Van de aangevallen ruiter. Vasco Mira Godinho:
Citaat:
Ik reed mijn wedstrijd en toen ik ´smiddags klaar was ging ik de wagen klaar maken voor vertrek, de paarden erop zetten, deken opbergen etc. Toen ik naar de parkeerplaats liep zag ik Gonçalo Carvalho, die met leerlingen aan het praten was. Toen ik bij mijn wagen kwam zag ik dat een witte auto, met daarin de vader en zwager van Gonçalo, het pad blokkeerde. Toen ik mijn dekken weglegde kwamen ze naar mij toe, de vader van Gonçalo met zijn handen achter zijn rug, waarhij een knuppel vanachter tevoorschijn haalde en me begon te slaan. Ik probeerde me te verdedigen met mijn onderarm, maar de zwager trok me naar achter het hippisch centrum waar hij me stompte en mijn wenkbrauw scheurde. Ondertussen kwam er een auto aan en toen ze dat doorhadden zijn ze gevlucht. Toen ik de parkeerplaats afging en zag dat Gonçalo Carvalho er nog was ben ik naar hem toe gegaan om te zeggen wat zijn vader en zwager me hadden aangedaan. Waarop hij antwoordde: «dat is om wat je mijn vader hebt aangedaan»."
De autoriteiten zijn erbij gehaald maar toen waren de aanvallers al niet meer aanwezig op het hippisch centrum. Gonçalo Carvalho werd "verzocht om tevertrekken" door de eigenaren van het bedrijf, wat pas gebeurde toen de politie erbij kwam.
Frederico Pintéus, van de organisatie:
Citaat:
We begtreuren de situatie. Zodra we er van hoorden hebben het protocol gevolgd van de FEI/FEP, oftwel er is eerst medische hulp geboden en daarna de autoriteiten (politie)gewaarschuwd, die binnen minuten ter plekke waren om de zaak op zich te nemen.
Vasco Mira Godinho is op de eerste hulp in Cascais geholpen. "Ik heb een kapotte wenkbrauw en zit onder de blauwe plekken van de knuppel".