Rijverenigingen België schrappen wedstrijden wegens kou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rijverenigingen België schrappen wedstrijden wegens kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 20:47

Nieuwsblad
Welzijn

Afgelopen weekend werden de wedstrijden van landelijke rijverenigingen in België afgelast vanwege de kou. “Toch kunnen paarden beter tegen de kou dan de ruiters”, zegt dierenarts Wim Housen. “Zo mag in Scandinavië pas vanaf min 18 graden geen competitie gehouden worden.”

Net als in de andere provincies werden de LRV-concoursen vorig weekend afgelast omdat de terreinen er slecht bijlagen. “In principe had de wedstrijd hier wel kunnen doorgaan”, stelt Christophe Wouters van het Woutershof, “maar de LRV schrapte dus alle concoursen.”

De wedstrijden van de VLP (Vlaamse Liga Paardensport) gingen wel gewoon door. In Moorsele werd de Gold League wel indoor afgewerkt. De internationale wedstrijd van Lier en de Gouden Laarswedstrijd in Diepenbeek vonden wel gewoon plaats.

“Als een vriesnacht voorspeld wordt, weet je dat er werk aan de winkel is”, stelt Micheline Jankelevitch, de Diepenbeekse organisator. “Wij hebben dag en nacht gewerkt, ruim 600 kilo zout gestrooid. Bovendien hebben we om de drie uur de piste gesleept, ook ’s nachts. Onze piste lag er dan ook super bij.”

Comfortzone
“Regen of sneeuw deert de paarden niet”, stelt veearts Toon Moors uit Vlijtingen. “Paarden hebben immers een lagere comfortzone dan mensen en zijn dus veel beter beschermd tegen de kou. Hun vacht vormt bij wijze van spreken een beschermende regenjas.”

“Als die intact is, kan er geen vocht in de huid dringen. Toch is het bij dit weer belangrijk om meer tijd te besteden aan de warming-up en cooling-down en geef je je paard beter lauw in plaats van koud water.”

Sneeuw
Dierenarts Wim Housen uit Gruitrode beaamt. “In Scandinavië weten ze wat koud weer is. Daar mag er pas geen competitie gehouden worden vanaf min 18 graden. Dan is het slecht voor de longen van een paard.”

“In het Italiaanse Gorla Minore sneeuwde het vorige week ook, maar omdat de bodem goed bevonden werd, werd de jumping in het Equieffe Equestrian Center toch buiten gehouden.”

“Anthony en Thibault Philippaerts focusten op de hindernissen en keerden met tal van medailles terug huiswaarts.”

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:29

De bodems van de LRV en de VLP zijn ook niet te vergelijken. Ik snap heel goed dat de LRV zijn wedstrijden moest schrappen... In veel gevallen moet je bij de LRV rijden op weilanden of maïsvelden dus ja, veel heeft zo'n bodem niet nodig om niet meer berijdbaar te zijn :+

petraaken

Re: Rijverenigingen België schrappen wedstrijden wegens kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:35

Het zomerseizoen bij de LRV start maar half april of begin mei. afhankelijk van de provincie en eindigt begin oktober met het nationaal concours. Dus snap niet dat die wedstrijden afgelast moesten worden of het moest dat er buiten ingereden moest worden en de wedstrijd binnen. Dat zou nog de reden kunnen zijn. Parkeerplekken die er slecht bij lagen enz.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:40

De eventingwedstrijden zijn nu wel gewoon bezig en dat is buiten. Vermoed dat het daarover gaat..?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:37

Dressuurdagen zijn toch ook buiten? En die waren in mijn tijd in maart/april en ook buiten :j

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:07

Dressuurdag van de LRV werd afgelopen weekend inderdaad afgelast. Maargoed van zo’n harde wind en kou word je op een akker echt niet blij.. Komend weekend de dressuurdag van mijn rijvereniging maar de voorspellingen zijn in ieder geval al een stuk beter! :) Overigens werden de Nederlandse paardenwedstrijden hier in de buurt afgelopen weekend ook afgelast hoor, net als de voetbalwedstrijden.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:36

't Zal wel voor de mensen zijn da ze 't afgelast hebben, nie voor de paaren ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:38

Voor de bevroren bodem meer :7

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:38

Eerder omdat de bodems gewoon niet te rijden waren... Diepenbeek was te doen, maar zeker geen geweldige ondergrond. Eerst 3cm lag los en daaronder hard. Ik heb heel lang getwijfeld of ik wel zou starten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:00

xAnthea schreef:
Dressuurdagen zijn toch ook buiten? En die waren in mijn tijd in maart/april en ook buiten :j

de dressuurdagen waren in mijn tijd in mijn provincie maar in mei. Indoor seizoen liep tot begin april en een paar eventingwedstrijden waren ook begin april.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:38

Afgelopen weekend werd er een endurancewedstrijd gehouden rondom Kootwijkerbroek. Op zaterdag heeft er iemand de route voorgereden en samen met enkele officials is het terrein goedgekeurd. Dus is de wedstrijd gewoon doorgegaan. Wel met enkele aanpassingen zoals een VG van 30 minuten ipv 45. Nakeuren mocht op het moment dat jij dacht dat je paard goed was en dat hoefde niet op de 30 (of 40) minuten, zodat de paarden niet onnodig lang in weer en wind stonden. Op het terrein stond een ijskoude wind maar verder was het goed te doen.