Paard Keje is best opgezette dier in Natuurmuseum Fryslân

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard Keje is best opgezette dier in Natuurmuseum Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 10:50

omrop fryslân
Overige

Het paard Keje heeft de publieksprijs bij het Nederlands kampioenschap prepareren (het opzetten van dieren) in het Natuurmuseum Fryslân gewonnen. Na het officiële kampioenschap in november vorig jaar zijn alle stukken blijven staan en gebruikt voor een grote expositie. Hierbij is het publiek gevraagd om een stem uit te brengen op het mooist opgezette dier.

Dat mooist opgezette dier werd dus Keje. Op de tweede plaats eindigde een bloedhond. Volgens directeur Tom van Slooten van het natuurmuseum is het paard erg goed geprepareerd. Keje verhuist binnenkort naar het nieuwe landbouwmuseum in Goutum.

Klik hier voor foto's.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:03

Ik vind de foto de plaatsing nou niet echt eer aan doen moet ik zeggen. Had een betere foto verwacht.
Blijft sowieso een bijzonder iets, dat conserveren van dode lichamen.

Akhal_Teke

Re: Paard Keje is best opgezette dier in Natuurmuseum Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:27

Dat harnas is wel slim. Zonder harnas en zeker zonder oogkleppen vind ik het er niet zo mooi uitzien:
Afbeelding
Afbeelding

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:25

Ik vind het een rare pose. De voorbenen stappen, maar de achterbenen staan gewoon stil, zonder enige impuls.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 01:13

Ah kijk, die foto's geven al een beter beeld, dankjewel!
Ik vind het op de pose na best levensecht eigenlijk. De mond en de neusgaten zijn wat minder levensecht maar verder klopt het wel toch?
Heeft iemand dit paard afgestaan of heeft de preparateur het gewoon uitgezocht bij de slager?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 01:20

Tja de mond ziet er wat gek uit omdat er natuurlijk plaats gehouden moest worden voor het bit als hij ingespannen moest worden. Verder vind ik het er heel mooi uitzien als hij helemaal mooi ingespannen staat.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 01:23

Jacquel schreef:
Ik vind het een rare pose. De voorbenen stappen, maar de achterbenen staan gewoon stil, zonder enige impuls.

Dit idd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 08:21

Tja, je kunt het ook interpreteren als een paard dat schraapt van ongeduld om te vertrekken. Alle vier de benen aan de grond is zo doods, zal de preparateur gedacht hebben :D
En benen van de grond is onmogelijk - dan valt het dier om.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:08

Achja, als we het bij opgezette dieren ook al over tactfouten moeten hebben dan kan ik er ook nog wel een paar opnoemen.
Ik vind het ongelooflijk knap gedaan en moest echt even twee keer kijken. Ja, als je langer kijkt zie je inderdaad dat de mondhoeken wat raar hangen maar wat eerder ook al werd gezegd: daar zal wellicht plaats moeten zijn voor een eventueel bit. Hoe dan ook blijft het een knap staaltje werk om zo'n lijf op te zetten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 09:11

Ik vind em eerlijk gezegd niet zo mooi :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:20

Prachtig <3

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:45

BarbaLala schreef:
Ik vind het op de pose na best levensecht eigenlijk. De mond en de neusgaten zijn wat minder levensecht maar verder klopt het wel toch?
Heeft iemand dit paard afgestaan of heeft de preparateur het gewoon uitgezocht bij de slager?

Paard is afgestaan door de eigenaar, ik meen al een tijdje geleden.

Aanvulling. Paard is al bijna 14 jaar geleden overleden. Zie dit nieuwsbericht: http://www.horses.nl/algemeen/opgezet-f ... ar-museum/

Het was overigens een Friese hengst die ingeslapen is, nadat hij hoefbevangen was geraakt.

Houding van het paard is toen dus al bewust voor gekozen :-)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:54

beert schreef:
BarbaLala schreef:

Paard is afgestaan door de eigenaar, ik meen al een tijdje geleden.

Aanvulling. Paard is al bijna 14 jaar geleden overleden. Zie dit nieuwsbericht: http://www.horses.nl/algemeen/opgezet-f ... ar-museum/

Het was overigens een Friese hengst die ingeslapen is, nadat hij hoefbevangen was geraakt.

Houding van het paard is toen dus al bewust voor gekozen :-)

Dankjewel voor de info!