D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:50

Misschien wat cynisch, maar wat heeft D'66 met paarden...helemaal niks.
Laat het nu net verkiezingstijd zijn.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:14

Granoek schreef:
Dat eerste wat je zegt klopt niet, ze moeten elk jaar opnieuw gekeurd worden. Of is dat niet wat je bedoelt?

Dat is wel wat ik bedoel. Maar er zijn er ook die voor het leven goedgekeurd zijn ;)
En hengsten die bijv in Belgie zijn goedgkeurd (met staart) moeten volgens mij ook automatisch goedgekeurd zijn in Nederland. Maar pin me er niet op vast, want ik ken niet het reglement uit mijn hoofd. (sorry, even ge-edit)

Lughnassadh schreef:
Zoe_97 schreef:
Niet het hele topic gelezen. Maar ik zit niet in de showwereld bij paarden, wel met honden. In de meeste landen is het op hondenshows zelfs met dierenartsenatest verboden om een hond met gecoupeerde oren of staart voor te brengen. Kunnen ze dit kiet gewoon doortrekken naar de paardenwereld?

Dit is wat ik ook niet begrijp! In de hondenwereld is het naleven er van geen issue geweest. Ik snap dus ook niet waarom dit in de paardenwereld niet kan.

Omdat er een stelletje kortstaartliefhebbers in het bestuur zit. En de KVTH een behoorlijk hierarchische vereniging is. Niet voor en door leden. Maar van het bestuur :+

@Albert: Uh. Ja :P
Laatst bijgewerkt door assie op 23-02-18 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:16

Ja maar dat zijn er écht niet zo veel als je zou denken hoor.
Daarvoor moeten ze 8 jaar op rij gekeurd worden of ze moeten op afstamming gekeurd worden.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:37

Lughnassadh schreef:
Zoe_97 schreef:
Niet het hele topic gelezen. Maar ik zit niet in de showwereld bij paarden, wel met honden. In de meeste landen is het op hondenshows zelfs met dierenartsenatest verboden om een hond met gecoupeerde oren of staart voor te brengen. Kunnen ze dit kiet gewoon doortrekken naar de paardenwereld?

Dit is wat ik ook niet begrijp! In de hondenwereld is het naleven er van geen issue geweest. Ik snap dus ook niet waarom dit in de paardenwereld niet kan.

IN de hodnenwereld zijn er ook nog veel mensen tegen hoor. Dan importeren ze gecoupeerde honden. Vooral bij cane corso en met dobbermans zie je dit nog wel. Enkel oo shows worden ze niet toegestaan. Betekend niet dat er nig steeds mensen zijn die voorstander zijn van couperen. :(

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:41

Zoë, dat is wat anders. Ik weet dat dat gebeurd. Helemaal uitbannen zal nooit lukken vermoed ik. Maar men hanteert in NL wel strikt de regels. Blijkbaar hebben ze er in de paardenwereld schijt aan.

Assie, in de hondenwereld is het niet veel beter vind ik. Toch lukt het daar wel.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:27

assie schreef:
Tjaakje. Je redenering over fokken en keuren gaat mank. Je stelt dat er zonder keuring niet gefokt kan worden.
Tot het afgelopen jaar zijn alle paarden aan de keuring geweest. Met en zonder staart. Die paarden zijn goedgekeurd. (Of afgekeurd). Met die paarden kun je gewoon fokken. Ook als ze nu niet meer op keuring verschijnen toch ;) . Ze zijn tenslotte goedgekeurd en voldoen dus aan de standaard.

Niettemin vind ik ook dat het keurongsverbod voor gecoupeerde paarden zou moeten ingaan voor alle dieren geboren na 1-1-2017.
Ja je beloont dan de coupeerders enigszins, maar imo weegt dat wel op tegen de negatieve impuls die het ras anders krijgt.
Het zou helemaal mooi zijn als het bestuur zich er eens hard voor maakt. En dan niet alleen de hoge pieten, maar ook alle regiobesturen.


Je kunt een veulen toch niet voorstellen zonder de merrie op de keuring? Daarnaast wil een echte fokker zijn merries graag voorstellen om ze te kunnen vergelijken met de huidige populatie om te zien of zijn merrie nog mee kan met de tijd, of dat beter een nakomeling voor de fokkerij ingezet kan gaan worden. Ook is de keuring natuurlijk een verkoopmarkt, je presenteert je paarden aan publiek en onderling vinden er heel wat eigenarenruilen plaats. Ook zullen de nu jaarlingen, over 2 jaar op de keuring moeten komen om opgenomen te kunnen worden in het stamboek.
De hengsten moeten zich jaarlijks laten zien om voor goedkeuring aan aanmerking te blijven. Ook hier om te zien hoe ze zich ontwikkelen en hoe het beenwerk zich houdt.
Je kunt dus pas gaan verbieden vanaf een bepaalde datum, om de oude populatie een kans te geven. Anders gaat de kwaliteit hard achteruit zoals al eerder is geschreven.