Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:37

Peerke_ schreef:
Hooi hoeft helemaal niet duurder te worden, tenzij je het als particulier zelf door de loonwerker laat maaien/schudden/pakken, daar betaal je nu 21% over.



Dat zijn der best wel behoorlijk veel, tenminste hier in de buurt.
Ik denk echt wel dat de paardensector dit gaat voelen hoor. Maarja we gaan het zien, kunnen we toch niet veel aan doen toch haha.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:44

Peerke_ schreef:
De boer waar jij het hooi koopt, moet nu 21% btw betalen aan de loonwerker ipv 6%.

Waar lees jij dat?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:50

Peerke_ schreef:
Hooi hoeft helemaal niet duurder te worden, tenzij je het als particulier zelf door de loonwerker laat maaien/schudden/pakken, daar betaal je nu 21% over.

Koop je hooi kant en klaar bij een boer/handelaar of bij welk bedrijf dan ook. Betaal je over het eindproduct 6%

De boer waar jij het hooi koopt, moet nu 21% btw betalen aan de loonwerker ipv 6%.
Bedrijven maken normaal prijsafspraken exclusief BTW, dus waarschijnlijk blijft die prijs gelijk.
Vorig jaar kon hij 6% terugvragen aan de belastingdienst, dit jaar 21%.
Er is dus geen verschil, alleen dat er wat meer geld op en neer geschoven wordt.

Het geld wordt niet op en neer geschoven, het wordt verdergeschoven. Van de BTW heeft enkel de laatste in de rij last, de particuliere eindverbruiker. Die moet nl wel BTW betalen, maar kan geen BTW terugvorderen.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:22

Rex_Rolfo schreef:
Peerke_ schreef:
De boer waar jij het hooi koopt, moet nu 21% btw betalen aan de loonwerker ipv 6%.

Waar lees jij dat?

Tabel 1, afdeling b (diensten) lid 13. Deze is per 1-1-2018 vervallen.
Lid 13 ging over diensten verricht aan landbouwers, veehouders, tuinbouwers en bosbouwers.

Als iets niet in tabel 1 staat, dan valt het onder het normale 21% tarief. Ik zit nu op mijn telefoon, dus overtypen ga ik niet doen. Dit komt zo uit de wettekst.
[Edit]ik hoop dat deze link het doet:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/2018-01-01#BijlageI /Edit]
Dat is dus naast het vervallen van de landbouwregeling. Door het vervallen daarvan moeten alle landbouwers nu btw afdragen (en mogen ze ook gaan terugvragen). Of ze 6 of 21% moeten betalen is afhankelijk van of iets in tabel 1 staat of niet (ik laat tabel 2 en vrijgestelde prestaties even buiten beschouwing).

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:54

Dank je. Dit staat dus los van de landbouw regeling maar heeft te maken met dezelfde diensten als inseminatie enz.

Bedrijven vragen deze btw terug, particulieren die een loonwerker inhuren kunnen dat niet terugvragen

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:16

Klopt :) idd. Particulieren gaan het dus in de portomonnee voelen.


De veehandelsregeling is ook afgeschaft, dus handelaren zullen nu ook BTW gaan doorberekenen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:40

Maar veevoer incl hooi blijft 6%? Dan heeft deze maatregel geen invloed op de prijs van aangekocht hooi. Boer moet wel meer btw betalen voor b.v persen van het hooi, maar vraagt dat bedrag sowieso terug zoals Pieter terecht zegt.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:45

Klopt, veevoeder blijft (voorlopig) 6%.
Dus zolang je een eindproduct koopt, veranderd er niks. Alleen de boer moet nu die 21% verrekenen.

Hooi je van eigen grond en huur je een loonwerker in, dan ben je nu dus iets duurder uit.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:02

Peerke_ schreef:
Klopt, veevoeder blijft (voorlopig) 6%.
Dus zolang je een eindproduct koopt, veranderd er niks. Alleen de boer moet nu die 21% verrekenen.

Hooi je van eigen grond en huur je een loonwerker in, dan ben je nu dus iets duurder uit.

Volgens mij dus ook niet per definitie. De loonwerker die ons gras maait en de baaltjes perst berekende ook al 21% BTW. (Net de factuurgegevens van afgelopen jaar nog even bekeken)

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:11

Dan heeft hij vorig jaar teveel berekend. Toen viel het nog gewoon onder 6%. Ben je particulier, dan heb je dus teveel betaald (maar hij als ondernemer heeft ook 21% moeten afdragen omdat hij dat zelf op zijn factuur zette). En ben je ondernemer, dan heb je ook teveel betaald omdat jij maar 6% voorbelasting mag terugvragen, terwijl er 21% aan je wordt berekend.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:52

assie schreef:
En ben je ondernemer, dan heb je ook teveel betaald omdat jij maar 6% voorbelasting mag terugvragen, terwijl er 21% aan je wordt berekend.

Als ik 21% betaald heb, dan mag ik volgens mij ook gewoon 21% voorbelasting opgeven.

"Als ondernemer mag u de btw aftrekken die aan u is berekend. We noemen dit aftrekken van voorbelasting."

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:05

Kuggur schreef:
Och als jij vindt dat een paardenfokkerij of een manege een landbouwbedrijf is, dan is mij dat prima hoor.
Ik vind het onzin, en de nederlandse staat blijkbaar óók.


Huh? Wij hebben een paardenfokkerij in Belgie en gewoon een landbouwnummer. Wat is het verschil tussen je land bewerken voor paarden of voor koeien?

Enige wat wij helaas niet krijgen is subsidie op de paarden... of je moet Belzen fokken, dan krijg je dat weer wel.
Wij betalen hier zolang ik me kan heugen al 21% over de verkochte paarden, we zitten dus altijd met een gat van 15% omdat al de inkoop kwa voer/loonwerker 6% is.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:23

FlyAway schreef:
Peerke_ schreef:
Klopt, veevoeder blijft (voorlopig) 6%.
Dus zolang je een eindproduct koopt, veranderd er niks. Alleen de boer moet nu die 21% verrekenen.

Hooi je van eigen grond en huur je een loonwerker in, dan ben je nu dus iets duurder uit.

Volgens mij dus ook niet per definitie. De loonwerker die ons gras maait en de baaltjes perst berekende ook al 21% BTW. (Net de factuurgegevens van afgelopen jaar nog even bekeken)


Dan heb je waarschijnlijk teveel betaald, maar het is ook wel heel lastig gemaakt..
Heel strikt genomen moet op de factuur zelfs gebruikte materialen apart worden benoemd.
Op de touwtjes die om de balen gaat moest je voorheen ook al 21% betalen..

En om het nog even wat ingewikkelder te maken :')
De plastic die gebruikt wordt om in te kuilen is maar 6%

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:59

Hooipakjes doen hier hobbyboeren. De grote balen via loonbedrijf en dat was 6% . Er is ook een eens per ongeluk 21% berekend maar na bellen werd dat aangepast. De kraanmachinist vraagt voor sloten schonen wel 21% BTW. Dat vond ik wat vreemd maar nooit uitgezocht. Gewoon kraanwerk was al 21%.

Ik ben benieuwd naar de eerste rekeningen van 2018. Maar als het persen/wikkelen en ik de plek zetten echt 15% omhoog gaat, dan moet ik dat wel door gaan rekenen in de onkostenvergoeding.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:13

paardje1983 schreef:
Weet iemand of zadelmak maken beroepsmatig ook van 6 naar21% gaat?


Dat is volgens mij al sinds 2012 zo??

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:38

Zadelmak maken is niet echt agrarisch. Tenzij je je paard beleert om koeien te drijven of de ploeg te trekken en paard alleen daarvoor gebruikt.
Het viel dus sowieso al niet onder het 6% tarief.
21% dus.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:31

Nee hoor, 6% voor zadelmak maken, ook nog in 2018. Ik heb wel een gecombineerde factuur gekregen, waarin de africhting afgesplitst was van voer en huur van de stal.
Zie ook http://www.paardfiscaal.nl/africhting

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Btw-verhoging door afschaffing btw landbouwregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:31

Weer wat geleerd.