Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaphneJ
Berichten: 15
Geregistreerd: 16-04-15
Woonplaats: Heenvliet

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:46

Persoonlijk vind ik het schandalig dat de hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn van het gen niet uit de dekdienst genomen worden. Hiermee legt het KWPN de verantwoordelijkheid bij de fokker. Daar valt ook iets over te zeggen natuurlijk, maar met zulke strenge eisen die gesteld worden aan de dekhengsten is een dergelijk gen voor mij een reden om de hengst uit de dekdienst te verwijderen. Is er een merrie met het gen, dan vind ik het inderdaad de verantwoordelijkheid van de fokker om te besluiten om haar wel of niet voor de fok te gebruiken. Gaat het om een dekhengst, dan zou die verantwoording bij het KWPN moeten liggen. Een kopje toevoegen met 'drager' of 'geen drager' lost geen enkel probleem op. Het KWPN schuift op deze manier het probleem alleen maar van zich af in mijn ogen.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen professionele fokker. Zelf heb ik een Koss vrije Gelderse merrie in de wei staan en ik ben onlangs langzaam op zoek gegaan naar een geschikte Gelderse hengst toen dit nieuws bekend werd. Deze vier hengsten vallen voor mij dus per direct af. Als hobby fokker zijn de risico's van dekken met een hengst die drager is van het WFFS gen moeilijker te analyseren dan dit voor een professionele fokker zou zijn, dus ik begin er niet aan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:54

DaphneJ schreef:
Voor de duidelijkheid, ik ben geen professionele fokker. Zelf heb ik een Koss vrije Gelderse merrie in de wei staan en ik ben onlangs langzaam op zoek gegaan naar een geschikte Gelderse hengst toen dit nieuws bekend werd. Deze vier hengsten vallen voor mij dus per direct af. Als hobby fokker zijn de risico's van dekken met een hengst die drager is van het WFFS gen moeilijker te analyseren dan dit voor een professionele fokker zou zijn, dus ik begin er niet aan.


Nou je kan gerust zijn....van deze vier kunnen er geen eens 4 afvallen.

Alleen Vitens is nog en in leven en in Nederland.

Koss is overleden. Bedenk hierbij dat hij niet alleen maar de mutatie op dit gen heeft binnen gebracht maar ook zo ongeveer de gelderse fokrichting gered heeft. Zonder hem geen Alexandro en dus ook geen Henkie. Daarnaast heft hij heel veel zeer goede fokmerries gegeven.
(btw,..Alexandro en Henkie zijn vrij)

Parcival heeft heel best gefokt. Je kan met hem dekken maar alleen via diepvries. Doen de meeste niet.

Wilson leeft nog maar is naar het buitenland vertrokken. Heeft een beperkte invloed gehad.

Alleen Vitens nog dus. En Vitens fokt ook heel goed.

Binnen een kleine fokrichtng als de Gelderse kan je niet zomaar zeggen ik gooi ze er uit. Dan zijn de problemen nog veel groter. We hebben niet zo veel alternatieven voor bloedspreiding als de rijpaarden.

Maar ik ben het wel eens dat je bij voorkeur geen hengsten meer moet goedkeuren die de mutatie hebben.
Het moet er nu langzaam aan uit gefokt worden.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:29

NatasjavE schreef:
Nou je kan een bepaalde eigenschap met lijnenteelt heel goed vastleggen in een populatie. Goede eigenschappen maar ja klopt ook slechte eigenschappen.

Alleen heeft het met Koss nu net niet meer met lijnenteelt te maken. Hij was juist de bloedspreiding binnen de Gelderse populatie.

En het klopt dat met name in de Tuigpaardenpopulatie veel lijnenteelt(wat, zelfs pure inteelt) gepleegt is.
Maar daar is tot nu toe dit gen nou net niet gevonden.



Er kunnen ook andere ziekte's zijn, die erfelijk belast zijn,

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:50

Uiteraard. Dat zal ik ook niet betwisten.

Alleen hebben het nu over WFFS.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 00:03

pompadour schreef:
NatasjavE schreef:
Nou je kan een bepaalde eigenschap met lijnenteelt heel goed vastleggen in een populatie. Goede eigenschappen maar ja klopt ook slechte eigenschappen.

Alleen heeft het met Koss nu net niet meer met lijnenteelt te maken. Hij was juist de bloedspreiding binnen de Gelderse populatie.

En het klopt dat met name in de Tuigpaardenpopulatie veel lijnenteelt(wat, zelfs pure inteelt) gepleegt is.
Maar daar is tot nu toe dit gen nou net niet gevonden.



Er kunnen ook andere ziekte's zijn, die erfelijk belast zijn,

Dan kun je beter naar de Friesche paarden gaan. Daar is het echt veel erger met erfelijke aandoeningen.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 00:49

DaphneJ schreef:
Persoonlijk vind ik het schandalig dat de hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn van het gen niet uit de dekdienst genomen worden. Hiermee legt het KWPN de verantwoordelijkheid bij de fokker. Daar valt ook iets over te zeggen natuurlijk, maar met zulke strenge eisen die gesteld worden aan de dekhengsten is een dergelijk gen voor mij een reden om de hengst uit de dekdienst te verwijderen. Is er een merrie met het gen, dan vind ik het inderdaad de verantwoordelijkheid van de fokker om te besluiten om haar wel of niet voor de fok te gebruiken. Gaat het om een dekhengst, dan zou die verantwoording bij het KWPN moeten liggen. Een kopje toevoegen met 'drager' of 'geen drager' lost geen enkel probleem op. Het KWPN schuift op deze manier het probleem alleen maar van zich af in mijn ogen.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen professionele fokker. Zelf heb ik een Koss vrije Gelderse merrie in de wei staan en ik ben onlangs langzaam op zoek gegaan naar een geschikte Gelderse hengst toen dit nieuws bekend werd. Deze vier hengsten vallen voor mij dus per direct af. Als hobby fokker zijn de risico's van dekken met een hengst die drager is van het WFFS gen moeilijker te analyseren dan dit voor een professionele fokker zou zijn, dus ik begin er niet aan.


Wat een onzin

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 01:08

stoffel schreef:
DaphneJ schreef:
Persoonlijk vind ik het schandalig dat de hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn van het gen niet uit de dekdienst genomen worden. Hiermee legt het KWPN de verantwoordelijkheid bij de fokker. Daar valt ook iets over te zeggen natuurlijk, maar met zulke strenge eisen die gesteld worden aan de dekhengsten is een dergelijk gen voor mij een reden om de hengst uit de dekdienst te verwijderen. Is er een merrie met het gen, dan vind ik het inderdaad de verantwoordelijkheid van de fokker om te besluiten om haar wel of niet voor de fok te gebruiken. Gaat het om een dekhengst, dan zou die verantwoording bij het KWPN moeten liggen. Een kopje toevoegen met 'drager' of 'geen drager' lost geen enkel probleem op. Het KWPN schuift op deze manier het probleem alleen maar van zich af in mijn ogen.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen professionele fokker. Zelf heb ik een Koss vrije Gelderse merrie in de wei staan en ik ben onlangs langzaam op zoek gegaan naar een geschikte Gelderse hengst toen dit nieuws bekend werd. Deze vier hengsten vallen voor mij dus per direct af. Als hobby fokker zijn de risico's van dekken met een hengst die drager is van het WFFS gen moeilijker te analyseren dan dit voor een professionele fokker zou zijn, dus ik begin er niet aan.


Wat een onzin


Daphne heeft wel gelijk. Nooit gaan fokken met een dier die erfelijk belast is, anders blijft het steeds terug keren,
In feite zouden deze hengsten gecasteert moeten worden,

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 06:34

Wat een onzin Pompsdour. Je hebt het over een kleine populatie paarden. Als je dat soort hengsten uit de populatie haalt maak je de bloedbasis nog smaller.

En lees even terug. Het gaat voor de Gelderse populatie effectief om 1 actieve hengst die weinig merries per jaar krijgt. De andere 3 zijn of dood of anderzijds niet meer beschikbaar.

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 06:39

Nog grotere onzin pompadour
Daarmee beperk je een toch al beperkte genenpool onnodig en is het een kwestie van tijd voor er nieuwe, nu nog onbekende, gebreken aan het licht komen. Wat ga je dan doen, net zo lang door castreren totdat je niks meer hebt?
Gewoon verstandig inzetten van dragerhengsten en niet kruisen met dragermerries.
En als jij je vrije merrie niet wil dekken met een dragerhengst dan doe je het niet, ik zou mijn hengstenkeuze ergens anders op baseren dan WFFS dragerschap.

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 08:52

En dan kan je met geen enkel paard meer fokken, want elk dier heeft wel een of ander erfelijke afwijking ergens in het DNA...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15918
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:41

NatasjavE schreef:
DaphneJ schreef:
Voor de duidelijkheid, ik ben geen professionele fokker. Zelf heb ik een Koss vrije Gelderse merrie in de wei staan en ik ben onlangs langzaam op zoek gegaan naar een geschikte Gelderse hengst toen dit nieuws bekend werd. Deze vier hengsten vallen voor mij dus per direct af. Als hobby fokker zijn de risico's van dekken met een hengst die drager is van het WFFS gen moeilijker te analyseren dan dit voor een professionele fokker zou zijn, dus ik begin er niet aan.


Nou je kan gerust zijn....van deze vier kunnen er geen eens 4 afvallen.

Alleen Vitens is nog en in leven en in Nederland.

Koss is overleden. Bedenk hierbij dat hij niet alleen maar de mutatie op dit gen heeft binnen gebracht maar ook zo ongeveer de gelderse fokrichting gered heeft. Zonder hem geen Alexandro en dus ook geen Henkie. Daarnaast heft hij heel veel zeer goede fokmerries gegeven.
(btw,..Alexandro en Henkie zijn vrij)

Parcival heeft heel best gefokt. Je kan met hem dekken maar alleen via diepvries. Doen de meeste niet.

Wilson leeft nog maar is naar het buitenland vertrokken. Heeft een beperkte invloed gehad.

Alleen Vitens nog dus. En Vitens fokt ook heel goed.

Binnen een kleine fokrichtng als de Gelderse kan je niet zomaar zeggen ik gooi ze er uit. Dan zijn de problemen nog veel groter. We hebben niet zo veel alternatieven voor bloedspreiding als de rijpaarden.

Maar ik ben het wel eens dat je bij voorkeur geen hengsten meer moet goedkeuren die de mutatie hebben.
Het moet er nu langzaam aan uit gefokt worden.

Maar zolang de merrieā€™s gewoon ingezet mogen worden fok je de mutatie er niet uit. Dan kun je de hengsten net zo goed wel goedkeuren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:22

Het zal niet snel gaan nee.

Maar een hengst krijgt doorgaans meer nakomelingen dan een merrie. En op die manier meer kans om een mutatie te verspreiden dan een merrie.
En ik zou zeker adviseren om iedere merrie te testen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:52

kamsel schreef:
Nog grotere onzin pompadour
Daarmee beperk je een toch al beperkte genenpool onnodig en is het een kwestie van tijd voor er nieuwe, nu nog onbekende, gebreken aan het licht komen. Wat ga je dan doen, net zo lang door castreren totdat je niks meer hebt?
Gewoon verstandig inzetten van dragerhengsten en niet kruisen met dragermerries.
En als jij je vrije merrie niet wil dekken met een dragerhengst dan doe je het niet, ik zou mijn hengstenkeuze ergens anders op baseren dan WFFS dragerschap.



ik weet van mijn Dierenarts, en zij zei je moet nooit gaan fokken met dieren die erfelijke ziekte vererven,dan blijft de nakomelingen ook die erfelijke ziekte doorgeven.

Alleen met gezonde dieren fokken zonder erfelijke ziekten,

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:02

Maar een drager heeft geen erfelijke ziekte.

Ze zijn drager van een mutatie die in homozygote vorm niet verenigbaar is met het leven en voor nodeloos lijden kan zorgen. Dat moet je dus voorkomen.

Maar in heterozygote vorm is er niks aan de hand voor dat betreffende paard.

Alleen op populatie-niveau is dat anders. Je moet zo min mogelijk dragers hebben omdat je anders ooit in de omstandigheden zou kunnen komen dat je dragers niet meer kan mijden.
Je zal dus het aantal drager terug moeten dringen.

En als je alle Koss en Parcival merries die drager zijn zou uitsluiten van de fokkerij....nou dan hebben we een veel groter probleem. Dan wordt de populatie veel te klein.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:12

stel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.

Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:17

pompadour schreef:
stel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.

Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,

Pompadour, je hebt niet echt veel ervaring met fokken of wel? O:)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:28

nee. heb ik niet maar ik volg wel alles. 1x nestje met rashonden gefokt met vijf-voudig internationale kampioen dek reu. Was ook lijnteelt, de kanker was is de doodsoorzaak van het ras. En ik had er een reu zelf gehouden uit het nest. Zodoende kwam het gesprek met mijn DA. En zij vertelde mij dat je nooit moet gaan fokken met dieren met erfelijke Gen, toen vroeg ik aan haar . Geld dat alleen bij honden? Toen zei zij Nee, geld voor alle dieren . Zodoende

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:29

Je snapt dat een kanker gen wat anders is dan wffs drager zijn?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:47

Er zijn een aantal grote verschillen. Ten eerste kan er bij deze ziekte niet met lijders gefokt worde, dat beperkt de bloedspreiding al flink. Daarnaast is er goed op te testen, waardoor lijders gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Dan komt daar nog bij dat het een ziekte is waarbij dragers, zover men nu zicht op heeft, geen schade hebben. En zijn dragers gewoon economisch minder waard als fokdieren, waardoor de kans groot is dat het gen er uiteindelijk alsnog uit geselecteerd wordt. Alleen dan duurt het 1 of 2 generaties langer.

Een gen is overigens altijd erfelijk. Wat je bedoelt is een erfelijke ziekte. Het probleem is dat je nooit alles kan uitsluiten. Ook bij honden is inteelt een gigantisch probleem, waardoor uitsluiten van alle dragers bij de meeste rassen simpelweg betekent dat je het ras beeindigt. Indien niet direct (doordat er geen fokdieren meer overblijven), dan wel indirect, door het inteeltgehaalte (COI over 10 generaties) veel te hoog op loopt.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:49

ja dat weet ik wel.
Mijn hond draagt ook een kanker gen bij zich, omdat zijn vader jong gestorven is aan kanker, die was speciaal importeert uit Zweden voor vers bloed zeg maar, ik geloof dat er die lijn ook weer een afstammeling van de fokker zat.
En begin van het jaar is zijn halfzusje(dezelfde vader) gestorven ze was pas 7 1/2 jaar, ze had al kanker toen ze zwanger was, maar dat wist de fokker niet. Het nestje was ook 6 dagen te vroeg geboren en 6 pups gestorven na paar dagen
Mijn reu is geen dekreu dus hij ken niks doorgeven, maar ik hoop dat hij de genen van zijn moeder heeft,

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:59

Mizora schreef:
Er zijn een aantal grote verschillen. Ten eerste kan er bij deze ziekte niet met lijders gefokt worde, dat beperkt de bloedspreiding al flink. Daarnaast is er goed op te testen, waardoor lijders gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Dan komt daar nog bij dat het een ziekte is waarbij dragers, zover men nu zicht op heeft, geen schade hebben. En zijn dragers gewoon economisch minder waard als fokdieren, waardoor de kans groot is dat het gen er uiteindelijk alsnog uit geselecteerd wordt. Alleen dan duurt het 1 of 2 generaties langer.

Een gen is overigens altijd erfelijk. Wat je bedoelt is een erfelijke ziekte. Het probleem is dat je nooit alles kan uitsluiten. Ook bij honden is inteelt een gigantisch probleem, waardoor uitsluiten van alle dragers bij de meeste rassen simpelweg betekent dat je het ras beeindigt. Indien niet direct (doordat er geen fokdieren meer overblijven), dan wel indirect, door het inteeltgehaalte (COI over 10 generaties) veel te hoog op loopt.


Dus een drager= Gen

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:02

Is het een flatcoat soms?

Dit soort rassen kunnen alleen gered worden met echt vers bloed, zijnde een ander ras inkruisen. Maar ieder ras, iedere hond, heeft wel zieke genen. Ieder dier zelfs, wij mensen ook gewoon. En daar is helemaal niets mis mee. De truc is om te voorkomen dat de recessieve zieke genen elkaar niet vinden en de dominante zieke genen eruit geselecteerd worden.

Overigens is er meestal niet 1 kankergen, maar zijn er meerdere problemen in de celopbouw danwel het immuunsysteem die zorgen voor het gemakkelijk ontstaan van kanker of het slechter (door het lichaam) verwijderen van kankercellen. (Want verreweg de meeste kankercellen worden gewoon door het lichaam zelf verwijderd als het nog maar een paar cellen zijn).

Drager is heterozygoot hebben van de mutatie bij een recessieve afwijking. Waardoor alleen drager x drager kan zorgen voor een lijder van de mutatie, een uiting van het beschadigde gen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:18

Mizora schreef:
Is het een flatcoat soms?

Dit soort rassen kunnen alleen gered worden met echt vers bloed, zijnde een ander ras inkruisen. Maar ieder ras, iedere hond, heeft wel zieke genen. Ieder dier zelfs, wij mensen ook gewoon. En daar is helemaal niets mis mee. De truc is om te voorkomen dat de recessieve zieke genen elkaar niet vinden en de dominante zieke genen eruit geselecteerd worden.

Overigens is er meestal niet 1 kankergen, maar zijn er meerdere problemen in de celopbouw danwel het immuunsysteem die zorgen voor het gemakkelijk ontstaan van kanker of het slechter (door het lichaam) verwijderen van kankercellen. (Want verreweg de meeste kankercellen worden gewoon door het lichaam zelf verwijderd als het nog maar een paar cellen zijn).

Drager is heterozygoot hebben van de mutatie bij een recessieve afwijking. Waardoor alleen drager x drager kan zorgen voor een lijder van de mutatie, een uiting van het beschadigde gen.



ja het is idd een flatcoat, wat goed dat je dat wist, :) maar bij dit ras komen wel meerdere (erfelijke)ziektes voor, waar onder auto immuumziekte ( en ik ken een fokker die een teefje heeft gebruikt met deze ziekte)en erfelijke nierziekte ( is verleden jaar december in Duitsland is er pup gevonden en toen kwamen ze achter dat hij een erfelijke nierziekte en dat de pup had die ziekte in de ernstige vorm, de 2de baasje had hem laten onder zoeken en toen kwam naar buiten dat zowel de moederhond die ook de erfelijke nierziekte heeft en de vader hond ook en die kwam ook bij dezelfde fokker die met een teefje met auto immuumziekte fokte

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:29

pompadour schreef:
stel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.

Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,


Ik heb dit stukje nu 3 x gelezen maar ik heb geen idee wat je er mee wil zeggen.

Genetica is behoorlijk ingewikkeld en soms super simpel tegelijk.

Het gen waar we het nu over hebben kan soms wel en soms niet een mutatie bevatten. Een veulen zal het gen met mutatie van 2 ouders moeten krijgen om lijder te zijn.(dan zijn beide ouder drager)

Er zijn ook erfelijke ziektes en of aandoeningen waarbij maar 1 gen(mutatie) nodig is om de aandoening tot uiting te laten komen.

Maar dat is bij WFFS dus niet het geval.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:08

NatasjavE schreef:
pompadour schreef:
stel dat je geen lijnteelt meer doet, dat heb ik regelmatig gezien op marktplaats waar ze weleens te koop aangeboden worden en waar ze de stamboom laten zien. Maar als je met vers bloed ( andere afstammeling) gaat fokken(dekhengst). En die geen drager is, drager=GEN. Dan ken je op zo manier, die gen laten verminderen.

Ik heb op marktplaats gezien daar werd een gelders merrie te koop aangeboden, een plaatje om te zien , ze had een andere lijn ,


Ik heb dit stukje nu 3 x gelezen maar ik heb geen idee wat je er mee wil zeggen.

Genetica is behoorlijk ingewikkeld en soms super simpel tegelijk.

Het gen waar we het nu over hebben kan soms wel en soms niet een mutatie bevatten. Een veulen zal het gen met mutatie van 2 ouders moeten krijgen om lijder te zijn.(dan zijn beide ouder drager)

Er zijn ook erfelijke ziektes en of aandoeningen waarbij maar 1 gen(mutatie) nodig is om de aandoening tot uiting te laten komen.

Maar dat is bij WFFS dus niet het geval.


denk er over na, en verdiep er meer in.het fokkers wereldje van honden is niet anders dan het paarden fokkerij.En loop niet achter de achteraan andere aan In de gelders zit ook anders bloed in .En wat toe gelaten worden in de stamboom, BV Olderburgers bloed