Ras van de maand: de Fries

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ras van de maand: de Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 00:20

*Bokt.nl
Bokt community

Deze maand in ras van de maand maken we plaats voor het Friese paard. Dit barokke ras is zeer geliefd onder Bokkers, wat gezien de Nederlandse afkomst natuurlijk niet zo gek is! De Fries is zeer veelzijdig en staat bekend als een lief en werkwillig paard, een echte allemansvriend.

Bokker JoSav promoveert aan de UU op onderzoek naar het Friese paard en heeft in 2016 een boek geschreven over het ras.
Ik begin deze samenvatting dus even naar aanleiding van haar reacties in het 'de Fries' topic op RPA-BKR en een televisie interview dat ze gaf voor het programma Bynt.

In 2016 verscheen van haar hand een boek met de titel: Het Friese paard.
Hierin beschrijft het ze hoe het Friese paard door de eeuwen heen gefokt is naar het gebruiksdoel van bepaalde periodes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het oorlogspaard in de Middeleeuwen daarna was er vraag naar een oorlogspaard van een ander soort: het barokke oorlogspaard.

In de 18e eeuw werd het Friese paard vooral gebruiks als (luxe) koetspaard. Er is eigenlijk nooit vraag geweest naar het Friese paard als landbouwdier, ondanks dat ze eigenlijk best geschikt waren voor dit werk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het werk voor de ploeg.
Omdat het ras dreigde uit te sterven besloten de fokkers om te gaan fokken met als doel het inzetten voor de landbouw in het begin van de 20e eeuw.

Buiten de kleuren zwart en bruin waren ook andere kleuren toegestaan, tot mijn (Balance) verbazing kwamen er ook schimmels voor. Rond het einde van de 18e eeuw vonden de boeren dat de schimmels niet zo sterk waren als de zwarte exemplaren en mede daardoor werd rond 1900 bij het begin van de oprichting van het Friese stamboek besloten dat de vachtkleur zwart moest zijn en verdwenen de schimmels uit het beeld.

Kabayo:
'Mijn fries is heel bijzonder. Zeer lief, erg enthousiast en ook werkwillig. Zet altijd haar beste beentje voor! Mijn beste vriendin!'

'Mijn grapjas in volledig fries tuig en voor de eerste keer op het blok. En flemen. Super werkwillig!'
Afbeelding Afbeelding

chriske:
'Werkwillig, veelzijdig en natuurlijk schitterend in het glanzend zwart.

Persoonlijk vind ik de oudere looks van de fries mooier, het grove maar helaas verdwijnt dit bij veel rassen. Mijn friese dame is de eerste fries die mijn hart stal, niet alleen haar buitenkant maar ook haar binnenkant. Werkwillig en meedenkend maar daarnaast soms ook lekker eigenwijs en afgesloten <3 '

Afbeelding Afbeelding

Janinevv:
'Mijn fries Jelske is echt heel lief rustig en een echte dame op zijn tijd.
Ze is nergens beroerd voor stukje wandelen allemaal prima.'

Afbeelding Afbeelding

Captain:
'De friezen die ik ken zijn rustige allemansvrienden die ontzettend veelzijdig zijn. Natuurlijk zul je met een fries waarschijnlijk niet hoog in de springsport komen maar een sprongetje vinden ze over het algemeen super leuk.'

Afbeelding
Puppetje:
'Ik heb ook een fantastische Friese ruin met ster en sport predicaat.
Hij is Z2 met 9 winstpunten, maar vanwege mijn 3jarige verhuizing naar het buitenland wordt hij niet meer uitgebracht.'

Afbeelding Afbeelding

Lightninggg:
'Wat mij zo aanspreekt aan een fries ? Hun fantastische karakter en hun wil om te werken. Mijn fries is bovendien zeer veelzijdig. Hij doet aan jumping tot 1m, eventing op B niveau, dressuur op M niveau en kan ook recreatief western. Momenteel wordt hij beleerd voor de koets en wanneer hij er klaar voor is gaan we ook marathon rijden.'

Kimmie261:
'Jaren geleden toen ik mijn eerste paard kocht ,wilde ik een stoer paard,liefst een fries,maar die waren onbetaalbaar,het werd toen een letlander ,ook een geweldig stoer ras,in 2004 kreeg ik mijn eerste friese merrie met veulen ,en in 2007 kwam er een ruin bij..'

Amable:
'Groot nadeel van friezen vind ik de gevoeligheid voor huidaandoeningen, rasp, rainrot, mok, SME etc komt toch relatief veel voor bij friezen. Maar dat is m.i. dan direct ook het enige nadeel. Want wat zijn het over het algemeen een fijne paarden, en de mijne in het bijzonder :D Voorwaarts, fanatiek, blij ei, altijd overal voor in en vindt alles leuk.'

De fries als showpaard, en tijdens het freestyle rijden.
Afbeelding Afbeelding

liesenlizzy:
'Wat een leuke informatie allemaal. Sinds 2 jaar ben ik ook in bezit van een Fries. Nog nooit eerder een paard gehad met zoveel haar :P Maar ik kan mij hiermee prima vermaken :P '

Afbeelding Afbeelding

Bamii:
'Vroeger wou ik absoluut geen fries, vond ze lomp, langzaam, konden niet springen en vond ze gewoon saai in het algemeen. Mijn 1e paard was een Fries, mijn 2e ook en de 3e zal ook weer een Fries zijn :D
Alle vooroordelen kwam ik binnen een maand van terug, wat een heerlijk veelzijdig ras! Vind ze bijna te vergelijken met de Friese mensen, ze lijken op lomp, wat eenkennig en saai maar als je ze eenmaal kent zijn ze ontzettend lief, willen ze alles voor je doen maar ze blijven ontzettend trots :D '

Martine_R:
'Toen ik met mijn 8 jaar op de manege voor het eerst een Fries leerde kennen wist ik het al: Dit is "mijn" ras :D '

Afbeelding Afbeelding

CoonArt

Re: Ras van de maand: de Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:46

De Friese Parels! :D Mooooi! Goeie ervaringen met Friezen, erg gaaf om te zien ook... :)

chriske

Re: Ras van de maand: de Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:26

Knappe pareltjes! Zou niet zonder mijn meisje kunnen <3