Jandreau speelt zijn eigen rodeo-ongeluk na in ‘The Rider’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jandreau speelt zijn eigen rodeo-ongeluk na in ‘The Rider’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 23:19

*de morgen
Overige

Afbeelding

Een cowboy die tijdens een rodeo van zijn paard smakt, levensgevaarlijk gewond raakt, maar enkele weken later – tegen het advies van alle dokters in – alweer in het zadel zit. Het is het verhaal van de wondermooie film The Rider, maar hoofdrolspeler Brady Jandreau (22) maakte het ook echt mee.

“Kijk, dit is het litteken.” Brady Jandreau tilt zijn crèmekleurige cowboyhoed op, buigt voorover en wijst naar zijn schedel. Een lange, bleke streep geeft aan waar zijn hoofd twee jaar geleden openspleet, nadat de professionele rodeorijder tijdens een wedstrijd van zijn paard smakte, en het dier met zijn volle gewicht op hem ging staan.

Geen 1 april grap
Het was 1 april 2016, herinnert Jandreau zich nog goed. “Toen ze mijn vrouw belden om te zeggen dat ik naar het ziekenhuis gevoerd werd, dacht zij eerst dat het om een 1 april grap ging”, grinnikt hij. Dat was het helaas niet. Integendeel: Jandreau zweefde even tussen leven en dood. “Dat paard had een gat van drie centimeter diep gemaakt in mijn hoofd, waar bovendien ook nog eens uitwerpselen en zand in terecht waren gekomen. 11 minuten na mijn val lag ik al op de operatietafel. Als dat een halfuur had geduurd, was ik dood geweest, zeiden de dokters achteraf.”

Brady Jandreau
Om de druk op zijn hersenen te verlagen, werd Jandreau in een kunstmatige coma gebracht. Toen hij enkele dagen later weer wakker werd, zat er een koperen plaat ter grootte van een schoenzool in zijn hoofd. “Als ik daar een klap op zou krijgen, kan mijn hele schedel verbrijzeld worden”, weet Jandreau. En toch blijft hij doen wat hij altijd gedaan heeft: wilde paarden, die nog nooit door een mens bereden zijn, temmen en verkopen. Een stiel die – zoals in The Rider te zien is – iets magisch heeft, maar Jandreau dus ook letterlijk zijn kop kan kosten. “Een stevige trap van een paard, en het is gedaan”, weet hij.

Waarom hij het dan toch blijft doen? Om te overleven, hoe paradoxaal dat ook mag klinken. Zijn hele leven lang heeft Jandreau namelijk niets anders gedaan. 15 dagen oud was hij toen zijn vader hem voor het eerst op een paard zette. Hij was de luiers nog niet ontgroeid toen hij al in zijn eentje een schaap bereed. Zijn stiel vaarwel zeggen, was voor deze geboren cowboy simpelweg geen optie. “Vlak na mijn ongeval ben ik door een diep dal gegaan. Ik was boos op alles en iedereen, omdat ik het gevoel had dat mijn identiteit me was afgepakt. Ik moest mezelf helemaal opnieuw uitvinden. Pas toen ik voor het eerst weer op een paard ging zitten, werd ik weer wie ik moest zijn. Mijn leven had plots weer zin.”

Nauwelijks vijf maanden na zijn doodsmak stond Jandreau al op de set van The Rider, om zijn eigen verhaal na te spelen. Regisseur Chloé Zhao had hem al langer in de gaten: met het oog op een nieuwe film deed ze research in het indianenreservaat Pine Ridge in South Dakota, waar Jandreau – die zelf een Lakota-indiaan is – woont en werkt. “Ze wist toen nog niet precies waarover haar film zou gaan, maar ze had me wel al gezegd dat ze me een rolletje wou geven. En dan had ik mijn ongeluk. Toen Chloé ontdekte dat ik anderhalve maand later alweer paarden aan het trainen was, had ze plots haar verhaal: mijn angst om mijn identiteit te verliezen, heeft haar geïnspireerd. In een mum van tijd schreef ze het scenario, en niet veel later konden de opnames beginnen.”

Jandreau vond de film naar eigen zeggen meteen een goed idee. “Zolang ik tijdens de shoot ook maar mijn paarden kon blijven trainen. Ik heb verplichtingen tegenover mijn klanten, snap je? Daarom sprak ik met Chloé af dat we altijd pas in de namiddag zouden draaien. Dan kon ik van zes uur ’s morgens tot de middag met mijn paarden bezig zijn. Of we combineerden beide gewoon: als ik een wild paard moest temmen voor een klant, dan filmden we dat soms, zodat we die beelden ook in de film konden gebruiken. Daarom ziet het er dus zo echt uit.”

Overvallen door emoties
Acteerervaring had Jandreau nog niet. Maar precies door zijn ongeval voelde hij zich toch voorbereid. “Als je gewond raakt aan je hoofd, dan doet dat ook van alles met je brein. Vlak na mijn val was ik echt niet mezelf, ik werd overvallen door de meest uiteenlopende emoties. Maar ik moest tegelijk wel blijven werken, dus voor mijn klanten moest ik alles gewoon inslikken en doen alsof het prima met me ging. Op die manier heb ik mijn gevoelens leren te besturen. Dat is ook een soort van acteren.”

En acteren wil hij ook blijven doen. “In het begin vond ik het moeilijk om naar mezelf te kijken in de film, maar nu gebeurt het soms dat ik vergeet dat ik het ben. Misschien kan ik dan toch wel een beetje acteren.” En toch zal Jandreau nooit helemaal afscheid nemen van zijn eerste liefde. “Ik hoop dat ik ooit weer rodeo’s kan rijden. Maar dan wel met bescherming: ik wil een helm in mijn hoed laten verwerken."

The Rider draait vanaf 19 april in de Nederlandse bioscoop.

Benoite

Re: Jandreau speelt zijn eigen rodeo-ongeluk na in ‘The Rider’

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:50

Deze film heb ik gezien tijdens het film festival in Rotterdam. Mooie film maar was toch een beetje teleurgesteld door mijn hoge verwachtingen..

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 05:48

Brr ik krijg kriebels van het woord temmen... Ben wel benieuwd naar de film maar ik geloof dat ik voor een aardig deel met kromme tenen zal zitten. Iemand die toevallig in de VS woont en weet of dit soort praktijken nog altijd aan de orde van de dag zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:31

Als ik de trailer bekijk denk ik dat je hem een paardenfluisteraar zou kunnen noemen. Het temmen zal niet gebeuren op de manier van meer dan 100 jaar geleden. Daarbij heeft hij indianenbloed dus die werken al niet op een heel ruwe manier met paarden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:50

Ik denk dat dit een jank film wordf. Ben benieuwd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:58

zou best kunnen maar aan de andere kant moet je wel bewondering hebben voor zijn doorzettingsvermogen toch te doen waar hij gelukkig mee is. vindt het wel erg dat hij pas na zijn ongeluk heeft nagedacht over hoofdbescherming. Hier in Europa is dat al veel langer ingeburgerd. Al moet ik bekennen dat ik ook pas na een val van een paard waarbij het paard met een hoef op mijn cap heeft gestaan (die gloednieuw was en compleet scheef was na die val) dat ik besefte hoeveel geluk ik had dat ik toen een goede cap op had. Nu rij ik nooit meer zonder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:17

petraaken schreef:
Als ik de trailer bekijk denk ik dat je hem een paardenfluisteraar zou kunnen noemen. Het temmen zal niet gebeuren op de manier van meer dan 100 jaar geleden. Daarbij heeft hij indianenbloed dus die werken al niet op een heel ruwe manier met paarden.

Serieus, een beoefenaar van rodeo een "paardenfluisteraar"?
En je stereotypische uitspraak over indianenbloed is extreem twijfelachtig.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:23

Zo worden mensen toch tegenwoordig genoemd van zodra ze op een normale vriendelijk manier met een dier omgaan. Tegenwoordig roepen ze snel dat iemand een fluisteraar is vind ik. Dus vandaar mijn benaming zodat de meeste mensen het herkennen. Waarom is mijn uitspraak over zijn indiaansbloed stereotyp? Hij mag er dan niet misschien niet uitzien als een volbloed Lacota, hij heeft het wel.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:56

Hij Is geen paardenfluisteraar. Zover ik het me herinner word er zelfs nog een been opgebonden in de film. Daar zat voor mij ook een groot stuk van de teleurstelling in.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:09

Tja dat zie ik niet in de trailer en ik denk dat de film in België zelfs niet te zien zal zijn dus zal ik pas echt kunnen oordelen als hij ooit eens op tv komt hier of ik moet hem ergens kunnen downloaden. Netflix heb ik (nog) niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:27

De gemiddelde bronc rider is niet van het kalm aan doen :) . Is meer op het niveau van paard vastbinden, zadel erop, ruiter erop, loslaten en laten uitbokken. Paard uitgeput = paard getemd. Lekker snel en spectaculair..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:29

petraaken schreef:
Zo worden mensen toch tegenwoordig genoemd van zodra ze op een normale vriendelijk manier met een dier omgaan. Tegenwoordig roepen ze snel dat iemand een fluisteraar is vind ik. Dus vandaar mijn benaming zodat de meeste mensen het herkennen. Waarom is mijn uitspraak over zijn indiaansbloed stereotyp? Hij mag er dan niet misschien niet uitzien als een volbloed Lacota, hij heeft het wel.

Ik denk doordat je aangeeft dat hij indianenbloed heeft en die al lang niet meer op ruwe wijze met paarden omgaan- dat klinkt als de stereotype 'Geronimo' scene waar mens en dier zogenaamd op magische wijze 1 worden op de prairie bij ondergaande zon, terwijl de blote bast-verentooi-leren chaps indiaan over de vlakte staart met zijn hand boven zijn ogen. Althans, zo komt het op mij over.

Ik denk niet dat iemands afkomst per definitie aangeeft hoe diens persoonlijkheid/werkwijze is.

Daarnaast staat de rodeo niet bepaald bekend om de diervriendelijkheid, en als we het over 'paardenfluisteraars' hebben, denk ik persoonlijk juist níet aan rodeo rijden. Tenslotte, als je het goed aanpakt, zou je geen rodeo moeten krijgen.

Ik heb de film nog niet gezien, maar ben wel heel benieuwd! Zeker als er als 'paardenfluisteraar' en 'indianenbloed' gezegd wordt ben ik benieuwd (omdat ik graag zie dat er inderdaad een paardenfluisteraar aan het werk is- machtig mooi!)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:35

petraaken schreef:
Tja dat zie ik niet in de trailer en ik denk dat de film in België zelfs niet te zien zal zijn dus zal ik pas echt kunnen oordelen als hij ooit eens op tv komt hier of ik moet hem ergens kunnen downloaden. Netflix heb ik (nog) niet.

Denk dat ik dan al vanaf de eerste 10min zit te janken achter mijn tv :')
Kan slecht tegen zulke films, maar wil ze wel altijd zien :+

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:48

ik ben erg benieuwd naar de film eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:56

*\o/*
Leuk dat er weer ns zo'n film in de bios komt. Ga er zeker heen.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:30

Het mooiste van de film Is zijn zwaar gehandicapte vriend. Ben wel benieuwd of dat ook waargebeurd Is, denk het wel. Gewoon met heel bokt naar de bios!?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:03

in the horse whisperer is het been van het paard ook vastgebonden?

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:36

xLaraaj schreef:
in the horse whisperer is het been van het paard ook vastgebonden?

Ja precies waar ik ook aan dacht, maar moet zeggen dat deed me ook pijn hoor

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:52

Ik heb de film al gezien, mooie film! Heb alleen niet een moment gehad waar ik bijna zat te huilen, dus wat mij betreft is ie veilig :))

@Benoite, volgens mij is het wel waargebeurd van die jongen. Als ik het goed begreep heeft hij een auto ongeluk gehad.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:59

In de trailer zie je een stukje met een stier waarop iemand zit en vervolgens eraf valt. Dierenmishandeling ten top, de stier heeft een riem/touw strak om zijn liezen of hoe je dat gebied ook noemt. Dat doen ze bij de paarden ook tijdens rodeo's in Amerika!! In Amerika wordt iemand een held na zo'n ongeluk maar het is 9 van de 10 keer gewoon zwaar dierenmishandeling.

In de trailer zie je geen paard in die situatie en de film heb ik nog niet gezien maar ik sta hier heel gereserveerd tegenover, de gemiddelde rodeo's zijn in Amerika namelijk heel erg akelig voor de paarden.
Dit heb ik helaas zelf mogen aanschouwen.

edit: Inmiddels nog een clip gezien en het is idd de rodeo zoals ik had verwacht... Walgelijk!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:56

Marjolein29 schreef:
In de trailer zie je een stukje met een stier waarop iemand zit en vervolgens eraf valt. Dierenmishandeling ten top, de stier heeft een riem/touw strak om zijn liezen of hoe je dat gebied ook noemt. Dat doen ze bij de paarden ook tijdens rodeo's in Amerika!! In Amerika wordt iemand een held na zo'n ongeluk maar het is 9 van de 10 keer gewoon zwaar dierenmishandeling.

In de trailer zie je geen paard in die situatie en de film heb ik nog niet gezien maar ik sta hier heel gereserveerd tegenover, de gemiddelde rodeo's zijn in Amerika namelijk heel erg akelig voor de paarden.

edit: Inmiddels nog een clip gezien en het is idd de rodeo zoals ik had verwacht... Walgelijk!

Vraagje, heb jij ooit een rodeo in real life bijgewoond? Heb jij ooit gezien hoe deze dieren worden behandeld in real life? Of heb je alleen maar op de tribune gezeten en geroepen hoe slecht het allemaal wel niet is?

Ik heb het namelijk wel van heel erg dichtbij mee mogen maken, achter de schermen op meerdere rodeo's.. En ik heb niet een keer gezien dat een dier respectloos werd behandeld.
Ja er gebeuren wel eens ongelukken.. Maar die gebeuren hier in NL ook met regelmaat, hoeveel paarden breken hun benen tijdens eventing of spring wedstrijden? Daarnaast heb jij het over een touw wat bij de flanken zit,wat helemaal niet strak hoeft en hoort te zitten, maar net de extra prikkel geeft om flink te bokken. In principe gebeurd toch hetzelfde in de springsport met kappen om de achterbenen, geloof mij dat sommige kappen in de spring ring strakker zitten dan dat touw om de liezen..

En er zullen ook zeker rodeo's zijn die niet zo naar het dierenwelzijn kijken, en dat is zonde want het is niet zo akelig zoals jij beschrijft..

Ik heb rodeo's bij gewoond in Nevada, Wyoming, montana en idaho. En ik heb het maar 1 keer gezien dat er een eikel rond liep die het wel leuk vond om de liesband te strak aan te trekken, iemand had dat opgemerkt, deze beste eikel mocht de rest van de show aan de kant zitten.. Dat word namelijk niet echt gewaardeerd als deze liesbanden te strak zitten, ook waren er bijna altijd mensen aanwezig van de ASPCA aanwezig + dierenartsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:58

Amen CharmingS *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:12

Kan je dat uitleggen Charming, ik heb geen verstand van rodeo; ik kan me niet voorstellen dat die paarden zulke bokkesprongen maken omdat ze vrolijk zijn....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:20

Kuggur schreef:
Kan je dat uitleggen Charming, ik heb geen verstand van rodeo; ik kan me niet voorstellen dat die paarden zulke bokkesprongen maken omdat ze vrolijk zijn....

Het is een aparte tak van sport, en van fokken daar. Het is niet zo dat 'mislukte' rijpaarden maar gewoon bucking horse worden. Net zoals rijpaarden getraind worden om niet te bokken worden deze dieren getraind om wel te bokken. En net zoals een zadel voor een rijpaard het teken is om een bepaald gedrag te vertonen (luisteren naar de ruiter bijvoorbeeld) is de buckingstrap voor de bucking horses het teken om flink te bokken.

Voor een beeld:
https://www.youtube.com/watch?v=LCY8fd33OPc

En zo worden ze getraind:
https://www.youtube.com/watch?v=67a8oqkhzZY

Door ze te belonen voor flink bokken (doordat het gewicht op de rug loslaat) leren ze dat ze nog veel harder moeten bokken. De meest atletische en spectaculair bokkende paarden mogen naar de rodeo's toe.

Overigens ben ik niet perse groot fan er van (maar goed dat ben ik eigenlijk van geen enkele professionele sport met paarden) maar het is bepaald geen simpel gevalletje van paarden meppen en mishandelen, wat nog wel eens het beeld in NL is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:32

Marjolein29 schreef:

Eens.