Documentaire over hobbyhorsing vanaf vandaag in de bioscoop

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Nieuwsredactie

Documentaire over hobbyhorsing vanaf vandaag in de bioscoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 12:33 Tip de Nieuwsredactie

Bokt.nl / Equnews.nl
Entertainment
Afbeelding
Foto: Marjoow

De documentaire Hobbyhorse Revolution is vanaf vandaag te zien in de bioscoop. De documentaire van regisseur Selma Vilhunen is een grappige en ontroerende film over Finse tieners met groeipijnen, die hun eigen stem en talent ontdekken in een nieuwe rage: het rijden op ouderwetse stokpaardjes. De film werd in Finland bekroond tot Beste Film, won de publieksprijs voor Beste Kinderfilm op Cinekid en is genomineerd voor de EFA Young Audience Award.

Hobbyhorse Revolution is een film over de kracht van de verbeelding en het belang van een groep waar je je goed bij voelt. De documentaire volgt drie jonge meisjes, Aisku, Elsa en Alisa, wier levens zijn veranderd door hun nieuwe hobby: stokpaardjes. Niet iedereen begrijpt wat ze daar leuk aan vinden, maar de meisjes gaan dapper door met hun hobby. Spelen met stokpaardjes is normaal gesproken iets voor kleine kinderen, maar de Finse tieners van nu hebben het naar een nieuw niveau getild. Elk handgemaakt stokpaardje heeft zijn eigen naam en persoonlijkheid. In Finland zijn al zo’n tienduizend fanatieke stokpaardrijders die deze hobby net zo serieus nemen als echte ruiters. De stokpaardjeskoorts verspreidt zich nu ook naar het buitenland. De spanning stijgt naarmate het grote kampioenschap nadert.

Kijk hier waar de film te zien is.

opisop_shop

Re: Documentaire over hobbyhorsing vanaf vandaag in de bioscoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:42

oke, the story continues....
Verbazingwekkend vind ik dit

~ Mister M en Darren ~

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:01

Geweldig! Velen hebben een oordeel over deze meiden. Eerlijk gezegd, ik vind het ook een aparte hobby. Maar hoe gaaf is het dat deze meiden met zoveel passie hun hobby uitoefenen!? En dat er nu zelfs een documentaire is! Ik vind het echt heel tof dat deze meiden dat toch maar even voor elkaar krijgen, ondanks alle kritiek/oordelen. :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:47

Beter dit dan uren voor de tv. Is dit niet wat we allemaal min of meer deden vroeger, fantasie gebruiken en lekker spelen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:59

Ik vind het geweldig leuk.
Als je geen eigen paard kan hebben, dan is dit toch zalig.
Ik weet nog dat ik vroeger een flink eind naar het station moest fietsen. Ik vond het verschrikkelijk, maar door van mijn fiets een paard te maken vlogen de kilometers voorbij. Over de treinrails moest mijn "paard" springen en ging ik in verlichte zit. Ik weet het nog zo goed.
Later kreeg ik mijn eigen paard en kwamen mijn fiets dromen helemaal uit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:02

Met eigen paarden is het ook gewoon leuk :D
Ik zie er de humor wel van in en die meiden maken er nog een serieuze sport van ook!
Zie dat liever dan die paarden- en manegespellen op de computer....lekker naar buiten en bewegen *\o/*

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:51

Heerlijk fantasierijk en nog goed voor de conditie ook! Als kind had ik er vast graag aan meegedaan. :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:14

Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er nou van moet vinden

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:17

_Dracarys schreef:
Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er nou van moet vinden

Ik wel... _O-

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:18

Dat het bestaat is een ding, maar waarom moet er ook steeds aandacht aan besteed worden? Straks krijgen de deelnemers nog het idee dat wat ze doen compleet normaal is.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:50

God, toen ik 12 was, was ik ook altijd met mijn zelfgemaakte stokpaard, gemaakt van een oude sok en een bezemsteel,aan het spelen... samen met een vriendinnetje, we hielden wedstrijden etc met die dingen... oh ja, ben nu 49...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:50

oomens schreef:
Dat het bestaat is een ding, maar waarom moet er ook steeds aandacht aan besteed worden? Straks krijgen de deelnemers nog het idee dat wat ze doen compleet normaal is.

Is het dat dan niet? Ze schaden er niemand mee, beleven er ontzettend veel plezier aan en weten anderen ook te activeren. Dikke prima

...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:09

benangelique schreef:
oomens schreef:

Is het dat dan niet? Ze schaden er niemand mee, beleven er ontzettend veel plezier aan en weten anderen ook te activeren. Dikke prima

Onschuldig is niet hetzelfde als normaal.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:13

Ik vind het een stuk normaler dan wat sommige presteren met een echt paard....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:14

Dàt staat niet ter discussie.
Als ik besluit in een tank topje en een tutu door dd binnenstad van Reykjavik te dansen terwijl ik glitter om me heen strooi en zing "ik ben een prachtige toverfee, wie danst er met me mee?"...Dan schaad ik daar óók niemand mee, beleef veel plezier (?), en activeer anderen ( tenminste àls ze meedansen).
Maar het is niet echt normaal te noemen, en ik zou het verbijsterend vinden als iemand er een bioscoopfilm van zou willen maken...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:16

oomens schreef:
Onschuldig is niet hetzelfde als normaal.

Maar wat is normaal? Waarom is voetballen normaal maar een hobby van een ander niet normaal? Ooit heeft iemand verzonnen om achter een bal aan te rennen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:17

Kuggur schreef:
Als ik besluit in een tank topje en een tutu door dd binnenstad van Reykjavik te dansen terwijl ik glitter om me heen strooi en zing "ik ben een prachtige toverfee, wie danst er met me mee?"...Dan schaad ik daar óók niemand mee, beleef veel plezier (?), en activeer anderen ( tenminste àls ze meedansen).
Maar het is niet echt normaal te noemen, en ik zou het verbijsterend vinden als iemand er een bioscoopfilm van zou willen maken...

Wat staat er wel ter discussie dan?

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:18

Kuggur schreef:

Wat een geweldig voorbeeld... _O-

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:29

Onschuldig is niet hetzelfde als normaal.[/quote]

Ze vinden het zelf waarschijnlijk “normaal”.
Het “probleem” creëert de toeschouwer zelf die hier een plaatsvervangende schaamte van krijgt(?) pure zelfreflectie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:38

Festeropre schreef:
Ze vinden het zelf waarschijnlijk “normaal”.
Het “probleem” creëert de toeschouwer zelf die hier een plaatsvervangende schaamte van krijgt(?) pure zelfreflectie.

Ja, dát zal het zijn 8)7
Als ik ergens bij denk "ik moet er niet aan denken om mezelf zo compleet voor schut te zetten", dan doe ik blijkbaar aan zelfreflectie.

Misschien ligt het 'probleem' hier niet zozeer bij het publiek, maar bij degene die besluit om er een serieus podium voor te bieden. Uiteraard kun je het nog steeds uitzenden ter vermaak, onder het mom van "moet je kijken wat er voor mafketels bestaan", maar dat is geloof ik niet wat deze stokamazones (stokruitsters? stokpaardsters?) voor ogen hadden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:44

Of er een werkelijk een podium komt dat hangt uiteindelijk af van de toeschouwer.
Want zonder belangstelling geen podium lijkt mij.
Dus kennelijk voldoende belangstelling voor.
En wat de intentie van de toeschouwer is maakt voor de uitvoerders toch niks uit?
Jij zegt; “straks gaan ze het zelf nog normaal vinden”.
Dat vinden ze zelf kennelijk al, waar ligt het probleem dan?

Mischien moet je het zien als een stukje “kunst”
Je kijkt ernaar en de gevoelens die er bij opgewekt worden zeggen heel veel over jezelf.
Dat is mooi dat een optreden iets bij de mensen teweeg brengt, bij ieder weer wat anders

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:19

Ik begrijp niet zo goed waarom dit voorpagina nieuws is. Het heeft toch helemaal niks met paarden en paardrijden te maken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:25

Jennyj01 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom dit voorpagina nieuws is. Het heeft toch helemaal niks met paarden en paardrijden te maken?

Dat heeft koekhappen en zaklopen ook niet, maar daar wordt morgen ook volop aandacht aan besteed. Wordt het dan toevallig georganiseerd door de lokale Oranjevereniging waarvan de voorzitter ook iets doet met een manege/ponyclub/zielige paardenopvang, dan voorspel ik dat het prominent op de voorpagina van Bokt staat.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:30

Joh, wij hadden vroeger op school paardentuigjes die je bij een vriend of vriendinnetje kon om doen. Die waren ook echt van school en dus niet zelfgemaakt. Ik en mijn vriendinnetje hebben er wat mee af gespeeld. En dat deden we ook nog in het laatste jaar van de basisschool :') We sprongen ook over zelfgemaakte hindernisjes etc.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:53

Cayenne schreef:
Joh, wij hadden vroeger op school paardentuigjes die je bij een vriend of vriendinnetje kon om doen. Die waren ook echt van school en dus niet zelfgemaakt. Ik en mijn vriendinnetje hebben er wat mee af gespeeld. En dat deden we ook nog in het laatste jaar van de basisschool :') We sprongen ook over zelfgemaakte hindernisjes etc.

Superleuk toch? Maar moest daar een documentaire over gemaakt worden? Voelde je ooit de behoefte om op grote evenementen in het buitenland voor publiek te paardentuigjenen? Moest je er vaak interviews over geven in lokale en landelijke sufferdjes? Nee toch?

Prima tijdverdrijf, maar ook iets waar je zonder bovenmatige aandacht vanzelf overheen bent gegroeid.