Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:39

SARINO schreef:
Ik vraag mij af of meneer de veearts gebeld heeft
toen de merrie s avonds nog van streek was....

Van streek zijn door een duidelijke oorzaak is geen ziekte toch.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:40

Nee, maar bij een drachtige merrie is ernstig van streek zijn wel reden genoeg om eventueel een DA er bij te halen om te kijken of er geholpen kan worden met kalmeren.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:10

Wat weer een pareltje nieuwsredactie. *\o/*

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:59

Ayasha schreef:
Nee, maar bij een drachtige merrie is ernstig van streek zijn wel reden genoeg om eventueel een DA er bij te halen om te kijken of er geholpen kan worden met kalmeren.

Dat is wel zo ja.Als het paard tenminste niet door het zien van de veearts ook weer stress krijgt.Maar in dit geval was het toch nuttig geweest om het paard een kalmerend middel te geven.Echter de eigenaar kon deze nare afloop moeilijk voorzien.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:41

Ik mis misschien iets, maar waarom zou een paard doodgaan van een groep passerende paarden?

Die paarden rennen toch alleen voorbij, dat duurt toch geen uren?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:46

beert schreef:
Ik mis misschien iets, maar waarom zou een paard doodgaan van een groep passerende paarden?

Die paarden rennen toch alleen voorbij, dat duurt toch geen uren?

De stress van dat moment kan de bevalling op gang brengen. Eenmaal in gang houd het niet op

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:55

Maar het veulen was niet geboren toch? En het lijkt me dat juist springpaarden wel wat gewend zijn aan drukte.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:55

beert schreef:
Ik mis misschien iets, maar waarom zou een paard doodgaan van een groep passerende paarden?

Die paarden rennen toch alleen voorbij, dat duurt toch geen uren?


Naaaah "paarden rennen toch alleen voorbij", zo ging het niet echt.

Vorig jaar zijn ze langs onze stal gereden en hebben op het veld naast ons staan toeteren en de hele bombarie.
Zónder van te voren aan te kondigen, dus onze 12 paarden (waaronder 1 herstellende van een peesblessure, en daar stonden ze nota bene PAL naast).
Ook nadat wij luidkeels aangaven bij de verantwoordelijke dat dat echt niet kon op deze manier (temeer omdat we van niks wisten) gingen ze vrolijk door.
Achteraf zijn ze zich wel nog komen verontschuldigen voor alle overlast met een fles alcohol.
Dus ergens was het kwartje wel gevallen dat het niet helemaal netjes eraan toe gegaan was.

Gelukkig hebben ze van alle ellende van vorig jaar geleerd en zijn ze dit jaar wel netjes komen aangeven dat ze weer een rit gepland hadden, zelfs toen hij verplaatst werd naar een andere datum kregen we bericht.

Enfijn, blijft erg naar voor de fokker. Die krijgt zijn veulen niet meer terug -O-

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:10

Oh oké, ook met toeteren erbij. Het is een hele show dan eigenlijk?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:56

beert schreef:
Ik mis misschien iets, maar waarom zou een paard doodgaan van een groep passerende paarden?

Die paarden rennen toch alleen voorbij, dat duurt toch geen uren?

Bij mensen kan een hevige schrik of emotie tot een miskraam leiden.Dat is dan bij paarden (eveneens zoogdieren) ook mogelijk.Trouwens door zoiets kunnen kippen ook van de leg raken.Geen zoogdieren,maar voor iedereen is zulke opwinding slecht.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:31

beert schreef:
Oh oké, ook met toeteren erbij. Het is een hele show dan eigenlijk?


Zo kan je het wel noemen ja.
Je hoort ze van verre al aankomen met hun geschreeuw en gelal, gekletter van paardenhoeven en gehuil van honden.
Als je het nooit hebt meegemaakt dan weet je werkelijk niet wat je overkomt, zooitje ongeregeld.
Het klinkt alsof de Russen binnen vallen, vond ik althans :')

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:37

beert schreef:
Ik mis misschien iets, maar waarom zou een paard doodgaan van een groep passerende paarden?

Die paarden rennen toch alleen voorbij, dat duurt toch geen uren?


Dat is toch niet zo gek?

Paard = vluchtdier

Paard staat rustig in de wei, lekker wat grasjes te kauwen... omnomnom...
Ineens komt daar uit het niets (afstand is niet per se relevant) een grote groep soortgenoten voorbij stuiven. Inclusief een horde prooidieren.
Paard weet niet wat jacht is, maar wel dat als soortgenoten aan het rennen zijn, dat ze maar beter heel hard mee kunnen gaan rennen. Dus dat doet het paard... Maar paard kan de wei niet uit komen, dus probleem... nog meer stress :+

Enorme stress voor een lichaam dat voor twee moet zorgen...

Zoiets in combinatie met een bijvoorbeeld onbekende aneurysma, kan heel erg goed fataal zijn.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 23-04-18 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek bericht verduidelijkt.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:27

Oh nu heeft het dier nog een aneurysma ook? Er wordt steeds meer bij verzonnen...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:29

Billy schreef:
Oh nu heeft het dier nog een aneurysma ook? Er wordt steeds meer bij verzonnen...


Ik beantwoord een vraag die niet eens gaat over het paard... Alleen over de situatie. ;)

Beert vraag: "Ik mis misschien iets, maar waarom zou een paard doodgaan van een groep passerende paarden."

Maar ik zal even een mod vragen om er 'bijvoorbeeld' in te zetten. :+

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:39

BarbaLala schreef:
beert schreef:
Oh oké, ook met toeteren erbij. Het is een hele show dan eigenlijk?


Zo kan je het wel noemen ja.
Je hoort ze van verre al aankomen met hun geschreeuw en gelal, gekletter van paardenhoeven en gehuil van honden.
Als je het nooit hebt meegemaakt dan weet je werkelijk niet wat je overkomt, zooitje ongeregeld.
Het klinkt alsof de Russen binnen vallen, vond ik althans :')

Ah oké, ik weet dat drachtige dieren een abortus kunnen krijgen van heftige emoties. Maar het zou niet logisch zijn als een paard dat al krijgt van een kudde passerende paarden. Als daar een hele show met getoeter, gelal en honden bij zit, wordt het al een ander verhaal.

Maar is het echt zo erg dat iedereen uit de route zijn paarden binnen moet zetten zo ongeveer? Gaat dat niet een beetje ver?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:46

beert schreef:
Maar is het echt zo erg dat iedereen uit de route zijn paarden binnen moet zetten zo ongeveer? Gaat dat niet een beetje ver?


Je zou in ieder geval de optie moeten hebben door tijdig op de hoogte van het evenement gebracht te worden, dan heb je als eigenaar een keuze en is het risico ook voor de eigenaar als die ervoor kiest de paarden buiten te laten staan

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:51

Daphara schreef:
beert schreef:
Maar is het echt zo erg dat iedereen uit de route zijn paarden binnen moet zetten zo ongeveer? Gaat dat niet een beetje ver?


Je zou in ieder geval de optie moeten hebben door tijdig op de hoogte van het evenement gebracht te worden, dan heb je als eigenaar een keuze en is het risico ook voor de eigenaar als die ervoor kiest de paarden buiten te laten staan


Inderdaad... zet je je paard dan willens en wetens aan de route, dan heb je geen poot om op te staan. Je kan dan ook (indien mogelijk) je paarden in een andere weide zetten die niet aan de route ligt. Het betekent natuurlijk lang niet voor iedereen automatisch dat het paard binnen moet staan.
En als je een wat grotere kudde hebt, met een duidelijke rangorde, zal de impact misschien ook kleiner zijn.

Als je aanwonende bent bij een wielerronde wordt je ook tijdig op de hoogte gesteld van de route en welke punten op welk moment afgezet zijn. Zo was hier onlangs in ieder geval wel het geval.

Ik dacht dat elke organisatie dit soort zaken verplicht was? Toen de Sint-intocht in mijn ieniemienie dorpje was, kreeg ik ook ruim van te voren een brief met het verzoek de auto niet op de weg te zetten.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:59

De merrie is denk ik waardevoller dan het veulen.
Had de eigenaar dit waardevolle paard niet kunnen verzekeren?
Heeft hij zn paard niet mee terug maar daarmee zijn wel bedragen gedekt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:02

Festeropre schreef:
De merrie is denk ik waardevoller dan het veulen.
Had de eigenaar dit waardevolle paard niet kunnen verzekeren?
Heeft hij zn paard niet mee terug maar daarmee zijn wel bedragen gedekt


Als ik me niet vergis zijn dure paarden heel moeilijk, dan wel niet te verzekeren.

Sowieso is paarden verzekeren een dure hobby. En vanaf een bepaalde leeftijd wordt het nog moeizamer.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:07

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:
De merrie is denk ik waardevoller dan het veulen.
Had de eigenaar dit waardevolle paard niet kunnen verzekeren?
Heeft hij zn paard niet mee terug maar daarmee zijn wel bedragen gedekt


Als ik me niet vergis zijn dure paarden heel moeilijk, dan wel niet te verzekeren.

Sowieso is paarden verzekeren een dure hobby. En vanaf een bepaalde leeftijd wordt het nog moeizamer.


Als je een merrie had waar jeveulens van zulke bedragen uit fokt is dat toch wel de investering waard.
En alles is te verzekeren toch, als je maar premie betaald.
Los daarvan is het natuurlijk emotioneel verschrikkelijk ook als het paard economisch niet waardevol was
Laatst bijgewerkt door Clasical op 22-04-18 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:09

Festeropre schreef:
Als je een merrie had waar jeveulens van zulke bedragen uit fokt is dat toch wel de investering waard.
En alles is te verzekeren toch, als je maar premie betaald


Maar wat als je van de premie (per jaar) een heel goed paard kan kopen, zonder dat je er iets voor terug ziet? Ik weet zelf geen exacte bedragen hoor, maar ik heb dit soort dingen wel regelmatig gehoord.

In ieder geval, in deze situatie zal een verzekering waarschijnlijk ook naar de organisatie van de jacht stappen om daar het geld terug te vangen... Althans, proberen...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:12

Je hebt een merrie die goede nakomelingen produceert, dat is vele malen waardevoller dan 1 duur paard.
De merrie is een grote bron van inkomsten.
Elke ‘bron van inkomsten’ word verzekerd, een bedrijf of winkel bv. is toch ook verzekerd?

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Udenhoutse fokker strijdt voor vergoeding overleden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:27

Wat ongelooflijk triest. Bij mijn ouders komt er ieder jaar een jacht voorbij. Mijn paard is een behoorlijke dooie en een paard wat langs komt hinnikt ie een x naar. Hij is een week van slag geweest. Als er een wandelaar of fietser over de dijk kwam was ie 1 brok spanning. Dat hele gedoe is echt niet goed voor een paard.

Zoolgangster

Berichten: 9601
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:30

jobamara schreef:
Het is een apart volk, als ik het zo mag zeggen denken dat ze boven iedereen staan. Buurman kan zijn schapen met lammeren niet buiten doen omdat de honden van zijn buurman ( lid veluwe hunt) de lammeren en soms oom de schapen echt verscheuren. Dan worden ze 2 dgn in de gaten gehouden en de 3e dag lopen ze weer los. Dus tja ik geloof de fokker meer. Een merrie kan zeker een abortus krijgen door stress en stel dat het veulen verkeerd lag kan dat er niet uit. En zal de merrie idd overlijden, heel triest.


Inderdaad, de stress kan al genoeg zijn.
Daarom mochten er bijvoorbeeld geen (klop)hengsten in de buurt van de paardenfokkerij hier in de buurt komen, omdat de drachtige merries knettergek werden, vooral als de hengst zich luidruchtig aankondigde.
Ik kan me voorstellen dat een horde galopperende jachtpaarden net zo goed een stressfactor vormt.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:41

Festeropre schreef:
Je hebt een merrie die goede nakomelingen produceert, dat is vele malen waardevoller dan 1 duur paard.
De merrie is een grote bron van inkomsten.
Elke ‘bron van inkomsten’ word verzekerd, een bedrijf of winkel bv. is toch ook verzekerd?


Paard heeft 6 nakomelingen, sommige daarvan zijn verkocht voor bedragen tussen de 50 en 100 duizend euro.

Dat zijn dus niet alle 6... Dit veulen werd ongeboren voor 10.000 euro (een schijntje bij die anderen) verkocht. Na aftrek van kosten is het resterende bedrag nauwelijks voldoende om twee paarden van te onderhouden voor een jaar lang.

Premie berekend op EFO, goedkoopste om paard op 25.000 euro te verzekeren (hoger krijg ik niet ingevoerd, daarvoor moeten ze apart een offerte maken) is 85 euro per maand, duurste is 330 euro per maand...
Maar dan is het ongeboren veulen niet verzekerd.
En 330 euro per maand is bijna 4000 euro per jaar... Voor één paard...
En al betaal je die ruim 1000 euro per jaar (dat is alleen overlijden) en gaat je paard dood, heb je er nog niet het verkochte veulen uit en gaat de verzekeraar toch achter de tegenpartij aan.

Levende have op dergelijke risico's verzekeren is nu eenmaal prijzig. Zeker voor een hobbyfokker.
Dan moet je gaan overwegen of de kosten van het verzekeren opwegen tegen de kosten van je hobby...