Paardensector vraagt om betere registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardensector vraagt om betere registratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 21:11

NOS
Overige
Ingezonden door bokker Hobbyhorse

De paardenregistratie in Nederland moet beter. Dat vinden organisaties in de paardenbranche. Goede registratie is belangrijk als er een dierziekte uitbreekt en is ook goed voor de handel, stellen de Sectorraad Paarden, de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra en dierenartsen.

"Wij denken dat maar 60 procent van de paarden in Nederland geregistreerd staat", zegt Emile Welling. Hij is dierenarts en oud-voorzitter van de Groep Geneeskunde van het Paard. Hij pleit voor een verplicht identificatie- en registratiesysteem voor de dieren. Voor schapen, geiten en runderen is dat er al.

Ziekte-uitbraken
Welling: "Wanneer een ziekte onder paarden uitbreekt, is het erg moeilijk om er vat op te krijgen, omdat we niet weten waar de paarden zijn."

Jan Cees Vogelaar, voorzitter van de Sectorraad Paarden, sluit zich daarbij aan. Ook hij pleit voor een gezamenlijke databank voor de registratie van paarden. "Ook om de handel in paarden te optimaliseren. Zo kunnen eigenaren beter teruggrijpen op volledige registratiecijfers. Dit kan helpen om eigenaren van paarden te beschermen", zegt Vogelaar.

Ook de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra wil een transparanter systeem, zegt directeur Haike Blaauw tegen Omroep Gelderland.

Verschillende databanken
Volgens Welling gaat het een half jaar na de geboorte van een veulen al mis. "Het is verplicht een veulen zes maanden na de geboorte te laten chippen, maar er zijn verschillende organisaties die dit doen. En ieder heeft een eigen databank." Die databanken zijn niet aan elkaar te koppelen. Een compleet overzicht is daardoor niet te maken.

Een paard moet ook een paspoort hebben. Daarin wordt wel de identiteit van het paard vastgelegd, maar het is geen eigendomsbewijs. In systemen is daardoor niet terug te vinden wie de eigenaar is. In gevallen van verwaarlozing is daardoor lang niet altijd de eigenaar te vinden.

Een landeigenaar in Didam merkte de gevolgen nog niet zo lang geleden. Ze trof vijftien verwaarloosde paarden aan op een weiland dat ze had verhuurd. De dieren waren van verschillende eigenaren, en het was erg lastig om te achterhalen van wie de verwaarloosde dieren waren.

Anoniem

Re: Paardensector vraagt om betere registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:10

Moeten ze die troep eerst eens goedkoper maken. Heb het laatst uit gezocht en het paspoort laten wijzigen naar de nieuwe eigenaar kost 50 euro. Vind ik best prijzig en heb er twee die nog moeten, maar vind het wel best zo.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:47

Daar had ik echt geen idee van dat er verschillende databanken zijn, niet handig.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:52

En het is vast ook handig om daarna alle eigenaren een zogenaamde paardenbelasting aanslag te gaan sturen ;)
Ik heb mijn paard ook niet op mijn naam laten registreren, zonde van mijn geld.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:55

Precies, abiola, dat is maar een kleine stap verder

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:09

Als er een ziekte uitbreekt en er moet gevaccineerd worden (paardenpest oid) en niet geruimd! dan hoort de DA echt wel van de klanten waar die komt of/wat er verder nog in de buurt staat dat misschien ook wel moet, maar waar niet echt voor gezorgd wordt/ze nooit iemand zien. Komt echt wel goed, mits ze niet gaan ruimen zoals met koeien/varkens/kippen, want dan zijn alle paarden plotseling foetsie, maar aangezien er flink wat geld omgaat in de paardensector vermoed ik dat het vaccinatie wordt ipv ruimen op zulke schaal.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:31

Big brother...
Ik snap wel dat men, omdat de wereld inmiddels zo complex is, zoekt naar manieren om te reguleren.
Maar mijn indruk is dat de bedachte oplossing geen oplossing is, maar vooral nieuwe problemen creëert.

Relax, nothing is under control. :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:47

Onder het mom van dierziekten alles registreren. Wanneer alles in een databank staat gaan gemeentes plots heffingen opleggen. De overheid verplicht je vervolgens tot een jaarlijkse nota voor een of ander stichting...

Einde van het verhaal is dat je mag betalen en niet zuinig ook. Zie de diverse Duitse verhalen of flinke kosten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:18

Toch zou ik een goede registratie wel fijn vinden en dan vooral wat betreft eigendom.
Mocht mijn paard gejat worden is het lastig bewijzen dat ze van mij is.

Nadeel nu qua overzetten is dat ik verplicht lid moet worden van het stamboek die het paspoort heeft uitgegeven. Is na een jaar wel op te zeggen maar zou nu dan lid moeten worden van 3 verschillende stamboeken. Kost nogal wat.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:15

In België is er al een verplichte registratie, en een centrale databank bij bcp. Maar denk je dat alle paarden in orde zijn? Natuurlijk niet... Mensen zijn al zo slecht in administratie en niemand controleert de registratie...

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:43

Abiola schreef:
En het is vast ook handig om daarna alle eigenaren een zogenaamde paardenbelasting aanslag te gaan sturen ;)
Ik heb mijn paard ook niet op mijn naam laten registreren, zonde van mijn geld.

Dat is het

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 06:07

Het is sowieso krom.
Mijn merrie haar paspoort is foetsie.
Daar heb ik jaren achteraan gezeten en het is haast onmogelijk om een duplicaat aan te vragen.
Krijg simpelweg te horen dat ik maar geen paard zonder paspoort had moeten kopen.

Enige manier om een nieuw paspoort te krijgen is een paar 100 euro neertellen.
Ja doei, dat heb ik niet eens voor dr betaald :o.

Ik pleit ook voor een goed registratie systeem.
Maar nu is het de krom en te belachelijk duur voor woorden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 07:46

Een lachertje is het inderdaad en veel te duur. Dan moeten er een aantal dingen eerst veranderen wat zeer lastig zal zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:16

Tja, daar was het chippen toch voor bedoelt???? Zo veel heisa om geweest maar dus nog geen reet opgeschoten. Gewoon net als bij honden en katten een meldpunt instellen waarbij je alles in kunt voeren, gratis!!!!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:31

bigone schreef:
Tja, daar was het chippen toch voor bedoelt????

Inderdaad, daar was de chip voor bedoeld ooit. Het stukje identificatie is dus gedaan en nu blijkt dat registratie nog niet zo eenvoudig is. Het mes snijdt ook aan diverse kanten, want het maakt het voor de NVWA's van deze wereld wel makkelijker om regels te stellen en op te leggen. Van de positieve kant gezien wordt het dus ook makkelijker om de paardeneigenaar direct te informeren over bepaalde regels en hoe die nageleefd worden. Op dit moment is dat namelijk nog een grote manco. Het kan nu alleen van de KNHS/FNRS en stamboeken naar de leden, maar dus niet naar de niet-ledenm die wel een paard hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:12

Gaat alleen maar om belasting. Als ik moet opgeven waar mijn paard gestald staat met als doel belastingheffing gaat mijn paard weg. Lukt verkopen voor een normale prijs niet, dan krijgt de belastingdienst mijn paard, mogen ze er mooi schenkingsbelasting over betalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:50

Misschien ben ik simpel maar je kunt natuurlijk prima de wet aanpassen dat het paspoort wél de status van eigendomsbewijs heeft.
Dan hang je er een deel 3 aan vast, net als bij auto's, dat deel 3 houdt de eigenaar, en de rest blijft bij de (stal-)houder. Bij verkoop wordt deel 3 overgeschreven (voor mijn part op het postkantoor net als bij auto's), probleem opgelost.
En leg mij nou eens uit, als gemeentes allemaal paspoorten kunnen uitgeven (net als stamboeken en andere paspoortuitgevende instanties) dat het zo moeilijk zou zijn dat in 1 database onder te brengen. Werkt al jaren met mensenpaspoorten...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:08

Er ís een centrale nationale database.
Alle Nederlandse paspoortuitgevende instanties zetten de door hen uitgegeven paspoorten daar in.
Database wordt beheerd door RVO.
Gewoon door iedereen (en anderen) te raadplegen.
https://webapplicaties.agro.nl/formule1 ... nIenRPaard

Alleen het registreren van importpaarden gaat nog niet goed en daar is ook nog te weinig controle op. Officieel zouden alle paarden die langer dan 90 dagen in Nederland verblijven, in de Nederlandse database ingeschreven moeten worden.

Maar de database die alle Nederlandse stamboeknummer/paspoortuitgevende instanties met elkaar verbind, die is er gewoon.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:26

bigone schreef:
Tja, daar was het chippen toch voor bedoelt???? Zo veel heisa om geweest maar dus nog geen reet opgeschoten. Gewoon net als bij honden en katten een meldpunt instellen waarbij je alles in kunt voeren, gratis!!!!

Bedoel je daar de NDG mee enzo?
Het registreren van de chip waaraan de eigenaar gekoppelt is?

Als je dat bedoelt wil je niet weten hoeveel mensen dat niet doen. Bij honden is het wel iets beter als bij katten.
Ik werk op de dierenambulance en er zijn echt heel veel katten niet gechipt of verkeerd/niet geregistreerd.
De vriezer ligt vol...zo zonde.

Jennyzuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:55

Paarden zouden zodra ze verkocht zijn,afgemeld moeten worden door de eigenaar en direct aangemeld moeten worden door de nieuwe eigenaar, dit zou vele rechtszaken kunnen voorkomen in de handel. Sommige handelaren profiteren hiervan door rechtszaken aan te spannen. Zeggen dat je een paard inmiddels al door verkocht hebt voor een laag bedrag, maar het paard is nergens meer te traceren. Dit kan niet gecontroleerd worden en paard is van de aardbodem verdwenen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:47

Marije_jiplover schreef:
Er ís een centrale nationale database.
Alle Nederlandse paspoortuitgevende instanties zetten de door hen uitgegeven paspoorten daar in.
Database wordt beheerd door RVO.
Gewoon door iedereen (en anderen) te raadplegen.
https://webapplicaties.agro.nl/formule1 ... nIenRPaard

Alleen het registreren van importpaarden gaat nog niet goed en daar is ook nog te weinig controle op. Officieel zouden alle paarden die langer dan 90 dagen in Nederland verblijven, in de Nederlandse database ingeschreven moeten worden.

Maar de database die alle Nederlandse stamboeknummer/paspoortuitgevende instanties met elkaar verbind, die is er gewoon.

Mijn fokprodukt is via een handelaar en een omweg van nog een handelaar in Duitsland gekomen en van daaruit ook nog eens doorverkocht (weggegeven aan kleindochter). Ik weet dit toevallig omdat ik het paard (met andere sportnaam) op internet gevonden heb. Volgens de kwpn database ben ik nog steeds de fokker (blijf ik ook) en eigenaar (allang niet meer).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:18

Nee, eigenarenregistratie werkt op die manier nog niet, omdat mensen niet verplicht zijn een paard op naam te schrijven.
Maar er wordt in het artikel beweert dat alle losse paspoortuitgevende instanties niet met elkaar in 1 database zitten en dat is dus niet waar.

Want als iemand het paard wel had overgeschreven op eigen naam, was dat door het KWPN gewoon aangepast.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:29

Terecht. Het is toch raar dat er meerdere systemen naast elkaar bestaan? Als je alles koppelt, dan kan het ook veel goedkoper en waarom zou dit een taak van het stamboek moeten zijn en niet van RVO?

Ik snap sowieso niet dat paarden niet zijn "aangesloten" op RVO waar ook de schapen, runderen etc. in geregistreerd staan. En voor degenen die beginnen over "belasting" en gemeente. RVO is landelijk ingericht en dat moet het ook zijn voor registratie van dierziektes. Dat staat los van belastingen etc. Hondenbelasting is gemeentelijk en je hebt er helemaal niks aan om de registratie bij 300 punten onder te gaan brengen.. verder betaal ik voor mijn 3 schapen 0.25 cent per jaar aan administratiekosten zoiets bij een wijziging. Dat klinkt toch anders dan 50 euro bij een paard.. dus ook in die zin vraag ik me af of je erop achteruit gaat.

En dan de mensen die hun paard laten "verdwijnen" als er een ziekte uitbreekt. Bah. Het beleid van de overheid is erop ingericht om doden van hobbydieren te voorkomen en als jouw dier besmet is, ben je behoorlijk egoïstisch om dan je dier te verstoppen met de kans dat ie een ander paard of paarden besmet. Er wordt niet massaal geruimd bij hobbydieren (meer).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:45

Alles registeren. Dat is het begin van paardenbelasting. Paardenmest quota en bijbehorende boetes of kosten als je de mest niet op eigen land kwijt kunt want op dit moment is paardenmest nog overal te brengen want officieel geldt het niet in de mestquota. Gaat dat wel gebeuren dan wil geen boer het meer op het land hebben en gaan we net als de varkenshouders veel geld betalen voor het afvoeren van de mest. Het wordt dus voor iedereen duurder en moeilijker. Ook al staat je paard in pension de pensionhouder gaat ook doorberekenen. Je wordt verplicht om je dieren eens in de zoveel tijd door een dierenarts na te laten zien evenals varkens koeien geiten schapen enz.Misschien loopt het niet meteen zo;n vaart maar ik snap heel goed dat dierenartsen dit helemaal prima vinden evenals vele anderen die hier hun boterham uit gaan halen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:46

Let op Onbeperkt mesten op eigen land kan ook niet meer want je mag maar tot een bepaalde hoeveelheid mest per hectare geven. Daarboven moet je afvoeren maar je mag wel kunstmest kopen. Zo gaat het de boeren en zo gaat het ons straks ook als paardeneigenaren.