Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 08:40

*FNRS
Overige

Afbeelding
Foto door storrum

Het is weer lente! Bomen zijn groen gekleurd en overal duiken bloemen op. Veel buitenactiviteiten gaan weer van start. Zo ook ballonvaren. Het is mooi om ons landschap vanuit de lucht te bekijken.. maar niet iedereen is gek op luchtballonnen. Paarden en hun eigenaren in ieder geval meestal niet. Na overlast bij een paardenbedrijf vorig jaar is de FNRS daarom in gesprek gegaan met de KNVVL (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart).

Dat resulteerde in afspraken over ballonvaart in de buurt van FNRS bedrijven. Alle FNRS bedrijven zijn opgenomen in de ballonvaartkaarten. Op deze kaarten worden de FNRS bedrijven bruin gemarkeerd. Dit houdt in dat de ballonvaarders weten dat zij in deze gebieden voorzichtig te werk moeten gaan. Hiermee kunnen dergelijke situaties in de toekomst voorkomen worden. Mochten er onverhoopt toch klachten zijn over ballonvaart dan kan er contact opgenomen worden met de KNVVL.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:43

Is het nu een landingsverbod of voorzichtig omgaan met? Dat is nogal een verschil.

Het originele bericht is ook niet bepaald duidelijk...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:51

Dit was vorig jaar bij ons, en idd je wordt behoorlijk nerveus als je al die ballonnen op je paarden af ziet komen

Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:52

Hmm, en bij een niet-FNRS (paarden)bedrijf hoeft er dan dus niet voorzichtig gedaan te worden? :? -O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:54

Hier gelukkig geen problemen met luchtballonnen die over het weiland vliegen.De paarden zijn er niet bang voor,ze staan te staren naar de lucht,vinden het intressant ofso. Ook voor een Drone zijn ze niet bang maar zeer nieuwsgierig.
https://www.facebook.com/www.stichtingp ... 198033964/

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:27

Roodvos schreef:
Hmm, en bij een niet-FNRS (paarden)bedrijf hoeft er dan dus niet voorzichtig gedaan te worden? :? -O-

Natuurlijk wel, maar dat kan de FNRS niet regelen natuurlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:38

Laatst hadden wij van die gemotoriseerde deltavliegers (weet niet of er een naam voor is). Niet grappig zoiets :roll:
Ballonnen zie we ook regelmatig en ik hou altijd mijn hart vast dat ze niet toevallig in mijn wei denken een tussenlanding te moeten maken ofzo :=

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:46

Roodvos schreef:

Eigenlijk voor het welzijn van de paarden net zo goed. Maar die vallen niet onder de FNRS en zullen dus zelf in gesprek moeten gaan met de KNVVL om maatregelen te nemen en opgenomen te worden op de kaarten.
Helaas kan de KNVVL niet ruiken waar alle paarden zich bevinden en komt de FNRS waarschijnlijk in principe alleen voor de eigen leden op. Zoals bij de meeste verenigingen wel het geval zal zijn.

NatasjavE

Re: Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:20

Nou er blijft voor de balonvaarders steeds minder over om te landen. Want volgens mij zijn heel veel melkvee bedrijven mogen ze ook niet landen.

Daar houden ze zich vaak genoeg niet aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:27

NatasjavE schreef:
Nou er blijft voor de balonvaarders steeds minder over om te landen. Want volgens mij zijn heel veel melkvee bedrijven mogen ze ook niet landen.

Niet zo heel gek toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:58

Oh nee zeker niet. Hoop dat het bedrijf waar mijn paard staat ook op die kaart staat.

Ik heb een grote hekel aan die dingen.

Scheren hier ook iedere zomer lag over de tuin. Vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:21

NatasjavE schreef:

Klopt blijft ook weinig over , meeste melkveebedrijven willen het niet maar sommige vinden het prima en ken ook wel verhalen dat de koeien nog net niet op de ballon stonden om te zien wat dat nou is .

Gat in de markt luchtballon schriktraining :+

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:28

Blijft ook bijzonder vinden dat zo'n ongevraagd op je land mag landen . Ik ga toch ook niet ongevraagd in andermans tuin zitten ?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:35

Het zou mooi zijn als je je terrein als particulier ook 'bruin' zou kunnen laten kleuren.
Toch wat veiliger, zeker met jonge paarden.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:25

Blijf het bijzonder vinden dat dit kan. Onze gemeente heeft vlakbij onze wei ook toestemming gegeven om op te stijgen, ondanks onze protesten. Ze zeggen dat de ballon pas overlast veroorzaakt als hij van de grond is en dan is de gemeente niet meer verantwoordelijk want hij is dan niet meer op hun grondgebied. De wei ligt vlakbij een drukke rijksweg. Ben als de dood dat ze een keer uitbreken Door een schrikreactie. Zet ze daarom zomers vaak al eerder binnen. Heel vervelend dat we de pineut zijn van de hobby van een ander. Helaas komen er steeds meer ballonnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:04

Mazida schreef:
Blijft ook bijzonder vinden dat zo'n ongevraagd op je land mag landen . Ik ga toch ook niet ongevraagd in andermans tuin zitten ?

Precies.Het plezier van de een mag niet tot schade voor een ander leiden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:08

Mazida schreef:

Helemaal mee eens. _/-\o_ Ik heb hier ook koeien en paarden gehad die over de kook raakte door de piep dingen (en dan nog niet gesproken over het assiociale gedrag van de bedrijven wanneer ze op je terrein staan :r ).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:35

Gewoon helemaal verbieden die rotdingen. Nou ja.. rotdingen.. De bedrijven die ze besturen zijn gewoon asociaal. We hebben wel tig keer een klacht ingediend omdat wij aan een natuurgebiedje wonen en het heel leuk is om daar op 50 meter hoogte overheen te vliegen. En dan lekker vlak boven je wei gas geven omdat je anders tegen ons huis aan vliegt.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:40

Mazida schreef:

Dat ja. Ongevraagd iemands privé-terrein betreden mag volgens mij nog steeds niet en dat is wel wat ze doen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:44

gohya schreef:
Hier gelukkig geen problemen met luchtballonnen die over het weiland vliegen.De paarden zijn er niet bang voor,ze staan te staren naar de lucht,vinden het intressant ofso. Ook voor een Drone zijn ze niet bang maar zeer nieuwsgierig.
https://www.facebook.com/www.stichtingp ... 198033964/

Geldt voor die van ons ook. Net als een helicopter die onlangs 50 meter verder landde. Ze gaven er helemaal niets om. Ze waren erg verbaasd en nieuwsgierig.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:47

Ooh wat een geweldige verhalen hier. Vind het allemaal best leuk om te lezen. Maar houd wel in jullie achterhoofd, piloten zijn hetzelfde als automobilisten. Er zijn er die nergens rekening mee houden. Maar er zijn er ook zat die echt hun best doen zoveel mogelijk rekening overal mee te houden.

En ja, een luchtballon mag overal landen. Het enige dat we niet mogen is met voertuigen andermans grond betreden zonder toestemming. Maar onze ballon er uit halen mag ten alle tijden....ook hier zijn weer speciale wetten voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:13

Klopt Ricie. De helicopter moest patient ophalen. Ik denk dat de piloot de paarden zag of door de ambulance medewerkers gewaarschuwd was, want de korste weg was over het weiland van de paarden maar hij maakte een boog over het gehucht (beetje om) waarvoor hij alle koeien en paarden wist te vermijden. Vond ik zo knap.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:28

Ricie schreef:
Maar houd wel in jullie achterhoofd, piloten zijn hetzelfde als automobilisten. Er zijn er die nergens rekening mee houden. Maar er zijn er ook zat die echt hun best doen zoveel mogelijk rekening overal mee te houden.

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Hier is het ook altijd een bedrijf wat zich niet netjes aan de regels houdt. Maar er zijn er ook die na het opstijgen netjes klimmen naar de minimale 100 meter en ook rekening houden met mens en dier. Omdat hier alle drie mijn buren paarden hebben en een achterbuurman een grote voiliere staan wij op een kaart. Maar dat ene bedrijf heeft daar gewoon lak aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:57

Rotte appels heb je idd overal ,ken door bokt topics meerdere 'balloncowboys' die gewoon lak aan alles hebben en die verpesten het voor de rest van de branche.. damian23 ik zou bijna denken welk bedrijf je bedoeld ook mede door bokt reacties uit die omgeving , in het algemeen houden piloten wel rekening zover het kan. Valt de wind weg dan moet je wel landen , raakt het gas op dan moet je ook landen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:41

0Lunerancea0 schreef:
Mazida schreef:

Dat ja. Ongevraagd iemands privé-terrein betreden mag volgens mij nog steeds niet en dat is wel wat ze doen :j

Komt omdat elke landing van een niet gemotoriseerde vliegtuig (zeeefvluegtuig/ballon/paragliding) wordt gezien als een noodlanding. Immers er is geen mogelijkheid voor een doorstart. Dan ligt alles weer anders. Geloof mij als oud zweefvliegster dat je echt niet in een veld wil landen waar dieren in staan. Voor schade aan het land ben je verzekerd. Voorts heb altijd respect voor diegene op wiens land je landt. Bij de een wordt je wat minder ontvangen en bij de ander wordt je met open armen ontvangen en krijg je een complete maaltijd voor geschoteld.
Nogmaals landen in een veld met dieren wil je voorkomen. Zowel voor de dieren als voor jezelf en evt medepassagier(s) en vliegtuig.