Man vrijgesproken na aanrijding amazone en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Man vrijgesproken na aanrijding amazone en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 21:05

Focus WTV
Juridisch

Een man uit het Belgische Gijverinkhove is vrijgesproken voor de aanrijding van een meisje van 14 op haar paard.

Het ongeval gebeurde drie jaar geleden in Alveringem. De vijftiger reed haar aan in de Groenestraat. Het meisje liep hersenletsel op en was even kritiek, het paard stierf op de motorkap.

Het meisje reed langs de verkeerde kant van de straat en zij en haar paard waren niet verlicht. Het ongeval was dus niet te vermijden, zegt de politierechter. Hij sprak de man vrij voor de feiten. De aanrijder is wel veroordeeld omdat hij teveel gedronken had. Daarvoor kreeg hij twintig dagen rijverbod en een boete.

Gerelateerd bericht:
[VN] Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Jolliegirl

Re: Man vrijgesproken na aanrijding amazone en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:08

Hoe dan...
Hoe kan je iemand die drank op heeft laten verschuilen achter slecht zicht....

Ik vind dit heel dubbel..
Meid zit fout absoluut.

Maar teveel gedronken.. En dan iemand aanrijden.. En dan vrijgesproken worden??

Ongelooflijk!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:49

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:06

Hoe kan iemand die gedronken heeft nou zo vrijgesproken worden...

Eens dat het meisje ook gedeeltelijk fout zat; maar dit moet toch niet te verteren zijn...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:08

Meisje zat fout, daar ben ik het mee eens. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet eens wist aan welke kant ik van de weg moest rijden. ( Nu wel. ) En verlichting, tjah, dom.

Maar dat de man vrijgeproken werd, na aanrijding, onder drank? Vind ik echt niet kunnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:12

Hij is wel veroordeeld voor het rijden onder invloed. Hij is alleen vrijgesproken met betrekking tot het ongeval. Ze zien het als 2 verschillende zaken.
Persoonlijk vindt ik dat 20 dagen rijverbod en boete weinig is als je achter het stuur zit met drank op.

Moeilijk maar ik zou het ook niet geheel terecht vinden als de man wel een (forse) straf zou krijgen met betrekking tot het ongeluk. Moeilijke zaak.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:13

Triest deze uitspraak..
Al heeft het meisje ook “schuld” maar als je onder invloed bent van alcohol ben je al bewust een misdrijf aan het begaan vanaf het moment dat je de auto start.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:15

Hij is vrijgesproken van de aanrijding, niet voor het rijden onder invloed.
Het is alleen jammer dat de straf voor rijden onder invloed zo vreselijk mild is.

Het ongeluk op zich is echt een vreselijk drama. Maar als ze niet te zien was en dan ook nog aan de verkeerde kant van de weg reed waar automobilisten je niet verwachten, dan is dat ook wel heel erg gevaarlijk. Ook als er geen dronken idioot rijdt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:22

Lijkt me dat de ouders van het kind ook een douw mogen hebben... een kind van 14 blijkbaar alleen op pad in het donker zonder verlichting.. dan heb je nogal wat laten liggen denk ik zo

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:42

Billy schreef:
Lijkt me dat de ouders van het kind ook een douw mogen hebben... een kind van 14 blijkbaar alleen op pad in het donker zonder verlichting.. dan heb je nogal wat laten liggen denk ik zo

Nou dat is nogal een uitspraak.
Een 14-jarige is een puber. Als puber denk je het allemaal wel beter te weten dan je ouders. Ik mocht ook zoveel niet en heb het toch gedaan. Ik denk iedereen wel ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:49

Billy schreef:

Heb jij nooit iets gedaan dat niet mocht op die leeftijd wat eigenlijk heel verkeerd had kunnen aflopen?
Dit meisje heeft alleen de pech dat het inderdaad verkeerd is afgelopen...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:52

Billy schreef:

Het meisje heeft kritiek gelegen. Vind dit een beetje een onpasselijke opmerking gezien wat voor douw die ouders al hebben doorgemaakt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:53

Billy schreef:

Mij lijkt het dat de ouders van het meisje al een aanzienlijk grotere douw hebben gekregen dan die idioot die met zijn dronken kop achter het stuur is gekropen. Bovendien, als je het vorige nieuwsbericht had gelezen had je geweten dat het op dat moment zo donker nog niet was.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:31

Zwakke straf voor het onder invloed rijden. Maar dat jullie vinden dat hij voor het ongeval gestraft moet worden vind ik niet correct. De man reed op zijn weghelft. Het meisje heeft ook een reeks overtredingen begaan. In België mag je als 14 jarige helemaal niet zonder begeleiding van een meerderjarige de baan op (mag officieel pas vanaf 16), ze reed aan de verkeerde kant en had geen verlichting. Dat zij zwaargewond was maakt imo niets uit aaan de overtredingen. Als ze niet gewond was geweest had ze dezelfde overtredingen begaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:42

Het meisje en haar paard hadden misschien geen verlichting, maar de auto die hen aangereden heeft hopelijk wel. Normaal moet je dat als chauffeur dan toch gezien hebben. Dronken rijden wordt in Belgie helaas nog steeds heel mild behandeld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:45

Sclimpre schreef:
Het meisje en haar paard hadden misschien geen verlichting, maar de auto die hen aangereden heeft hopelijk wel. Normaal moet je dat als chauffeur dan toch gezien hebben. Dronken rijden wordt in Belgie helaas nog steeds heel mild behandeld.

Dat valt echt heel erg tegen. Ben ook al vaker menners/ruiters tegen gekomen in het donker en die zie je echt slecht. En je staat natuurlijk niet gelijk stil. Voor je kan reageren en de auto stilstaat is het al gebeurd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:56

Maar als je als chauffeur in het donker de weg opgaat moet je toch in staat zijn die dingen zonder ongelukken op te lossen. Dat je een overstekende zwarte kat in het donker te laat gezien hebt, daar kan ik inkomen, maar een paard met ruiter of een menner is nu toch niet zo klein dat je hen over het hoofd ziet.
En in die gevallen kan de verminderde reactiesnelheid van een chauffeur die gedronken heeft het verschil maken tussen nog net op tijd reageren en te laat reageren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:14

Sclimpre schreef:
Maar als je als chauffeur in het donker de weg opgaat moet je toch in staat zijn die dingen zonder ongelukken op te lossen. Dat je een overstekende zwarte kat in het donker te laat gezien hebt, daar kan ik inkomen, maar een paard met ruiter of een menner is nu toch niet zo klein dat je hen over het hoofd ziet.
En in die gevallen kan de verminderde reactiesnelheid van een chauffeur die gedronken heeft het verschil maken tussen nog net op tijd reageren en te laat reageren.

Ja hoor die kan je best gemakkelijk over het hoofd zien. En daarnaast is hij wel gestraft voor het rijden onder invloed. Ze zullen alleen de schuld in het midden houden denk ik zo. Meisje was ook echt wel fout bezig en dat kan en mag je niet volledig op de bestuurder afschuiven.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:21

Gestraft? Met wel 20 hele dagen rijverbod en een boete?

Iemand die bezopen achter het stuur zit moet je minimaal z'n rijbewijs afpakken! Wellicht heeft het meisje ook schuld aan het ongeval, maar je kan mij niet vertellen dat de man zijn beschonken toestand niet heeft bijgedragen aan het ongeval door verminderde reactiesnelheid. Dat hij hiervoor vrijgesproken wordt, kan ik niet begrijpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:25

mylittlejoy schreef:
Gestraft? Met wel 20 hele dagen rijverbod en een boete?

Iemand die bezopen achter het stuur zit moet je minimaal z'n rijbewijs afpakken! Wellicht heeft het meisje ook schuld aan het ongeval, maar je kan mij niet vertellen dat de man zijn beschonken toestand niet heeft bijgedragen aan het ongeval door verminderde reactiesnelheid. Dat hij hiervoor vrijgesproken wordt, kan ik niet begrijpen.

Ik heb al eerder gezegd dat ik de straf laag vindt maar je kan niet volledig de schuld op hem schuiven omdat de amazone zelf ook niet na dacht. En blijkbaar vond de rechter dat ook. Wij weten het hele verhaal ook niet wie weet wat er verder nog allemaal achter zat.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:26

Dat zeg ik ook niet: Wellicht heeft het meisje ook schuld aan het ongeval, maar je kan mij niet vertellen dat de man zijn beschonken toestand niet heeft bijgedragen aan het ongeval door verminderde reactiesnelheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:37

Er is nog een groot mentaliteitsverschil over met alcohol in het verkeer.
In Belgie wordt daar veel milder over gedacht en dat bewijst de straf ook weer.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:15

Ik snap niet dat er zo makkelijk wordt geconcludeerd dat hij haar waarschijnlijk ook had aangereden als hij nuchter was geweest. Gisteren in het donker nog in de ankers gegaan omdat ik vanuit mijn ooghoek een konijn vanuit de berm richting de weg zag rennen. Het dier had geen verlichting, een schutkleur, zat op de verkeerde weghelft, gaf geen richting aan en was een stuk kleiner dan een paard met ruiter. Toch leeft hij nog. Waarom? Omdat ik niet onoplettend en bezopen achter het stuur zit.

Is dat zo moeilijk? Er voortdurend rekening mee houden dat er iets de weg op kan rennen? Het lijkt wel of mensen vergeten dat je best een verantwoordelijkheid draagt als je met een loodzware metalen verplettermachine met voor mensen onbereikbare snelheden de weg op gaat. Het wordt zelfs goedgepraat als iemand maar gokt dat er niemand op de weg is en in zijn onoplettendheid een paard doodrijdt en een meisje ernstig verwondt. Denk dat er meer besef mag komen dat auto’s gevaarlijke machines zijn.

Stel dat ik iedere avond in het donker na wat biertjes een machinegeweer leegschiet richting de straat, ‘maar het is niet gevaarlijk hoor want ik kijk eerst of ik nergens lampjes zie’. En als iemand dan vergeet verlichting te dragen dan is dat zijn eigen schuld? Of is het handiger als ik doorheb dat ik zoiets niet moet doen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:46

arno8 schreef:
Ik snap niet dat er zo makkelijk wordt geconcludeerd dat hij haar waarschijnlijk ook had aangereden als hij nuchter was geweest. Gisteren in het donker nog in de ankers gegaan omdat ik vanuit mijn ooghoek een konijn vanuit de berm richting de weg zag rennen. Het dier had geen verlichting, een schutkleur, zat op de verkeerde weghelft, gaf geen richting aan en was een stuk kleiner dan een paard met ruiter. Toch leeft hij nog. Waarom? Omdat ik niet onoplettend en bezopen achter het stuur zit.

Is dat zo moeilijk? Er voortdurend rekening mee houden dat er iets de weg op kan rennen? Het lijkt wel of mensen vergeten dat je best een verantwoordelijkheid draagt als je met een loodzware metalen verplettermachine met voor mensen onbereikbare snelheden de weg op gaat. Het wordt zelfs goedgepraat als iemand maar gokt dat er niemand op de weg is en in zijn onoplettendheid een paard doodrijdt en een meisje ernstig verwondt. Denk dat er meer besef mag komen dat auto’s gevaarlijke machines zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Je kan op de gekste plaatsen de gekste dingen tegenkomen. Daar moet je gewoon op voorbereid zijn. Iemand die gedronken heeft kan daar minder alert op reageren. Soms met dramatische gevolgen, zoals in dit geval. Best bizar dat mensen vinden dat het meisje ook maar gestraft moet worden, net alsof dat nog niet gebeurd is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:45

Sclimpre schreef:

Je zit er sneller op dan je denkt. Hoe vaak ik al niet bovenop mijn rem heb moeten staan omdat fietsers het vertikken om hun fietslicht (en dat zijn echt niet alleen pubers) aan te doen of hun fluojasje is al niet meer te tellen. Laat staan een paard die misschien ook nog eens een heel donkerbruine kleur kan hebben. Op dat gebied ben je dan beter af met een schimmel.

Hier mag je inderdaad als 14 jarige niet alleen de baan op zonder begeleiding. Beiden zijn dus in fout.