Winst voor Edwina Tops-Alexander in Miami Beach LGCT

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Winst voor Edwina Tops-Alexander in Miami Beach LGCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 11:34

persbericht global champions tour
Springen

Afbeelding
Edwina Tops-Alexander en California. Foto: LGCT / Stefano Grasso

Edwina Tops-Alexander (AUS) pakte de winst tijdens de Grand Prix van de Longines Global Champions Tour van Miami. Daarmee ontstaat een spannende strijd met de leider van het algemeen klassement Scott Brash om een mogelijke derde kampioenstitel. Net als Brash kwalificeerde ze zich voor de Longines Global Super Grand Prix in de nieuwe GC Prague Play Offs in december.

Beide Olympia-gangers wonnen de LGCT kampioenstitel al twee keer en als een van hen de finale kan winnen schrijven ze geschiedenis door de titel drie keer op hun naam te zetten.

Global Champions League
Anna Kellnerova en Gerco Schröder wonnen voor de Prague Lions deze wedstrijd in de Global Champions League, terwijl de winnaar van 2016, Valkenswaard United de leiding in het algemeen klassement overnam.

Zo vlak naast de bruisende oceaan kwamen er maar weinig combinaties foutloos rond in het technisch moeilijke parcours. Maar de Prague Lions, zonder wissel in het team, wisten met hun formidabele rondes kostbare punten te verzamelen in deze editie van de league voor de Play off in Praag.

Zowel Kellnerova als Schröder bleven foutloos over alle 15 hindernissen waarbij ze wel tegen een tijdfout aanliepen. Het team Valkenswaard United klom vanaf een negende plaats naar de leiding in het algemeen klassement door als tweede te finishen na sterke prestaties van Alberto Zorzi en Bertram Allen. Monaco Aces, de leiders tot nu toe, pikten 14 fouten op in deze editie maar behaalden daarmee nog wel de derde podiumplaats.

Geen van de ruiters in de top drie gefinishte teams wisselde van paard tussen de eerste en de tweede ronde waarmee de kracht van het motto ‘never change a winning team’ maar weer eens bewezen werd.

De 21-jarige Anna Kellnerov van Prague Lions na afloop: “Dit is een droom. Ik dacht dat we tweede waren maar mijn moeder rende naar me toe en vertelde me dat we gewonnen hadden. Ik was compleet in shock.” Over het winnen van zo’n prestigieuze wedstrijd in pas haar tweede seizoen in de GCL zei ze: “Ik dacht niet dat dit zou kunnen gebeuren. Classic heeft echt alles voor me gegeven hier.”

Haar teammaat Schröder is pas kort geleden teruggekomen in de ring met zijn magnifieke Glock’s Londen nadat de hengst geblesseerd is geweest. Nu, op zijn 16e, is hij weer helemaal terug van weggeweest en super geconcentreerd op zijn ruiter op iedere hindernis.

Global Champions Tour
De strijd om de LGCT titel is nu al een intense met Brash (GBR) aan de leiding en Tops-Alexander op de tweede plaats na winst hier in Miami. De plek waar ze ook in 2016 al won met Lintea Teequila. Nu deed ze dat met haar elf-jarige Nederlandse merrie California. Ze versloeg de enige andere foutloze combinatie van deze barrage Bassem Mohammed (QAT). De derde podiumplaats was voor de Ier Darragh Kenny met Cassini Z, die na een gevallen balk met vier fouten genoegen moest nemen.

Edwina Tops-Alexander: “Tot 11 uur vandaag wist ik helemaal niet dat ik California ging rijden. De amazone miste de Tour van 2017 vanwege haar zwangerschap en zit sinds september 2017 weer in het zadel.

Over de bijzondere locatie zei ze: “Het is een bijzondere plek met een fantastische atmosfeer. Het voelt een beetje alsof ik op vakantie ben. Er zijn kites en parachutes en golven en mensen in bikini. Er gebeurt erg veel. Het is fris en anders, uniek en origineel. Er is geen andere wedstrijd zoals deze in de wereld en het wordt ieder jaar beter.”

De volgende editie van de Longines Global Champions Tour en de League is in Shanghai (28-30 april) en zal via live-stream GC TV gevolgd kunnen worden.