Overige

Wilde Brumby paarden. Foto door Bill Stillwell.
Van haar man kreeg ze een clinic met twee Australische paardentrainers cadeau. Dat veranderde de loopbaan van Carola Colson van 't Hof (36) definitief. Ze schoolde zich om van locatiescout voor films en series tot fulltime paardentrainer. "Ik heb met een zakenpartner net een locatie gekocht met 25 hectare grond."
Over een paar maanden vliegt Colson van 't Hof voor haar werk naar Australië. Met een groep van tien man, allemaal paardentrainers, gaat ze er wilde paarden helpen herplaatsen. De paarden beschadigen natuurgebieden, en zouden worden afgeschoten als ze niet verplaatst worden. Een vereniging die zich inzet voor de wilde paarden zocht naar een andere oplossing en schakelde de paardentrainers in. "Ik had nooit gedacht dat ik dit zou gaan doen: naar Australië om te werken met paarden die nooit met mensen contact hebben gehad."
Kinderfilms
Niet zo gek, want acht jaar geleden was Colson van 't Hof nog locatiescout voor films en series. Ze zocht naar geschikte locaties voor met name kinderfilms. Dat liep zo goed, dat een Engels bedrijf haar vroeg of ze niet in Londen aan de slag wilde. Met haar man verhuisde ze naar een woning vlak buiten de stad.
Het werk als locatiescout en manager was leuk, maar ook zwaar. Colson van 't Hof werkte veel 's nachts, soms 80 uur per week. "Ik moest me in Engeland opnieuw bewijzen, voor niet zo veel geld. Ik heb er twee jaar gewerkt, en in de tussentijd mijn oude passie weer opgepakt: paarden."
Amper buiten
Al vanaf haar zesde heeft Colson van 't Hof paarden gehad. Ze hield van de dieren, maar een stuk minder van de manier waarop maneges op dat moment met pony's en paarden omgingen.
"Daar zag ik beesten die suf achter elkaar aan hobbelden, amper buiten kwamen en absoluut niet gelukkig waren. In de traditionele paardenwereld was er veel sprake van dwang om dieren te laten doen wat de bedoeling was. Die wereld was niet voor mij."
Dat het ook anders kan, zag ze pas in Engeland. Haar eigen paard bleek nogal problematisch. Hij was gevaarlijk, viel mensen aan, had gedragsproblemen. Erop rijden was uit den boze. Bokken, bijten, hij deed het allemaal. "Ik had hem voor weinig geld gekocht, zijn vorige eigenaar wilde hem laten inslapen." Nobel, maar ja, hoe ga je met zo'n paard om?
Paardentrainers
Op zoek naar een oplossing stuitte Colson van 't Hof in de buurt op twee Australische paardentrainers, die op een heel andere manier met paarden omgaan. In plaats van alleen te kijken of een paard fysiek in orde is, keken zij ook naar de mentale en emotionele staat van het dier. Is er wel een band met het paard? Hoe voelt het dier zich? Welke dingen zijn er in het verleden mis gegaan?
Pas toen het paard helemaal goed in zijn vel zat, kon er rustig worden paardgereden. "Er ging een wereld voor me open: zo kon het dus ook. Vanaf dat moment wist ik dat dit is wat ik wilde."
Naar Australië
Ze volgde een intensief trainingsprogramma, een groot aantal clinics, en gaat nu elk jaar twee weken naar Australië om bij de paardentrainers van Quantum Savvy een opleiding te volgen. Ze leerde er om eerst een band met een paard op te bouwen, te kijken naar hoe het dier in zijn vel zit, waar zijn angsten zitten.
Dat klinkt zweverig, geeft ze toe, maar dat valt mee. "Ik heb gezien dat het werkt bij mijn eigen paard. Inmiddels heb ik van het trainen van paarden mijn werk gemaakt."
25 hectare
Samen met een zakenpartner heeft ze net 25 hectare grond in Engeland gekocht. Er staan negen eigen paarden en drie paarden die op het moment getraind worden. Zo'n training duurt ongeveer twee weken, maar soms blijft een paard langer. Iedere dag wordt er 1,5 uur met een paard gewerkt.
Dan zijn er ook nog studenten, die een trainingsprogramma volgen. Iedere drie maanden gaat Colson van 't Hof naar Nederland om ook hier lessen en trainingen te geven. Het werk is weer veeleisend, zowel fysiek als mentaal. "Maar dit ligt heel dicht bij me. No way dat ik ooit nog iets anders ga doen."