Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:34

8nnemiek schreef:
Ik vind het vooral metkwaardig dat zo’n jager überhaupt al schiet terwijl er actievoerders in de buurt zijn. Zoals ik het lees zou ik het ook opvatten als uitlokkerij, helemaal als je zo’n dier eerst in de kaak schiet en dan niet direct een tweede schot geeft..


Dat mag volgens het protocol ook helemaal niet. Ik vond dit ook wat provocerend overkomen.
Ik had gelezen dat het hert even daarvoor nog gewoon te eten stond. Maar werd afgeschoten omdat het op de grond lag. Maar ik zie niemand van die boswachters proberen om dat dier in de benen te krijgen.

sterregoud
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:38

Ik vind het ook provocerend. En dan nog meerdere keren misschieten, mijn vertrouwen in de SBB is wel op een dieptepunt beland.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:39

safina schreef:
Staat ook in het protocol voor vroeg reactief beheer, dat dat niet mag. https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ersplassen
Ze hadden dat dus niet moeten doen.

Maar wat wil je als actievoerders bereiken met in de weg lopen bij het afschieten? Daar wordt het voor die dieren toch niet beter van? Dat snap ik echt niet.


Ik kan me ook voorstellen dat je misschien wat minder trefzeker schiet als je weet dat je collega's al bedreigd zijn en je ziet weer een paar van die types over het hek klimmen.

Safina ik vind het wel asociaal om over het hek te klimmen en boswachters te belagen.

En ik lees toch dat mensen de mogelijkheid is gegeven om weg te gaan. Dus provocerend is het niet van SBB.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-03-18 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:46

Nikass schreef:
safina schreef:
Arrestaties na confrontatie bij Oostvaardersplassen - http://nos.nl/l/2222986


Terechte arrestaties!
Ik heb toch zo'n hekel aan dat soort asociaal gedrag -O-

Helemaal mee eens. Ik heb net een vrij lang filmpje zitten kijken van het hele gebeuren.

Ik vind het niet handig van die boswachters, en hoop dat er goed naar gekeken wordt of daar goed is gehandeld, maar wat een stel hysterische wijven zeg. Verschrikkelijk, dat loopt maar te gillen, vloeken en schelden. Terecht dat ze gearresteerd zijn. Ze hadden al lang weg kunnen gaan, en dan was dat dier misschien wel meteen goed afgeschoten.

En wat willen ze dan in hemelsnaam met al die dieren als ze niet geschoten mogen worden? Allemaal mee naar huis en in de achtertuin? Hier is toch niemand mee geholpen?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:48

Nikass schreef:
Ik kan me ook voorstellen dat je misschien wat minder trefzeker schiet als je weet dat je collega's al bedreigd zijn en je ziet weer een paar van die types over het hek klimmen.


Ze waren pas na het schieten over het hek geklommen. En juist daarom is het volgens het protocol niet toegestaan om dieren af te schieten met publiek in de buurt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:50

Dan had dat publiek weg moeten gaan toen er werd aangekondigd dat het dier zou worden geschoten. Ze willen toch dat het dier niet langer hoeft te lijden? Of weten ze eigenlijk niet wat ze willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:51

safina schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik mag van NRC al een tijdje geen gratis artikelen meer lezen ;(.
Wat is een beetje de strekking van het artikel? Misschien kan ik hem morgen ergens op een andere wifi lezen.


Even de cookies wissen. Of lezen met je browser in de geheime stand. ;)
Cookies verwijderen en een incognito-tabblad werkte allebei helaas niet, maar Firefox installeren hielp wel, daarmee kon ik het lezen.

Interessant artikel inderdaad, stof tot nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:02

Nikass schreef:
safina schreef:
Staat ook in het protocol voor vroeg reactief beheer, dat dat niet mag. https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ersplassen
Ze hadden dat dus niet moeten doen.

Maar wat wil je als actievoerders bereiken met in de weg lopen bij het afschieten? Daar wordt het voor die dieren toch niet beter van? Dat snap ik echt niet.


Ik kan me ook voorstellen dat je misschien wat minder trefzeker schiet als je weet dat je collega's al bedreigd zijn en je ziet weer een paar van die types over het hek klimmen.

Safina ik vind het wel asociaal om over het hek te klimmen en boswachters te belagen.

En ik lees toch dat mensen de mogelijkheid is gegeven om weg te gaan. Dus provocerend is het niet van SBB.


Misschien heb je wel gelijk ja.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:04

Ik snap eigenlijk niet waarom er überhaupt geschoten wordt als dat niet in een keer goed kan gebeuren, terwijl de dieren gewoon worden vernietigd en zo tam zijn dat ze gewoon een verdoving kunnen krijgen en geëuthanaseerd kunnen worden.
Het schieten van wild, wat daarna gegeten wordt, dat snap ik.. Maar deze tamme dieren, paarden en koeien die zo’n sterke schedel en skelet en relatief kleine hersenen hebben dat het lastig is om ze in een keer goed te schieten, wat is dan nog het voordeel van schieten? Goedkoper? Voor de lol van de jager? Ik kan echt geen goede reden verzinnen die ik belangrijker vind dan het welzijn en voorkomen van onnodig lijden bij die dieren.

sterregoud
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:07

Het zal wel goedkoper zijn. Dierenwelzijn is duidelijk geen prioriteit bij de SBB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:11

8nnemiek schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom er überhaupt geschoten wordt als dat niet in een keer goed kan gebeuren, terwijl de dieren gewoon worden vernietigd en zo tam zijn dat ze gewoon een verdoving kunnen krijgen en geëuthanaseerd kunnen worden.
Het schieten van wild, wat daarna gegeten wordt, dat snap ik.. Maar deze tamme dieren, paarden en koeien die zo’n sterke schedel en skelet en relatief kleine hersenen hebben dat het lastig is om ze in een keer goed te schieten, wat is dan nog het voordeel van schieten? Goedkoper? Voor de lol van de jager? Ik kan echt geen goede reden verzinnen die ik belangrijker vind dan het welzijn en voorkomen van onnodig lijden bij die dieren.


Je bedoelt dat ze zo'n hert moeten vangen en dan vasthouden en euthanaseren? Want? Dat is fijner voor m? :?

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:14

Natuurlijk niet. Gewoon zoals ook heel normaal is in dierentuinen, met een verdovingsdartpijl of pijltje op stok.
Ik vind dat eigenlijk niet meer dan normaal voor gedomesticeerde dieren in een beschaafde maatschappij als Nederland..

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:19

Volgens SBB is de omstanders gevraagd om weg te gaan omdat ze het dier wilden schieten, enkelen hebben daar gehoor aan gegeven dus ik vind dat er terecht is ingegrepen en er arrestaties zin verricht. Het is gewoon oerstom wanneer je iets voor elkaar wilt krijgen om je zo te gedragen, dan keert de publieke opinie zich razendsnel tegen je, dom dom dom.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:25

sterregoud schreef:
Het zal wel goedkoper zijn. Dierenwelzijn is duidelijk geen prioriteit bij de SBB.


Daar heb je m weer, de totaal ongefundeerde onderbuik-gevoel-opmerking... En dat zegt tegen mij wie stelt bewijst? :O

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:38

Als je denkt dat ik mijn energie steek in jou dwarszitten dan overschat je jezelf toch schromelijk.
Het feit dat we aan hetzelfde topic deelnemen maakt dat er een reactie op je opmerking kan komen. Dat is nu eenmaal inherent aan een discussie.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:39

Nikass schreef:
sterregoud schreef:
Het zal wel goedkoper zijn. Dierenwelzijn is duidelijk geen prioriteit bij de SBB.


Daar heb je m weer, de totaal ongefundeerde onderbuik-gevoel-opmerking... En dat zegt tegen mij wie stelt bewijst? :O


Jij leest die kant-nog-wel-rakende populistische stierepoep echt? Wow....daar is mijn leven echt te kort voor.

sterregoud
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:39

Dieren massaal laten verhongeren staat gelijk aan het opzettelijk laten lijden van dieren.
Dat is geen mening, dat is een feit. De hongerdood sterven is een pijnlijk traject, en dat SBB iets eerder schiet, verlicht het lijden nauwelijks.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:42

8nnemiek schreef:
Natuurlijk niet. Gewoon zoals ook heel normaal is in dierentuinen, met een verdovingsdartpijl of pijltje op stok.
Ik vind dat eigenlijk niet meer dan normaal voor gedomesticeerde dieren in een beschaafde maatschappij als Nederland..

Eens

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:47

Ik zal je vertellen... Windkr 7 of niet..
Schieten op 1 a 2 meter afstand lukt wel.
Schiet je mis? Wacht je GEEN 5 minuten.

Tevens waren deze dames hier eerder dan SBB. Door het schieten is het uit de klauwen gelopen.

Iedereen die dit hier goedkeurt...OF HET GOED VIND.... Schaam je! Schaam je DIEP!

Prima dat een dier dood moet..
Prima, echt! Maar niet met 3 kogels met elk een tussentijd van 5 minuten.


Dat de dames onwijs overstuur zijn is logisch. Het hert had net GEGETEN! EN LAG TE HERKAUWEN!

NOS maakt er weer een prachtig verhaal wat van noch kant noch wal raakt.

En tevens heb ik het idee dat hier in dit topic veel praters zitten, maar weinig mensen die daadwerkelijk wat doen.

Beste stuurlui staan aan wal!
Nou nee! De beste staan IN de OVP, die staan nu met windkracht 7 te voeren!

En de rest?
Blablabla blablabla heeeel veel blablabla...commentaar... Maar de handen uit de mouwen? Ho maar.
Stelletje egoisten...

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:49

Excuses voor mijn explosieve reactie. Maar ik ben echt klaar met dit geleuter overal.
Dit moet stoppen.

Paard rund of hert het zal me een worst zijn of het mag leven of dood moet wegens zwakte. Ik ben niet van suiker. Maar wel op een verantwoorde manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:51

Jolliegirl schreef:
Ik zal je vertellen... Windkr 7 of niet.. 
Schieten op 1 a 2 meter afstand lukt wel. 
Schiet je mis? Wacht je GEEN 5 minuten. 

Tevens waren deze dames hier eerder dan SBB. Door het schieten is het uit de klauwen gelopen. 

Iedereen die dit hier goedkeurt...OF HET GOED VIND.... Schaam je! Schaam je DIEP! 

Prima dat een dier dood moet.. 
Prima, echt! Maar niet met 3 kogels met elk een tussentijd van 5 minuten. 


Dat de dames onwijs overstuur zijn is logisch. Het hert had net GEGETEN! EN LAG TE HERKAUWEN! 

NOS maakt er weer een prachtig verhaal wat van noch kant noch wal raakt. 

En tevens heb ik het idee dat hier in dit topic veel praters zitten, maar weinig mensen die daadwerkelijk wat doen. 

Beste stuurlui staan aan wal! 
Nou nee! De beste staan IN de OVP, die staan nu met windkracht 7 te voeren! 

En de rest? 
Blablabla blablabla heeeel veel blablabla...commentaar... Maar de handen uit de mouwen? Ho maar. 
Stelletje egoisten...


Filmpje maakt op zich al duidelijk dat het verhaal meerdere kanten heeft. Maar ik zal me als grote egoïst diep, diep, diep gaan schamen. :')

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:01

Het live filmpje?
Dat maakt alles duidelijk.

Dat SBB zeer triest gehandeld heeft.

Misschien moet ik ook niet iedereen zo rap als egoïstisch bestempelen. Maar hé, dit is diezelfde emotie als vanmiddag... Logisch.

Er heeft een dier 15 minuten liggen lijden tot de dood.....

Anoniem

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:09


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 23:12

Cowboy55 schreef:
Jij leest die kant-nog-wel-rakende populistische stierepoep echt? Wow....daar is mijn leven echt te kort voor.


Je hebt uiteraard gelijk :o
Op het volgende "feit" in het bericht na jou zal ik dan maar niet reageren ;)

Safina die actievoerders proberen gewoon iets te vinden om hun gelijk te halen. Als SBB niet had geschoten hadden ze daar weer commentaar op gehad.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-03-18 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt