Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 12:33

Bokt.nl / Facebook Greenwood Stables / New Hampshire Union Leader
Medisch, In Memoriam
Afbeelding
Foto's van Skip op zijn laatste avond via Greenwood Stables

"Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen" met deze regel begint het Facebook bericht van Greenwood Stables op Facebook op 20 december. Het bericht is een brief gericht aan de oude eigenaar van Skip, een Quarter Horse welke 26 jaar als manegepaard heeft gediend in Amerika. De oude eigenaresse heeft hem bijna dertig jaar gehad, vanaf zijn geboorte, en kon het niet over haar hart verkrijgen het dier in te laten slapen. Dientengevolge kwam hij in de handel terecht tot hij bij Greenwood Stables terecht kwam. Hij was sterk vermagerd, kon niet meer eten door missende tanden, was erg verzwakt en angstig en bovenop alles had hij longontsteking opgelopen tijdens het voortdurend reizen.

Greenwood Stables heeft het paard een fijne laatste dag gegeven, met voldoende eten en drinken, een warme deken en de volgende ochtend hebben zij er voor gezorgd dat hij rustig is ingeslapen. Daarna heeft de eigenaresse van Greenwood Stables een brief aan de oude eigenaresse gedeeld op Facebook.

"Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen", schrijft ze. "Jij zou degene moeten zijn die tot het einde bij hem was gebleven. Zijn hoofd vasthield en de laatste kus had moeten geven. Er voor hem had moeten zijn in deze tijd. Je was erbij toen hij dertig jaar geleden bij jou geboren werd, maar je was er niet toen hij je het meeste nodig had. Dat maakt je een lafaard." Dit zijn de eerste, harde, woorden die er op de Facebookpagina van Greenwood Stables geplaatst zijn. Verder noemt de eigenaresse het verhandelen, waarbij de oud eigenaresse het niet kon om het arme dier in te laten slapen 50 dollar had gekregen. En hoe hij sterk vermagerd vele eigenaren heeft gehad tot hij voor 30 dollar bij Greenwood terecht kwam en is ingeslapen met liefdevolle mensen om hem heen, die hoewel ze hem nauwelijks kenden wel om hem gaven.

Je kunt het hele bericht lezen op de Facebook pagina van Greenwood Stables of op onderstaande afbeelding:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jester_

Re: Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:39

Wat een 'mooi' bericht. En idd de oude eigenaar is de grootste lafaard die er is. Arm dier

Billy

Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

danzzz

Met speciale dank aan dierenrechten organisaties die het slachten van paarden in de US onmogelijk hebben gemaakt. Want wat moet je als je de kosten van euthanasie niet kan betalen, de kosten van een dierenarts niet kan betalen en je hoopt dat je paard een betere baas treft als je het dier verkoopt?

Let wel, ik ben een harde voorvechter van verantwoordelijkheid nemen, en ik vind dat iedereen bij aanschaf ook de plicht heeft om dit soort moeilijke keuzes te maken. In Nederland is dat een stuk makkelijker omdat de manieren van euthanaseren divers zijn en van duur tot zelfs geld oplevert te kiezen zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:40

Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

nou inderdaad!

Elisa2

Dit zag ik op FB voorbij komen, hartverscheurend verhaal..

Anoniem

Gelijk opgezocht en gedeeld. Goed dat dit eens in het "nieuws" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:41

Hoe krijgen sommige mensen het ook over hun hart :n Bij zo een dier blijf je tot het einde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:43

He bah ik kan het niet lezen. Zo verdrietig word ik hier van ;(

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:44

:(:) arm dier.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:46

En terecht, te triest voor woorden dit.
Hoe vaak zie je op bokt geen mensen leuren met oude/zieke paarden?
Hopelijk lezen ze dit ook.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:47

danzzz schreef:
Met speciale dank aan dierenrechten organisaties die het slachten van paarden in de US onmogelijk hebben gemaakt. Want wat moet je als je de kosten van euthanasie niet kan betalen, de kosten van een dierenarts niet kan betalen en je hoopt dat je paard een betere baas treft als je het dier verkoopt?

Als je de euthansasie niet kunt betalen moet je geen paard hebben.

Op zijn minst moet je een dier, jouw dier, bij grote nood uit zijn lijden kunnen verlossen.

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:48

ze hebben wel gelijk, maar dit bericht vind ik ook asociaal, en je weet niet hoe het paard was bij de oude eigenaar, misschien nog wel gewoon "goed"
En die laatste regels vind ik ook niet kunnen, maar ja

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:52

danzzz schreef:

Let wel, ik ben een harde voorvechter van verantwoordelijkheid nemen, en ik vind dat iedereen bij aanschaf ook de plicht heeft om dit soort moeilijke keuzes te maken. In Nederland is dat een stuk makkelijker omdat de manieren van euthanaseren divers zijn en van duur tot zelfs geld oplevert te kiezen zijn.

Ja, dit dus.
Er heerst bij sommige paardenliefhebbers nog steeds een taboe op slachten, maar ik ben blij dat het in Nederland kan. Ik ben dan ook voorstander van het eten van Nederlands paardenvlees, want hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, het komt het paardenwelzijn ten goede.

Een 'onbruikbaar' paard zal zo sneller waardig aan zijn einde komen, omdat hij een restwaarde heeft, namelijk de prijs per kilo.
Een paspoort blokkeren voor de slacht uit principe, vind ik dan ook helemaal niet slum, als je dat paard niet zijn leven lang bij je wilt houden.

Als een paard alleen maar waarde heeft bij leven, zal hij dus verhandeld gaan worden, zoals et dit paard en zoveel paarden in Amerika gebeurt. En uiteindelijk zal hij wegkwijnen en langzaam sterven in een vergeten hoek. Euthanasie wordt namelijk te duur gevonden.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 25-12-17 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:54

Ik heb vandaag gehuild om Skip, ik ben boos en verdrietig en walg van zijn lot....hij heeft er helemaal niks aan maar ik vind dit zo schrijnend!
Die foto's :(:)

De eigenaar moet zich schamen, zo ontzettend diep! Je zorgt voor je dieren tot het einde en je zorgt er gewoon voor dat je daar geld voor hebt. Dan verkoop je maar wat anders of eet je maar even wat minder, een paard dat 26 jaar voor jou gewerkt heeft laat je niet zo aan zijn einde komen!

En dan zie ik mijn paardje buiten, die het zo goed heeft en die godzijdank een ander lot heeft dan Skip, maar hoe oneerlijk is dat eigenlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:58

Ja neem je verantwoordelijkheid om hem zelf in te laten slapen. En slijt hem niet als weidemaatje, grasmaaier of fokmerrie omdat jij het niet aankan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:00

Palmera schreef:
danzzz schreef:

Als je de euthansasie niet kunt betalen moet je geen paard hebben.

Op zijn minst moet je een dier, jouw dier, bij grote nood uit zijn lijden kunnen verlossen.

Ik denk ook zeker dat jouw leven er precies zo uit ziet nu als jij 20 jaar geleden bedacht had dat het zou lopen. En precies deze "eigenaar" heeft dus gedaan wat jij vind dat ze moet doen, verkopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:02

Op fb is momenteel discussie gaande over soort "Skip" mager kreupel oudje, waar een handelaar nog te veel geld voor wil hebben.

Diertje staat daar nog naar pas te koop, waar ze vandaan komt geen idee.

Prijs is te hoog ( aanzienlijk meer dan slachtwaarde) zouden ze 100 euro vragen is het al te veel opknappen ( indien al mogelijk) gaat veel geld kosten.

Voor 100 of minder wil ik het diertje wel gaan halen, maar dat wordt dan enkeltje slager ( er van uitgaand dat dat mogelijk is qua paspoort).
Diertje verdiend haar rust dus of laatste blijvend thuis tot het einde of gewoon meteen het einde. Terwijl ze ongetwijfeld ooit iemand haar allerliefste allesie knuffel paard is geweest, wat koopt dat diertje daar nu nog voor? Niets, helemaal niets.........

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:03

Het niet laten in slapen omdat je de beslissing niet durft te nemen is inderdaad laf.
Zeker als een paard zolang bij je is geweest.

Mensen zouden wat dat betreft meer hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
Overige weet je bij een paard van die leeftijd dat zijn tijd vroeger en later komt. Daar zou je geld voor opzij kunnen zetten. Er moet toch sowieso een noodpotje zijn?

Wat betreft het verbod op slachten in de USA. Dat is een bizar verbod.. Nu moeten die paarden langevreizen maken om in Mexico alsnog geslacht te worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:06

Ook in NL zat paarden van 25+ (of kneusjes) die 'op zoek moeten naar een nieuw thuis'.
Walgelijk.

Sommige mensen...
Bij mij niet. Als het tijd is, hak ik de knoop door. Ook al doet dat pijn, het is nog altijd veel minder pijn dan bovenstaand verhaal op je geweten te hebben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:07

Tranen in mijn ogen. Wat een triest verhaal... ;( een hard bericht, maar wel een eerlijk bericht. Dit dier is alleen maar onrecht aangedaan door hem te verhandelen. Iedere paardeneigenaar zou zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen, al is dat nog zo zwaar...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:10

Sjolvir schreef:
Op fb is momenteel discussie gaande over soort "Skip" mager kreupel oudje, waar een handelaar nog te veel geld voor wil hebben.

Prijs is te hoog ( aanzienlijk meer dan slachtwaarde) zouden ze 100 euro vragen is het al te veel opknappen ( indien al mogelijk) gaat veel geld kosten.

Voor 100 of minder wil ik het diertje wel gaan halen, maar dat wordt dan enkeltje slager ( er van uitgaand dat dat mogelijk is qua paspoort).
Diertje verdiend haar rust dus of laatste blijvend thuis tot het einde of gewoon meteen het einde. Terwijl ze ongetwijfeld ooit iemand haar allerliefste allesie knuffel paard is geweest, wat koopt dat diertje daar nu nog voor? Niets, helemaal niets.........

Wat vragen ze voor de Nederlandse Skip?

Te triest voor woorden dit. Fijn dat greenwood stables wel die verantwoordelijkheid heeft genomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:15

Rocamor schreef:
Sjolvir schreef:

Wat vragen ze voor de Nederlandse Skip?

Te triest voor woorden dit. Fijn dat greenwood stables wel die verantwoordelijkheid heeft genomen.

550 of 525..... zoals iemand daar op fb zei in geen 10.000 jaar en voor geen 500 euro.... Handel in stand houden door daar aan mee te werken moet je ook al niet willen.

Ondertussen staat er weer ergens ooit oh zo geliefd diertje te verpieteren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:16

Billy schreef:

Nou inderdaad, dat veel mensen daar nog maar eens goed over nadenken...
Het is de verantwoordelijk die je op je neemt als je aan wat voor dier dan ook begint...

Heb zelf het lef om de knoop door te hakken en tot de laatste minuut de verantwoording te dragen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:21

Ik vind dat meer mensen die hun paard met mankementen aanbieden, zich eens achter hun oren mogen krabben.
Want die paarden zouden niet als weidemaatje aangeboden moeten worden, maar gewoon door de eigenaar naar de hemel gebracht moeten worden..

Staan zo vaak paarden van 25+ op marktplaats enz