Bokt community
Deze maand in Ras van de maand hebben we wat feitjes over de Morgan. Helaas lijken er weinig Bokkers te zijn met ervaring met dit mooie ras. Omdat we dit ras niet over willen slaan hebben we deze maand gekozen voor een meer informatieve samenvatting.
Geschiedenis:
Het ras is terug te voeren tot 1789. Ontstaan uit de berber, arabische volbloed, engelse volbloed en de welsh cob.
Het is vernoemd naar Justin Morgan, de grondlegger van het ras. Daarmee is het een van de oudste rassen van de Verenigde Staten.
Gebruik:
Van cavalerie tot renpaard, western gereden of engels, onder zadel of aangespannen, het ras is zeer veelzijdig inzetbaar.
Doordat ze hoog in het bloed staan zijn ze eigenlijk het meest geschikt voor meer ervaren paardenmensen.
Kleuren: zwart, bruin, vos maar ook pinto is toegestaan.
Gezondheid:
Het is een vrij sober ras, hoefbevangenheid kan een punt van aandacht zijn. Verder zijn over het algemeen gezond en kunnen tussen de 25 en 30 oud worden. Ze hebben een gemiddelde schofthoogte van 15.2 HH omgerekend ongeveer 1.54 m.
Hieronder het bericht van balance uit het Ras van de maand: Morgan Horse verzameltopic:

Jawel hoor een rasechte Morgan gevonden in mijn tuin.
Dit is een 21 jarige hengst. Nog nooit ziek geweest in al de tijd dat ik hem heb. Nou ja, toen hij bij ons kwam en ik checkte of de verkoper hem wel écht de wormkuur die ik had achtergelaten had gegeven, kwam er nog een hele berg wormen uit. O ja en één keer heeft hij lichte koliek gehad.
Het is lang geleden dat ik hem gemeten heb maar ik schat dat hij de 1,50 m net aan tikt. Hij heeft ongeveer 1 ha. voor zichzelf van waaruit hij hij een klein groepje merries kan overzien.
Morgan horses zijn laatbloeiers, erg sober, hebben harde hoeven en een schuilstal wordt, door de mijne in elk geval, gewaardeerd.
Ze zijn zoals zoveel rassen erg veelzijdig inzetbaar, bij mij alleen als grasmaaier moet ik bekennen.
O, zoals hij hier liefkozend genoemd wordt, heeft een speciale plek in mijn hart.
Dat hij nog tien jaar in gezondheid mag bijtekenen.
We hebben gemerkt dat de wat minder bekende rassen, hoewel ze gekozen zijn in de poll, weinig reacties krijgen in het ras van de maand topic.
Daarom hebben we dit keer besloten om voor de volgende maand te kiezen voor een meer bekend ras.