Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 16:01

Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
De paarden van Duhelo en Fojoe


De laatste keer voor dit jaar: De Bokt vriendschappen. Aan Duhelo en fojoe de eer om 2017 af te sluiten. Hieronder vertellen zij alles over hun vriendschap.

Duhelo & fojoe schreef:
Ons verhaal – Duhelo en Fojoe
Fojoe: Ik weet niet eens meer hoe lang het precies geleden is, wellicht een jaartje of 8, of nog langer? Een vriendin van mij zocht een bijrijder (m/v) voor haar Vlaams trekpaard. Ik had al eens foto’s van Duhelo zien langskomen waarop ze trekpaarden heel netjes aan het lopen had. Ik wist dat ze bij mij in de buurt woonde, dus ik heb haar maar een berichtje gestuurd om te vragen of ze interesse had. Ze had geen tijd, maar bracht ons wel in contact met een broer en zus die ervaring hadden met trekpaarden rijden. Ik stuurde Duhelo zo nu en dan wat updates, maar daar bleef het toen bij.
In 2011 wilde ik mijn tinker verkopen, maar omdat er weinig reactie kwam op mijn advertentie opende ik een topic om tips te vragen. Duhelo reageerde toen onder andere met dit zinnetje “maak enkele (goede!) rijfoto's, durf je zelf niet, pleur er iemand anders op”. Tja, dat hoefde ze geen twee keer te zeggen, ik nam meteen contact op om haar erop te pleuren! :D

Duhelo: En dan kwam ik in the picture. Ik had nooit verwacht om die pb te krijgen, ik was het hele verhaal met het vlaams trekpaard ook al lang weer vergeten en ik had dan ook nergens de linken gelegd :D. (Stiekem moet ik toegeven dat ik die link maar opnieuw gelegd had na de vraag om mee te doen aan dit stukje en Fojoe me eraan herinnerde en dan moest ik nog erg diep graven :+)
Toendertijd was ik ook nog van het principe: als het aangeboden wordt om op een paard te gaan zitten, dan doe je dat :D. En zodus ging ik gretig op het aanbod in om eens met die leuke tinker te gaan rijden.
Bij aankomst maakten we even kennis, kreeg ik het materiaal toegewezen en mocht ik lekker gaan uitproberen. Zadelen ging prima, rijden, stapje, drafje (wat een zaalige draf!), het ging eigenlijk wel lekker. Hij was een beetje lui naar mijn idee, maar wel braaf. Dus, het lumineuze idee kwam om een galopje te proberen! Dus, lekker gaan zitten, beentje naar achter, klikje voor de galop en … BAM! … daar lag ik …
Fojoe was vergeten te zeggen dat ponybeest een ster was om te bokken en 180° te draaien :+
Op dat moment werd ik een beetje genezen van mijn eerdere principe :D . Maar, dit was wel het begin van ondertussen al behoorlijk wat jaartjes, paardenliefde kruipt waar het gaan kan en ik vond het super om iemand te leren kennen die al even gek was als ik (ohja, en ook zot van paarden :P)

Fojoe: Bottom line, paard werd niet verkocht en is uiteindelijk tot zijn dood bij mij gebleven, maar ik hield er wel een mooie vriendschap aan over. Dat we allebei van paarden houden is niet zo verrassend, maar we kijken er ook nog eens op dezelfde manier tegenaan. Paarden hou je zo diervriendelijk mogelijk, liefst 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Geen ruk-en-plukwerk onder het zadel, maar (onze bescheiden poging tot) academische rijkunst. We rijden samen, volgen samen lessen en clinics, en haar jongste paardje staat bij mijn 2 pony’s. Ook naast de paarden (en andere dieren) kunnen we het goed met elkaar vinden en lijkt het leeftijdsverschil van 17 jaar vooral merkbaar in mijn rimpels en Duhelo's gebrek daaraan :+ . Duhelo is - samen met bokker Kattenkind, die een heel eind verder weg woont - een ontzettende steun voor mij geweest toen mijn huwelijk op de klippen liep. Van schouder om op te huilen tot koppelaarster – maar mijn vriend heb ik toch echt helemaal zelf gevonden :P . We vragen elkaar raad over grote en kleine dingen: natuurlijk over onze honden en paarden, maar ook over iets als kledingkeuze voor een personeelsfeest (doe ik die witte blouse met de zwarte rok, of de zwarte blouse met de witte rok? }:0 ) of zelfs de aankoop van een huis.

Duhelo: Maar toch vind ik het zonde dat er niet in mijn koppelaar-kwaliteiten geloofd werd :+.
In al die jaren hebben we inderdaad al een hoop lief en leed gedeeld :+: , van de meest serieuze tot de zotste dingen. Elkaar ook wel eens verwenst {:)-:( (iets met veel te zware hooinetten enzo)
Paarden, honden, andere dieren en mannen zien komen en gaan :wave: , kinderen (die van Fojoe dan) zien opgroeien en onze band zien sterker worden.
Uiteraard ben ik ook super dankbaar voor de kans om mijn jongste paard bij haar te mogen stallen! Paardlief zelf vindt dat ze het recht heeft om regelmatig eens iets te mollen of zichzelf in die mate in de nesten te werken zodat de ganse infrastructuur daar weer eens aangepast mag worden _-:( , maar voor de rest is ze wel dankbaar hoor! (Al moest ik wel even doorgeven dat ze ’s morgens een extra knuffeltje verwacht).
Ik had nooit kunnen denken dat een forum zoiets teweeg zou kunnen brengen, maar ik ben er super dankbaar voor! :j

Fojoe: En ik ook :)

xMyrth

Berichten: 2805
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:08

Wat een leuk verhaal! :D
Waar bokt wel niet goed voor is!

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:17

Leuk geschreven :D Klinkt als een fijne vriendschap.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:27

Ik las je naam en ik dacht hé, die ken ik!
Leuk verhaal, het blijft bijzonder hoe bokt mensen dichter bij elkaar brengt :)

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:32

Haha, ja, ik ken eigenlijk meer bokkers in het echt dan dat ik eigenlijk dacht :D

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:52

Wat een leuke vriendschap hebben jullie!
Superfijn om te lezen!

Op naar de volgende jaren...

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:45

Erg leuk geschreven

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:27

Dank je :)

kattekind

Berichten: 635
Geregistreerd: 18-03-09
Woonplaats: in een groen groen groen groen knollen knollenland

Re: Bokt vriendschappen: Duhelo en Fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:19

Leuk, leuk leuk! <3 <3 *\o/* *\o/*