Maandag was er paniek in Nieuwenhoorn. Er waren paarden losgebroken, die op de weg een gevaar voor het verkeer en daardoor ook voor zichzelf vormden. Hier volgt een verslag van Nathalie van Genderen, ooggetuige.
"Gisteravond zat ik na mijn werk thuis achter de computer toen ik gebeld werd. "Naat! Er galloperen net een stuk of 8 paarden voorbij over de Rijksstraatweg!!." "Tegelijk werd ik op Facebook door meerdere mensen in een bericht getagd. Ik ben gelijk in de auto gesprongen en de kant op gereden waar ze heen gingen. Uiteindelijk zag ik dat ze al voorbij de molen waren in Nieuwenhoorn richting de richting de N57.
Een aantal mensen hadden ze gelukkig al een akker op kunnen jagen. Maar daar liepen ze nog wel los. Na meerdere mislukte pogingen om ze te vangen, hebben we besloten ze een afgesloten weiland in de lokken. En dat lukte! Nu konden we op ons gemak gaan bekijken hoe we ze weer terug naar huis konden krijgen" aldus Nathalie.
"Het ging om 8 paarden waaronder drachtige merrie's en veulens/jaarlingen. De eigenaresse van de paarden heeft een trailer, maar dat was geen optie. Sowieso kan je daar maar 2 paarden tegelijk in vervoeren waardoor je de kudde uit elkaar haalt en er paniek ontstaat. Ook waren er paarden bij die niet te laden waren. Ik opperde om ze dan toch maar lopend terug te brengen. Het zou een klein uurtje lopen zijn.
Het was inmiddels 19:00 uur dus dat zouden we moeten redden voor het donker. (Vanaf de Noorddijk naar de Betjesweg). Omdat er een aantal ook niet aan de hand mee te nemen waren, hebben we besloten dat er een aantal meegenomen werden aan het halster en de rest zou in theorie moeten volgen. Het zijn immers kuddedieren. Zo gezegd, zo gedaan.
De moeder van de eigenaresse van de paarden reed voorop met een auto. Horse Top Shop reed met nog 3 andere auto's erachter om de wegen te blokkeren zodat er niemand langs kon. Inhalen zou immers zeer gevaarlijk zijn, omdat er ook paarden los mee liepen. Uiteraard zijn er altijd automobilisten die haast hebben en toch proberen in te halen. Dit hebben wij kunnen voorkomen doordat we achter de kudde paarden de boel blokkeerde met onze auto's.
In totaal ging het om 10 paarden die ontsnapt waren. 2 Waren al door Manege Stal Flicka opgevangen. De andere 8 zijn lopend terug gebracht. Hoe ze precies ontsnapt zijn weet ik niet helemaal. Ik weet dat ze losgebroken zijn en langs de weg in de polder rustig stonden te eten. Toe de eigenaresse een touw had gepakt om ze terug te halen, kwam er een auto aan met een aanhanger die erg veel herrie maakte. Hierdoor sloegen de paarden op hol en zetten het op een lopen. De auto met aanhanger is er een tijd achter blijven rijden waardoor de paarden alsmaar verder weg gingen en in paniek raakte.
Een van de paarden heeft een verwonding boven de hoefrand. De andere 9 paarden zijn er voor zover ik weet ongeschonden vanaf gekomen. Er zaten een paar hoog drachtige paarden bij. Ook zij maken het goed" vertelt een opgeluchte Nathalie.
Snap wel dat als je veulens/jaarlingen hebt die wellicht nog nauwelijks in de hand geweest zijn, het een grote trekpartij wordt als je daar een uur mee moet lopen. Dan is het zo netjes opgelost!