Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furious

Berichten: 7112
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:14

Dit probleem speelt toch al jaren. De recht van de sterkte is leuk voor een seizoen, maar niet jaar na jaar.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:15

Caily ze zijn al sinds 1983 bezig met grote grazers daar. En tot op heden is er nog steeds geen balans! Die gaat er ook niet komen. Niet zonder grote jagers en niet zonder de ruimte die ze nodig hebben om te kunnen trekken en verspreiden. Het is al meermaals bewezen dat uitgemergelde merries nog steeds veulen kunnen geven. Die vermeerdering blijft bestaan. Kort gezegd, paardengroei moet je in toom houden. Deze gewoon loslaten op een postzegel geeft onherroepelijk problemen.

Ben het eens met rien10, mannelijke dieren weghalen en bijvoeren in strenge winters.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:18

Waarom zetten ze er geen natuurlijke vijanden van de grote grazers neer? Wolven? Weet iemand dat?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:21

Bijvoeren is heel lastig. Het gaat om heel veel dieren. Er zijn er tot nu toe waarschijnlijk zo'n 1100 geschoten (800 t/m januari). Maar de oktobertelling kwam hierop uit:
De gemiddelde aantallen zijn afgerond.

Heckrund: 230
Konikpaard: 1040-1060
Edelhert: 3910-3990

Oftewel: zo'n 5200 dieren. Laten we zeggen dat er al 1200 dieren dood zijn, dan komt dat op 4000 dieren, die iedere dag zo'n 10kg hooi nodig hebben om alle dieren (en niet alleen de sterksten) een kans te geven tot eten. Dat komt neer op 40 ton hooi per dag.

Een ton hooi kost 200€, nog los van de aanvoeruitdagingen, gaat het dus om 8000 euro per dag aan voerkosten voor de komende 75-100 dagen. Oftewel: 600.000 tot 800.000 euro. En dan is het nog niet verspreid over het gebied.

Mensen gaan nooit dit soort hoeveelheden brengen.

Ik ben degene die steeds roept voor vrouwelijke dieren weghalen. Je hoeft maar 1 mannelijk dier te missen en het hele riedeltje begint opnieuw. En vrouwelijke dieren zijn meestal wel te plaatsen, terwijl er van mannelijke dieren in eigenlijk alle parken een overschot is.

furious

Berichten: 7112
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:22

Dan kan je een groep wolven kwijt. Denk dat voor hun het gebied ook binnen no time te klein is. Zonder ruzies tussen de wolven.

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:23

Amyyy schreef:
Waarom zetten ze er geen natuurlijke vijanden van de grote grazers neer? Wolven? Weet iemand dat?


Omdat er veel bezoekers komen lijkt mij.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:24

Er staat echt geen sprietje meer
Niet bijvoeren en de dieren laten verhongeren vind ik echt geen optie.
Voer ze in vredesnaam bij en ga dan zoeken naar een goede oplossing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:25

martine096 schreef:
Amyyy schreef:
Waarom zetten ze er geen natuurlijke vijanden van de grote grazers neer? Wolven? Weet iemand dat?


Omdat er veel bezoekers komen lijkt mij.

Gebied is te klein voor wolven en daarnaast omheind. Dan heb je straks een gratenpakhuis aan karkassen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:26

Ze hebben het van het begin af aan verkeerd aan gepakt en zijn nog steeds blijkbaar te achterlijk om gewoon te zorgen dat er geen manlijke dieren bijlopen zodat de groep vanzelf kleiner wordt ipv vermeerderd.

Walgelijk en achterlijk dat ze denken op een postzegeltje zoveel beesten te kunnen houden. Waar is het eigenlijk goed voor? Subsidie vangen ofzo?

martine096
Berichten: 457
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:27

_San87_ schreef:
Gebied is te klein voor wolven en daarnaast omheind. Dan heb je straks een gratenpakhuis aan karkassen.


Ja dat is ook inderdaad zo.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:28

Het gebied is momenteel weer gesloten voor publiek om de dieren rust te geven. >;) Jaja. Ik heb er zo mijn bedenkingen weer bij.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:30

-O- Wat een GRUWELIJKE 'hobby'

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:31

Waar is de dierenbescherming en de partij voor de dieren in dezen? Laten het gewoon gebeuren? Boter op het hoofd? Dierenbescherming schijnt kapitalen te bezitten. Laat die dieren niet verhongeren. Kan toch niet nodig zijn. Zorg dan dat ze afgeschoten zijn voordat ze honger krijgen.

furious

Berichten: 7112
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:31

Nouja fijn dat ze in alle rust kunnen sterven :=

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:32

SparklingApp schreef:
Mijn moeder vertelde mij vroeger al: als je dieren opsluit moet je er goed voor zorgen.
Schandalig dat zo'n organisatie bewust een gruwelijke situatie creëert en nu zijn verantwoording niet neemt.
Ik dacht dat er ook een zorgplicht voor dieren was in ons "ontwikkelde" land?
Ik kan me hier zo kwaad en verdrietig om maken.

Precies dat vind ik ook.Het is gewoon dieren mishandeling,en het is geen natuur want ze kunnen niet het gebied verlaten om elders voedsel te zoeken.Schandalig gewoon.Als ik er toe in staat was en in de buurt woonde zou ik ook gaan voeren,omdat ik zoiets niet aan kan zien.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:34

martine096 schreef:
Amyyy schreef:
Waarom zetten ze er geen natuurlijke vijanden van de grote grazers neer? Wolven? Weet iemand dat?


Omdat er veel bezoekers komen lijkt mij.


Op internet staat dar je niet kan komen op de plekken waar wilde dieren voor komen, dus dat moet het probleem niet zijn.

Ik snap niet hoe ze er 'natuurlijk beheer' van willen maken, door een open voedselketen van te maken. Dus dan zullen ze of moeten afschieten of systeem met natuurlijke vijanden moeten verzinnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:35

SparklingApp schreef:
Mijn moeder vertelde mij vroeger al: als je dieren opsluit moet je er goed voor zorgen.
Schandalig dat zo'n organisatie bewust een gruwelijke situatie creëert en nu zijn verantwoording niet neemt.
Ik dacht dat er ook een zorgplicht voor dieren was in ons "ontwikkelde" land?
Ik kan me hier zo kwaad en verdrietig om maken.



Maar met bijvoeren, wat jij noemt 'verantwoording nemen', bereik je niets. :D Dan worden het er alleen maar meer omdat er meer overleven, en wordt je probleem steeds groter. Bijvoeren leidt uiteindelijk tot meer leed.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:38

Amyyy schreef:
Ik snap niet hoe ze er 'natuurlijk beheer' van willen maken, door een open voedselketen van te maken. Dus dan zullen ze of moeten afschieten of systeem met natuurlijke vijanden moeten verzinnen

Ik ook niet. In andere landen worden bij wilde paarden met name, de veulens weggevangen en verkocht. Dan wordt de groep niet groter.

Gewoon geen hengst bij de begingroep was misschien ook we een ideetje geweest, maar blijkbaar zijn ze daar te achterijk voor. Misschien hebben ze het idee dat de hengst de leider is. Weten ze niks van leidersmerries. Weten ze niks van paarden, punt.
Voor mij zijn ze geen knip boor de neus waard. Nooit geweest.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:38

Nu bijvoeren en van de zomer de kudde uitdunnen tot een aantal dat het gebied aan kan. Deel naar slacht ander deel naar goed huis of ander gebied. Daarna deel van de mannelijke dieren castreren en de boel elk jaar weer handhaven. Nu is er jaren geen beheer uitgevoerd en staan die beesten er te lijden omdat er een hek omheen staat en ze geen kant op kunnen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:42

Ik voer mijn paarden ook niet bij. Tsja ze zijn helemaal uitgemergeld en inmiddels liggen er twee dood op de wei, maar ja niets aan te doen. Zoals Staatsbosbeheer zegt, voeren helpt niets, geeft alleen onrust en vechtpartijen, en verzwakt hun natuurlijk weerstand tegen honger en kou, dus ik wacht rustig af.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-02-18 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:46

Rizette schreef:
Waar is de dierenbescherming en de partij voor de dieren in dezen? Laten het gewoon gebeuren? Boter op het hoofd? Dierenbescherming schijnt kapitalen te bezitten. Laat die dieren niet verhongeren. Kan toch niet nodig zijn. Zorg dan dat ze afgeschoten zijn voordat ze honger krijgen.

En van die activiste doe anders stiekem gaan filmen op boerderijen en. Die hoor je nu ook niet.
Nu moeten dat soort groeperingen in actie komen nu er echt leed is.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:47

OVP moet gewoon heel anders beheerd worden.
Er is niets natuurlijks aan dat hele park.
Er is niet natuurlijks aan dieren de dood in jagen jaar na jaar.

Waar ik me wel dóód aan erger zijn alle mensen die zich ineens "inzetten" voor de dieren in de OVP, maar wel gewoon dieren consumeren. Heel veel hypocrieter kan het niet worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:49

Niks hypocriet aan een dier eten dat gewoon eten en medische zorg heeft gehad.
Maar zouden bij de boer ook de helft van de honger of ander ongemak omkomen zou je gelijk hebben.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:50

Dieren consumeren wilt niet zeggen dat je ze daarom ook wilt zien lijden tot ze totaal verhongerd zijn. Maar denk dat dat een andere discussie is.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:51

Tieneke schreef:
Dieren consumeren wilt niet zeggen dat je ze daarom ook wilt zien lijden tot ze totaal verhongerd zijn. Maar denk dat dat een andere discussie is.


True; mensen die dieren eten zien ze juist liever helemáál niet inderdaad. Je zal maar gevoel krijgen voor dat stukje lijk op je bord en inzien dat door jouw toedoen een dier heeft geleden en is vermoord. Foei toch :')
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-02-18 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt