Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:51

Kelly_ann schreef:
Nadeel van dat scenario is echter dat het verdomd lang kan duren voordat er slagvaardig gehandeld zal worden. Dus beter slaat men nu even op tafel, gaat de bezem door bestuur, komt er alsnog een directie die fris denkt en puin gaat ruimen!

Het grote probleem is dat de enigen die op tafel kunnen slaan de leden van de ledenraad zijn, zolang daar geen tweederde meerderheid voor is krijgen we dit bestuur niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:57

pol013 schreef:
En zo zie je hoe moeilijk het is om het goed te doen voor de KNHS. Zelfs over het aantal winstpunten kun je al discussiëren als ook de redenen daarachter.


De winstpuntenregeling op zich is toch al geen discussiepunt? Het verschil tussen 5 en 10 is zo minimaal.

En daarbij is het wanneer het een discussie zou zijn het er een van een hele andere strekking dan die nu speelt binnen de KNHS ;)

Ze zouden willen dat het net zo eenvoudig was hihi.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Knallende ruzie binnen KNHS na vertrek van hoofdsponsor Rabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:57

Het wordt hier anders opgediept als één Vannes vele dingen die de KNHS fout heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:02

vec schreef:
pol013 schreef:
En zo zie je hoe moeilijk het is om het goed te doen voor de KNHS. Zelfs over het aantal winstpunten kun je al discussiëren als ook de redenen daarachter.


De winstpuntenregeling op zich is toch al geen discussiepunt? Het verschil tussen 5 en 10 is zo minimaal.

En daarbij is het wanneer het een discussie zou zijn het er een van een hele andere strekking dan die nu speelt binnen de KNHS ;)

Ze zouden willen dat het net zo eenvoudig was hihi.


Nou, idd. Wat een non-issue in deze discussie. Als het schip vergaat gaan mopperen dat de koffie een beetje slap is....

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:07

Kruidenpotje schreef:
germie schreef:
Ik denk dat de hobbyruiters het belangrijkste zijn, niet die paar topsporters die toch al overal sponsorgelden van krijgen.

Ik beschouw mijn dochter (kader young riders eventing) ook als topsporter maar de enige sponsor die ze heeft zijn wij, haar ouders. Zij is dus heel blij met de ondersteuning in de vorm van trainingen vanuit de KNHS.

Neemt niet weg dat een absolute transparantie noodzakelijk is.

Als ik een sponsor had gehad toen ik nog fanatiek wedstrijden reed was ik verder gekomen dan nu.
Het gaat mij er vooral om dat het geld naar mensen gaat die zonder hulp er ook wel komen. Dat rabotalentenplan bijvoorbeeld. 90% is zoon of dochter van een bekende ruiter of papa en mama hebben al een dure stal vol met goede paarden.

Maar een beetje reuring in de tent kan gewoon goed zijn. We zullen het zien. Van mij hebben ze wel 20 euro ontvangen het afgelopen jaar (recreatieruiter, vergeten op te zeggen). Dus ze kunnen hooguit die 20 euro verkeerd uitgegeven hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34773
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:10

Dat is ook niet perse waar. Ken persoonlijk iemand uit dit plan die heeft echt geen dure sponsor en leidt al haar paarden vanaf 0 zelf op. Het is keihard werken en wordt echt niet op en presenteerblaadje aangeboden.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:26

Ja en die hoort dus bij die 10 % die wel echt die extra hulp kan gebruiken omdat er van huis uit die middelen er niet zijn.
Want ben het zeker met de stelling eens dat een groot deel wel degelijk van huis uit alle middelen tot hun beschikking hebben omdat de ouders al jaren aan de top zitten danwel de financiele middelen hebben om hun zoon of dochter het beste te gunnen om verder te komen in de sport.
En dat is idd zonde, want zo schuif je ruiters aan de kant die ook het talent hebben, maar geen ouders met een hoop geld en stal vol met dure sportpaarden en de beste instructie money can buy. Ruiters die dus wel degelijk die hulp kunnen gebruiken om hun dromen waar te maken.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-02-18 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:28


Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:31

xxCYNNxx schreef:
Ja en die hoort dus bij die 10 % die wel echt die extra hulp kan gebruiken omdat er van huis uit die middelen er niet zijn.
Want ben het zeker met de stelling eens dat een groot deel wel degelijk van huis uit alle middelen tot hun beschikking hebben omdat de ouders al jaren aan de top zitten.
En dat is idd zonde, want zo schuif je ruiters aan de kant die ook het talent hebben, maar geen ouders met een hoop geld en stal vol met dure sportpaarden en de beste instructie money can buy. Ruiters die dus wel degelijk die hulp kunnen gebruiken om hun dromen waar te maken.


De weg is voor die mensen simpelweg vele malen langer en de investering is dus groter, terwijl het rendement lager is op zowel de korte als de lange termijn.

Zonde? Ja natuurlijk.
Zakelijk gezien begrijpelijk? Volledig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34773
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:35

Janine1990 schreef:
SusanH schreef:
Dat is ook niet perse waar. Ken persoonlijk iemand uit dit plan die heeft echt geen dure sponsor en leidt al haar paarden vanaf 0 zelf op. Het is keihard werken en wordt echt niet op en presenteerblaadje aangeboden.


Soms geloven mensen gewoon graag in sprookjes...

http://www.horses.nl/sport/hoe-is-angela-krooswijk/

http://www.horses.nl/sport/hoe-gaat-marrigje-baalen/

Iets met walk a mile...


Snap niet zo goed wat dit met mijn post te maken heeft? Jammer dat het voor hen niet gelukt is in de paarden verder te gaan maar het is niet gezegd dat dit voor iedereen zo werkt.

Ik denk dat het rabo talentenplan ( waarvan maar de vraag is of dit zonder hoofdsponsor in de huidige vorm doorgang kan vinden) niet de hoofdmoot van het probleem is. Maar dat het vooral komt door wanbestuur en 1 grote onrendabele kostenpost het federatie centrum.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:37

o zakelijk gezien is het zeker begrijpelijk: je hoeft tenslotte er veel minder geld in te steken als ruiter/amazone alle middelen al tot zijn/haar beschikking heeft.
Zakelijk gezien is het dan ook zeker begrijpelijk...echter maak je daarmee de spoeling wel erg dun natuurlijk, aangezien die groep vele malen kleiner is dan de groep die keihard moet werken om überhaupt hun hobby te kunnen bekostigen.



bestaat trouwens dat rabo talentenplan nu nog? Aangezien de rabo geen sponsor meer is. Of bekostigt die nieuwe sponsor dat nu?
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-02-18 17:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:41

pol013 schreef:
Het wordt hier anders opgediept als één Vannes vele dingen die de KNHS fout heeft gedaan.


Ik las het inderdaad. Maar is weinig goed of fout aan te doen...

ben bang dat wanneer je er heel lang over doet de 10 te behalen je graag met 5 over zou willen...
;)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:44

De discussie waarom er geld wordt gepompt in 'talenten' die het zo ook wel redden. En waarom niet in de amateur met talent en zonder middelen is al vaker gevoerd. Needless to say dat geld pompen in mensen die sowieso al geen middelen hebben al helemaal veel geld zal kosten voor een sportbond :roll:

Dus ook dat is (net als het winstpunten gedoe) absoluut niet aan de orde om de bond weer op weg te helpen financieel. Hooguit het talentenplan volledig afschaffen.

Ik zie het nut wel in om jonge 'toppers' in de etalage te zetten. De paardensport heeft over tien jaar ook ambassadeurs nodig die een podiumplaats op een Olympische spelen kunnen bemachtigen.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:48

SusanH schreef:
Janine1990 schreef:
Soms geloven mensen gewoon graag in sprookjes...

http://www.horses.nl/sport/hoe-is-angela-krooswijk/

http://www.horses.nl/sport/hoe-gaat-marrigje-baalen/

Iets met walk a mile...


Snap niet zo goed wat dit met mijn post te maken heeft? Jammer dat het voor hen niet gelukt is in de paarden verder te gaan maar het is niet gezegd dat dit voor iedereen zo werkt.

Ik denk dat het rabo talentenplan ( waarvan maar de vraag is of dit zonder hoofdsponsor in de huidige vorm doorgang kan vinden) niet de hoofdmoot van het probleem is. Maar dat het vooral komt door wanbestuur en 1 grote onrendabele kostenpost het federatie centrum.


Dat het inderdaad hard werken is en geen garantie op verder komen... Zoals Germie dat voor zich ziet...
Ik ben het volledig eens met jou hoor.

cobiie

Berichten: 7317
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:49

Het rabo talentenplan is nu knhs talentenplan geworden. Of alles voor de rest gelijk gebleven is binnen het talentenplan geen idee.

germie

Berichten: 26081
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:49

Je moet in mijn ogen dus niet bekende ruiters verder helpen, maar mensen die upcoming zijn. Leeftijd is onbelangrijk. Stel ik heb opeens een leuk paard onder de kont waarmee ik zo in de subtop kom. Heb ik dan minder rechten dan een jongere ruiter? Dat zou ook oneerlijk zijn, want in de paardensport is leeftijd totaal niet van belang. Het gaat om talent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:51

Ach, weet je...het maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit of topsporters in staat zijn om het zelf te bekostigen of niet. Ik vind gewoon dat er verhoudingsgewijs teveel aandacht en geld heen gaat.

Ik zie gewoon graag dat de KNHS meer energie steekt in het ondersteunen van amateurruiters. In plezier voor paard en ruiter ipv alleen maar richten op topprestaties. In het beter ondersteunen van lokale verenigingen. In het promoten van de paardensport in de volle breedte, ook de recreatieve sport. Topsport is belangrijk, heus, maar ik vind de verhouding totaal zoek nu.

Ik denk dat dat ook het grootste probleem is: een groot deel van de contributiebetalende leden voelt zich totaal niet in beeld bij de KNHS. Ik vraag me maar wat vaak af: wat doet die club nou eigenlijk voor mij?

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:58

safina schreef:
Ach, weet je...het maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit of topsporters in staat zijn om het zelf te bekostigen of niet. Ik vind gewoon dat er verhoudingsgewijs teveel aandacht en geld heen gaat.

Ik zie gewoon graag dat de KNHS meer energie steekt in het ondersteunen van amateurruiters. In plezier voor paard en ruiter ipv alleen maar richten op topprestaties. In het beter ondersteunen van lokale verenigingen. In het promoten van de paardensport in de volle breedte, ook de recreatieve sport. Topsport is belangrijk, heus, maar ik vind de verhouding totaal zoek nu.

Ik denk dat dat ook het grootste probleem is: een groot deel van de contributiebetalende leden voelt zich totaal niet in beeld bij de KNHS. Ik vraag me maar wat vaak af: wat doet die club nou eigenlijk voor mij?


Dit idd...helemaal mee eens.

Ben op dit moment ook puur en alleen lid omdat ik anders niet mag starten, maar anders was het ook opgezegd.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:58

xxCYNNxx schreef:
o zakelijk gezien is het zeker begrijpelijk: je hoeft tenslotte er veel minder geld in te steken als ruiter/amazone alle middelen al tot zijn/haar beschikking heeft.
Zakelijk gezien is het dan ook zeker begrijpelijk...echter maak je daarmee de spoeling wel erg dun natuurlijk, aangezien die groep vele malen kleiner is dan de groep die keihard moet werken om überhaupt hun hobby te kunnen bekostigen.



bestaat trouwens dat rabo talentenplan nu nog? Aangezien de rabo geen sponsor meer is. Of bekostigt die nieuwe sponsor dat nu?


De KNHS heeft nu een eigen talentenplan. Ze hebben wel een sponsor (Lotto geloof ik? Die doen sowieso al heel veel voor menig sport), maar die naam is er niet aan verbonden.

De spoeling zal inderdaad dun zijn, maar ik geloof dat er wel nog steeds nieuwe namen aan de top komen, die het wel op eigen kracht hebben gered. Mogelijk zelfs waardevoller voor de sport dat zij hun eigen op gedane kennis delen, dan ze weer in het standaard Nederlandse jasje te stoppen? Maar dat is natuurlijk een andere discussie.

Ik heb zelf wel zo mijn ideeën over het decentraliseren van talentenplannen. Zo geef je veel meer mensen kansen. Maar vergt een hoop vrijwillige inzet en liefde voor de sport en de ontwikkeling daarvan.

Uiteindelijk denk ik dat de paardensport voor hele grote sponsoren (met name de dressuursport) niet heel erg interessant is. Neem nu het voetbal, dat is vele malen interessanter voor sponsoren. Daar is je bereik vele malen groter, met bij voorbeeld een reclamebord op het veld, het zij digitaal. Eredivisie, bijna 800.000 kijkers.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:00

safina schreef:
Ach, weet je...het maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit of topsporters in staat zijn om het zelf te bekostigen of niet. Ik vind gewoon dat er verhoudingsgewijs teveel aandacht en geld heen gaat.

Ik zie gewoon graag dat de KNHS meer energie steekt in het ondersteunen van amateurruiters. In plezier voor paard en ruiter ipv alleen maar richten op topprestaties. In het beter ondersteunen van lokale verenigingen. In het promoten van de paardensport in de volle breedte, ook de recreatieve sport. Topsport is belangrijk, heus, maar ik vind de verhouding totaal zoek nu.

Ik denk dat dat ook het grootste probleem is: een groot deel van de contributiebetalende leden voelt zich totaal niet in beeld bij de KNHS. Ik vraag me maar wat vaak af: wat doet die club nou eigenlijk voor mij?


Heel sterk gesproken...
Want dat is het laatste waar het tegenwoordig (niet alleen in de paardensport) om gaat... Plezier is zo veel belangrijker dan prestaties! Maar overal wordt de nadruk gelegd op prestaties...
Je hebt helemaal gelijk dat daarin een hele belangrijke en nuttige taak is weggelegd voor dergelijke grote/overkoepelende organisaties!

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:08

Paardensport is idd, zeker vergeleken met bv voetbal, erg oninteressant voor sponsoren. En dressuur al helemaal, zelfs als je dat niet vergelijkt met een andere sport.
Springsport daar in tegen is al weer veel aantrekkelijker; is immers zelfs voor de allergrootste leek nog simpel om te begrijpen en trekt daardoor ook al veel meer publiek dan de dressuursport. De laatste is toch meer een onderonsje/privefeestje zeg maar puur omdat die voor een leek totaal onbegrijpelijk is. Idiote crashes alla autosport zijn er ook al niet, dus dat maakt het dan gelijk voor een niet paardenmens een dodelijk saaie sport. Dus dat trekt weinig publiek.
We kennen allemaal de beelden nog wel van de OS waar het bij de dressuur toch vaak opvallend leeg was op de tribune. Terwijl dit bij de springsport toch al een heel ander beeld was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34773
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:10

Je ziet binnen de eventing al dat er ontwikkelingen gaande zijn. Kijk bijv naar Bavaria. Die sponsoren een team. En investeren in de basissport door de Bavaria trophy die verreden wordt in 6 verschillende wedstrijden verspreid over het seizoen. Zo kan ander talent zich ook in de kijker rijden. Ik denk idd dat je het los moet kunnen koppelen van leeftijd. Iemand van 25+ heeft ook nog kans zat om jaren door te gaan in de sport. Waarom tot een bepaalde leeftijd door gaan? En maak het breder. Geef meer mensen die kans. Dat zou ik ook mooi vinden. Krijg je misschien makkelijker een koppeling met de basissport en de topsport.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:12

xxCYNNxx schreef:
Paardensport is idd, vergeleken met bv voetbal, erg oninteressant voor sponsoren. En dressuur al helemaal, zelfs als je dat niet vergelijkt met een andere sport.
Springsport daar in tegen is al weer veel aantrekkelijker; is immers zelfs voor de allergrootste leek nog simpel om te begrijpen en trekt daardoor ook al veel meer publiek dan de dressuursport. De laatste is toch meer een onderonsje/privefeestje zeg maar puur omdat die voor een leek totaal onbegrijpelijk is. Idiote crashes alla autosport zijn er ook al niet, dus dat maakt het dan gelijk voor een niet paardenmens een dodelijk saaie sport. Dus dat trekt weinig publiek.
We kennen allemaal de beelden nog wel van de OS waar het bij de dressuur toch vaak opvallend leeg was op de tribune. Terwijl dit bij de springsport toch al een heel ander beeld was.


Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf waar het betreffende evenement georganiseerd was. In China (Hongkong, ver van de overige sporten geloof ik?) zag je inderdaad heel erg weinig mensen. Zelf ben ik in Londen geweest, alleen naar de gewone GP beide dagen. Maar beide dagen waren de tribunes aardig vol. Logisch, West Europa, grote sport. En Amerikanen vind je overal. ("Why are all the German wearing orange?"), hierdoor zal het in Brazilië ook niet zo vreselijk leeg zijn geweest, daarbij is de paardensport in Brazilië ook wel aardig bekend. En lag het gewoon te midden van de overige sporten.

Maar je hebt wel gelijk, het is gewoon een gruwelijk saaie sport.
Springen levert gewoon ook vele malen meer op dan dressuur qua prijzengeld. Dat scheelt zomaar tienduizenden euro's.

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:13

SusanH schreef:
Je ziet binnen de eventing al dat er ontwikkelingen gaande zijn. Kijk bijv naar Bavaria. Die sponsoren een team. En investeren in de basissport door de Bavaria trophy die verreden wordt in 6 verschillende wedstrijden verspreid over het seizoen. Zo kan ander talent zich ook in de kijker rijden. Ik denk idd dat je het los moet kunnen koppelen van leeftijd. Iemand van 25+ heeft ook nog kans zat om jaren door te gaan in de sport. Waarom tot een bepaalde leeftijd door gaan? En maak het breder. Geef meer mensen die kans. Dat zou ik ook mooi vinden. Krijg je misschien makkelijker een koppeling met de basissport en de topsport.


Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er bij Bavaria sprake is van liefhebberij. Net zoals bij Glock zeg maar...

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:21

heb je zeker gelijk in Janine1990; waar het evenement gehouden wordt doet idd al heel veel.
Maar sponsoren moeten het ook nog van de tv kijkers hebben en de streamings online natuurlijk en als je die drie bij elkaar op een hoop gooit dan wint de springsport het toch ruimschoots.
Zelf kijk ik bv amper dressuur, maar springsport of de cross van de eventing kijk ik dan weer wel en dan echt rustig de hele middag. Die enkele keer dat ik dressuur aanzet, ben ik er na 2 of 3 combinaties wel weer klaar mee en ga ik weer andere dingen doen.

Prijzengelden zijn idd ook een stuk hoger.




overigens is, na het lezen van de berichten over de knhs de laatste tijd, nog verbazingwekkender dat mn startkaart voor 2018 goedkoper was dan voor 2017...oke het is maar 1 euro goedkoper, maar toch :+