Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:27

Furrow schreef:
Heb sowieso weinig mensen gezien hier die tegen jagen zijn, alleen de manier waarop het nu gebeurd en de laattijdige respons zit mensen dwars.


Hier misschien niet maar in sommige groepen wel.
Zijn ok mensen die zorg van de dierenarts willen voor de ernstig verzwakte dieren. Doden is namelijk not done..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:31

fransje23 schreef:
Alane schreef:
schiet een gedeelte jaarlingen en 2 jarige af, gedeelte mannelijke dieren, het houdt de kuddes actief, gezond en voorkomt hysterie (bij de mensen)


Krijg je alsnog hysterie.. Dan is het jacht en dus zielig..

Is die hysterie er dan ook op de veluwe waar ze vroeg schieten?

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:39

Alane schreef:
Is die hysterie er dan ook op de veluwe waar ze vroeg schieten?


Nee want daar staan veel mensen niet bij stil en dat gaat niet over paarden.

Een dood paard is namelijk extra zielig.

Excuses voor mijn sarcasme :o

sterregoud
Berichten: 1847
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:50

Nou ik snap wel dat paarden de mensen meer aanspreken. Maar toch ook in dat geval, liever voortijdig de dood vinden, dan elke weer een lijdensweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:18

fransje23 schreef:
Furrow schreef:
Heb sowieso weinig mensen gezien hier die tegen jagen zijn, alleen de manier waarop het nu gebeurd en de laattijdige respons zit mensen dwars.


Hier misschien niet maar in sommige groepen wel.
Zijn ok mensen die zorg van de dierenarts willen voor de ernstig verzwakte dieren. Doden is namelijk not done..


Er blijft altijd een groepje over dat je het nooit naar de zin kan maken. Die zijn de realiteitszin een beetje kwijt, denk ik.

Hier in het topic is bijvoorbeeld ook al geopperd dat de beestjes eerst met een verdovingspijltje geschoten moeten worden en daarna door de dierenarts liefdevol geeuthanaseerd. Waar dan weer niet over wordt nagedacht is dat zo'n verdovingspijl niet altijd goed werkt en, als hij werkt, het enkele minuten duurt voordat het beestje plat ligt. En als het beestje in die tussenliggende minuten half verdoofd het water in holt of naar een lastig bereikbare of onvindbare plek, is het arme dier nog veel verder van huis. Dus wie helder nadenkt zal dat niet prefereren boven een goed gemikte kogel.

Maar ik verwacht dat je het het gros van de mensen die er nu problemen mee hebben al naar de zin zal maken als ze wat eerder af gaan schieten en de populatie uitdunnen, zodat er in de winter geen voedseltekort ontstaat. De meeste mensen zijn de mening toegedaan dat je dieren best mag doden, als je er maar goed voor zorgt zolang ze leven, vermoed ik.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:31

of doodgooien met watten, dat doet geen pijn lol

ik denk het ook Safina, als ze goed doorvoed de winter doorkomen omdat er voldoende eten is en er gaat er 1 hemelen door de kou zul je misschien 1 of 2 horen die sokjes wil breien en een sjaal, maar de meesten zul je er niet over horen.

Observeren doen de jagers hier ook, zeer regelmatig, trek in de gaten houden, waar ze zijn en waar ze naar toe gaan, bijvoeren zodat ze niet op de velden gaan en de oogst vernielen.
waarom zou dat in een park als OVP niet kunnen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:29

Dat was ik, die het geen stom idee vond om de dieren te verdoven en in te slapen, maar ik had het dan wel over de zeer verzwakte dieren. Een dier dat al niet meer zelf overeind komt zoals dat hert had minder leed gehad van een verdoving dan wanneer eerst zijn kaak eraf wordt geschoten en het dier nog eens 10 minuten moet wachten op een tweede en derde kogel, dat was mijn punt ;) Het is ontzettend moeilijk om een groot dier met zware schedel als een paard of koe in een keer goed te raken, en als dat soort jagers niet eens controleren en gewoon wegrijden naar de volgende dan is dat een lange doodstrijd voor zo'n dier.

Ik ben inderdaad niet voor jagen wanneer het ook anders kan, maar ik zie ook natuurlijk wel in dat er in sommige gevallen gewoon geen betere oplossing is op korte termijn. Er had gewoon veel eerder ingegrepen moeten worden.
Op de lange termijn vind ik afschieten geen goede oplossing, en vooral geen diervriendelijke oplossing als het door dezelfde prutser wordt gedaan die ook het hert probeerde te schieten. Ik zie liever helemaal geen grote grazers meer op dat stuk, of desnoods alleen hengstenkuddes of merries met prikpil zoals men in Frankrijk schijnt te doen. Maar structureel elk jaar duizenden dieren schieten die vervolgens vernietigd worden, wie heeft daar nu baat bij? Waaróm? Als het ook anders kan?

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:47

Beesten registreren en overschot laten slachten. Mooiste stukje bio scharrelvlees wat je kan hebben. Hebben de heren bij sbb wel wat meer werk maar goed voor werk moet je nu eenmaal werken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:31

safina schreef:
Er blijft altijd een groepje over dat je het nooit naar de zin kan maken. Die zijn de realiteitszin een beetje kwijt, denk ik.

Hier in het topic is bijvoorbeeld ook al geopperd dat de beestjes eerst met een verdovingspijltje geschoten moeten worden en daarna door de dierenarts liefdevol geeuthanaseerd. Waar dan weer niet over wordt nagedacht is dat zo'n verdovingspijl niet altijd goed werkt en, als hij werkt, het enkele minuten duurt voordat het beestje plat ligt. En als het beestje in die tussenliggende minuten half verdoofd het water in holt of naar een lastig bereikbare of onvindbare plek, is het arme dier nog veel verder van huis. Dus wie helder nadenkt zal dat niet prefereren boven een goed gemikte kogel.

Die kogels zijn nu ook weer niet altijd zo goed gemikt. Waarbij je dan net de ellende hebt die je hierboven beschrijft.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 08:47

MarjanB schreef:
Beesten registreren en overschot laten slachten. Mooiste stukje bio scharrelvlees wat je kan hebben. Hebben de heren bij sbb wel wat meer werk maar goed voor werk moet je nu eenmaal werken.


Nee joh, dat is ook zielug |(
Maar zonder dollen, ik vind dit een hele mooie oplossing voor dat gebied. Ik koop zelf mijn vlees bij een natuurboer die zijn schotse hooglanders in een natuurgebied van SBB heeft lopen. De dieren houden het gebied open (dat was het doel van de grote grazers in de OVP) en na een goed leven houd je er nog een stukje goed vlees aan over.

Ik vind wel dat sommige groepen erg blijven hangen in hun mening. Bijvoorbeeld de partij van de dieren. Die zijn zo anti-jacht dat ze een beetje doorschieten in hun visie. Die geloven nog steeds dat de OVP natuur is. En in de natuur gaan dieren dood. Hekken moeten weg en er moet een verbinding komen tussen de OVP en de Veluwe. Maar als je dan zo anti-jacht bent, wat denken ze dan dat er met de populatie en de beiden gebieden gebeurd? Ze zijn zo volhard in hun mening dat jagers en boeren staan te springen om de OVP tot schiettent te bombarderen. Inmiddels is bijna de helft van de dieren in de OVP afgeschoten maar daar hoor je ze niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:02

Sclimpre schreef:
Die kogels zijn nu ook weer niet altijd zo goed gemikt. Waarbij je dan net de ellende hebt die je hierboven beschrijft.


Ik heb welgeteld één slecht gemikte kogel gezien. Heb jij meer gezien dan dat?

En vind je dat incident voldoende aanleiding om zo'n dieronvriendelijk plan met verdovingspijltjes uit te gaan voeren?

8nnemiek schreef:
Dat was ik, die het geen stom idee vond om de dieren te verdoven en in te slapen, maar ik had het dan wel over de zeer verzwakte dieren. Een dier dat al niet meer zelf overeind komt zoals dat hert had minder leed gehad van een verdoving dan wanneer eerst zijn kaak eraf wordt geschoten en het dier nog eens 10 minuten moet wachten op een tweede en derde kogel, dat was mijn punt ;)


Maar waarom heb je voor dieren die niet meer opstaan naar jouw idee dan verdovingspijltjes nodig? Dat snap ik niet?

En eerder schreef je


Citaat:
Ik snap eigenlijk niet waarom er überhaupt geschoten wordt als dat niet in een keer goed kan gebeuren, terwijl de dieren gewoon worden vernietigd en zo tam zijn dat ze gewoon een verdoving kunnen krijgen en geëuthanaseerd kunnen worden.


En toen ik vroeg hoe je dat voor je zag, begon je over 'verdovingspijltjes, zoals in de dierentuin'. Daar zal mijn verwarring wel zijn ontstaan denk ik. ;)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:30

safina schreef:
Sclimpre schreef:
Die kogels zijn nu ook weer niet altijd zo goed gemikt. Waarbij je dan net de ellende hebt die je hierboven beschrijft.


Ik heb welgeteld één slecht gemikte kogel gezien. Heb jij meer gezien dan dat?

En vind je dat incident voldoende aanleiding om zo'n dieronvriendelijk plan met verdovingspijltjes uit te gaan voeren?

Niemand heeft alles gezien. Ik bedoel het gewoon in het algemeen dat wanneer er geschoten wordt het niet altijd raak is en het best kan zijn dat een dier gewond is maar niet dood. En als het dier niet (onmiddellijk) gevonden wordt denk ik idd dat het in het geval van een verdovingspijltje minder erg is dan wanneer het een kogelwond is.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:47

MarjanB schreef:
Beesten registreren en overschot laten slachten. Mooiste stukje bio scharrelvlees wat je kan hebben. Hebben de heren bij sbb wel wat meer werk maar goed voor werk moet je nu eenmaal werken.


Dat lijkt me een prima oplossing.
Snap niet waarom SBB ze liever dood laat neervallen.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:11

damian23 schreef:
Ik vind wel dat sommige groepen erg blijven hangen in hun mening. Bijvoorbeeld de partij van de dieren. Die zijn zo anti-jacht dat ze een beetje doorschieten in hun visie. Die geloven nog steeds dat de OVP natuur is. En in de natuur gaan dieren dood. Hekken moeten weg en er moet een verbinding komen tussen de OVP en de Veluwe. Maar als je dan zo anti-jacht bent, wat denken ze dan dat er met de populatie en de beiden gebieden gebeurd? Ze zijn zo volhard in hun mening dat jagers en boeren staan te springen om de OVP tot schiettent te bombarderen. Inmiddels is bijna de helft van de dieren in de OVP afgeschoten maar daar hoor je ze niet over.



PvdD is inderdaad tegen de jacht, je moet de natuur zijn beloop laten gaan. Bij de Amsterdamse waterleidingduinen waren ze blij met de geplaatste hekken en tegen bijvoeren en de jacht op de herten. Krijg je uiteindelijk eenzelfde sterfhuisconstructie als in de OVP.
Gelukkig is daar van hoger hand besloten dat de herten wel afgeschoten mochten worden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:38

8nnemiek: nogmaals , verdiep je eerst es in hoe een jager een dier normaal schiet voordat je deze persoon veroordeeld, en er een eigen visie op gaat bouwen.

Hoe dat in zijn werk gaat, staat ook al in dit topic. :)*

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:39

Fransje, ik snap dat dus gewoon niet. Ik was voorheen altijd faliekant tegen de hobbyjacht. Ben ik overigens nog steeds voor wat betreft de jacht op hazen en andere dieren waarbij de natuur de populatie prima in stand weet te houden. Maar in Nederland is er gewoon geen sprake van echte natuur van eten en gegeten worden. Sommige populaties groeien explosief en zonder natuurlijk vijand en een te klein leefgebied zijn ze gedoemd om te verhongeren. Want ik lees nergens hoe de PvdD dit wil oplossen?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:42

Dat willen ze niet oplossen. Oplossen betekent ingrijpen en daar zijn ze tegen want dan maakt een mens een dier dood en dat is voor hun een principieel ding. :( Ze zijn niet in staat te zien dat een nette dood beter kan zijn dan een *censuur*leven/sterven.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:54

safina schreef:
Sclimpre schreef:
Die kogels zijn nu ook weer niet altijd zo goed gemikt. Waarbij je dan net de ellende hebt die je hierboven beschrijft.


Ik heb welgeteld één slecht gemikte kogel gezien. Heb jij meer gezien dan dat?


Ik heb je antwoord hier even aangepast :Y)
Voor zover ik weet is er verder helemaal geen beeldmateriaal van het schieten. Dit houdt SBB vakkundig buiten het zicht van de media. Dus niemand weet wat zich daar afspeelt. Dat kan heel erg meevallen, maar voor hetzelfde geld wordt een enorm deel van de dieren daar slecht geschoten met een lange doodstrijd tot gevolg. Ik vind het nogal naief om er maar op te vertrouwen dat dit allemaal goed getrainde professionals zijn en het hert heel toevallig de enige misser was, die ook nog heel heel toevallig als enige op film is vastgelegd..
En als je je dan bedenkt dat er misschien wel meerdere dieren daar rondlopen met grote schotwonden, die voor dood zijn achtergelaten maar het wel hebben overleefd, dan klinken die verdovingen toch helemaal niet zo verkeerd ineens. En ik weet niet of je al eens iemand hebt gezien met zo’n verdovingspistool, maar meestal merken de dieren niet eens dat ze geraakt zijn, ze voelen niet meer dan een insectenbeet, zeker tamme dieren als de paarden en runderen.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:18

Ik scrolde de reacties op FB Posts op de pagina van Annemieke en Cynthia wel eens door en daar word veelal erg dom gebrald door mensen met een IQ van min nog wat.
Mensen die vaak vergelijkingen maken met nazi praktijken en concentratie kampen wat natuurlijk kant nog wal slaat..Mensen die roepen dat de dieren elders onder gebracht moeten worden....(of dat zo makkelijk is, laad maar even paar duizend grote grazers op en zet ze bij iemand in de wei :roll: )mensen die anderen dood wensen...
Mensen die totaal de ballen verstand niet hebben van het houden van dieren in de zin van verzorgen of voor je beroep maar mensen die houden van dieren in de emotionele zin

Ik heb de groep ontvolgd vanwege dat domme geauwehoer van velen. Ergerde mij er kapot aan.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:25

Popstra schreef:
Ik scrolde de reacties op FB Posts op de pagina van Annemieke en Cynthia wel eens door en daar word veelal erg dom gebrald door mensen met een IQ van min nog wat.
Mensen die vaak vergelijkingen maken met nazi praktijken en concentratie kampen wat natuurlijk kant nog wal slaat..Mensen die roepen dat de dieren elders onder gebracht moeten worden....(of dat zo makkelijk is, laad maar even paar duizend grote grazers op en zet ze bij iemand in de wei :roll: )mensen die anderen dood wensen...
Mensen die totaal de ballen verstand niet hebben van het houden van dieren in de zin van verzorgen of voor je beroep maar mensen die houden van dieren in de emotionele zin

Ik heb de groep ontvolgd vanwege dat domme geauwehoer van velen. Ergerde mij er kapot aan.


#metoo :D

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:19

Hulde aan Anky.
Lees de column in de Telegraaf (via Blendle).
Tekst op Horses is slappe samenvatting, hele tekst snijdt hout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:51

8nnemiek schreef:
Ik heb je antwoord hier even aangepast :Y)
Voor zover ik weet is er verder helemaal geen beeldmateriaal van het schieten. Dit houdt SBB vakkundig buiten het zicht van de media. Dus niemand weet wat zich daar afspeelt. Dat kan heel erg meevallen, maar voor hetzelfde geld wordt een enorm deel van de dieren daar slecht geschoten met een lange doodstrijd tot gevolg. Ik vind het nogal naief om er maar op te vertrouwen dat dit allemaal goed getrainde professionals zijn en het hert heel toevallig de enige misser was, die ook nog heel heel toevallig als enige op film is vastgelegd..
En als je je dan bedenkt dat er misschien wel meerdere dieren daar rondlopen met grote schotwonden, die voor dood zijn achtergelaten maar het wel hebben overleefd, dan klinken die verdovingen toch helemaal niet zo verkeerd ineens. En ik weet niet of je al eens iemand hebt gezien met zo’n verdovingspistool, maar meestal merken de dieren niet eens dat ze geraakt zijn, ze voelen niet meer dan een insectenbeet, zeker tamme dieren als de paarden en runderen.


Dus bedenk je maar een beroerde oplossing voor een probleem waar we niet eens van weten of we dat hebben?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:20

8nnemiek schreef:
Ik heb je antwoord hier even aangepast :Y)
Voor zover ik weet is er verder helemaal geen beeldmateriaal van het schieten. Dit houdt SBB vakkundig buiten het zicht van de media. Dus niemand weet wat zich daar afspeelt. Dat kan heel erg meevallen, maar voor hetzelfde geld wordt een enorm deel van de dieren daar slecht geschoten met een lange doodstrijd tot gevolg. Ik vind het nogal naief om er maar op te vertrouwen dat dit allemaal goed getrainde professionals zijn en het hert heel toevallig de enige misser was, die ook nog heel heel toevallig als enige op film is vastgelegd..
En als je je dan bedenkt dat er misschien wel meerdere dieren daar rondlopen met grote schotwonden, die voor dood zijn achtergelaten maar het wel hebben overleefd, dan klinken die verdovingen toch helemaal niet zo verkeerd ineens. En ik weet niet of je al eens iemand hebt gezien met zo’n verdovingspistool, maar meestal merken de dieren niet eens dat ze geraakt zijn, ze voelen niet meer dan een insectenbeet, zeker tamme dieren als de paarden en runderen.


"probleem' met verdoven is dat het dier niet meer bruikbaar is, niet voor de mens, niet voor dierenvoeder.
Voor een in het wild levend vlucht dier is het niet prettig om verdoofd te worden, niet meer te kunnen vluchten etc
En dan nog het traceer probleem wat je kunt krijgen daardoor, of nog erger het valt in het water, of breekt een poot/been of loopt een andere verwonding op in zijn vluchtpoging. Het dier moet dan 2 keer geschoten worden, de verdoving en de kogel, wat voor de rest van dieren ook 2x stress is/kan zijn.

Ik ben ook voor uitdunnen dmv tijdig afschot, en het vlees, gewei, vel verkopen. Winwin voor alle partijen.
Het dier lijdt niet onnodig, had een goed leven, en alles wordt gebruikt.
het levert de OVP geld op
werkgelegenheid
leren wild te bereiden en eten.
En nogmaals, het vlees bij de poelier die wild verkoopt is ook ongeregistreerd als in geen 'oormerk' en/of 'transponder' en mag gewoon legaal verkocht worden. Idem voor de restaurants waar ze een wildkeuken hebben, naar gelang wat er geschoten is kun je eten in bepaalde tijden van het jaar.

yavne
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:24


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:43

Alane, de paarden en runderen in de ovp mogen helaas niet gebruikt worden voor consumptie, en worden dus allemaal vernietigd. Paarden en runderen zijn voor de wet nl niet wild.

Als ze geschoten werden voor consumptie had ik er ook minder moeite mee, maar dit is gewoon onnodig veel leed veroorzaken zonder dat er ook maar iemand iets aan heeft.