“Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:41

Ik kijk een aantal amerikaanse youtubers die ook hunter jumper doen en zodoende heb ik er steed meer over geleerd :') Ook best wel wat onderzoek gedaan hierna.
Opzich sta ik wel open voor een combinatie - gewoon springen maar dat er dan ook naar tact en balans gekeken wordt lijkt me eigenlijk wel een goede combinatie , krijg je ook minder van die drampaardjes. Maar hier helemaal naar overstappen lukt nooit in nederland.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:39

De ruiter uit deze link klapt helemaal het zadel in na de sprong. Lijkt me niet de bedoeling.. Paard vind ik ook niet echt geweldig lopen, maar wel relaxt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:05

Pleun02 schreef:
Ik kijk een aantal amerikaanse youtubers die ook hunter jumper doen en zodoende heb ik er steed meer over geleerd :') Ook best wel wat onderzoek gedaan hierna.
Opzich sta ik wel open voor een combinatie - gewoon springen maar dat er dan ook naar tact en balans gekeken wordt lijkt me eigenlijk wel een goede combinatie , krijg je ook minder van die drampaardjes. Maar hier helemaal naar overstappen lukt nooit in nederland.


De combi bestaat al namelijk het stijlspringen in de B en BB.
Overstappen lijkt mij niet de bedoeling hunter wedstrijden zijn gewoon een andere discipline dan springwedstrijden. En hebben (buiten dat het paard moet springen) weinig met elkaar te maken.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:40

Is het de bedoeling dat je het paard zo op de voorhand laat lopen? Lijkt mij niet zo best voor de benen, zeker als de ruiter ook nog het gewicht naar voren plaatst.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:53

onpaard schreef:
Is het de bedoeling dat je het paard zo op de voorhand laat lopen? Lijkt mij niet zo best voor de benen, zeker als de ruiter ook nog het gewicht naar voren plaatst.

Precies !

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:54

Anoniem schreef:
Pleun02 schreef:
Ik kijk een aantal amerikaanse youtubers die ook hunter jumper doen en zodoende heb ik er steed meer over geleerd :') Ook best wel wat onderzoek gedaan hierna.
Opzich sta ik wel open voor een combinatie - gewoon springen maar dat er dan ook naar tact en balans gekeken wordt lijkt me eigenlijk wel een goede combinatie , krijg je ook minder van die drampaardjes. Maar hier helemaal naar overstappen lukt nooit in nederland.


De combi bestaat al namelijk het stijlspringen in de B en BB.
Overstappen lijkt mij niet de bedoeling hunter wedstrijden zijn gewoon een andere discipline dan springwedstrijden. En hebben (buiten dat het paard moet springen) weinig met elkaar te maken.


Nee maar ze doen wel alsof iedereen maar MOET veranderen en dat het echt noodzakelijk is dat iedereen overstapt op hunter. Alsof ze iedereen maar even van hun 'betere' manier moeten overhalen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:41

@ Pleun, waar zie jij dat ergens staan? Niemand probeert iemand over te halen om over te stappen.. Er zijn zoveel verschillende disciplines en ik vind het juist wel leuk dat het nu een beetje in de aandacht komt, vooral omdat er veel Nederlandse paarden in de hunter classes lopen.

Dat deze paarden op de voorhand lopen vind ik wel mee vallen, ik zie toch liever dit als een paard wat ongecontroleerd met zijn/haar rug weg geduwd door een parcour heen knalt. Deze paarden lopen nou eenmaal wat vlakker en oprichting is in deze discipline niet gewenst.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:45

Ik zie liever beide niet. Ik zie liever een paard dat van achter naar voren wordt gereden.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:08

onpaard schreef:
Ik zie liever beide niet. Ik zie liever een paard dat van achter naar voren wordt gereden.

Ik ook.


CharmingS schreef:
@ Pleun, waar zie jij dat ergens staan? Niemand probeert iemand over te halen om over te stappen.. Er zijn zoveel verschillende disciplines en ik vind het juist wel leuk dat het nu een beetje in de aandacht komt, vooral omdat er veel Nederlandse paarden in de hunter classes lopen.


Dat is een beetje het gevoel wat ik van deze post krijg maar dat kan ook aan mij liggen.



CharmingS schreef:
Dat deze paarden op de voorhand lopen vind ik wel mee vallen, ik zie toch liever dit als een paard wat ongecontroleerd met zijn/haar rug weg geduwd door een parcour heen knalt. Deze paarden lopen nou eenmaal wat vlakker en oprichting is in deze discipline niet gewenst.

Daar ben ik het met je eens, maar het is niet goed voor een paard om zo op de voorhand te lopen. Je moet een paard nou eenmaal leren zichzelf goed te dragen, want het is al zo onnatuurlijk om een mens op je rug te dragen en het kan schade aanbrengen als dit op een onjuiste manier gedaan wordt.

Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 06:06

Waar ik het niet helemaal mee eens ben, is dat er gezegd wordt dat Equitation net zo iets is als de BB of B op stijl. Dat is namelijk niet het geval. Bij de Equitation kun je namelijk een soort van opdrachtjes verwachten in het parcours, zoals bijvoorbeeld voor een hindernis in draf, deze uit draf springen en dan weer verder galopperen, halthouden na een sprong of ook wel in een lijntje, de eerste van het lijntje springen, eventueel een paar passen achterwaarts, en dan weer verder en de volgende sprong, of een sprong uit contragalop springen.. Bij Equitation komt er dus veel meer kijken als alleen maar een parcoursje op stijl. Hier is een mooi voorbeeld van Equitation (ook nog met paardenwissel, lijkt me niet makkelijk om dat zomaar met een onbekend paard te doen _/-\o_ ): https://www.youtube.com/watch?v=aM8oArT67no

Ook ben ik het er niet helemaal mee eens dat bij de Hunter rubrieken alleen maar het paard beoordeeld wordt. De ruiter wordt wel degelijk ook beoordeeld. Misschien niet of je wel netjes zit, of je hakken laag zijn en of je je handen wel stil hebt, maar wel of je je paard netjes bij de sprong krijgt, of je het juiste tempo rijdt, of je in de juiste galop landt.. Er wordt hier naar mijn mening een beetje gesproken alsof dat dingen zijn die het paard vanzelf doet, maar uiteindelijk is het wel de ruiter die het paard bij de sprong moet rijden in het juiste tempo en in de juiste galop.. En dat gaat niet lukken als je er achterstevoren op zit :+ :D

Ik denk dat ik zaterdag ook even in Ermelo wil kijken, ben wel erg benieuwd wat ze erhier van maken! Misschien is het ook wel iets voor mij en mijn paardje, na "een klein beetje" training :)

Edit: Die video van Albert Voorn vind ik trouwens geweldig, erg leerzaam! :)

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:47

Ik vind hunters er altijd zo relaxed uit zien, ben ook wel fan van een sprongetje uit draf nemen, halt houden in het parcours. Lijkt mij geweldig voor ruiters die van toiletteren houden, alles moet netjes, proper en schoon. :D
Nu hopen dat het in nederland nier zo erg gaat doorslaan als het in amerika doet op hoog niveau. Nep staarten met gewicht, dunne twisted wire bitjes, 'drugs' etc. Natuurlijk zijn dit deels ook voor oordelen en gebruikt niet iedereen ze,

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:56

maava schreef:
Ik vind hunters er altijd zo relaxed uit zien, ben ook wel fan van een sprongetje uit draf nemen, halt houden in het parcours. Lijkt mij geweldig voor ruiters die van toiletteren houden, alles moet netjes, proper en schoon. :D
Nu hopen dat het in nederland nier zo erg gaat doorslaan als het in amerika doet op hoog niveau. Nep staarten met gewicht, dunne twisted wire bitjes, 'drugs' etc. Natuurlijk zijn dit deels ook voor oordelen en gebruikt niet iedereen ze,


Een oud collega staat dagelijks op dat soort wedstrijden 20 paarden in een nacht te vlechten en staarten in te binden, ben ook een paar keer mee geweest, maar heb nog nooit staarten met gewichten gezien..

Daarnaast vind ik niets mis met dunne bitjes, als je gaat vergelijken met hier in Nederland zie je ruiters/paarden met vele heftigere bitten, ruiters/amazones die lopen te schoppen en trekken.. Zie je in een hunter klasse toch echt niet gebeuren.. Dan zie ik toch liever zo'n twisted wire bit..

En als je het over drugs/doping wil hebben, dat gebeurd in iedere tak van de sport..

Vind het jammer dat er altijd zoveel vooroordelen zijn, vooral van mensen die het nog nooit in real life mee hebben gemaakt en hun oordeel maken uit een filmpje op internet ;)

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:01

Ik kan met heel veel meegaan, maar een twisted wire is nooit een optie..
(enfin, check hiervoor mijn berichten over de TW.. deze discussie hoeft niet opnieuw in dit topic, maar ik kon het toch even niet laten)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:13

Cer schreef:
Ik kan met heel veel meegaan, maar een twisted wire is nooit een optie..
(enfin, check hiervoor mijn berichten over de TW.. deze discussie hoeft niet opnieuw in dit topic, maar ik kon het toch even niet laten)



Het zou mijn eerste keuze ook niet zijn nee, maar omdat er een paar mensen zijn die daar graag mee willen rijden wil dat toch niet meteen zeggen dat iedere hunter ruiter/amazone met een twisted wire rijd..

Ik zie liever dat het gebruikt word in een hunter klasse dan in een jumper klasse, aangezien daar heel wat meer word gesnukt en getrokken. En die jumpers rijden ook met dat soort bitten ;)

HJEHolland
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:54

Hoi allemaal, leuk om de reacties gelezen te hebben en we zien dat er toch al veel kennis is over het Hunter-Jumper Equitation rijden! Komende zaterdag 7 juli organiseren we onze derde HJE Holland wedstrijd met diverse hunter- en Equitation rubrieken, beoordeeld door een Amerikaans jurylid.

Er zijn nog wat startplekken vrij, net als in de clinic op vrijdag 6 juli door Florence Wetzel.

Heb je interesse, dan kan je je hier inschrijven https://www.hjeholland.nl/wedstrijden/
Als je vragen hebt, laat het ons weten! We geven je graag een antwoord!

Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Re: “Verandering is moeilijk maar dit is heel paardvriendelijk."

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 03:20

Zou leuk zijn als het Hunter-Jumper Equitation rijden ook naar het noorden zou komen, het gaat alleen maar verder weg zo..

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:55

Texas02 schreef:
Zou leuk zijn als het Hunter-Jumper Equitation rijden ook naar het noorden zou komen, het gaat alleen maar verder weg zo..


Hier in het Westen haha, wie weet als het wat bekender wordt :j Zou wel graag eens meedoen.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:08

Pleun02 schreef:
onpaard schreef:
Is het de bedoeling dat je het paard zo op de voorhand laat lopen? Lijkt mij niet zo best voor de benen, zeker als de ruiter ook nog het gewicht naar voren plaatst.

Precies !


Mij leek het ook leuk, en fijn laagdrempelig om eens aan een dergelijk wedstrijdje mee te doen (ik vind gewoon BB/B springen bij de paarden nét te hoog en heftig voor mijn E-pony en mijn matige/minimale springkwaliteiten). Mijn paardje is dressuurmatig heel correct gereden en 'gaat' fijn, maar als ik hem in galop zo op de voorhand laat vallen dan hebben we binnen de kortste keren spier/pees/rugproblemen. Worden paarden die met iets aanleuning en van achter naar voren lopen helemaal niet gewaardeerd bij deze wedstrijdjes?

(En misschien nog een domme vraag, maar als je altijd iets verlicht rijdt dan moet je dus 100% zeker zijn dat je paard er over gaat, want als hij toch een keer gaat staan breek je je nek in de balken?? Of?! En het lijkt erop dat met bodyprotector rijden er ook niet echt bij hoort? Of zie ik dit alles verkeerd? :p)

Anders houden we het maar gewoon bij lage oefencrossjes buiten en hier en daar eens een oefenparcourtje in de buurt :')