Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:37

die zitten nog vol van de honderden van afgelopen winter

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:38

se7entje schreef:
@Nikass. Dus jij vindt het uithongeren geen probleem ?
Dat begrijp ik dus niet als dierliefhebber.

Mijn idee is dat het bijvoeren Door de meeste is gedaan om dat uithongeren te voorkomen, en daarna voor een betere oplossing zorgen.

Persoonlijk vind ik dat ze de paarden en runderen eruit moeten halen, en de herten eventueel laten zitten maar dan met goede beschutting en jaar rond voldoende voedsel.
Dat dan de populatie beheerd wordt door afschot heb ik geen probleem mee maar dan wel nuttig afschot, dus bruikbaar hetzij menselijke of dierlijke cosumptie.
Maar niet net als nu schieten om het schieten.
Ze kunnen toch ook degene die nu geschoten zijn eerst onderzoeken, dan zorgen voor poliers zodat het gelijk verwerkt kan worden.
Deze winter wordt nog steeds drama, beschutting is er niet en Door de droge zomer heeft het gras een flinke klap gehad.


Dan ben je dus voor het huidige beleid, dat is namelijk wat er gebeurd. En doordat ze de populatie terugbrengen is het geen probleem dat er ook een aantal runderen en paarden blijven lopen.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:43

Dat aantal runderen en paarden fokt toch weer aan. Gebied zal dus blijvend beheerd moeten worden. Weg megalomaan projectje.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:47

Deels voor het huidige beleid, als het goed uitgevoerd wordt en dat is nu dus nog niet.
Als ze de populatie zodanig terug dringen zouden er inderdaad paarden en runderen kunnen blijven, maar dan lijkt het mij beter dat de runderen geslacht worden, die lijken mij makkelijker te vervoeren en voor de paarden lijkt mij castreren beter omdat er volgens mij niet zoveel vraag naar paardenvlees is en dan is die groep al makkelijker te beheersen.
Maar toch denk ik dat het voor de herten het makkelijkst te leven is daar, als de omstandigheden beter zijn.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:57

mysa schreef:
Dat aantal runderen en paarden fokt toch weer aan. Gebied zal dus blijvend beheerd moeten worden. Weg megalomaan projectje.


Maar daar hebben ze dan ook opdracht voor gekregen. Vanaf 2019 is er een maximum van 1500 grote grazers vastgesteld en SBB heeft opdracht gekregen om daar op te gaan beheren. Dat betekent dus ook het beheren van die runderen en paarden.

De reden waarom ze voor deze drie verschillende grote grazers gekozen hebben is omdat hun graasgedrag complementair aan elkaar is. Op het moment dat er voldoende voedselvoorraad is, is er maar minimale concurrentie tussen deze soorten en door hun gezamenlijke begrazing zorgen ze voor het juiste vegetatiebeheer. Dat ga je met alleen edelherten niet redden.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:58

Ok, dat wist ik dus niet, dan is het logischer.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:58

speurneusc schreef:
die zitten nog vol van de honderden van afgelopen winter


Zit jij ook nog steeds vol van kerst afgelopen jaar? :+

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:00

mysa schreef:
De ovp is in mijn ogen eerder een dierentuin dan een natuurgebied. Nou ja of een miniatuur natuurgebiedje. Spielerei.


Dat is natuurlijk subjectief, wanneer is het groot genoeg en wat zegt dat over het voedselaanbod en diversiteit ?

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:40

fransje23 schreef:
speurneusc schreef:
die zitten nog vol van de honderden van afgelopen winter


Zit jij ook nog steeds vol van kerst afgelopen jaar? :+


heb ff me genen nagepluisd maar ben geen insect en geen aasetend roofdier

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:40

mysa schreef:
Nikass wat spreekt er een minachting uit je berichten.


Ja klopt, zwaar teleurgesteld in de medemens.
Constructief ben ik genoeg geweest in dit en een aantal voorgaande topics. Dit werd niet gewaardeerd, tot dreigmails aan toe. Dus dat heb ik opgegeven.

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 01:00

Het is net als met May en de Brexit. Erg makkelijk om commentaar te hebben,maar niemand die een goed alternatief heeft. Er zijn ook hier weer te veel 'salon-natuurliefhebbers' die met een theoretische of romantische blik naar dieren en dit gebied kijken.
Helaas is er maar één harde werkelijkheid: er is jaren lang niks gedaan en daarom moet er nu rigoureus worden opgetreden.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 01:39

se7entje schreef:
voor de paarden lijkt mij castreren beter omdat er volgens mij niet zoveel vraag naar paardenvlees is en dan is die groep al makkelijker te beheersen.


Bokt staat vol met topics die gaan over 'help, ruin dekt merries'. Veel gehoord argument in dat soort topics: het hele seizoen lang iedere hengstigheid gedekt worden is echt niet zo goed voor een merrie.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:32

Heb in de jaren toch op Veel stallen gelopen en ooit maar 1 of 2 x gehoord dat ruinen dekken dus ik denk dat dat wel meevalt.
Beter als nu zo opgejaagd worden Door het teveel aan hengsten.
Of ze maken een hengsten of een merriegroep van.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:49

Dus het beleid moet aangepast worden gesteund door jouw ervaring?
Heel de natuur is op 1 regel gebaseerd, alle dieren hebben 1 doel voor ogen: je moet jezelf voortplanten. Je kan je dan eigenlijk afvragen hoe diervriendelijk en natuurlijk het nog zou zijn als we net dat ene onmogelijk zouden maken. Als mens zouden we tevreden zijn, want wij vinden de dood iets vies en zolang de diertjes niet dood gaan, is het goed. Maar dat we tegelijkertijd een oerinstinct gewoon negeren, dat is dan wel ok?

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:11

Oerinstinct negeren zielig? Ik heb paarden waar ik niet mee fok, honden en katten idem. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze zich voort te laten planten. En nee, ze maken bepaald geen ongelukkige indruk.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:15

Je moet me geen woorden in de mond leggen Gini.
Hoe het nu gegaan in met het "verkrachten" met het teveel aan hengsten worden ze echt niet blij van.
En wat mysa zegt, genoeg dieren die gecastreerd zijn of waar niet mee gefokt wordt die gewoon gelukkig zijn.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:35


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:38

Oh jee nu worden de dieren in de OVP al verkracht. Het moet niet gekker worden :roll:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:40

Verkracht? Really? :')
Wat ik alleen niet begrijp: Bij ons in Brabant willen ze juist meer edelherten uit zetten. Kunnen ze die uit de Oostvaardersplassen niet transporteren naar Brabant? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap :P

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:41

Als je het over je eigen dieren hebt, heb je het over huisdieren. Als je het verschil tussen huisdieren en (half)wilde dieren niet wilt zien, dan wordt het inderdaad moeilijk discussiëren.

Dat er merries "verkracht" zouden worden (wat ik trouwens ook wel een heel sterke term vind om er zomaar in te gooien, want dat is hoe wij als gecultiveerde en emotionele mens naar de dierenwereld kijken. Bestaat er in de natuur wel zoiets al verkrachten?) is iets wat jij nu naar boven haalt. Maar is dat zo? Zijn er cijfers? Bewijzen? Is er aangetoond dat merries door meerdere hengsten tot schade aan toe gedekt werden? Of is dat een emotioneel argument dat door de actievoerders de wereld in gegooid werd?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:45

Cayenne schreef:
Verkracht? Really? :')
Wat ik alleen niet begrijp: Bij ons in Brabant willen ze juist meer edelherten uit zetten. Kunnen ze die uit de Oostvaardersplassen niet transporteren naar Brabant? Dan sla je 2 vliegen in 1 klap :P


Tuurlijk kan dat. Alleen kan SBB nog meer gezichtsverlies niet aan.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:52

Edelherten doen het heel slecht op transport. Dat ze hier edelherten hebben uitgezet vind ik ook nog steeds van de zotte trouwens, mag hopen dat ze daar nu klaar mee zijn.

Mooie oplossing dat het vlees wel gebruikt gaat worden tot zover het kan.

Qua 'verkrachten' dat ligt bij dieren net wat anders natuurlijk. Wel zijn er soms negatieve gevolgen van gemeenschap zoals bij eenden en bij dolfijnen wordt ook echt gesproken over verkrachting, maar dat ligt toch allemaal anders dan wat mensen onder die term verstaan.

Het is trouwens voor de merries wel gezonder om elk jaar een veulen te krijgen ivm hoefbevangenheid, zeker voor een sober ras op vruchtbare klei.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:59

Hormonen zijn hormonen, Gini, die doen, indien nog aanwezig, precies hetzelfde. Of een beest nou op 350 hectare loopt of op een halve

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:09

Ik heb het over instincten. Die blijven ook aanwezig in een dier, maar je moet toch toegeven dat de mate waarin die aanwezig zijn mede bepaald wordt door het level van domesticatie van dat dier.
Als je halfwilde hengsten gaat castreren en dan gaat splitsen in een merrie- en ruinengroep, dan ben je ze aan het behandelen als gedomesticeerde paarden.

Valkuil is dat er uitgegaan wordt van het gedomesticeerde paard als ideale situatie. Wij gaan ervan uit dat onze huisdierpaarden het best mogelijke leven hebben. En hoe verder een (half)wild paard van die situatie afstaat, hoe zieliger wij het vinden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:17

Gini schreef:
Valkuil is dat er uitgegaan wordt van het gedomesticeerde paard als ideale situatie. Wij gaan ervan uit dat onze huisdierpaarden het best mogelijke leven hebben. En hoe verder een (half)wild paard van die situatie afstaat, hoe zieliger wij het vinden.

Dat klopt imo niet. Wat is wel zielig vind is wanneer de nadelen van gedomesticeerd (de situatie wordt gestuurd door de mens, paard is beperkt in zijn keuzes) gecombineerd worden met de nadelen van wild (paard moet het zelf maar uitzoeken).