Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:36

Ja lastig he, veel paarden drinken ergens anders niet.
Ze zeggen vaak dat het helpt wat wat zoets aan het water toe te voegen zoals appelsap.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:41

Ik heb ook zo'n pony. Gewoon niet willen drinken ergens anders. Heb al geprobeerd met flessen water van stal mee te nemen, want heb gehoord dat paarden vertrouwd zijn met het water van thuis. Appelsap. Heb nu pas stukjes wortels in een bak met water gegooid. Dat wil hij maar al te graag eten, en zodoende heeft hij toch nog wat water binnen gekregen. Maar verder is het een drama. Ik ga graag een nachtje weg met hem en voorheen had ik nooit door dat hij bijna niet dronk, maar ben erop gaan letten toen het mij opviel dat zijn waterbak amper was aangeraakt. De laatste keer was het ook zo warm en ik maakte mij heel erg zorgen. Dus tegenwoordig ben ik wat voorzichtiger met dit soort lange tijd stal weg. Zeker als het warm is.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:57

Ik zou dan kijken of ze slobber of bietenpulp of nat gehakseld ruwvoer lusten (dus compact gras of grove grasbrok o.i.d.). 1kg voer op 10L water. Voor onderweg kan dat toch heel handig zijn.

Ons grootste paard drinkt ook niet op stal, maar gezien hij 12/7 buiten staat, vaak voordat hij naar binnen gaat nog even drinkt uit de speciekuipen daar en zijn eten als slobber krijgt (vanwege een tandprobleem), vind ik het geen probleem. Turgor is ook altijd goed. Hij heeft uiteraard wel een (automatische) waterbak en weet op zich ook wel hoe hij daaruit moet drinken (heeft bij de vorige eigenaar een periode niets anders gehad op dezelfde stal).

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:33

Oh, die van mij eet ook slecht als hij van huis is, en slobber al helemaal slecht. Daarom doe ik nu maar 'een traktatie' zoals wortel in een bak water. Maar met voer hoef ik het dus ook niet te proberen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:57

Wat een ongelovelijk e onzin om als je op wedstrijd gaat en ja dus je paard vervoert bij plus 27 graden dat dat dierenmishandeling zou zijn. Natuurlijk let je op genoeg drinken evt electrolyten trailer zo neerzetten dat het lekker doorwaait etc.

En die van mij staat nu gewoon 24/7 op de wei hoor. Kan paar uur id schaduw heeft altijd drinkwater en ziet er super uit.

Beetje gezond verstand gebruiken lijkt me. Ene paard kan er beter tegen dan het andere paard. Mijn kruising NF arabiertje liep haar beste endurance op een dag met 30 graden. Ze had er niets van.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Sectorraad Paarden: Protocol extreme temperaturen in werking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:19

Ben ik blij dat mijn paard wel gewoon drinkt op wedstrijd. Daarnaast neem ik altijd elektrolyten mee, mocht ze heel erg gezweten hebben.