Olympisch dressuurruiter pakt pestkoppen aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Olympisch dressuurruiter pakt pestkoppen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 01:54

Bokt / Horse & Hound
Overige

Afbeelding
Foto: Amanda

Olympisch dressuurruiter en trainer Robert Dover onderneemt actie tegen het vele pesten in de paardenwereld.

Robert Dover sprak de deelnemers van zijn trainingsweek in Florida aan, nadat hij gemerkt had dat er onvriendelijke opmerkingen online waren geplaatst over één van zijn leerlingen.
"Ik ben naar huis gegaan en heb er over nagedacht," vertelt hij Horse & Hound. "Daarna realiseerde ik mij dat ik het niet gewoon zo kon laten, het kon gewoon niet door de beugel. Ik heb iedereen bij elkaar geroepen, vanuit elke rijbaan, en heb ze de les gelezen. Er moest immers iemand opstaan tegen dit soort gedrag."

Robert zegt tijdens zijn toespraak, dat tevens op YouTube gepost is, dat iedereen na moet denken voordat ze iets zeggen. Vooral wanneer er kinderen in het spel zijn. Hij vertelt Horse & Hound dat hij bezorgd is dat het online pesten een steeds groter deel gaat worden van de paardensport. Hij zegt dat het toenemende gebruik van social media maakt dat ‘iedereen een auteur van alles is’, maar dat mensen na moeten denken over de consequenties van wat zij posten.
"Het maakt niet uit wat iemand goed probeert te doen, er is altijd iemand kritisch," zegt Robert. "Er zijn maar weinig mensen die niet zo goed mogelijk hun best doen. Er is niemand die bewust oneerlijk met de paarden omgaat."

Ook zegt hij dat ruiters zich ervan bewust moeten zijn dat de hippische wereld hard kan zijn, met financiële eisen en veeleisende trainingsschema’s. "Heel wat jaren ben ik actief geweest in de dressuursport. Het is niet alleen maar een prachtige sport, maar het is een sport waar mensen ontzettend hard hun best doen voor hun paarden. Of het nu gaat om dressuur, reining, eventing of springen, deze ruiters steken enorm veel tijd en energie in wat zij doen. Iedereen maakt fouten om beter te worden in de sport en het publiek moet dat inzien."

Elisa2

Re: Olympisch dressuurruiter pakt pestkoppen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:55

Wat goed van hem, en een mooie boodschap niet alleen voor de paardensport maar voor alle mensen denken ik. Probeer te begrijpen ipv te {be} vooroordelen.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:00

Daar houd ik van!
Iemand die niet wegkijkt, maar er wat aan probeerd te doen +:)+

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:09

Goed zo! Niet alleen in de paardensport, maar met betrekking tot iedere situatie is het makkelijk om online rotopmerkingen te maken. Tis ook zo makkelijk, vanachter een schermpje, vaak nog anoniem ... Fijn dat iemand dit aan de kaak stelt. Voorbeeld voor vele anderen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:23

+:)+ Wat een mooie actie ! Topvent !

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:42

goede actie van hem. :) :) :) :)

diepe buiging voor de man **\O/** **\O/** **\O/**

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:56

Het pesten in de paardenwereld komt vaak uit jaloezie voort.Zogauw het je goed gaat krijg je dat dan.Veel beter zou iedereen elkaar moeten helpen,om zo onze hobby of broodwinning nog leuker te maken.En samen sterk te zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:21

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:02

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:34

Ibbel schreef:
Nieuwsredactie @ [VN] Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"
Goh, toen Kittel dit een paar weken terug riep waren de reacties hier een stuk skeptischer...

Ik zie in dat topic maar 1 iemand iets sceptischer reageren?

Daarnaast vind ik de definitie van pesten hier ook wel heel ruim genomen:
"Het maakt niet uit wat iemand goed probeert te doen, er is altijd iemand kritisch."

Is kritisch zijn hetzelfde als pesten? Soms is het een fijne lijn, geef ik toe. Maar zeker in onze sport, waarin we met dieren werken en dieren voor ons plezier gebruiken, moeten we niet beschaamd zijn om kritisch te zijn.
Om een heel concreet voorbeeld te geven: als iemand zijn mond houdt wanneer die onterecht spoorgebruik ziet uit angst om een 'afgunstige pestkop' genoemd te worden, dan zijn we slecht bezig.
Ook volgende uitspraak durf ik heel heel heel hard in twijfel te trekken: "Er is niemand die bewust oneerlijk met de paarden omgaat." Noem mij een pessimist, maar kom op... echt? :o Is natuurlijk de vraag wat ieder persoon precies onder het begrip 'oneerlijk' verstaat.

Maar goed, dat is puur een nuance die ik even naar boven wil brengen. Echt pesten (bv. haatdragende reacties onder een filmpje op Facebook) is natuurlijk not done en daar zal iedereen het wel mee eens zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 00:47

Ibbel schreef:
Nieuwsredactie @ [VN] Patrik Kittel roept op: "Stop social media pesten"
Goh, toen Kittel dit een paar weken terug riep waren de reacties hier een stuk skeptischer...

Kittel heeft na de wereldbekerwedstrijd in Amsterdam via facebook iedereen bedankt voor de ontvangst door het publiek, de sfeer rondom de baan en de samenwerking op het evenement van ruiters en trainers. Hij gaf iedereen een compliment dat het zo dus ook kan, zonder negativiteit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:06

Denk dat dit soort gedrag nog een stukje meer speelt in de VS dan hier in Europa. Dus ik juich het alleen maar toe dat zo'n gerenomeerde ruiter/trainer zich er over uit spreekt. Eigenlijk geldt dit voor elke sport/topsporter.

Misschien dat sommigen zich nog herinneren dat gedoe met die 2 kunstschaatsters in de VS waarbij de ene iets had gedaan waardoor de ander heel zwaar geblesseerd geraakte en zo niet kon deelnemen aan de winterspelen waardoor de ander dat plekje kon invullen.

Het kan dus in elke sport voorkomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:51

De gebeurtenis tussen Tonya Harding en Nancy Kerrigan bedoel je waarschijnlijk? Het is vreselijk dat zulke dingen gebeuren en het zou geen voorbeeld moeten zijn. Haat en nijd hebt je overal, maar als je er zelf bij bent dan kun je ook je steentje bijdragen aan een betere sfeer. Dat zou mijn tippie zijn aan iedereen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:11

Ja die twee bedoelde ik.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:32

Citaat:
"Het maakt niet uit wat iemand goed probeert te doen, er is altijd iemand kritisch," zegt Robert. "Er zijn maar weinig mensen die niet zo goed mogelijk hun best doen. Er is niemand die bewust oneerlijk met de paarden omgaat."

Hier ben ik het niet mee eens. Helaas zijn er wel degelijk mensen die puur voor hun eigen belang rijden, die graag alles willen bepalen, en geen rekening houden met het levende wezen waar ze op rijden.
Vergelijk de ophef over die vrouwelijke dressuurrijder die veel gebruik van sporen/zweep maakt, en met haar handen veel pijn oplevert in de mond van het paard.
Dan mag je kritiek hebben, sterker nog zo iemand moet uitgebeld worden ! Voor het welzijn van het paard, en voor het behoud van de paardensport.