofelijk! En dan nog als een idioot blijven voeren. Ja straks krijgt ie honger.... Nu is slecht voer bij honden en katten ook wel een ding hoor zo.


Maar goed. Mijn pony is iets dik, maar het valt nog mee voor een jonkie die nog niet echt werkt en wel op het gras staat. Straks als ie aan het werk gaat is het zo een sport modelletje.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:50

Anoniem schreef:
Het lastige is dat met name op pension (en zeker bij 24/7 buiten) het niet altijd mogelijk is om zelf het voerbeleid te regelen.
Ik heb daar vroeger echt problemen mee gehad, al zag ik het toen zelf niet zo goed omdat ik haar dagelijks zag.
Nu achteraf is het wel erg duidelijk.

Nu aan huis is het makkelijker, dan kun je alles zelf regelen.
En zelfs dan verlies je het weleens uit het oog en dan zit het er zo aan. :j


Dit... en ik worstel er dit jaar weer mee en zo gaat het al zolang ik paarden heb.
Afgelopen winter zelf maar hooi gekocht maar waar is de grens.

De meeste paarden staan s'winters op stal. Krijgen brok bij en kuil/voordroog.
Is het een beetje koud gelijk een deken op en een uurtje beweging per dag.

Er is nog een hoop ter verbetering in paardenland.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:56

Hier ook een paard die snel dik is en blijft. Krijgt minimum brok (2keer daags een handje), goede kwaliteit hooi 8-10 kilo over 24uur verdeeld, loopt hele dag buiten en dan echt van weide naar paddock naar binnenruimte etc, traint op ZZ-licht/ZZ-Zwaar niveau. Maar gaat geen grammetje af hoor. Soms best frustrerend als men er weer over begint dat hij te dik is. :P

Hevonen

Berichten: 5622
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:21

Ik ken overigens ook iemand wier paard veel te dun is. Zijn ribben en ruggengraat steken uit. Heupbeenderen zijn puntig, hals is arm. Ze vindt hem heel braaf. Volgens mij heeft dat paard (7 jr) gewoon geen energie om stout te zijn. Ze zegt zelf dat hij goed is, en dat alle andere paarden te dik zijn. Kennelijk is het inschatten van de conditie aan alle kanten moeilijk.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:40

Aan het begin dacht ik dat mijn pony ook stevig gebouwd was, totdat e conditie kreeg een er heel iets anders onderweg kwam.. Nu heeft ze vakantie gehad en is ze weer 'stevig gebouwd' :+

Het pijnlijkste van verkeerd inschatten vind ik grotere mensen op de 'stevig gebouwde' paarden laten rijden want die kan het hebben... Jammer dat ze niet in de gaten hebben dat het dier dan dubbel last meedraagt.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:51

Ik reed vroeger een shetlander kruising die mooi slank was, als ze uitgestrekt liep dan zag je de schaduw van de ribben. Iedereen klagen dat ze wel zo dun was want Shetlanders horen een beetje rond te zijn... Nou voor een pony die gevoelig is voor hoefbevangenheid als ik toch maar over

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:55

Tja , hier ook een vollere pony, maar ze staat echt op een padock ipv weide en ze blijft echt rond en vol! en tja schraler kan ik haar niet houden . krijg vaak een opmerking maar een konik is geen sportpaarden ook niet te vergelijken!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:56

Hoe vaak ik te horen heb gekregen dat mijn paard veel te dun is... mensen schatten niet alleen hun eigen paard verkeerd in. Het algemeen meest gewaardeerde plaatje is dat van een paard met overgewicht.


Maar zoals velen hier... wat ik ook deed, mijn haflinger bleef te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:26

Hoe vaak ik wel niet te horen kreeg dat mijn mini shetlander mager was, wat ze dus écht niet was. Veel mensen zijn gewoon gewend geraakt aan het beeld van een te dik dier, dat vervolgens als de standaard word gezien. Zelfs de dierenarts kwam er mee aan dat ze wel wat meer vet mocht hebben. Ze was toen voor haar doen zelfs nog wat aan de dikke kant := Ik ben er altijd heel erg streng op geweest dat ze niet te veel eten kreeg en een strak lijntje had, helaas heeft het hoefbevangenheid niet kunnen voorkomen (cushing ;( ), maar ik denk dat het haar wel zeker heeft geholpen in het herstel. :j

Helaas ken ik ook de andere kant. Erg veel commentaar gehad toen mijn oudje ziek was, ze had onder andere EMS waardoor ze mega dik was geworden, leek wel 11 maanden drachtig van een tweeling. Helaas was er niets aan te doen, ze stond al op een streng rantsoen, opgesteld door dierenarts en voedingsadviseur, kreeg beweging die aangepast was op haar fysieke toestand. Stond zo gehuisvest dat ze zoveel mogelijk beweging kreeg. Op een gegeven moment kun je dan ook niet meer, je kan moeilijk stoppen met voeren en een oud, ziek paard kun je niet zo volop trainen als een jonkie. Dan sta je ook machteloos, het is echt lastig -O-

Overigens is mijn huidige paard ook te dik, maar dat is een combinatie van weinig werk en gewoon lekker door schransen. Maar dat is een koudbloed en dan schuiven ze het onder de noemer "ze is zo lekker stevig gebouwd" _O-

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:39

Nou die van mij staat als enigste een maand lang al met een grasmasker omdat ik vind dat ie te dik was en nu pas langzaam het resultaat ziet dat je zijn ribben langzaam begint te voelen.. de staleigenaar doet hem eigenlijk liever niet om omdat ze het zielig vind maar doet het als nog omdat het natuurlijk niet haar paard is. Maar kort nadat ie die masker om had kreeg ie een dik achterbeen wat waarshijnlijk door te veel eiwitten komt..

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:17

trysteffy schreef:
Nou die van mij staat als enigste een maand lang al met een grasmasker omdat ik vind dat ie te dik was en nu pas langzaam het resultaat ziet dat je zijn ribben langzaam begint te voelen.. de staleigenaar doet hem eigenlijk liever niet om omdat ze het zielig vind maar doet het als nog omdat het natuurlijk niet haar paard is. Maar kort nadat ie die masker om had kreeg ie een dik achterbeen wat waarshijnlijk door te veel eiwitten komt..


gekke combi eiwitten en een dik achterbeen? is er niet iets gebeurt met spelen of proberen het graasmasker af te doen dmv krabben.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:24

Ik ben me er juist wel bewust van dat mijn pony 'stevig' is. Mijn verzorgpony is doordat ze zo dik was hoefbevangen geraakt en dat wil ik met mijn eigen echt niet. Hij is 5 dagen in de week aan het werk (rijden/longeren). Tegenwoordig rijd ik hem intensief maar helaas groeit hij van de lucht. Hij krijgt minimaal biks en staat van 7 tot 7 buiten op een redelijk kale weide. Ik let er zo goed op maar afvallen duurt nou eenmaal lang.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:39

kwita schreef:
trysteffy schreef:
Nou die van mij staat als enigste een maand lang al met een grasmasker omdat ik vind dat ie te dik was en nu pas langzaam het resultaat ziet dat je zijn ribben langzaam begint te voelen.. de staleigenaar doet hem eigenlijk liever niet om omdat ze het zielig vind maar doet het als nog omdat het natuurlijk niet haar paard is. Maar kort nadat ie die masker om had kreeg ie een dik achterbeen wat waarshijnlijk door te veel eiwitten komt..


gekke combi eiwitten en een dik achterbeen? is er niet iets gebeurt met spelen of proberen het graasmasker af te doen dmv krabben.



Nee hij staat alleen (jammer genoeg)
Had het namelijk op internet gezocht over dikke benen en toen kwam dat ook te voorschijn dat het ook door te veel eiwitten kan komen het was ook maar 1 been zijn witte been na het stappen/longeren ging het wel weg. Maar mijn gedachten was van he dat kan wel kloppen volgens mij hij is te dik en dan nog extra eiwitten er bij..