Staarten van drie pony's in Lennik afgeknipt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Staarten van drie pony's in Lennik afgeknipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 20:51

Persinfo
Welzijn

In de Hemelveldweg in Lennik zijn de staarten van drie pony’s er deels afgeknipt door vandalen. De daders kwamen langs in het weekend van 23 tot 25 maart. Eigenaresse Sarah Pelegrin deed de bizarre ontdekking. Ze heeft allesbehalve begrip voor deze daad.

Sarah Pelegrin en David Luystermans stelden afgelopen weekend iets onrustwekkends vast: hun twee pony’s, en de pony waar ze sinds de winter op letten, zijn een deel van hun staart kwijt. De feiten deden zich voor in datzelfde weekend. “Sarah kwam zondag in alle paniek naar mij. Je ziet heel duidelijk dat de staarten zijn geknipt. Ook de politie had die indruk”, zegt David.

Dat de geiten van dezelfde weide óf de paarden zelf hun tanden in de staarten hebben gezet, is volgens Sarah onmogelijk. “De pony van onze vriendin staat er al sinds vorig najaar en we hebben nog geen problemen ondervonden. De pony’s zouden ook nooit toestaan dat de geiten hun staart er zouden afbijten. Zo hebben ze al eens een stomp uitgedeeld”, aldus Sarah.

Ze snapt niet hoe vandalen er zomaar paarden uitpikken en zo iets kunnen aanrichten. De gedachte alleen al jaagt haar de stuipen op het lijf. “Zijn er mensen met wie we problemen hebben? Niet dat ik weet. Onze beesten zorgen ook niet voor overlast. Het kan er bij mij dus niet in waarom je deze lieve beesten zo’n schade wil berokkenen. Een wraakactie zou kunnen, maar dit zou een heel vreemde manier zijn”, aldus Sarah die bijgestaan wordt door haar partner: “Ponyhaar wordt gebruikt voor onder meer chauffagebuizen en penselen. Dit kan een motief zijn, gezien we geen haartje terug vonden op de weide.”

Er is een mogelijk scenario voor de weg die de dader(s) nam(en). Sarah's tante woont naast hen en heeft een hekje die aan hun weide grenst. Toen Sarah gisteren met haar het incident besprak, zei de tante dat “Het hekje omver lag.”

Het koppel mag nog van geluk spreken, dat de dader geen zenuwen heeft doorgeknipt en dat de pony’s er geen trauma’s aan overhouden. Sarah vreest nu vooral erger: “Is dit een eenmalige actie of een waarschuwing van een wraakzuchtige? We hopen dit te voorkomen door een nieuwe stal te bouwen, dichter bij ons huis. David zal ook camera’s plaatsen. Op hoop van zege…”

Woordvoerder van de Politiezone Pajottenland Serge Roelens laat weten dat er alvast een proces-verbaal is opgesteld. “Maar dierenmishandeling kunnen we dit niet echt noemen. We hebben overigens geen verdere informatie over de daders. Toch blijven we volharden in dit onderzoek.”

Wijsje

Re: Staarten van drie pony's in Lennik afgeknipt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:02

Dader van de zomer met de handen op de rug tussen de vliegen en horzels zetten, kijken hoe leuk die dat vindt.
En de politiewoordvoerder mag hetzelfde doen, is wel degelijk dierenmishandeling, die staart zit daar niet voor niets!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:05

Gelukkig is het nu nog geen vliegentijd, dus hebben ze er ook nog geen last van.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:07

Carol_Beer schreef:
Gelukkig is het nu nog geen vliegentijd, dus hebben ze er ook nog geen last van.

Ik denk niet dat ze een staartlengte bij groeien voor de zomer.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:08

Wijsje schreef:
Carol_Beer schreef:

Neehoor, maar zeker wel de helft. dat is genoeg om het grootste geschut weg te houden.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:13

En toch sta ik er niet van te kijken als die geiten wel de daders zijn.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:16

Klopt, ik heb een foto gezien van één van die staarten en die is echt aangevreten, niet geknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:02

Heel eerlijk? Ik vind het een klein beetje overdreven.. Een lugubere ontdekking? Jeetje die staart groeit wel weer aan. Natuurlijk is het niet leuk maar zolang het hierbij blijft :x zijn zo veel verhalen geweest over mishandelingen waar paarden "bewerkt" zijn met stokken en ga zo maar door.. Dat noem ik luguber als je bij je paard komt en die bloed door echte mishandeling, dit kan ook een kwajongensstreek geweest zijn..

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:50

Als het het pony’tje op de foto is dan ziet het er niet geknipt uit. Dat zou veel rechter zijn. En hoezo tussen 23 en 25 maart? Gaan ze niet dagelijks 2x kijken en voeren?
Shetje is ook wel geit hoogte dus knabbelen kan best. Of bij elkaar. Paar Keer over haren heen lopen en ze zitten helemaal in de modder vertrapt... vind je echt niet terug.

Toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:34

Lijkt mij ook meer geknabbeld dan geknipt. Bijzonder verhaal wel. Toch kan ik me voorstellen dat ze zich er erg ongemakkelijk bij voelen. Je hoort zulke gekke verhalen dat je al snel het ergste denkt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 00:03

'het koppel mag van geluk spreken dat er geen zenuwen zijn doorgeknipt'

Ik snap deze niet. Ze hebben toch alleen het haar eraf gehaald? Dat doet het bericht wel vermoeden, naar mijn mening.

De foto op de site lijkt mij ook meer aangevreten dan afgeknipt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 03:05

Vroegaaah had ik een verzorgshetje. Die shet stond met alleen maar geiten. Zijn voorpluk en staart waren met grote regelmaat afgevroten door de geiten. Soms zelfs kaarsrecht, alsof er een schaar ik gezet zou zijn. Echt geen gezicht.

Ik zie ook aangevroten staarten en een "muts" die eens belangrijk wilde zijn. Wat een overtrokken en sensatie zoekend nieuwsbericht zeg...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 05:28

Shets hebben zo’n dikke staart, en haar verteert niet zomaar, dus dan zou er een geit moeten rondlopen die compleet verstopt zit van binnen. Dat lijkt me toch ook sterk.
Ik zou zeggen dat het met een mes is afgesneden ipv geknipt. Dat geeft ook een afgeknaagd beeld nl.
Het ziet er ook te netjes en recht uit voor knabbelen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 05:37

Afbeelding
Een foto uit de oude doos. Maar zie je hoe recht die manen en voorpluk zijn. Compleet afgevroten door de geiten.

Geiten vreten alles. Ook haar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 05:43

Maar niet op een dag tijd drie complete staarten van kilo’s haar. Dan zouden die geleidelijk weggevreten worden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 05:48

Dat ging hier rustig van de ene op de andere dag. Vooral voorpluk en staart waren favoriet bij de geiten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:39

Noemen ze dat half... Er is wel veel af.

Knippen kan ook met steeds korte plukken. Niet elke schaar is scherp.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:45

Hier is toch ook op een nacht tijd de staart opgegeten door een veulen. Als een veulen dat kan kan volgens mij een geit dat ook. En ik dacht dat geiten daar bekent om stonden om dat te durven doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:03

En jullie vinden het niet toevallig dat het een jaar lang goed gaat en dan binnen een dag tijd dríe staarten tot aan de staartwortel weg zijn, helemaal recht afgesneden? Je ziet echt een rechte lijn onder de staartwortel op de foto. De politie heeft toch ook bevestigd dat het geknipt of gesneden is?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:07

Het zal met de hoeveelheid eten temaken hebben gehad.

Als ze te weinig kuil (of te laat) krijgen dan gaan geiten knagen aan alles wat los en vast zit.

Bij mijn toen verzorgpony ging het ook een jaar goed. Totdat de eigenaar een beetje dement werd en wel eens vergat te voeren of te laat voerde.

Dus mijn gok is nogsteeds op de geiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:10

Firelight schreef:
En toch sta ik er niet van te kijken als die geiten wel de daders zijn.

Als je wil leren vloeken moet je geiten nemen...

En het kan heel lang goed gaan en op een dag heeft de geit een idee. Ze hoeven maar 1 hapje te nemen en denken hee dit is leuk of lekker.

Maar goed....als het inderdaad een idioot is die de staarten heeft afgeknipt....in en in triest natuurlijk.

Edit foto gezien.....lijkt echt aangevreten. :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:35

khirshanta schreef:
'het koppel mag van geluk spreken dat er geen zenuwen zijn doorgeknipt'

Ik snap deze niet. Ze hebben toch alleen het haar eraf gehaald? Dat doet het bericht wel vermoeden, naar mijn mening.

De foto op de site lijkt mij ook meer aangevreten dan afgeknipt

Volgens mij moet je een flinke schaar hebben wil je de staartwortel afknippen :Y)

Lijken me ook de geiten. Ziet er niet uit alsof het een schaar was. Maar dit is natuurlijk een veel spannender verhaal.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:47

Och och.... Ik gok ook op de geiten.
Spoiler:
En als je weet dat je op internet komt trek je toch wat anders aan dan joggingsbroek? Zegt mij in principe wel genoeg over het type volk waar je mee te maken hebt

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:46

Toen ik de titel las dacht ik al 'is dit voorpagina nieuws'?
En na het lezen van de tekst dacht ik het nog steeds.. Wat een opgeblazen gedoe zeg. Nee leuk is het niet en fijn voor de paarden ook niet maar dit is ook wel weer overdreven. En de geiten zouden dit heel heel geraan kunnen hebben! Ik kan uit de tekast opmaken dat ze niet dadelijks bij de paarden komen? Misschien was er al ooit een stukje afgebeten maar niet heel zichtbaar en valt zn groot stuk meer op..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:25

Wijsje schreef:
Carol_Beer schreef:

Carol_Beer schreef:
Neehoor, maar zeker wel de helft. dat is genoeg om het grootste geschut weg te houden.

Staartharen groeien snel bij jou zeg :wow: