Springen

Scott Brash en Ursula XII - LGCT Mexico City Foto: Stefano Grasso/LGCT
Met een fenomenale winst in de LGCT Grand Prix van Mexico City creëerde tweevoudig LGCT kampioen Scott Brash zich op een historische drievoudige kampioenstitel. Dat deed hij met de zeventienjarige merrie Ursula XII. “Ik ben ongelooflijk blij met deze overwinning”, aldus Scott vlak voordat hij plaats nam op het podium. “Ursula is 17, dat ze dit doet betekent veel voor ons allemaal.”
Brash stelde met deze overwinning zijn startplaats veilig voor de nieuwe GC Play Offs in Praag in december dit jaar. Elke LGCT Grand Prix-winnaar van dit seizoen zal in de Tsjechische hoofdstad van start gaan in de LGCT Super Grand Prix. Brash: “Dat is een fantastische competitie voor ons en ik denk dat het heel spannend wordt in Praag. Het is een totaal nieuw concept en voor het eerst gaat de LGCT indoor.”
GC League
Eerder op de dag was het publiek getuige geweest van de sensationele overwinning van de Miami Celtics, vlak voor de Paris Panthers en Valkenswaard United, in de Global Champions League.
Denis Lynch en het jonge talent Michael Duffy reden voor team Miami Celtics briljante foutloze rondes. U25-ruiter Michael Duffy: : Dit is waar we ’s morgens ons bed voor uit komen. Dit is het niveau waarop iedereen wil rijden en deze shows zijn de beste shows in de wereld. Voor mij is het een droom die uitkomt. We hebben vandaag top gepresteerd en het plan is om aan de top te blijven.”
LGCT Grand Prix
Acht combinaties wisten zich te plaatsen voor de barrage. Waaronder Gerco Schröder met een superfit ogende Glock's London. Hij kreeg helaas een balk in de barrage.
Scott Brash (GBR) hield het hoofd koel en ging indrukwekkend rond op Ursula XII. Met een foutloze ronde en een tijd van 38,65 seconden pakte hij de overwinning.
LGCT Grand Prix of Mexico City Pers Conferentie
Jan Tops: Longines Global Champions Tour President en oprichter:
“Ik denk dat we vandaag een perfect script hadden voor onze sport. Een prachtige ambiance, mooie resultaten en een nieuwe parcoursbouwer die een hele mooie Grand Prix heeft gebouwd. Dat is geen eenvoudige klus op dit niveau voor 35 topruiters. Maar kijk ook naar de ruiters op het podium. Scott Brash die alles al eens gewonnen heeft in zijn leven. We hadden geen betere sport kunnen zien dan de sport van vandaag.”
Scott Brash, winnaar van de LGCT Grand Prix van Mexico City: “Ik ben superblij voor Ursula en voor mijn team. Waarschijnlijk is dit het laatste seizoen van de merrie dus om nu met haar zo’n groot evenement te winnen is echt een beloning voor ons allemaal. Ik had het geluk dat ik zowel Alberto als Daniel kon zien rijden , dat gaf me iets van een voorsprong, maar ik heb geprobeerd vooral gebruik te maken van Ursula’s grote galop. Dit is een fantastische ring voor haar om daarmee uit de voeten te kunnen. Ik was echt niet zeker van winst voordat Eric Lamaze en Gerco Schröder hadden gereden want ik weet dat ze snel zijn. Het was fantastisch om Glock’s London zo geweldig terug te zien in de ring en ik wist dat voor mij echt een gevaar in deze laatste combinatie zat.”