'Oerpony's' vrijgelaten in Drevenbos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Oerpony's' vrijgelaten in Drevenbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 13:42

Bokt.nl / RTV Noord
Overige

Afbeelding
Exmoor pony. Foto: AJ Cann / Flickr

Mensen die vanaf woensdagochtend over de Kielsterachterweg in Hoogezand rijden, kunnen daar een bijzondere groep pony's zien grazen.

De groep zogenaamde Exmoor pony's uit het gelijknamige natuurpark in Engeland, zijn in het Drevenbos losgelaten om door middel van natuurlijke begrazing het bos op te fleuren.

Verwaarlozing
Bewoners zijn samen met de gemeente Hoogezand-Sappemeer en Natuurbeheer de drijvende kracht achter het initiatief. Doel is om de verwaarlozing van het bos terug te draaien.

Albert Kuiper van de bewonerscommissie is blij met de aanpak: 'Het is een heel mooi moment. Het bos bestaat bijna 30 jaar en is oorspronkelijk geplant op een boomfeestdag, door dezelfde school die nu de Exmoor pony's loslaat.'

Oerpony's
'Door de bezuinigingen ging het beheer achteruit. Toen zijn we in gesprek gegaan met de gemeente', zegt Kuiper. 'In dit geval worden er pony's losgelaten, maar dat kunnen bijvoorbeeld ook schapen zijn. Het is in ieder geval erg snel gegaan.'

'Tricky business'
De afgelopen weken heeft Gradiënt Natuurbeheer de afrastering klaargemaakt. Volgens natuurbeheerder Jasper Poot hebben de pony's weinig verzorging nodig: 'Het zijn hele robuuste pony's. Een soort oerpony; ze kunnen namelijk overleven tot -40 graden Celsius.'

'Het vangen is altijd een beetje tricky business. Het zijn twee verschillende groepen die bij elkaar zijn gekomen, dus ze moeten nog even wennen.'

Er komen nog drie pony's bij. Straks grazen in totaal tien Exmoor pony's in het Drevenbos.

Jolliegirl

Re: 'Oerpony's' vrijgelaten in Drevenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:33

Goh, goed idee!

En straks in de winter hebben ze weer geen vreten...

Weljot.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:43

Jolliegirl schreef:
Goh, goed idee!

Weljot.....

Ach, 10 paarden zijn probleemloos met wat hooi bij te voeren. En àls ze verwaarloost worden, aanklagen.
Maar waarom van het ergste uitgaan?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:57

Hier was al een topic over toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:05

Het is nog best een groot stuk, ik geloof 23 hectare.
Zeker niet alles is gras, maar ik denk dat ze het op zich wel redden met 10 paarden.

Wel erg zonde voor de manege en de mensen die daar graag buiten reden.
Ik zou er flink van hebben gebaald als ik mijn paard daar nog had staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:10

KoudbloedKim schreef:

Vind je dát groot? Wij hebben zo'n 40 ha omheind land om huis, en dat is maar een miniem deel van het totale landoppervlak dat bij onze boerderij hoort ( 2600 ha).
In termen van natuurgebied vind ik 23 ha een postzegel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:12

Je hebt gelijk, vergeleken bij IJsland heeft Nederland sowieso maar heel weinig echte grond.
Het Drevenbos is ook absoluut geen natuurgebied. :)
Gewoon een klein recreatiebos als het ware.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:15

KoudbloedKim schreef:
Het Drevenbos is ook absoluut geen natuurgebied. :)
Gewoon een klein recreatiebos als het ware.

Oh, okay. Ik had die indruk uit de OP. Zie dan eigenlijk niet het nut van een groep grazers in.
Hoop dat degenen die dit hobbyprojectje opzetten goed weten wat ze doen, en goed op hun huisdieren passen ;) .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:18

Kuggur schreef:
KoudbloedKim schreef:

Vind je dát groot? Wij hebben zo'n 40 ha omheind land om huis, en dat is maar een miniem deel van het totale landoppervlak dat bij onze boerderij hoort ( 2600 ha).
In termen van natuurgebied vind ik 23 ha een postzegel.

Voor 10 paarden?

Ik snap de ophef niet zo. Bij Woelwijck lopen al jaren pony’s en dat terrein is volgens mij kleiner. (Wie heeft zijn paard op 2,3 hectare grond staan, in Nederland? ;) )
Mooie oplossing en die beesten hebben een mooi stukje grond / bos.
En waarom daar niet rijden? Het een sluit het ander toch niet uit?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 23-12-17 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:24

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:49

Jolliegirl schreef:
Goh, goed idee!

Weljot.....

Niet overal gaat het zoals op de ovp he... hier worden ze ook gewoon bijgevoerd (noordwaard Werkendam, koniks, hooglanders en waterbuffels)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:48

Wat fijn Lady dat wist ik ook niet.
Hoop dat ze het hier ook doen.

Waarom is dat dan zo een probleem bij de ovp? Waarom mag het daar niet.
Het ziet er namelijk nu al slecht uit daar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:51

Hier worden ze zelfs met trekker + aanhangwagen naar hoog gelegen gebied verhuisd als dat nodig is door hoog water. En daar staat dan een baal hooi op ze te wachten. Zal van de week wel even foto’s maken.
Deze zijn van free nature.
(Foto van Tanja de Bode)

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:09

linnie050 schreef:
Wat fijn Lady dat wist ik ook niet.
Hoop dat ze het hier ook doen.

Waarom is dat dan zo een probleem bij de ovp? Waarom mag het daar niet.
Het ziet er namelijk nu al slecht uit daar.

...als het ovp woord valt:
er zijn twee sporen: spoor 1 in het beleid is dat het terrein en de kudde een natuurlijk evenwicht moeten zoeken;
spoor 2 is bijvoeren bij langdurige sneeuwval omdat de dieren opgesloten zitten in het terrein.

So please geen discussie over 'waarom worden die dieren niet bijgevoerd?'

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:03

@janneke.

De ovp zijn een schande hoe daar men daar met vee omgaat onder het mom van natuur.

Natuur is het niet, een natuurlijk evenwicht ga je al helemaal niet krijgen in een gebied zonder roofdieren.

Ze klooien maar wat aan en de dieren zijn er de dupe van. Dat er 1500 dieren sterven in de winter is absurd en niet goed te praten.

Als ik hier 10 paarden in het land gooi en 8 overleven de winter omdat ze geen vreten krijgen staat heel het land hier op de kop.

Ovp is een kansloos mislukt project wat helaas ontzettend veel geld gekost heeft en waar zowel het gebied als de dieren niet bij gebaat zijn. Wil je "natuur" dan zal je moeten reguleren.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:31

Hier lopen in het natuurgebied 10 exmoors met 20 runderen op 400 hectare en zelfs die worden door bosbeheer nog bijgevoerd in de winter (ook dieren van Free Nature).
Met paardrijden geen probleem, zolang er niet veel hengsten bij komen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 06:36

Het is niet allemaal zoals de oostvaardesplassen, bij staatsbosbeheer gaat het al heel anders daar worden ze netjes ontwormt, bekapt en bijgevoegde en is er een dierenarts nodig dan komt deze ook.
Er zit een verschil tussen paarden in het wild en paarden die worden uitgezet .

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 07:05

Foss schreef:
Er zit een verschil tussen paarden in het wild en paarden die worden uitgezet .

Want die in de ovp zijn niet uitgezet?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:30

ALS IK HET STUK LEES KRIJG IK AL DE KRIEBELS;

De reden is verwaarlozing van het bos

In het andere topic worden zaken en reacties ook van aanwonenden gegeven.
Zoals het hier staat is het een win win voor zowel de scholen als degene die onderhoud moet gaan betalen. De inzet van paarden is goedkoper, zelfs vergeleken met schapen.

Nog een paar feiten Free Nature is van dezelfde landschapsarchitecten die verantwoordelijk zijn voor de OVP.
Het is een commercieel bedrijf.

Wij hebben geen inzicht in of de paarden worden gechipt geent en waaraan de paarden sterven.
Naast het Drevenbos is een paardenbedrijf/manege ik vind dat voor alle paarden daar dezelfde wettelijke regels van toepassing zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:37

HÈ, GEZELLIG. BEN BIJ DE CAPSLOCK GESTOPT MET LEZEN!!1!!!1!

Daarna nog wel even opnieuw begonnen om te kunnen genieten van de "ik vind dat dezelfde wettelijke regels van toepassing zijn" op het eind. Altijd leuk om ook een bijdrage van een rechter in een topic te hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:55

Heb je het andere topic gelezen BMHP? Dit project heeft niets met de OVP te maken. Het zal deze pony's aan niets ontbreken.

Als de gemeente als eigenaar van het bos besluit de paden minder vaak te willen maaien omdat ze het geld beter kan besteden staat ze gewoon in haar recht? Is dat verwaarlozing? Ik vind van niet, al kan ik me voorstellen dat de mensen die vaak van het bos gebruikmaken daar zo naar kijken. Des te fijner dat de gemeente en de omwonenden tot deze mooie oplossing zijn gekomen.

Of de pony's gevaccineerd zijn weet ik niet, maar dat weet ik van de pony's van de buurman ook niet. Nogal naïef om te denken dat elke particulier de vaccinatiegeschiedenis op orde heeft. Als je bang bent voor ziektes kan ik je in elk geval van harte aanbevelen om bij alle paardenbedrijven en wedstrijden weg te blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:55

robert45 schreef:
@janneke.

De ovp zijn een schande hoe daar men daar met vee omgaat onder het mom van natuur.

Natuur is het niet, een natuurlijk evenwicht ga je al helemaal niet krijgen in een gebied zonder roofdieren.

Ze klooien maar wat aan en de dieren zijn er de dupe van. Dat er 1500 dieren sterven in de winter is absurd en niet goed te praten.

Als ik hier 10 paarden in het land gooi en 8 overleven de winter omdat ze geen vreten krijgen staat heel het land hier op de kop.

Ovp is een kansloos mislukt project wat helaas ontzettend veel geld gekost heeft en waar zowel het gebied als de dieren niet bij gebaat zijn. Wil je "natuur" dan zal je moeten reguleren.

Deels gaat het over woorden.
Puur natuur: daar horen roofdieren bij. Wolven...? Oej, dat geeft trammelant.
En dan nog: in 2004 is een vroep Koniks verhuisd van de ovp naar Estland en een jaar lang intensief geobserveerd. De dieren wisten prima 'wat te doen bij wolf'. Dat jaar is er zegge en schrijve 1 veulen ten prooi gevallen aan de wolven, het eerste veulen van een jonge moeder. ("Ook een paard moet dat leren, moeder zijn...")
Het geeft de dieren wel meer stress (nachtenlang alert waken) maar 1 veulen per jaar is toch knap weinig in termen van beperken van aantallen.

Nu ja, moeder natuur is flexibel: de paarden kunnen er niet uit - nu ja, een beetje konikhengst zwemt gewoon de Waal over, dus dat valt ook wel weer mee.

Maar gesteld dat de dieren het niet de moeite vinden om het Knardiep over te zwemmen (minder zwaar dan de Waal!) - dan moet er natuurlijk evenwicht komen tussen de vruchtbaarheid van de merries en de bodem.

Laat toch die bodem verschrikkelijk vruchtbaar zijn...!
Dus wat we zien IS gewoon een natuurlijk evenwicht: paarden zijn steppedieren, die fourageren op een vruchtbaar steppelandschap.

Wat betreft de runderen snap ik er niets van: geen graspol om je tong omheen te slaan - maar ook de runderen gedijen.

Als paard kun je je juist uitstekend voeden met ultra kort gras: het is eiwitrijk, gesteld dat je dus een beetje vruchtbare bodem hebt.

Of het natuur is - tja. Natuurlijker dan een manege, maar niet compleet, dat klopt.
Dat er 's winters dieren sterven is niet direct het natuurlijke aspect waar ik blij van word - maar het is wel natuur. Natuurlijke selectie ipv verrichtingsproef in Ermelo en castratie.

En voor alle duidelijkheid: als er dus meer dan 2 dagen sneeuw ligt worden de dieren in de ovp bijgevoerd (om zowel leed te voorkomen als dieren die het gebied verlaten).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-12-17 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:56

Dat die paarden daar lopen is deels op initiatief van omwonenden.
En welk probleem heeft die manege ermee?? Buitenrijden kan daar nog steeds.
En een vergelijk met de Oostvaardersplassen gaat niet op hoor, geloof me. (Mocht de gemeente willen! ;) )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:23

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:
@janneke.

Deels gaat het over woorden.
Puur natuur: daar horen roofdieren bij. Wolven...? Oej, dat geeft trammelant.

Nu ja, moeder natuur is flexibel: de paarden kunnen er niet uit - nu ja, een beetje konikhengst zwemt gewoon de Waal over, dus dat valt ook wel weer mee.

Maar gesteld dat de dieren het niet de moeite vinden om het Knardiep over te zwemmen (minder zwaar dan de Waal!) - dan moet er natuurlijk evenwicht komen tussen de vruchtbaarheid van de merries en de bodem.
Laat toch die bodem verschrikkelijk vruchtbaar zijn...!

Wat betreft de runderen snap ik er niets van: geen graspol om je tong omheen te slaan - maar ook de runderen gedijen.

Als paard kun je je juist uitstekend voeden met ultra kort gras: het is eiwitrijk, gesteld dat je dus een beetje vruchtbare bodem hebt.

Of het natuur is - tja. Natuurlijker dan een manege, maar niet compleet, dat klopt.
Dat er 's winters dieren sterven is niet direct het natuurlijke aspect waar ik blij van word - maar het is wel natuur. Natuurlijke selectie ipv verrichtingsproef in Ermelo en castratie.

En voor alle duidelijkheid: als er dus meer dan 2 dagen sneeuw ligt worden de dieren in de ovp bijgevoerd (om zowel leed te voorkomen als dieren die het gebied verlaten).
Offtopic, maar toch:
Dat hele idee dat er een veronderstelde 'Moeder Natuur' is die alles harmonieus in evenwicht brengt en dat alles dan gelukkig wordt, is een droom.
Ja, er ontstaat een evenwicht, en ja, daar heeft de productiviteit van een gebied ook een rol in.
Een evenwicht kan evenwel heel goed betekenen dat er schommelingen rondom die evenwichtswaarde optreden. Zeker in een situatie die vrijwel alleen door voedselaanbod wordt bepaald, waarin geen migratie plaatsvindt en die bovendien in een gematigd klimaat ligt (seizoenen!), zullen die schommelingen behoorlijk groot zijn. Veel aanwas en veel sterfte dus. Structureel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:28

Dit gaat over een begrazingsproject en niet over 'paarden in het wild gooien en de natuur haar gang laten gaan'. Snap dus heel de discussie niet. Paarden zullen gewoon verzorgd worden, alleen hebben ze geen hekje om hun wei. Dat gebeurt op wel veel meer plekken.