Geen wereldrecord verbroken, maar wel veel harten veroverd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geen wereldrecord verbroken, maar wel veel harten veroverd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 04:52

nieuwsblad
Springen

Meer dan 2.000 mensen hielden zaterdagavond hun adem in voor een nooit geziene stunt in België. Ruiter Louis ­Deforche (22) probeerde een wereldrecord te breken door over een muur van 2m15 te springen én dat op een paard zonder zadel.

Het hippisch centrum Zilveren Spoor in Moorsele zat zaterdagavond bomvol en toch was het muisstil toen beloftevolle ruiter Louis Deforche (22) uit Passendale probeerde om een bijzonder wereldrecord te breken. Met zijn paard Gladstone wilde Louis, die familie heeft in Lauwe, stunten door het record ‘springen zonder zadel te breken’.

De ruiter is een internationale topper in de minder bekende paardensportdiscipline puissancespringen. Een soort hoogspringen, maar dan met jockeys die samen met hun paard over een steeds hogere muur moeten springen. “Als zevenjarige ben ik begonnen met paardrijden. Ik groeide door naar jumping, maar het puissancespringen sprak mij al snel veel meer aan. Dat is elke wedstrijd opnieuw kicken”, aldus Louis.

Val

Zaterdag ging de ruiter nog een stap verder door hetzelfde te doen zoals in het puissancespringen, maar met één groot verschil: hij zadelde zijn paard niet. “Op Youtube zag ik hoe in 2011 het wereldrecord ‘springen zonder zadel’ werd gebroken door Robert Whitaker die in Stockholm over een muur van 2m12 sprong. Daarna probeerde ik het eens zelf en dat verliep goed. Het is veel moeilijker omdat je zonder zadel veel minder evenwicht hebt, maar daardoor is het nog meer ­kicken.”

Als eerste Belg deed Louis zaterdagavond een poging om het wereldrecord te breken. Hij oefende vooraf een aantal keer met de elfjarige ruin Gladstone. Er werd tot 1m90 gesprongen, maar om het record te breken moest er nog 25 centimeter hoger worden gesprongen. Over 1m60, 1m80 en 2 meter ging het telkens vlot, maar de twee pogingen op 2m15 mislukten allebei nipt. Bij de laatste poging viel Louis van zijn paard.

Tweede editie

Van de 2.000 bezoekers kreeg Louis wel een hartverwarmend applaus. Iedereen was onder de indruk van zijn durf. “Ik zal wel nog eventjes pijn hebben door mijn val, maar dit zijn de risico's natuurlijk”, relativeerde Louis meteen na afloop. “Maar ik geef het zeker niet op. Het is met maar een paar centimeters mislukt. Dit jaar wil ik zeker nog het wereldrecord breken”, zegt Louis vastberaden.

De wereldrecordpoging was het hoogtepunt van het nieuwe evenement Woodyfence ­Flanders Horse Cup. De organisatoren waren na afloop heel tevreden over het succes van hun driedaags evenement. “We zijn erin geslaagd om tal van paardensporten, bekende en minder bekende, aan een groot publiek te tonen”, zegt organisator Anthony Devriendt. “Het staat nu al vast dat er een tweede editie komt. En dan pakken we zeker opnieuw uit met een stunt.”

Ibbel

Re: Geen wereldrecord gebroken, maar wel veel harten veroverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 08:23

De taal op bokt is Nederlands, hebben wij laatst weer mogen horen.
Dat de Vlamingen vinden dat Puissance een Frans woord is, is tot daar aan toe, maar zullen we het op bokt Nederlands houden? :P
Puissancespringen dus. Krachtproef slaat nergens op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 08:29

Ibbel schreef:
Dat de Vlamingen vinden dat Puissance een Frans woord is, is tot daar aan toe, maar zullen we het op bokt Nederlands houden? :P

Ik zat de tekst te lezen en dacht bij mezelf "wat is krachtspringen? Het klinkt als puissance springen?!?!?!".

Het lag dus niet aan mij :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:17

Moet je dit maar eens uitleggen aan een Journalist en ik moet toegeven dat Krachtproef hier meer van toepassing is dan Puissance. Spreek van vlaamse ruiter over krachtproef en hij weet waar het om gaat. Ik heb ook nooit anders gehoord dan Krachtproef. Puissance heb ik pas leren kennen toen ik eens een boekje in handen had waarin het in meerdere talen stond.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:18

Krachtproef ken ik ook niet puissance springen wel inderdaad

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:22

Tja, in België heet het gewoon krachtproef hoor. Straks moeten de mods nog een vertaalknop installeren. Wij Belgen moeten hier ook soms eens nadenken of zelfs googlen om jullie taal te begrijpen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:25

hwn schreef:
Tja, in België heet het gewoon krachtproef hoor. Straks moeten de mods nog een vertaalknop installeren. Wij Belgen moeten hier ook soms eens nadenken of zelfs googlen om jullie taal te begrijpen.

Maar we zitten altijd nog op een Nederlands forum :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:31

Ik ben een grensgeval en versta beide goed, het viel me pas op omdat jullie erover begonnen :D

Maarre....ontopic: goed gedaan, Louis +:)+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:02

Ik kom te ver uit het noorden denk ik. Beide geen idee van wat het inhoudt... :o?
Ik denk dat het hetzelfde is als barriere springen, maar weet het niet zeker...
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 03-04-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:06

Ibbel schreef:

Ach dat krijg je als alles klakkeloos wordt overgenomen. Bij elk bericht is de schrijfstijl weer anders, soms is het amper leesbaar.

Misschien is 'kopieerredactie' een betere benaming. Mijn journalistenhartje huilt hiervan.

On topic: wel een knappe prestatie, ondanks zijn val. Ik doe het hem niet na.

Deze journalist kent trouwens enkel het woord puissance.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:09

Mag ook wel, jij krijgt ervoor betaald denk _Reneee .. :j

Ik vraag me af hoelang zo'n krachtmeting / puissance / hoogspringen nog kan blijven bestaan eigenlijk, met dierenwelzijn onder een vergrootglas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:12

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik heb het bericht even aangepast en zal het nog even onder de aandacht brengen bij de NR! :j

Kuggur

Re: Geen wereldrecord verbroken, maar wel veel harten veroverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:16

Ik ben niet zo onder de indruk van deze zadelloze stunt. Een nogal gekunstelde manier om aandacht te trekken, en niet goed voor het paard in kwestie.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:20

Heb jij het gezien dan Kuggur?

Puur uit nieuwschierigheid. Ik heb het niet gezien namelijk.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:21

Als je logisch nadenkt weet je dat dit nooit goed kan zijn voor het paardenlijf :o
Ik snap dit soort acties ook nooit zo goed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:42

SindyKaya schreef:
hwn schreef:

Maar we zitten altijd nog op een Nederlands forum :)

Tjsa, mss moet het Nederlands forum dan maar geen bericht meer plaatsen over een BELGISCHE ruiter die op BELGISCH grondgebied -waar krachtproef trouwens een gangbaar woord is- een record tracht te verbreken? :x

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:27

2m+. Triest. Vind het echt niet normaal meer zulke hoogtes.