Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:08

Wie is onze Eline?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:21

Cowgirl schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1959265 ... ersplassen

artikel in de telegraaf met een echte 'natuur' foto. }>

Joepie forse reductie aan dieren (1500 en liefst 1100 totaal), joepie populatiecontrole/reductie al eind herfst. GVD ook forse reductie aan beschikbare ruimte ervoor (van 2400? naar 1080 ha = minder dan 1ha/dier + ganzen = weer honger) en het afsluiten van de randgebieden, onzichtbare grote grazers weer? Optimistisch en pessimistisch tegelijk met dit advies. Deel is goed plan, maar het net zo hard terugbrengen van de aantallen als het beschikbare voedsel schiet eigenlijk geen ruk op.

Jolliegirl

Berichten: 32975
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:01

LindyH schreef:
Was de Eline bij 1Vandaag 'onze' Eline?


Absoluut.
ware strijder!

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:24

Jolliegirl schreef:
Rebecca schreef:
1500 is nog steeds enorm veel


Alles beter dan 5500.

En reactief beheer groter maken. Dus eerder ingrijpen.
Zodat je nooit de max van 1500 bereikt.


Doelstelling is 1100.


Als je wil zorgen dat de aantallen niet weer toenemen wordt dat geen reactief beheer, maar pro actief beheer. Dus geen selectie op zwakkere dieren, maar willekeurig schieten op aantallen. Elk jaar opnieuw.
Blijkbaar is dat "geaccepteerd dierenleed"
In elk geval is het nog een voorstel en is er nog geen beslissing genomen.

De actievoerders die zo ontzettend hebben "gestreden" zullen wel blij zijn dat als dit voorstel doorgaat er nog 1000+ gezonde dieren worden geschoten om op het "juiste" aantal te komen. En dat alles onder het mom "dierenliefde"
Applausje voor jezelf!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:27

Nikass wat zou jij dan willen?

Je kunt die herten ook niet verplaatsen en niks doen is ook geen optie want dan gaan er ook 1000 dood komende winter van de honger en moeten ze eerst lijden.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:29

Sorry maar dit heb ik nu al zo ontzettend vaak aangegeven dat ik dat niet weer ga herhalen.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:43

Nikass schreef:
Sorry maar dit heb ik nu al zo ontzettend vaak aangegeven dat ik dat niet weer ga herhalen.
sorry ik heb dat dan weer niet meegekregen, wie weet wil je mij het nog uitleggen ??? @jurassicparkindeachtertuin :+ . ik ben niet tegen afschieten, maar dan graag met een laag vlees erop

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:54

Laat ik het zo zeggen dat ik het standpunt van Han Olff over het algemeen goed kan volgen.
Ik heb niet alles wat hij zegt gelezen of gehoord, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of ik het altijd met hem eens ben.
Maar onderstaande vind ik bijvoorbeeld een interessant stuk:


Afbeelding

Afbeelding

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:27

Afbeelding

Nah, dit is gewoon op de Veluwe en met de telefoon gemaakt.

Maar wat bedoel je nou eigenlijk Nikass? Is het wild op de Veluwe niet tam genoeg of is het tamme in de OVP niet wild genoeg....

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:45

Wat hij daar zegt over de Veluwe is pertinent niet waar. De reeën lopen hier gewoon de 'tuin' in. Nou ja, bij de wederzijdse buren,wij hebben honden. Maar zelfs hier staan ze vlak achter het hek. En vrijwel iedere ochtend, als ik de honden uitlaat zie ik reeën en edelherten, hazen, kleine roofdieren en af en toe een vos. Daarnaast ben ik lid van een fotogroep op fb, de Veluwe genaamd. Wie mij niet gelooft, moet zich daar maar aanmelden.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:25

Daarbij is afgelopen winter elke werkdag om de 12 minuten een dier doodgeknald op de OVP, daar worden ze ook niet schuw van. Ik zou er bijna een clowns-emoticon bij zetten.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:55

In het bos bij mij in de buurt zie je drie kwart van het jaar geen reeën, ook al zitten ze er wel. In het jachtseizoen zie je ze wel. De dieren zijn dan zo eindeloos opgejaagd en gestresst dat zich nauwelijks nog verstoppen.

Als je me vraagt wat ik bedoel Anne, moet je me geen keuze geven tussen twee door jou bedachte antwoorden.

Wat ik wil zeggen - en als je even kijkt naar alle berichten die ik in dit én twee vorige topics geplaatst heb had je dat allang geweten - is dat van alle opties die ik tot nu toe voorbij heb zien komen, die van het huidige beleid de beste is.
Komt er een betere optie? Prima, ik hoor het graag.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:00

Als je alle gras, struiken en bos op de veluwe weghaalt tot 2 cm van de bodem, de dieren laat je er gewoon staan, ik durf een wedje met je te maken dat je het hele jaar door dieren ziet.....net zoals op de OVP. Misschien verhongeren ze dan ook heel natuurlijk. Een wensdroom voor sommigen omdat het zo mooi natuurlijk is.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:01

Anderzijds: ik heb geen reeen maar wel patrijzen in de tuin en af en toe hazen en doe lopen dus wel voor mij weg: is een kinderboerderijniveau van makheid dan dus échte natuur, iets om na te streven?

Of is het eigenlijk ook wel normaal dat wilde dieren uit de buurt van mensen, een roofdier, blijven?


Tamary schreef:
Citaat:
Joepie forse reductie aan dieren (1500 en liefst 1100 totaal), joepie populatiecontrole/reductie al eind herfst. GVD ook forse reductie aan beschikbare ruimte ervoor (van 2400? naar 1080 ha = minder dan 1ha/dier + ganzen = weer honger) en het afsluiten van de randgebieden, onzichtbare grote grazers weer? Optimistisch en pessimistisch tegelijk met dit advies. Deel is goed plan, maar het net zo hard terugbrengen van de aantallen als het beschikbare voedsel schiet eigenlijk geen ruk op.


Dat dacht ik later ook. In de persconferentie werd meen ik over 1,4 hectare per dier gesproken, dan zouden er dus uiteindelijk nog minder dieren rondlopen dan waar nu over is gesproken. Waarbij ook dat aantal nog aan te passen is aan de uitwerking.
Het halveren van de populatie nu is een reset, daarna moeten er alsnog beslissingen genomen worden over het gebied, o.a. welke grote grazers er nu moeten blijven, alle 3 of een soort minder of....
Dat is wat ik begrijp.


Dus zoals ik het zie, is plan v Geel een stap in de goede richting, waarna de politiek nog steeds beslissingen moet nemen.
Waardoor het ook nog steeds belangrijk is dat we een vinger aan de pols houden en blijven lobbyen.

En bovendien is SBB de zwakke schakel. Ik vraag me af wat voor hefbomen de politiek heeft als wéér blijkt dat SBB het goed uitvoeren van beleid rondom welzijn zoveel mogelijk traineert, allemaal in dienst van 'de natuurlijke selectie.'

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:15

Van een Brabantse CDA boer kan je natuurlijk ook weinig meer creatieve oplossing verwachten dan het voorstel waar zijn commissie nu mee komt.
Neemt de politiek uiteindelijk de beslissing? Dan heb ik er weinig vertrouwen in. Of de rechter? Dat lijkt mij namelijk een veel betere optie.

En lang leve de actievoerders die nu al aangekondigd hebben dat ook bij max 1500 dieren ze zullen blijven bijvoeren, tegen de regels in. 8)7 Dus voor de maatschappelijke rust hoef je het dan niet te doen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:17

Ik vind het helemaal geen goed plan. De aantallen komen meer in de richting van wat aanvaardbaar is. Echter het struktureel afschieten van aanwas vind ik dan weer niks. Aangezien je nu ook moet ruimen. Waarom niet alle mannen er uit? Hoe oud wordt een konink? De komende jaren hoef je er niks aan te doen. Wordt de kudde door natuurlijke selectie te dun? Dan is er in een ander gebied wel weer wat over.
Dan kan een kudde zich ook eens normaal sociaal ontwikkelen zonder dat de helft steeds is afgeschoten.

Achterom
Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:20

Nikass schreef:
Van een Brabantse CDA boer kan je natuurlijk ook weinig meer creatieve oplossing verwachten dan het voorstel waar zijn commissie nu mee komt.
Neemt de politiek uiteindelijk de beslissing? Dan heb ik er weinig vertrouwen in. Of de rechter? Dat lijkt mij namelijk een veel betere optie.

De rechter toetst alleen of beslissingen voldoen aan de gemaakte afspraken, maar maakt geen beleid. Zo werkt dat niet.
Zo moet je ook de uitspraak van de rechter zien omtrent al dan niet wilde dieren. De rechter heeft alleen maar getoetst op basis van wat beide partijen hebben aangevoerd aannemelijk leek dat de dieren voldeden aan de regels die bedacht zijn voor wilde dieren.

De politiek bepaalt, de rechter toetst. Zo werkt ons systeem.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:28

Maar de politiek moet zich wel houden aan de uitspraak van de rechter. Zij kunnen dan niet zeggen: "leuke uitspraak, maar wij behandelen ze toch als gehouden dieren".

Maar goed als het een VVD beslissing wordt dan wordt het natuurlijk een recreatie park -O-

Achterom
Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:34

Nikass schreef:
Maar de politiek moet zich wel houden aan de uitspraak van de rechter. Zij kunnen dan niet zeggen: "leuke uitspraak, maar wij behandelen ze toch als gehouden dieren".

Maar goed als het een VVD beslissing wordt dan wordt het natuurlijk een recreatie park -O-

Nee dus. De politiek kan de regels aanpassen....

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:26

randalinpony schreef:
[...]
Tamary schreef:
Citaat:
Joepie forse reductie aan dieren (1500 en liefst 1100 totaal), joepie populatiecontrole/reductie al eind herfst. GVD ook forse reductie aan beschikbare ruimte ervoor (van 2400? naar 1080 ha = minder dan 1ha/dier + ganzen = weer honger) en het afsluiten van de randgebieden, onzichtbare grote grazers weer? Optimistisch en pessimistisch tegelijk met dit advies. Deel is goed plan, maar het net zo hard terugbrengen van de aantallen als het beschikbare voedsel schiet eigenlijk geen ruk op.


Dat dacht ik later ook. In de persconferentie werd meen ik over 1,4 hectare per dier gesproken, dan zouden er dus uiteindelijk nog minder dieren rondlopen dan waar nu over is gesproken. Waarbij ook dat aantal nog aan te passen is aan de uitwerking.
Het halveren van de populatie nu is een reset, daarna moeten er alsnog beslissingen genomen worden over het gebied, o.a. welke grote grazers er nu moeten blijven, alle 3 of een soort minder of....
Dat is wat ik begrijp.


Dus zoals ik het zie, is plan v Geel een stap in de goede richting, waarna de politiek nog steeds beslissingen moet nemen.
Waardoor het ook nog steeds belangrijk is dat we een vinger aan de pols houden en blijven lobbyen.

En bovendien is SBB de zwakke schakel. Ik vraag me af wat voor hefbomen de politiek heeft als wéér blijkt dat SBB het goed uitvoeren van beleid rondom welzijn zoveel mogelijk traineert, allemaal in dienst van 'de natuurlijke selectie.'


Ik lees hier in het topic al weer aantallen die niet overeenkomen met wat commissie Van Geel adviseert.
Even een samenvatting (ik heb het rapport gelezen).
Er zijn 4 belangrijke punten. Dingen als financien en vliegveld (waar ze gewoon geen uitspraak over doen :') ) lijkt mij hier namelijk niet zo van belang om over te discussiëren...
1. reset van het aantal grazers
2. vervolg beheer van het aantal grazers
3. veranderingen in het landschap
4. Veranderingen in toerisme

Schuingedrukte delen zijn niet direct onderdeel van de samenvatting ;)
Dus. Als eerste moet er een reset van het aantal grazers komen. (Iets wat eigenlijk deze winter dus via natuurlijke processen al gebeurd is, maar volgens van Geel nog niet genoeg). Het aantal grazers moet teruggebracht worden naar een lager aantal dan de voorgestelde draagkracht in punt 2. Dit geeft de vegetatie de mogelijkheid om te herstellen, voordat de populaties weer op het voorgestelde draagkracht van het gebied zijn. De aantallen die genoemd zijn voor het totaal is 1100. Een reductie dus van 1160, plus de aanwas van dit jaar (ook al schijnt het huidige aantal nu op 1880 te zijn, dus is het een afname van 780 + nieuwe aanwas). Het wordt voorgesteld dat deze aantallen voor eind 2018 bereikt moeten zijn. De exactere aantallen: Heckrunderen zitten nu op ongeveer 160 en er mogen er 230 zijn. Dus daar hoeft niet ingegrepen te worden bij de reset. Koniks: er zijn er nu ongeveer 630, dit willen ze teruggebracht zien naar 450. Dus 180 + aantal nieuwe veulens. Ze stellen dat deze paarden verplaatst kunnen worden, met de opmerking dat dit niet eenvoudig zal zijn, en dat er aan de nederlandse en europese transport en plaatsing moet voldoen. Edelherten: Het zijn er nu 1470, en dit willen ze terug naar 980. De enige optie die ze hiervoor geacht zien is afschot. In eerste plaats de dieren met een slechte conditie, maar uiteindelijk dus ook dieren met een goede conditie.

Voor het vervolg beheer willen ze uitgaan van niet bijvoeren en willen ze dus dat alle grote grazers zonder bijvoeren ook de winter door kunnen komen (een gemiddelde wintersterfte van 10% is toegestaan, aangezien dit in andere natuurgebieden ook het geval is). Naast het afschieten van in slechte conditie verkerende dieren gedurende het hele jaar, zal ook voor de winter bepaald moeten worden hoeveel dieren er afgeschoten worden, zodat de rest dus de winter door kan komen. Het totaal aantal dieren willen ze op 1500 hebben, op 1080 hectare (na aanpassing van het landschap, zie volgende alinea). Maar dmv jaarrond monitoring kan er wel wat bijgesteld worden. De belangrijkste principes zijn vroeg-reactief beheer jaarrond, maar voor de winter dus afschot op basis van een assessment van hoeveel dieren de winter kunnen doorkomen zonder bijvoeren (90% van de dieren moet in gezondheidsconditie 4-5 van het protocol de winter doorkomen). Geboorte beperking wordt niet gezien als een realistische optie. Naast een aantal aanbevelingen geven ze ook nog een aantal punten die in de toekomst overwogen/onderzocht kunnen worden mbt de manier van beperking van populatie groei, het gebruiken van de dieren voor consumptie ipv destructie en het mogelijk wegnemen van een of twee soorten grote grazers in het hel gebied.

De commissie wil verder dat het landschap ook veranderd wordt. Op een aantal aangegeven plaatsen willen ze dat er vernat wordt, zodat ook in het grazige deel stukken moeras/riet worden en een aantal andere delen zal voor meer beschutting moeten zorgen. Ze verwachten dat dit helpt voor de vogels. Dit leidt dus tot een oppervlakte afname van het grazige gebied en is deels ook waarom de aantallen grazers veel lager moeten zijn. Ik zag dat iemand zei dat door het aanleggen van beschutting/bosschages de dieren uit het zicht zijn, maar de locatie van de bosschages lijken mij juist logische, omdat je niet van moeras naar bos naar gras wilt, maar van moeras naar gras naar bos (in een lijn vanaf het moeras getrokken dus), dat is een veel logischere "successie" in het landschap

Dan het toerisme. Ze stellen voor dat er in de rand gebieden juist veel meer toerisme/recreatie moet komen. Meer parkeerplaatsen, betere fietspaden, betere wandelpaden, Poorten op 3 verschillende plekken. In het kerngebied willen ze ook extra observatie hutten en meer mogelijkheid om onder begeleiding het kerngebied in te gaan. Maar wel met beperkingen zoals dat er tijdens afschot er delen gesloten zijn, en dat er maar zeer beperkt toegang is in het broedseizoen.

Hopelijk was dit een duidelijke samenvatting van het rapport. Persoonlijk denk ik dat het erger had kunnen zijn... voor beide kanten.

Uiteindelijk zal de provincie Friesland moeten bepalen wat ze gaan doen. De verwachting is dat ze voor de zomer een voorstel hebben.

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:54

Nikass schreef:
Laat ik het zo zeggen dat ik het standpunt van Han Olff over het algemeen goed kan volgen.
Ik heb niet alles wat hij zegt gelezen of gehoord, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of ik het altijd met hem eens ben.
Maar onderstaande vind ik bijvoorbeeld een interessant stuk:


[ [url=m/z6zWOM.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZWptOV.png]Afbeelding[/url] ]


vriend van mij woont in hellevoetsluis en maakt bijna dagelijks foto's van de hertjes tijdens zijn wandelingen, van vrij dichtbij met mobtelefoon.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:03

Ik denk dat het prima is.

En ik denk tevens dat als het beheer in ovp en op veluwe beter is afgestemd, en er wellicht gekeken wordt welke soorten er dan nog moeten blijven in de OVP, er uiteindelijk hopelijk ook weer ruimte is voor die ecologische brug naar de veluwe.

En dat is dan de echte winst.

In de persconferentie gaf van Geel wel aan dat wat betreft het vliegveld, de naturanormen leidend zijn en dat dit dus een kort verhaal is.

Maar als ik zie hoe rampzalig een naturagebied naast je veehouderij is ivm uitbreidingen en bedrijfsvoering, ben ik wel verbaasd over de grootse ecotoerismeplannen.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:12

Jewemm: Flevoland, tekstvoorspeller? Dat verplaatsen van de Koniks is niet zo problematisch, ik ken iemand die dat heel goed kan, hopelijk vragen ze hem. Was dat trouwens hier, dat iemand vroeg hoe ze die edelherten daar ooit uitgezet hebben? Dat vroeg ik me namelijk ook af?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:20

De verbinding naar de veluwe gaat er echt niet komen... De verbinding naar het Hollandsche Hout is al te duur, en dat is een mini stukje. Van de hele ecologische hoofdstructuur in nederland is niets terecht gekomen omdat het economisch gezien gunstiger is om er landbouw, industrie of woonwijken van beschikbaar land te maken. (Don't get me started on this... pff...)

Die ecotoerisme plannen zijn iets wat CDA en VVD heel graag willen, hun plannen gaan zelfs nog verder. Ze stelden bij de overdracht van het rijk naar de provincie voor om er ook vakantiehuisjes te gaan bouwen. Maar goed. Mijn mening over toerisme/recreatie in natuurgebieden is dat je dat beter zo beperkt mogelijk kan doen ivm de rust die voor natuur het beste is, maar ik begrijp ook wel dat als je zo min mogelijk mensen toe laat en dat dus neer komt op onderzoekers/boswachters die werk uitvoeren, dit niet positief is voor het maatschappelijk draagvlak, ongeacht om welk natuurgebied het gaat. Maar als ik het besluit lees voor de aanwijzing van natura2000 (wat een waardeloos document om te proberen te lezen...) kan ik daar niet uit opmaken of alleen het kerngebied, of ook de randgebieden (fluitbos, oostvaardersveld ed) onderdeel zijn van natura2000.

@mysa. Hahaha. Ja, moet provincie Flevoland zijn. Ik had het met iemand anders net over Terschelling, dus daarom zal ik Friesland getypt hebben. Jemig, heb het net weer moeten aanpassen.... Schreef ik weer Friesland :')
Wel een interessante vraag trouwens, van die edelherten. Heb daar zelf nooit over nagedacht. Maar het is natuurlijk een stuk eenvoudiger om 50 edelherten te verplaatsen (zoveel waren er geintroduceerd), dan om er ongeveer het tienvoud weg te halen.

Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:58

Waar zouden die vijftig edelherten vandaan zijn gekomen? En waar zou je met een kleine duizend terecht kunnen, op een gebied waar ze niet volgend jaar alle aanwas moeten afschieten? Waar gaan die 180 Konicks heen? Daar heb je ook enige ruimte voor nodig, ik hoop ergens in Nederland zodat de verantwoordelijkheid hier ook blijft.
Mooi dat er mensen zijn die zeggen dat het anders moet, hopelijk blijft het niet bij woorden maar volgen de daden spoedig.