Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:13

Dees schreef:
En weer een discussie die nergens op slaat omdat we het hier toch allemaal er wel overeens zijn dat een hertenkamp waar jaarlijks 2.000 dieren de dood vinden als gevolg van honger, in Nederland toch gewoon helemaal niet moet kunnen?

Ik ben niet tegen schieten en ik ben ook niet de mening toegedaan dat ieder dier gered hoeft te worden. Ik vind wel dat je véél eerder moet schieten dan wanneer ze al op de grond liggen te creperen van de honger. Wat op de OVP gebeurd is eerst creperen van de honger en dan pas afschieten. Terwijl bij goed kamp-beheer, een JAARLIJKSE hongersdood echt voorkomen kan worden. Zelfs in NL voorbeelden genoeg.

Ik ben dus wel falikant tegen het beheer van SBB zoals ze dat op de OVP doen en voor zichzelf menen te moeten rechtvaardigen. Ik vind het een nationale schande.


Helemaal mee eens.

sterregoud
Berichten: 1874
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:29

mysa schreef:
Van oud-directeur Sbb, notitie uit 2014 weliswaar, maar nog altijd actueel:

http://voordierenblogger.blogspot.nl/20 ... e.html?m=1



Een stuk tekst uit de link van de oud directeur:

Kortom:

1. Het heersende regiem is een ecologische ramp.

2. Het is gebaseerd op een blind geloof in natuurlijke processen.

3. Het is volkomen zinloos.

4. Het is een bron van dierenleed en heilloze maatschappelijke discussie.
Als een officiële beheersinstantie desondanks volhardt in de ingeslagen weg, moet zij daar toch wel heel goede argumenten voor hebben. Welnu, die argumenten zijn er niet. Staatsbosbeheer, met al haar commissies en adviseurs, laat zich leiden door een waan, een irrationeel geloof. Het zijn de kleren van de keizer. En bijna iedereen trapt erin, zelfs de politiek. Het is tragisch dat zo’n schitterend en veelbelovend natuurproject als de Oostvaardersplassen zo ver heeft kunnen afglijden.


Mijn aanvulling: Wat mij wel verbaasd is dat de oud directeur ook heeft ingezien dat dit een heilloze onderneming is, dat het niet goed is voor de bio diversiteit van de natuur, niet voor de dieren en niet voor de mens. Maar dat hij desondanks het niet heeft kunnen veranderen ?
Hij was toch de directeur ? Hoe zit dat dan dat deze eenmaal ingeslagen weg, koste wat kost door moet gaan ?

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:29

Nikass schreef:
Ik begrijp dat voor jou de minimale eis om iets als natuur te kwalificeren is dat:
1. Het er leefbaar uitziet voor mensen. (definieer "leefbaar"?);
2. De dieren die er doodgaan er worden weggehaald, in plaats van de kadavers te laten liggen voor andere dieren die er voorkomen;
3. Er alleen dieren rondlopen die er "van nature" voorkomen. (Hoe ver gaat dit terug? De ijstijd?)

Het moet dus toch nut hebben voor de mens, want het moet er volgens jou voor mensen aantrekkelijk uitzien. Het feit dat op de Veluwe elk jaar een groter percentage dieren wordt geschoten, is voor jou blijkbaar ondergeschikt aan het mooie uiterlijk van de Veluwe?

Ik vind het gebied geen groot weiland, ik vind welzijn afzetten tegen productie dieren een hele dubieuze, ik vind natuurlijke processen belangrijk en ik vind lijden en sterven bij het leven horen.
Door het reactief beheer sterven de dieren niet de hongerdood.
(Misschien moeten ze nog wat eerder worden geschoten, dat vind ik moeilijk te bepalen. En daarin vertrouw ik in eerste instantie op het deskundige oordeel van de betrokken dierenarts en boswachters).

Dus ja, we hebben nogal een ander uitgangspunt.
Jij stelt in je vorige post "het is geen natuurlijke leefomgeving" en "er is geen sprake van natuurlijke selectie"
Ik deel deze stellingname niet met jou. Vanuit welk feitelijk uitgangspunt zou je dus willen discussiëren?

Ik zou de ovp graag behouden, met een corridor naar het Holterbos.
Voor verbeteringen sta ik altijd open uiteraard, misschien een verbinding met de Veluwe (maar daar weet ik te weinig de voors en tegens van).
In dit hele topic heb ik tot op heden nog niet één idee gehoord waarvan ik dacht: ja dat is een goede verbetering. Tot dan het beleid houden zoals het is.


Nikass, ik wil helemaal niet discussieren, ik ben gewoon echt heel benieuwd hoe mensen dit goed kunnen praten, hoe ze dit aan kunnen zien. Zeker een dierenliefhebber, wat de gemiddelde bokker toch zal zijn.

Overigens zet ik niets af tegen productiedieren, behalve dat de OVP relatief veel vee per hectare echte grond heeft lopen. Eerlijk gezegd denk ik wel dat veel Nederlandse productiedieren een beter leven hebben dan de dieren in de ovp. En ja, ik ben vegetarier, gebruik alleen bio zuivel en zo min mogelijk leer enzo ;) .

1. Leefbaar: er niet uitzien zoals onze buitenbak, zand met palen zeg maar, zonder iets te eten voor dieren, zonder diverse diersoorten die in evenwicht met elkaar leven, zonder natuurlijke levenscyclus
2. In mijn logica horen er in een natuurgebied niet zoveel kadavers te liggen, daar de hoeveelheid dieren veel te hoog is voor het gebied, en in de natuur kadavers opgegeten worden door aaseters, of door het roofdier dat het prooidier gedood heeft. Ik heb zelden ergens kadavers gezien, of we het nou over Nederland, andere Europese landen of Afrika hebben, hoogstens skeletten, resten of net gevangen prooi.
3. Je hoeft niet terug naar de ijstijd om te weten dat gefokte paarden en koeien niet van nature in een drooggelegde polder zullen voorkomen...

Dus nee, sterven hoort bij het leven,en bij de natuur, bewust laten verhongeren niet. Dat ze dan een paar uur voor ze die hongerdood zouden sterven afgeschoten worden maakt dan niet meer het grote verschil, het lange lijden is al geweest. Dit is een door mensen opgesteld beleid, heeft niets met een natuurlijk proces te maken, behalve dat elk levend wezen uiteindelijk dood gaat. Ik ben zeker niet tegen beheren, maar dan wel op een reeele manier. Op de Veluwe of ergens anders altijd alleen maar wild (en ook vee als uitgezette paarden en koeien) tegen gekomen dat er goed uitziet, dat een kans heeft. En ja, ik heb wel eens bijna een wild zwijn onder mijn auto (met trailer en paard) gehad, een goede balans vinden in de hoeveelheid dieren in een gebied is lastig.

Zoals ik al zei, het hoeft voor mij niet voor mensen aantrekkelijk zijn, maar laat het dan voor de dieren aantrekkelijk zijn... Dan heeft het voor mij nut genoeg. Het nut om dieren bewust te laten kreperen, daar kan ik echt met mijn pet niet bij. Dat de manier van actie voeren niet de altijd de meest handige is ben ik het mee eens, met boswachters bedreigen al helemaal niet, maar ik hoop wel met heel mijn hart dat er wat gaat veranderen, dat er een gebied komt waar we als Nederlanders trots op kunnen zijn.

mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:23

@Sterregoud:hij was directeur van 79 tot 89.

sterregoud
Berichten: 1874
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:48

@Mysa, ooh dan zijn mijn vragen niet zo zinvol. Dat was dus van voor die tijd.

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:42

Tallie1979 schreef:
fransje23 schreef:
Dier was er in ieder geval zo slecht aan toe dat het bleef liggen met een knuffelende actievoerder met een pluk hooi. Geen normale reactie voor een hert.

Het was geen handige actie maar als ze niets hadden gedaan was het waarschijnlijk ook niet goed.
Boswachters zijn idd ook mensen, dat domme kun je achterwege laten.


Precies dit! Een hert wat niet vlucht bij het naderen van een mens, kan niet in orde zijn. Dat ze het dier afschieten, lijkt mij daardoor gerechtvaardigd.

Maar kom op, doe het dan wel in 1x goed! Als je weet dat het dier niet meer opstaat, kom dan even je auto uit en zet de loop er goed op, dan is het in 1x klaar.


Ik heb het filmpje ook goed bekeken. Eerlijk gezegd vind ik het echt sneu voor dat hert, schieten zijn kaak in flarden(lijkt me enorm pijnlijk) en vervolgens kijkt het hert daarmee nog rond. Het duurt minutenlang voor ze op aandringen van de inmiddels door het lint gegane gillende personen nogmaals schieten.
Dit vind ik gewoon afgrijselijk hoe ze blijkbaar schieten. Je mag toch hopen dat zo'n dier zo snel en pijnloos mogelijk dood geschoten wordt in plaats van eerst zijn kaak aan flarden te schieten en pas minuten later op aandringen van de meiden dan wel raak te schieten.
Bah, wat een verstervingskamp dat OVP gebied! Ik mag hopen dat ze zo snel mogelijk dat opheffen en die aan flarden schietende boswachters erbij wegdoen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 18-03-18 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:47

Sabri schreef:
Ik heb het filmpje ook goed bekeken. Eerlijk gezegd vind ik het echt sneu voor dat hert, schieten zijn kaak in flarden(lijkt me enorm pijnlijk) en vervolgens kijkt het hert daarmee nog rond. Het duurt minutenlang voor ze op aandringen van de inmiddels door het lint gegane gillende personen nogmaals schieten.
Dit vind ik gewoon afgrijselijk hoe ze blijkbaar schieten. Je zou toch hopen dat zo'n dier dood geschoten wordt zsm in plaats van eerst zijn kaak aan flarden te schieten en pas minuten later op aandringen van de meiden een keer raak schieten


Ingewikkeld..... hier staat de gehele bevolking voor op de achterste benen.
En tegelijkertijd duurt de doodstrijd van veel dieren in slachthuizen soms wel 2x zo lang (het tempo ligt vaak te hoog, de invoer/ uitvoer gaat te snel, niet iedereen kan even kundig snijden, slachthuizen besparen op verdoving, en keuringsartsen kunnen de snelheid niet bijbenen of worden bedreigd).

Maar men vindt het hert zielig, en het dier op hun bord niet.

Hoe verklaar je zoiets?

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:54

Ik denk niet dat het ene leed als minder erg moet worden gevonden omdat er ook ander leed is. Het gaat hier over het verstervingskamp de OVP waar ik een aantal meiden flink in paniek hoor en door het lint zie gaan vanwege dat het hert zijn kaak in flarden wordt geschoten maar wel nog steeds leeft. Dat lijkt me geen goede manier.

Jolliegirl

Berichten: 32995
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:56

Buiten dat, is het een geheel andere discussie die hier niet op zn plaats is.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:01

Jolliegirl schreef:
Buiten dat, is het een geheel andere discussie die hier niet op zn plaats is.


De doodstrijd van 5 min van een hert, of de doodstrijd van 5 tot 10 minuten van een koe, kip, varken die verkeerd gesneden of onvoldoende verdoofd zijn lijken me prima te vergelijken.
Dat men zich heeeeeeellll druk maakt om iets dat nu ZICHTBAAR is, en zich niet druk maakt om iets maakt dat ONZICHTBAAR is maakt heel duidelijk hoe 'dubbel' mensen zijn.

Ik hoop dat deze nieuwe compassie en dit morele besef zich ook op andere gebieden van dierenwelzijn voorzet.
Als dat zo is, dan zou dat erg, erg mooi zijn *\o/*
Je kunt namelijk EN strijden voor dieren in de OVP, EN eens eerlijk naar je consumptiepatroon kijken en daar iets aan doen.... het 1 sluit het ander niet uit.

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:16

Ninx je blijft maar van onderwerp veranderen, we kunnen het hier dan net zo goed over de zielige Afrikaanse kindertjes gaan hebben zonder ouders die op straat leven en over de zwerfkatten in Griekenland en de bijna uitgestorven tijgers in China en de manier waarop ze met dieren omgaan in oosterse landen, allemaal even verdrietig en voer genoeg voor actie, maar hier niet op z'n plaats, open een ander topic, dit topic gaat over de ovp al het andere is minstens even erg, maar hier nu niet op, z'n plaats, erover door blijven drammen en het iedereen maar door de strot duwen zeer irritant en op deze manier kweek je geen volgers maar afzetters tegen jouw visie. Heeft iemand je dat wel eens gezegd? Je boodschap vervaagt omdat je hem iedereen op zo een nare doordringende manier op de verkeerde plaats door de strot duwt. Another time Another place ok, niet hier!

Jolliegirl

Berichten: 32995
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:24

Dit is hier niet het topic voor voor deze discussie. Dit gaat over de OVP.

Dat probeer ik te zeggen.

Open een apart topic over het andere dierenleed.
Laren we dit nu en hier aanpakken, hier zijn we nú mee bezig.


Ik geloof dat je het wel begrijpt, hou het dan ontopic.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:06



Hier zie je duidelijke beelden dat hij zijn koppie en alles een paar keer omhoog doet en overduidelijk leeft. Dit zijn geen stuiptrekkingen. Plus interview met twee die waren opgepakt. Was op het politiebureau in de wachtkamer, het interview, waar we zaten te wachten op de derde.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 19-03-18 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:10

Dees schreef:
Zo'n hoge prioriteit is het nou ook weer niet om koste wat kost zo'n dier te schieten. Ze schieten 90% van wat dood gaat daar in dat OVP Verstervingskamp. Deze hadden ze ook rustig bij die overige 10% kunnen laten zijn.

Ik denk dat ze met het schieten ervan wel hebben willen provoceren. Het was in ieder geval een ondoordachte domme actie van een man/ meerdere mannen die hun punt wilde maken. Want nogmaals, ze hadden het ook kunnen laten liggen of later terug kunnen komen. Ik denk niet dat ze perse mis hebben geschoten, dat is ze overkomen. Waarmee ze dus in feite die "hysterische vrouwtjes" en de beweging in de kaart hebben gespeeld. Boswachters zijn ook maar mensen en er zijn een heleboel domme mensen in de wereld, dus waarom niet onder de boswachters?


Ik vind het ook provocatie. Ze hebben 5000ha (oké, de helft moeras en water), 5000 dieren in verschillende kuddes en verschillende delen van het gebied, maar ze moeten precies op zaterdagochtend, tijdens een aangekondigde voeractie en demonstratie een hert doodschieten voor 1 groepje demonstranten wat die dieren net gevoerd heeft bij een hek?

Daarmee ook je negatieve reacties uit. Ze hadden daar niet hoeven komen. Ze hadden gerust eerst ergens anders hun "werk" kunnen doen en later op de dag bij dat groepje dieren gaan kijken. Wanneer de demonstranten weg waren. Als dat hertecht zo verzwakt was hadden ze die wel teruggevonden.

Politie kiest bewust voor een afwachtende houding om escalatie te voorkomen tijdens de demonstratie

Maar nee. De heren van SBB kozen er voor en public op dat moment de confrontatie op te zoeken. En toen werden er ook nog fouten gemaakt.

En nee. Dat hert was niet meteen dood. Dat hert tilde het hoofd op en keek nog met heldere ogen om zich heen na het eerste schot. Er zijn meerdere filmpjes maar heb het op 1 van de filmpjes goed kunnen zien. Ze checkten ook niet maar reden na het schot meteen weg. De dames waren boos dat ze zo aan kwamen rijden en dat hert gingen schieten terwijl zij het al een tijd hadden geobserveerd en net was gaan liggen na het eten. Er werd niet naarZeist geluisterd. Toen ze zagen dat het hert zijn kop nog optilde en op keek raakten ze echt over hun toeren en probeerden ze de mannen terug geroepen om het hert alsnog goed te schieten.

Het is in en in triest.
Een blamage voor de Nederlandse politiek en SBB. Ik zal de geweien in het bezoekerscentrum nooit meer met dezelfde ogen bekijken en ook de organisatie met zijn medewerkers heeft mij diep teleurgesteld.

Dit is niet natuurbeheer wat we in Nederland moeten willen... Onnodig dierenleed. En dat nog goedpraten ook.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:21

Volgens mij werd er met net zo veel afschuw gereageerd op de filmpjes van die misstanden in de slachthuizen. En die van de paardenverzamelplaatsen in Mexico met slechte slachthuizen.

Maar dat was een ander topic.

Dit topic gaat hierover en dit is onnodig leed waar best kritisch over nagedacht mag worden door de verantwoordelijke partijen.
En als men eerder had ingegrepen (er zijn diverse rapporten met adviezen over bijvoeren en aantallen reduceren ivm draagkracht terrein en uithongeren van dieren icm ethiek.)
Dan had het niet zo ver hoeven komen met zoveel honderden tot duizenden dieren sterfte per jaar...


Ninx schreef:
Jolliegirl schreef:
Buiten dat, is het een geheel andere discussie die hier niet op zn plaats is.


De doodstrijd van 5 min van een hert, of de doodstrijd van 5 tot 10 minuten van een koe, kip, varken die verkeerd gesneden of onvoldoende verdoofd zijn lijken me prima te vergelijken.
Dat men zich heeeeeeellll druk maakt om iets dat nu ZICHTBAAR is, en zich niet druk maakt om iets maakt dat ONZICHTBAAR is maakt heel duidelijk hoe 'dubbel' mensen zijn.

Ik hoop dat deze nieuwe compassie en dit morele besef zich ook op andere gebieden van dierenwelzijn voorzet.
Als dat zo is, dan zou dat erg, erg mooi zijn *\o/*
Je kunt namelijk EN strijden voor dieren in de OVP, EN eens eerlijk naar je consumptiepatroon kijken en daar iets aan doen.... het 1 sluit het ander niet uit.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 02:34

Ninx schreef:
Jolliegirl schreef:
Buiten dat, is het een geheel andere discussie die hier niet op zn plaats is.


De doodstrijd van 5 min van een hert, of de doodstrijd van 5 tot 10 minuten van een koe, kip, varken die verkeerd gesneden of onvoldoende verdoofd zijn lijken me prima te vergelijken.
Dat men zich heeeeeeellll druk maakt om iets dat nu ZICHTBAAR is, en zich niet druk maakt om iets maakt dat ONZICHTBAAR is maakt heel duidelijk hoe 'dubbel' mensen zijn.

Ik hoop dat deze nieuwe compassie en dit morele besef zich ook op andere gebieden van dierenwelzijn voorzet.
Als dat zo is, dan zou dat erg, erg mooi zijn *\o/*
Je kunt namelijk EN strijden voor dieren in de OVP, EN eens eerlijk naar je consumptiepatroon kijken en daar iets aan doen.... het 1 sluit het ander niet uit.


Dan nog maar een keer extra voor jou....
Dat is geen doodsstrijd van 5 minuten... maar van weken.
Het is niet te vergelijken
ik lust graag vlees, blijf het ook eten.

En daarom een topic, speciaal voor jou.
[NM] bioindustrie... voor en tegenstanders
leef je uit

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110770
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 03:25

ElineS schreef:
[ Video ]

Hier zie je duidelijke beelden dat hij zijn koppie en alles een paar keer omhoog doet en overduidelijk leeft. Dit zijn geen stuiptrekkingen. Plus interview met twee die waren opgepakt. Was op het politiebureau in de wachtkamer, het interview, waar we zaten te wachten op de derde.


Ik zie en hoor vooral een hele hoop hysterie..

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 07:25

Maar dat is het toch ook? Het is toch ook een hysterische situatie wat hier gebeurt. En dan heb ik het niet alleen over de demonstranten. Maar ook over de dermate afgestompte beheerders. En de luie politiek die alle rapportjes maar voor kennisgeving aannemen en zich verschuilen achter de wet die ze zelf in stand houden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23508
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:53

Een paar weken terug verscheen er een filmpje van een paar meiden bij een pony, dat beest was zo hevig vermagerd en oh het was een schande dat het dier niet al was geschoten en op de filmpjes werd het beest geknuffeld en geaaid.

En nu is er een beest geschoten en nu is het weer een schande dat er geschoten is en daar hadden ze mee moeten wachten tot de demonstranten weg waren

:?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:01

Waar ik me over verbaas hier is dat er blijkbaar mensen zijn die dit beleid verdedigen. Alsof de intrinsieke waarde van een dier anders is bij een "wild" dier dan bij een dier wat eigendom is van een particulier of boer.

De grond waar de dieren op lopen is eigendom van iemand. De dieren zijn er geplaatst. Er staat een hek omheen en ze zijn niet vrij om te vertrekken.

Wat is dan het verschil?

Het dier is hetzelfde dier?
Voor het dier zijn situatie maakt het geen verschil of de grondeigenaar de grond agrarisch of natuurgebied noemt.

Het dier mag er niet uit en is afhankelijk van de mens voor het beheer en zijn verzorging.

Als hier in de straat iemand een hek om zijn natuurgebied/bosgebied zou zetten en men de daar levende dieren op zou sluiten terwijl er onvoldoende voedselaanbod is en de dieren normaliter rond zouden trekken (bos om te schuilen en rusten en schors, weilanden van boeren om te eten)

Dan zouden wij als omwonenden bij het zien van die ellende ook actie ondernemen. En ik denk dat de burgerlijke ongehoorzaamheid dan niet bij protesten en bijvoeren was gebleven maar dat er al lang hekken opengezet of vernield waren.

Tot nu toe houden de actievoerders zich nog heel goed. Wat een ellende zien ze daar voorbijkomen zonder dat ze serieus worden genomen. In en in triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:03

Cayenne schreef:
ElineS schreef:
[ Video ]

Hier zie je duidelijke beelden dat hij zijn koppie en alles een paar keer omhoog doet en overduidelijk leeft. Dit zijn geen stuiptrekkingen. Plus interview met twee die waren opgepakt. Was op het politiebureau in de wachtkamer, het interview, waar we zaten te wachten op de derde.


Ik zie en hoor vooral een hele hoop hysterie..

Eens.

Met mijn lekenoog lijkt het me inderdaad alsof het diertje nog leeft. Heel triest en verdrietig vind ik dat.

Maar die vrouwen hebben het imo alleen maar erger gemaakt. Zo te zien klimt er een direct na het 1e schot al gillend over het hek, dan is het toch ook onmogelijk om nog eens te schieten? Dat lijkt me heel gevaarlijk met hysterische mensen die om het hert heen lopen, je hebt geen idee wat ze gaan doen.

Dus ik blijf het een belachelijke vertoning vinden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:16

joyce B schreef:
Waar ik me over verbaas hier is dat er blijkbaar mensen zijn die dit beleid verdedigen. Alsof de intrinsieke waarde van een dier anders is bij een "wild" dier dan bij een dier wat eigendom is van een particulier of boer.

De grond waar de dieren op lopen is eigendom van iemand. De dieren zijn er geplaatst. Er staat een hek omheen en ze zijn niet vrij om te vertrekken.

Wat is dan het verschil?

Het dier is hetzelfde dier?
Voor het dier zijn situatie maakt het geen verschil of de grondeigenaar de grond agrarisch of natuurgebied noemt.

Het dier mag er niet uit en is afhankelijk van de mens voor het beheer en zijn verzorging.

Als hier in de straat iemand een hek om zijn natuurgebied/bosgebied zou zetten en men de daar levende dieren op zou sluiten terwijl er onvoldoende voedselaanbod is en de dieren normaliter rond zouden trekken (bos om te schuilen en rusten en schors, weilanden van boeren om te eten)

Dan zouden wij als omwonenden bij het zien van die ellende ook actie ondernemen. En ik denk dat de burgerlijke ongehoorzaamheid dan niet bij protesten en bijvoeren was gebleven maar dat er al lang hekken opengezet of vernield waren.

Tot nu toe houden de actievoerders zich nog heel goed. Wat een ellende zien ze daar voorbijkomen zonder dat ze serieus worden genomen. In en in triest.


Dat vat het mooi samen, ik ben het 200% met jou eens

fransje23

Berichten: 15415
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:29

[quote="joyce B"
Dan zouden wij als omwonenden bij het zien van die ellende ook actie ondernemen. En ik denk dat de burgerlijke ongehoorzaamheid dan niet bij protesten en bijvoeren was gebleven maar dat er al lang hekken opengezet of vernield waren.

[/quote]

Hekken openzetten of vernielen zou dan inderdaad echt een oplossing zijn. Lekker de dieren over straat zodat ze verongelukken en met wat mazzel nog meer slachtoffers maken...

knollentuin
Berichten: 10401
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:31

Polly schreef:
Een paar weken terug verscheen er een filmpje van een paar meiden bij een pony, dat beest was zo hevig vermagerd en oh het was een schande dat het dier niet al was geschoten en op de filmpjes werd het beest geknuffeld en geaaid.

En nu is er een beest geschoten en nu is het weer een schande dat er geschoten is en daar hadden ze mee moeten wachten tot de demonstranten weg waren

:?


Nou niet helemaal, het dier wordt vanuit en auto beoordeeld en geschoten terwijl het lag te herkauwen, het had daarvoor staan eten, vervolgens wordt z'n halve kaak aan flarden geschoten (dus bij lange na niet dood) en de auto rijdt weg, de mensen die daar liepen hebben de auto terug gehaald en opnieuw laten schieten, nog niet goed, dit gedoe duurde 10minuten, en er gaan dus meerdere dingen mis.
Het gaat niet om het schieten, maar hoe ze het doen.

Er worden elke dag erg veel dieren daar geschoten, daar hoor je niemand over, wel over het tijdstip van schieten, eerst wekenlang verhongeren en dan op laatste moment een schot, plus de absurde hoeveelheden, zorg ervoor dat er minder dieren lopen dan is er meer voer voor ieder en hoeft er minder geleden en daarna geschoten te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:43

Cayenne schreef:
ElineS schreef:
[ Video ]

Hier zie je duidelijke beelden dat hij zijn koppie en alles een paar keer omhoog doet en overduidelijk leeft. Dit zijn geen stuiptrekkingen. Plus interview met twee die waren opgepakt. Was op het politiebureau in de wachtkamer, het interview, waar we zaten te wachten op de derde.


Ik zie en hoor vooral een hele hoop hysterie..



Nee, hysterisch vind ik dat interview niet. Die beelden bij het schieten van dat hert wel. Ik vind dat die ene met het donkere haar heel netjes en kalm het woord doet in het interview. Die weet wat ze wil zeggen, heeft een duidelijk verhaal klaar. Doet ze echt goed. Die blonde is veel teveel van de leg. Als ik communicatie-adviseur was van die actievoerders, zou ik zeggen: laat die blonde maar buiten beeld. Net iets teveel het emotionele-vrouwtjesstereotype. Niet rot bedoeld hoor, maar gewoon geen handige keuze.

Mooi ook dat er naderhand een gesprek heeft plaatsgevonden tussen de dames en degene die geschoten heeft. Dat ze hem notabene een aardige man vonden. En dat ze begrijpen dat het geen zin heeft om mensen te belagen die ook maar ergens opdracht hebben gekregen, dat ze elders moeten zijn. Lijkt me ook een goede strategie met de verkiezingen in aantocht. Want ook al gaan gemeenten hier helemaal niet over, het heeft wel invloed op het stemgedrag van mensen. Dus in dat opzicht zijn politici in deze periode wellicht ook wat sneller geneigd om hierover een duidelijk standpunt in te nemen. Daar zou ik wat meer op inzetten als ik actievoerder zou zijn.