Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:49

knollentuin schreef:
Polly schreef:
Een paar weken terug verscheen er een filmpje van een paar meiden bij een pony, dat beest was zo hevig vermagerd en oh het was een schande dat het dier niet al was geschoten en op de filmpjes werd het beest geknuffeld en geaaid.

En nu is er een beest geschoten en nu is het weer een schande dat er geschoten is en daar hadden ze mee moeten wachten tot de demonstranten weg waren

:?


Nou niet helemaal, het dier wordt vanuit en auto beoordeeld en geschoten terwijl het lag te herkauwen, het had daarvoor staan eten, vervolgens wordt z'n halve kaak aan flarden geschoten (dus bij lange na niet dood) en de auto rijdt weg, de mensen die daar liepen hebben de auto terug gehaald en opnieuw laten schieten, nog niet goed, dit gedoe duurde 10minuten, en er gaan dus meerdere dingen mis.
Het gaat niet om het schieten, maar hoe ze het doen.

Er worden elke dag erg veel dieren daar geschoten, daar hoor je niemand over, wel over het tijdstip van schieten, eerst wekenlang verhongeren en dan op laatste moment een schot, plus de absurde hoeveelheden, zorg ervoor dat er minder dieren lopen dan is er meer voer voor ieder en hoeft er minder geleden en daarna geschoten te worden


Als ik ergens moet werken en de pleuris dreigt daar los te breken hoef ik mn auto niet eens uit, die mensen kunnen daar toch niet hun werk doen?

En nogmaals, voor de zekerheid, NEE IK BEN HET NIET EENS MET HET BELEID ik denk alleen dat het hysterische gegil niet in de hand werkt dat de mensen in het veld bereid zijn om tijdens het werk te luisteren

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:55

Ben ik met je eens polly, dat gegil is niet handig, maar ik snap het wel, de gemoederen lopen hoog op, de heren hadden ook, dat heb ik ergens al eerder gelezen hier beter even door kunnen rijden en later terug kunnen komen, ze hebben achteraf nog goed met elkaar kunnen praten las ik ook ergens.. Dat geeft weer ander beeld - voor mij iig-

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:06

Nu las ik ergens dat de boswachters niet meer zouden mogen schieten. Ik ben benieuwd wat we hier nog van horen. :)

Intussen denk ik dat SBB een dompertje heeft door het weer. Ze hoopten vast op een mooie vroege lente, dan was de OVP weer groen geworden en waren de protesten verstomd.

De weergoden zijn dit beleid ook zat, zullen we maar zeggen. :Y)

Joyce B schrijft
Citaat:
Waar ik me over verbaas hier is dat er blijkbaar mensen zijn die dit beleid verdedigen. Alsof de intrinsieke waarde van een dier anders is bij een "wild" dier dan bij een dier wat eigendom is van een particulier of boer.


Deze discussie gaan ze vast niet aan. :Y)

Enkele jaren geleden in een soortgelijke discussie heb ik wel eens de vraag gesteld of de paardjes van de bokkers die het OVP beleid verdedigen nu echt andere behoeften hebben dan de paardje in de OVP, en toen kreeg ik als antwoord dat ik impertinente vragen stelde. :+

In eerdere discussies schermden de voorstanders ook met de vijf vrijheden. Ik snap dat ze dat gladde ijs liever niet meer betreden.
We horen nu vooral nog dat het zo fijn is voor die koniks om seks te hebben met wie ze willen. Net of dat voor paarden binnen het soorteigen gedrag zon enorme rol speelt. Je krijgt eerder de indruk dat die nadruk daarop voortkomt uit de geest van degene die het verzint. :')


Citaat:

De Britse Farm Animal Welfare Council heeft de voorwaarden in 1993 uitgewerkt tot de bekende ‘Vijf vrijheden’:


-dieren zijn vrij van honger en dorst. Ze hebben gemakkelijk toegang tot vers water en een adequaat rantsoen; Ai, ai, ai.

-dieren zijn vrij van ongemak. Ze hebben een geschikte leefomgeving inclusief onderdak en een comfortabele rustplaats; Ehm....
-dieren zijn vrij van pijn, verwonding en ziekte. Er is sprake van preventie en een snelle diagnose en behandeling; Ja joh...
-dieren zijn vrij van angst en stress. Er is zorg voor voorwaarden en behandelingen die geestelijk lijden voorkomen; Hm, onderkoeling en ondervoeding geven zware fysiologische stress...
-dieren zijn vrij om normaal gedrag te vertonen. Ze hebben voldoende ruimte, goede voorzieningen en gezelschap van soortgenoten. Punten voor de OVP. Alleen snap ik het argument van de aan flarden geschoten familiebanden op de Veluwe dan niet van de voorstanders. Heel wat OVP-moeders zien hun kinderen wegkwijnen en doodvallen...Is dat voro een Veluwehert dan erger dan voor een OVP-hert?

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:29

Polly schreef:
Een paar weken terug verscheen er een filmpje van een paar meiden bij een pony, dat beest was zo hevig vermagerd en oh het was een schande dat het dier niet al was geschoten en op de filmpjes werd het beest geknuffeld en geaaid.

En nu is er een beest geschoten en nu is het weer een schande dat er geschoten is en daar hadden ze mee moeten wachten tot de demonstranten weg waren

:?

Je begrijpt hoop ik wel dat het er hier vooral om gaat dat het dier drie keer geschoten moest worden voordat het dood was?

En volgens mij is ook iedereen het er over eens dat er dieren af geschoten moeten worden, maar toch geen dieren die gewoon liggen te herkauwen (als dat verhaal klopt).

Ik snap je punt niet.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:53

fransje23 schreef:
[quote="joyce B"
Dan zouden wij als omwonenden bij het zien van die ellende ook actie ondernemen. En ik denk dat de burgerlijke ongehoorzaamheid dan niet bij protesten en bijvoeren was gebleven maar dat er al lang hekken opengezet of vernield waren.


Hekken openzetten of vernielen zou dan inderdaad echt een oplossing zijn. Lekker de dieren over straat zodat ze verongelukken en met wat mazzel nog meer slachtoffers maken...[/quote]

In Nederland loopt ook genoeg wild gewoon rond, en gebeuren er niet iedere 2 minuten een ongeluk door of met wild.
In Duitsland idem.
In Scandinavie loopt ook genoeg vrij rond.
Ik vermoed dat het typisch Nederlands is, alles op te sluiten. Ala, braakliggend terrein, hek erom, beesten erin en je noemt het natuur... als in wildernis. want dan is het niet erg dat dieren creperen, immers gebeurd dat in Afrika ook

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:30

Alane schreef:
In Nederland loopt ook genoeg wild gewoon rond, en gebeuren er niet iedere 2 minuten een ongeluk door of met wild.
In Duitsland idem.
In Scandinavie loopt ook genoeg vrij rond.
Ik vermoed dat het typisch Nederlands is, alles op te sluiten. Ala, braakliggend terrein, hek erom, beesten erin en je noemt het natuur... als in wildernis. want dan is het niet erg dat dieren creperen, immers gebeurd dat in Afrika ook


http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/25922 ... nemen.html

Voor het eerst is in de monitor een inventarisatie gemaakt van het aantal aanrijdingen met dieren, dat een stijgende lijn vertoont. Vorig jaar botsten zo’n 7800 autobestuurders tegen een hert, zwijn of ander (wild) dier. Opgeteld over de afgelopen vier jaar vinden de meeste ongevallen met dieren plaats in de provincie Gelderland (ruim 4.000), gevolgd door Brabant en Overijssel met iets meer dan 3.000 aanrijdingen. In de provincie Flevoland (bijna 900) komen ongevallen met wild beduidend minder vaak voor.

Dit was 2017. De verwijzing is dus naar 2016. Niet elke 2 minuten, maar wel 20 keer per dag. Zou inclusief honden en katten kunnen zijn, dat maak ik er niet uit op.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:49

Cayenne schreef:
Ik zie en hoor vooral een hele hoop hysterie..


Hoe zou jij reageren als er een dier voor je werd aangeschoten, zijn kaak in puin lag en de boswachters dat dier gewoon lieten liggen lijden.

fransje23

Berichten: 15414
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:56

Alane schreef:
In Nederland loopt ook genoeg wild gewoon rond, en gebeuren er niet iedere 2 minuten een ongeluk door of met wild.
In Duitsland idem.
In Scandinavie loopt ook genoeg vrij rond.
Ik vermoed dat het typisch Nederlands is, alles op te sluiten. Ala, braakliggend terrein, hek erom, beesten erin en je noemt het natuur... als in wildernis. want dan is het niet erg dat dieren creperen, immers gebeurd dat in Afrika ook


Er is nogal een cruciaal verschil qua ruimte en verkeersdrukte tussen Nederland en Scandinavië en grote delen van Duitsland.
Van mij hoeft echt niet alles opgesloten maar honderden verwilderde paarden en koeien los op de snelweg, in woonwijken etc is niet praktisch en niet veilig.

Niet alleen voor de mensen maar zeker ook voor de dieren.

Ik word nu altijd al wat naar van alle platgereden vogels, hazen, padden etc. En die bekopen het alleen met hun eigen leven, bij groot wild kan je als mens ook het loodje leggen.

fransje23

Berichten: 15414
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:00

Diablo schreef:
En volgens mij is ook iedereen het er over eens dat er dieren af geschoten moeten worden, maar toch geen dieren die gewoon liggen te herkauwen (als dat verhaal klopt).

.


Dier bleef liggen toen er iemand met hooi kwam en volgens mij heeft ze het zelfs geaaid.
Dat is dus geen gezond hert, die was weggelopen.
Denk niet dat een edelhert überhaupt zit te wachten op aaien en knuffels.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:22

Ninx schreef:
Ingewikkeld..... hier staat de gehele bevolking voor op de achterste benen.
En tegelijkertijd duurt de doodstrijd van veel dieren in slachthuizen soms wel 2x zo lang (het tempo ligt vaak te hoog, de invoer/ uitvoer gaat te snel, niet iedereen kan even kundig snijden, slachthuizen besparen op verdoving, en keuringsartsen kunnen de snelheid niet bijbenen of worden bedreigd).

Maar men vindt het hert zielig, en het dier op hun bord niet.

Hoe verklaar je zoiets?

Simpel, jij hebt geen enkel benul van hoe het in een slachthuis toegaat.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:25

Kuggur schreef:
Ninx schreef:
Ingewikkeld..... hier staat de gehele bevolking voor op de achterste benen.
En tegelijkertijd duurt de doodstrijd van veel dieren in slachthuizen soms wel 2x zo lang (het tempo ligt vaak te hoog, de invoer/ uitvoer gaat te snel, niet iedereen kan even kundig snijden, slachthuizen besparen op verdoving, en keuringsartsen kunnen de snelheid niet bijbenen of worden bedreigd).

Maar men vindt het hert zielig, en het dier op hun bord niet.

Hoe verklaar je zoiets?

Simpel, jij hebt geen enkel benul van hoe het in een slachthuis toegaat.


Het zal heel anders zijn op jouw berg op IJsland, maar hier is dat wel degelijk (en in de rest van Europa) aan de orde van de dag.
Helaas heb ik wel 'benul', had ik dat maar niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:32

Paar PETA filmpjes gezien neem ik aan...

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:36

Kuggur schreef:
Paar PETA filmpjes gezien neem ik aan...


Kom op nou, keurende dierenartsen in dienst van de NVWA luiden hier zelf al vaker de noodklok om. Zaken die ik weet, weet ik uit de eerste hand.
Niet iedereen die tegen de intensieve veehouderij is komt onder een stadse stoeptegel vandaan waar ze geen verstand van zaken hebben.

Ik kom uit Friesland, en ook nog uit een lijn van boeren. Maar wat er tegenwoordig gebeurt heeft daar niets meer mee te maken.

Maar blijf gewoon met dubbele maten meten. Die 5 stelregels voor dierenwelzijn welke in de UK opgesteld zijn worden ook niet gehaald in de veehouderij, dus waar the fuck hebben we het over.

Ik zwaai weer af, want hier mag je alleen meepraten binnen de daarvoor gestelde regels ;-)

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:39

Nu niet meer nee... Maar als SBB het niet zo uit de hand had laten lopen qua aantallen of er überhaupt geen hekken waren geplaatst en men gewoon had gekeken wat er vanzelf was gaan wonen, dan was deze ellende er niet geweest.

In ons dorp en de omliggende gebieden lopen echte wilde dieren. Niet opgesloten binnen hekken. Gewoon vrij in de natuur om rond te trekken. Niemand is eigenaar. Ze eten bij de diverse boeren van het land en schuilen bij de diverse grondeigenaren. In ons geval is een hek openmaken als het echt wilde dieren zijn dus geen probleem. Die kunnen weer doen wat ze altijd deden. En daar hoort wegen oversteken ook bij.

In het geval van de Oostvaardersplassen is hekken openmaken inderdaad geen optie. De aantallen zijn te groot geworden en er zitten dieren tussen die hier niet van nature vrij in het wild rondlopen . Niet mogen rondlopen en niet kunnen rondlopen ivm veiligheid en dierregistratie wetgeving.

Maar dat betekend tegelijkertijd dat deze dieren in gevangenschap worden gehouden en afhankelijk zijn van beheer. En laten uithongeren in de winter om van je overtollige aantallen af te komen vind ik, en gelukkig nog veel meer mensen, onethisch.

Het is moedwillige dierenmishandeling omdat je weet dat er onvoldoende voedsel aanwezig is.

Hekken openzetten kan dus niet. Maar er moet wel iets veranderen. Blijkbaar heeft SBB en een deel van die deskundigen niet door dat dit beleid echt niet kan.
Het experiment heeft lang genoeg geduurd en heeft gefaald.

fransje23 schreef:
[quote="joyce B"
Dan zouden wij als omwonenden bij het zien van die ellende ook actie ondernemen. En ik denk dat de burgerlijke ongehoorzaamheid dan niet bij protesten en bijvoeren was gebleven maar dat er al lang hekken opengezet of vernield waren.


Citaat:
Hekken openzetten of vernielen zou dan inderdaad echt een oplossing zijn. Lekker de dieren over straat zodat ze verongelukken en met wat mazzel nog meer slachtoffers maken...


Er is in de quote een stukje weggelaten. Namelijk dat ik vind dat ze actievoerders zich echt keurig hebben gedragen.ze hebben rekening gehouden met de veiligheid voor mens en dier. Dat verdient respect en geen gehoon over hoe onnozel ze zijn...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 19-03-18 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:46

Alane schreef:
In Nederland loopt ook genoeg wild gewoon rond, en gebeuren er niet iedere 2 minuten een ongeluk door of met wild.
In Duitsland idem.
In Scandinavie loopt ook genoeg vrij rond.
Ik vermoed dat het typisch Nederlands is, alles op te sluiten. Ala, braakliggend terrein, hek erom, beesten erin en je noemt het natuur... als in wildernis. want dan is het niet erg dat dieren creperen, immers gebeurd dat in Afrika ook


De oppervlakte van Duitsland is 357.376km2 met een bevolking van 82,7 miljoen
De oppervlakte van Zweden is 447.435km2 met een bevolking van 9,9 miljoen
De oppervlakte van Noorwegen is 385.203km2 met een bevolking van 5,2 miljoen
De oppervlakte van Finland is 338.424km2 met een bevolking van 5,5 miljoen
De oppervlakte van Denemarken is 43.560km2 met een bevolking van 5,7 miljoen
De oppervlakte van Nederland is 41.543km2 met een bevolking van 17,0 miljoen

Oftewel:

In Duitsland wonen er 231 mensen per vierkante km, in Zweden 22 mensen, in Noorwegen 13 mensen, in Finland 16 mensen, in Denemarken 131 mensen en in Nederland 409 mensen.

Denk je niet dat dat enig verschil maakt hoe dichtbevolkt een land is?

Oh en er is een heel mooi topic over bio-industrie voor de mensen die het daar over willen hebben: [NM] bioindustrie... voor en tegenstanders

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:04

fransje23 schreef:
Diablo schreef:
En volgens mij is ook iedereen het er over eens dat er dieren af geschoten moeten worden, maar toch geen dieren die gewoon liggen te herkauwen (als dat verhaal klopt).

.


Dier bleef liggen toen er iemand met hooi kwam en volgens mij heeft ze het zelfs geaaid.
Dat is dus geen gezond hert, die was weggelopen.
Denk niet dat een edelhert überhaupt zit te wachten op aaien en knuffels.

Daarom zei ik ook, als dit verhaal klopt. Is het dier ziek of zodanig uitgehongerd (wat ik ook al een kwalijke zaak vind) en het moet geschoten worden, lijkt me dat iedereen dat begrijpt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:29

Sabri schreef:
Ik denk niet dat het ene leed als minder erg moet worden gevonden omdat er ook ander leed is. Het gaat hier over het verstervingskamp de OVP waar ik een aantal meiden flink in paniek hoor en door het lint zie gaan vanwege dat het hert zijn kaak in flarden wordt geschoten maar wel nog steeds leeft. Dat lijkt me geen goede manier.


Dat is ook niet wat Ninx stelt, en ook niet wat ik eerder heb aangegeven, jullie maken er meer of minder leed van. Wij vragen ons alleen af waarom voor het ene dier een demonstratie op touw wordt gezet, en het andere dier het maar moet uitzoeken.
(Als ik zo vrij mag zijn ook namens jou te mogen spreken Ninx)
Die vraag wordt alsmaar ontweken en geroepen off topic of andere discussie. Maar daar denken een aantal mensen, waaronder ik, anders over. Dit is juist bijzonder essentieel.

Overigens zijn er ook mensen die andersom de vergelijking stellen waarvan dan niet wordt gezegd off topic, zoals Hengstveulen (op jouw reactie kom ik ook nog terug) stelt dat haar koeien het beter hebben dan de dieren in de ovp. Dat mag dan weer wel blijkbaar?

Overigens is er een mod opmerking geplaatst dat het niet toegestaan is om SBB (oa) als groep negatief weg te zetten. Dus let een beetje op je woorden (het laatste stuk van je bericht)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:37

randalinpony schreef:
Joyce B schrijft
Citaat:
Waar ik me over verbaas hier is dat er blijkbaar mensen zijn die dit beleid verdedigen. Alsof de intrinsieke waarde van een dier anders is bij een "wild" dier dan bij een dier wat eigendom is van een particulier of boer.


Deze discussie gaan ze vast niet aan. :Y)


Deze discussie probeer ik juist steeds aan te gaan, maar wordt door jullie steevast weggezet als off topic.
Hoe zit het met de intrinsieke waarde van de varkens in de bio industrie?
Hoe zit het met de vijf vrijheden van de koeien van Hengstveulen?

Jolliegirl

Berichten: 32993
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:40

Nogmaals... Er is een apart topic voor. Ga daar alsjeblieft die discussie voeren.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:43

@Nikass, maar dan is het nog steeds niet de bedoeling de discussie te verplaatsen naar een discussie over de bio-industrie. Dan zou het moeten gaan over de hypocrisie en dat is nog steeds een slechte manier van jij-bak discussiëren, maar dat is de standaardmanier waarop er in dit topic gediscussieerd wordt.

Op zich is dat niet zo gek, het topic gaat over rede vs emotie, wetenschap vs geloof en zelfs links vs rechts. Want de discussie is te vergelijken met een discussie over vrijheid vs. zekerheid en de maakbaarheid van een samenleving. En dat zijn discussies waar je nooit uit gaat komen omdat de verschillende kanten vanuit verschillende waarden discussiëren en ze allebei hun eigen waarden moreel hoger inschatten.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:05

Die vijf vrijheden worden niet gehaald in de bioindustrie
Die vijf vrijheden worden niet gehaald in de oostvaardersplassen
Die vijf vrijheden worden niet gehaald in de paardenhouderij

Alleen zijn het iedere keer andere vrijheden die met voeten getreden worden.

De ene keer verveel je je dood in een stal, de andere keer wordt je te ruw het slachthuis ingeduwd, en weer een andere keer sta je dood te bibberen van honger en kou.... maar basicly is het allemaal prut.

En weet je? Voor al die zaken moeten oplossingen worden gevonden.

Alleen is er dus een topic waar je over oplossingen voor de bioindustie kunt praten, en een topic over de OVP.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:27

Als het over oplossingen gaat wil ik nog wel mee discussiëren. Wat de mogelijke gevolgen zijn van de oplossingen, waarom ik denk dat oplossingen reëel zijn of niet... Dus... Als er iemand mogelijke oplossingen heeft, wil ik daar later in de week best op reageren!

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:32

Nouja, ik denk dat je in een gebied als de oostvaardersplassen een max aantal dieren kan laten lopen vanwege de grond gesteldheid, wil je geen groot voedsel tekort zoals nu creëren, daarbij schuil mogelijkheden en ruimte
voor vogels houden. Dus zal je moeten gaan ingrijpen, geboortebeperking of dieren uit de groepen vangen en afvoeren, verkoop of verplaatsen of slacht. Het gebied openstellen lijkt mij geen oplossing maar het probleem verplaatsen naar andere gebieden in Nederland zodat het over een paar jaar elders drama is.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:36

Karl66 schreef:
@Nikass, maar dan is het nog steeds niet de bedoeling de discussie te verplaatsen naar een discussie over de bio-industrie. Dan zou het moeten gaan over de hypocrisie en dat is nog steeds een slechte manier van jij-bak discussiëren, maar dat is de standaardmanier waarop er in dit topic gediscussieerd wordt.

Op zich is dat niet zo gek, het topic gaat over rede vs emotie, wetenschap vs geloof en zelfs links vs rechts. Want de discussie is te vergelijken met een discussie over vrijheid vs. zekerheid en de maakbaarheid van een samenleving. En dat zijn discussies waar je nooit uit gaat komen omdat de verschillende kanten vanuit verschillende waarden discussiëren en ze allebei hun eigen waarden moreel hoger inschatten.


Ja dat ben ik met je eens. En ik hoef inderdaad hier geen discussie over de bio industrie an sich, daar heb ik nooit voor gepleit, ik heb alleen steeds gewezen op het meten met twee maten, en de vraag gesteld waar het sentiment ten aanzien van de OVP vandaan komt. Is het omdat het zichtbaar is? In het kader van "wat niet weet wat niet deert" mogen de varkens opgesloten in hun schuur wel ellendig zijn, want dat wordt toch niet gezien? Of is het het feit dat het zoveel makkelijker is om te ageren tegen iets dat HUN SCHULD is en dat ZIJ moeten veranderen, in plaats van kritisch te zijn naar wat je ZELF zou kunnen of moeten veranderen?
Ben je geloofwaardig als je - ik haal even woorden van iemand anders hier aan - met je tokkie-jas aan, een broodje plofkip in je mond douwend, staat te demonstreren bij de OVP? Voor mij niet.

Randalinpony: zo simpel is het voor mij dus niet, zie bovenstaande vetgedrukte opmerking. Je spreekt jezelf daarbij tegen door aan te geven dat men de discussie hierover niet aan wil (quote van JoyeB)
Mag er nou wel of geen discussie aangegaan worden over de intrinsieke waarde van elk dier, volgens jou?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:44

Moderatoropmerking:
Ik begrijp dat er overlap is tussen de discussie over de OVP en over de bio-industrie, maar het is niet handig als beide gesprekken door elkaar lopen. Er is inmiddels een eigen topic geopend over de bio-industrie: [NM] bioindustrie... voor en tegenstanders
Zouden jullie dat topic willen gebruiken voor die discussie? Dan blijft in dit topic ruimte voor het gesprek over de OVP.