Ras van de maand: Tinker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:39

Gelukkig rekening mee gehouden met de onderhoud van bokt en mijn tekst opgeslagen in word.

Er is inderdaad weinig bekend over pssm of 'verkeerde' informatie, ook van dierenartsen. Ik dacht eerst dat het beetje suikerarm voeren was en dan komt het wel goed met die spieren. Nou, als mijn paard geen pssm zou hebben, had ik hem ook suikerarm gevoerd. Moet overigens ook wel, hij krijgt namelijk ook nog eens jeuk van te veel suikers. Ben erg blij dat ik er steeds meer over hoorde. Ondanks geen symptomen laten testen, voor het geval dat. Want las zo vaak verhalen 'als ik dit eerder had geweten, was er een hoop ellende en geld bespaard gebleven'. Nou, voor die paar 10tjes, weet je daardoor wel een hoop en anders weet je, mocht ie ziek worden, dat het iig geen PSSM1 is. Want als je paard ziek wordt en dan pas laat testen, je hebt niet de dag erna al de uitslag binnen.. Ik had dat iig niet.

Ondertussen weet ik onder andere dat er suplementen zijn die het paard (eventueel) kunnen helpen en dat ieder paard anders is kwa pssm (ergens fijn, ergens ook lastig). Verders hoeft het echt niet te betekenen dat het enkeltje slacht is.. Want zo komen sommigen wel over (net als het omgekeerde, dat de pssm niks ergs is. Tuurlijk, er zitten paarden tussen die hebben er 'geen' last van en er zijn paarden die je beter kan laten inslapen, maar beide zijn denk ik wel extreme gevallen). Of als ik sommige hoorde dat ze zó veel geld kwijt zijn per maand aan alles, tuurlijk je hebt mensen met 'moeilijke' paarden en die kosten meer.. Maar echt niet alle pssm'ers kosten zó veel dag in dag uit. Maar dat heb je met alle paarden wel.

En er zijn ook een hoop andere rassen waarbij pssm gevonden is. Dus hopelijk wordt het ook bij andere rassen wat bekender en gaat er daar ook meer getest worden. Zal mij niks verbazen als bij andere rassen ook een hoop paarden zijn met PSSM en er misschien op den duur een 'invasie' is van een (of meerdere) rassen. Een paard niet testen wilt namelijk niet zeggen dat ie het daarom niet heeft.


Verder ben ik helemaal gek op mijn tinker. Nog steeds super blij dat hij van mij is, de beste keus die ik ooit heb kunnen maken! Mijn lieve gekke knuffelbeertje, snorremans, clown en vooral grote vriend. Eten is minder belangrijk dan meisje, want eten kan hij de hele dag en met meisje knuffelen niet! <3
Hij is altijd lekker vrolijk, zelfs als ik hem even wakker maak! :D
Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 17:38

Achhhh mijn favo! Ten voeten uit! <3

xGaab

Berichten: 1355
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: De meern

Re: Ras van de maand: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:48

JAAAA!! De tinker! Al 3 jaar mijn trots! Daar wordt je toch verliefd opAfbeelding

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ras van de maand: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:47

Mooi stuk is het geworden! En er staan twee hele bekende snuitjes in <3

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ras van de maand: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:00

De woorden uit mijn mond gehaald, namelijk heel goed stuk geworden en wat een leuke paarden staan erin, ik zie mijn meisje er ook in staan. Dank!
Ook goed dat er in vermeld staat dat het ras beter niet voor de groene ruiter geschikt is. En verder wie wordt er nu niet enthousiast van al die mooie plaatjes!

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Ras van de maand: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:10

Wij hebben ook een Tinker gekocht! <3
Ze is onwijs lief en zacht van karakter.

Afbeelding

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ras van de maand: Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:16

Het is een heel mooi artikel geworden,met voornamelijk juichverhalen van fans van het ras.Maar een waarschuwing is toch wel op zijn plaats,dat niet alle Tinkers braaf en gemakkelijk zijn.Vooral sommige importTinkers kunnen heel erg onopgevoed zijn.En daardoor niet geschikt voor beginners.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:34

Wat een leuk stukje is het geworden. Denk dat alles goed beschreven staat van dit ras.
Blijft gewoon een van de mooiste paardenrassen <3

Wij staan er ook tussen :D . Foto onder de tekst leuke plaatjes.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:36

geweldig ras

Gothico

Berichten: 1351
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:23