Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 08:24

*Paard en Ambitie
Welzijn

Afbeelding
Foto door Klien

Je hebt een fijne training of wedstrijd achter de rug. De zware inspanning is geleverd en je bent toegekomen aan het laatste deel van de training: het uitstappen van het paard. Wat is het doel van uitstappen? Paard op adem laten komen, temperatuur laten zakken, paard droog stappen enz…

Tijdens ’t Ruitercafé deelde Carolien Munsters een interessant verhaal. Een inzicht wat Anneke van Engelen van Paard en Ambitie in een blog beschreef op haar website om ruiters na te laten denken over het uitstappen na een training.

Eerst een aantal feitjes. Een paard is geen mens. Wij zijn makkelijk geneigd om te denken dat als wij het koud hebben, ons paard het ook wel koud zal hebben. Of als wij moe zijn, dan zal het paard ook wel moe zijn. Er zitten echter grote verschillen in de fysiologie van mens en paard. Zo kan het hart van een paard in rust 40 liter bloed rondpompen, dat van een mens 5 liter. Bij inspanning loopt dit bij een paard op naar 300 liter, oftewel 6 cementkuipen! Bij een mens wordt dit hoogstens 30 liter.

Kijk ook eens even naar de volgende tabel:
Paard in rust
Top inspanning paard
Mens in rust
Top inspanning mens
Hartslag (bpm) 28 – 40 204 – 240 60 – 100 226 minus leeftijd
Ademhaling per minuut 8 tot 12 120 – 150 12 tot 15 35 – 42
Liter lucht door longer p/m 40 tot 60 > 1500 7 tot 10 110 – 130


Behoorlijke verschillen dus waarin het paard het in alle opzichten wint van de mens. Een mens kan echter veel beter omgaan met hoge temperaturen. Hier hebben paarden het erg moeilijk mee. Bij mens en paard is de normale temperatuur gelijk (rond de 37,5 graden) en deze moet bij beiden onder de 41 graden blijven om geen onherstelbare schade op te lopen. Komt de temperatuur hierboven, dan beginnen de eiwitten in het lichaam te stollen en dit is onomkeerbaar. (Denk aan het bakken van een ei) Spieren, pezen en heel veel andere lichaamsstoffen bestaan uit eiwitten. Denk ook aan de temperatuur van de benen onder beenbeschermers!

Hou het eiwitverhaal even in je achterhoofd, want hier komt het belangrijkste verschil tussen mens en paard. Een paard is ongeveer 6x zwaarder dan een mens, maar het huidoppervlakte is maar 2,5 keer groter dan dat van ons. Bovendien heeft een paard veel meer spieren. Overtollige warmte raken we vooral kwijt via de huid. Paarden hebben het dus een stuk moeilijker met afkoelen.

Een voordeel daarentegen is dat een paard veel beter tegen de kou kan en zijn warmte veel langer vast kan houden dan mensen. Onze thermo neutrale zone ligt tussen de 20 en 25 graden, die van een paard tussen de -5 en 10 graden.

Als wij paarden gaan trainen met de menselijke fysiologie als basis, gaat het dus fout bij de cooling down. Leg bij het uitstappen geen deken op! Ja maar hij is geschoren… Nee ook dan even wachten met het opleggen van een deken. Een paard moet uit kunnen zweten en af kunnen koelen. En nee, hij krijgt het niet koud (natuurlijk moet je tocht ten alle tijde vermijden). Ja maar als ik een fleece of wollen deken opleg, is ie na een uurtje toch droog? Ja dat klopt, maar een paard blijft wel warm. Met als gevolg dat uren later je paard opnieuw kletsnat in de stal ziet staan. Hoe langer hij warm blijft, hoe langer het duurt voordat de spieren kunnen herstellen. En hoe stijver hij de volgende dag zal zijn.

Het is achterhaald dat je paarden na een inspanning lekker warm moet houden. Wat doen we graag? Het paard na de training afspuiten of wassen met warm water en daarna op laten drogen onder het solarium. Fout! Door onderzoek is bewezen dat het beter is om de spieren zo goed mogelijk af te laten koelen om eiwitschade te beperken. Buiten uitdraven en uitstappen is dus een veel betere optie. En ja, dat kan wat langer duren dan die gebruikelijke 5 minuten uitstappen.

Hoe kom je erachter of dat een paard het nog warm heeft? Leg een hand op je paard. Is hij nog warmer dan je hand, dan is ie nog aan het afkoelen en zul je dus nog langer moeten stappen of wachten met een deken.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:35

Mooi stuk!

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:37

Ik kwam het van de week ook al tegen, erg interessant! :j

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:44

Klinkt aannemelijk, maar vind het jammer dat er geen link is naar het onderzoek wat haar verhaal zou onderbouwen. Of kijk ik daar overheen? :)

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 08:49

xIrlijn schreef:
Klinkt aannemelijk, maar vind het jammer dat er geen link is naar het onderzoek wat haar verhaal zou onderbouwen. Of kijk ik daar overheen? :)


Bovenin naar haar site en daar staan aardig wat aanklikbare links zo te zien..

cp112

Berichten: 14707
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:11

Was het niet Anky die haar paarden na intenstieve training in een koud bad deed? Dat was beter voor de spieren.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Veulen84

Berichten: 10861
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:12

Er staan geen links, en ik zie ook geen onderbouwde wetenschappelijke informatie.
Denk dat ik mijn dekens voorlopig gewoon maar even hou. Het klinkt leuk allemaal, maar er zitten een paar kanten bij waar ik me niet in kan vinden. Ik ga zeker mijn geschoren spiergevoelige merrie niet buiten uitstappen zonder deken.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:19

Goed stuk! Ik heb namelijk aptijd geleerd dat je paard met kou te snel afkoelt met het uitstappen, maar dis niet? Ik ga het nog even verder kijken en dan hou ik de zweetdeken mooi af :D

Niet perfect is ook goed

Siesjuh
Berichten: 1681
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:21

Ik ben dan ook wel benieuwd naar hoe het dan zit met paarden die 24/7 buiten lopen. Je hebt dan altijd last van tocht en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.
Logisch in mijn hoofd klinkt dan om te stappen/draven tot het paard is afgekoeld en dan, om verder op te drogen, een zweetdeken op te leggen. Of zou je ze gewoon weer dekenloos naar buiten kunnen gooien?


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Tribunals

Berichten: 2657
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:24

Interessant stuk!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:26

Tocht is wat anders dan wind :)

Ik heb mijn hele leven al een uitrij dekentje opgelegd bij guur weer en dat blijf ik doen.
Mensen die rijden in een binnenbak zonder gure wind daarvoor kan ik me anders voorstellen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Steppe

Berichten: 2789
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:30

Vroeger stond er iemand bij ons op stal die had een Engels volbloed en na het rijden spoot ze hem altijd helemaal af met koud water ongeacht het weer. Blijkbaar was ze beter bezig dan menig van ons met de zweetdeken.
Het gebeurt mij ook wel dat ik vergeet een zweetdeken op te doen en dan voel je je schuldig maar dat hoeft niet meer, zolang hij maar niet op de tocht staat.
Interessant om te lezen en weer wat wijzer.

Monique1963

Berichten: 8521
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:34

fijne info! Goed stuk. Duidelijke uitleg. Dank.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:48

Siesjuh schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd naar hoe het dan zit met paarden die 24/7 buiten lopen. Je hebt dan altijd last van tocht en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.
Logisch in mijn hoofd klinkt dan om te stappen/draven tot het paard is afgekoeld en dan, om verder op te drogen, een zweetdeken op te leggen. Of zou je ze gewoon weer dekenloos naar buiten kunnen gooien?


Ja hoor. Die van mij staan al jaren 24/7 buiten en als hij hard gezweet heeft stappen we gewoon langer uit. Lekker een rondje naar buiten, daar ontspant hij sowieso al van en dit is voor ons perfect om af te koelen. Daarna gewoon weer zonder deken naar buiten.
Niet scheren, geen dekens, voor mij alleen maar makkelijk dat het zo kan hier :D

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:51

Goed stuk! Erg interessant.

Saul

Berichten: 9616
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:55

Granoek dat kan met mijn gezonde pony ook. Helaas heb ik er een ppid'er bij die ontiegelijk zweet. Ook al bij een klein rondje stappen dus scheren en dekens er op is helaas onvermijdelijk.

Neemt niet weg dat dit een heel interessant stuk is.
Heb mijn merrie nu deels geschoren maar werk (nog) niet met uitrijdekens.
Ik zal eens extra goed op de warmte van haar geschoren huid gaan letten.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:58

Hier ook gewoon bezweet terug de wei/paddock op. Wel goed uitgestapt en op adem. Het enige lastige vind ik dan de trailer na een rit. Wel of geen zweetdeken?

Eztelly

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:02

Interessant stuk, goed om de details nu te weten.

karijn

Berichten: 5387
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:03

cp112 schreef:
Was het niet Anky die haar paarden na intenstieve training in een koud bad deed? Dat was beter voor de spieren.


Klopt. Sterker nog: Mark Lammers (oud hockeycoach van de Nederlandse dames) heeft haar concept van het koude bad na training/arbeid gebruikt voor de dames hockeyploeg ten tijde van de OS in Peking. Dat was 1 van zijn succesfactoren toen voor het behalen van de gouden medaille door de dames.

Supervixen

Berichten: 12716
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:12

Het hele begrip zweetdeken is natuurlijk onzin en ons aangepraat. Net alsof de vacht van een paard niet geschikt is om zweet af te voeren..

Bij geschoren paarden is het misschien nog een ander verhaal.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

karijn

Berichten: 5387
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:14

Waarom scheert men de paarden dan nog eigenlijk? Meestal toch omdat ze anders zo lang nat blijven met een dikke vacht? Of voor het mooie?

Emori

Berichten: 13115
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:15

RuthenRoos schreef:
Hier ook gewoon bezweet terug de wei/paddock op. Wel goed uitgestapt en op adem. Het enige lastige vind ik dan de trailer na een rit. Wel of geen zweetdeken?

Ja... ik zet hem altijd zonder zweetdeken weg. Ik zorg dat hij op adem is en afgekoeld, en dan weer gewoon naar buiten.
Maar idd na een bosrit, als hij weer op de trailer moet, leg ik hem wel een zweetdeken op. Beste voor mijn gevoel. Zit misschien wel tussen onze oren :+

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:20

Veulen84 schreef:
Er staan geen links, en ik zie ook geen onderbouwde wetenschappelijke informatie.
Denk dat ik mijn dekens voorlopig gewoon maar even hou. Het klinkt leuk allemaal, maar er zitten een paar kanten bij waar ik me niet in kan vinden. Ik ga zeker mijn geschoren spiergevoelige merrie niet buiten uitstappen zonder deken.

Ik zie ook nergens linkjes.
Mij kan het ook niet overtuigen. Uiteraard moet het paard zijn warmte kwijt kunnen, maar dat kan toch ook prima onder een fleecedeken? Langer uitstappen/uitdraven is natuurlijk altijd nuttig.

karijn

Berichten: 5387
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Een deken tijdens het uitstappen? Denk goed na!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:30

Veulen84: de vacht van een paard isoleert en beschermt hem tegen de kou. Een geschoren paard heeft die isolerende werking van de vacht niet meer, dus lijkt het mij ook niet meer dan logisch om je paard een deken om te doen om te voorkomen dat je paard te snel afkoelt in dit geval.

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:33

karijn schreef:
Veulen84: de vacht van een paard isoleert en beschermt hem tegen de kou. Een geschoren paard heeft die isolerende werking van de vacht niet meer, dus lijkt het mij ook niet meer dan logisch om je paard een deken om te doen om te voorkomen dat je paard te snel afkoelt in dit geval.


Dat is onze gedachtegang omdat dat er enorm ingebakken zit en we zelf idd snel een jas aantrekken (vooral als je zweet) Maar blijkbaar werkt het voor paarden anders.. De feiten zijn op zich duidelijk, hoeveelheid bloed dat rondgepompt wordt icm een huidoppervlak wat maar iets groter is dan dat van ons..

Na de sauna wordt ook aangeraden om te koelen aan de lucht en juist geen handdoek om te slaan en de echte diehards gaan erna ook nog in een koud bad.. Is ook niet logisch, maar wel bewezen gezonder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esplen, Facebook, Lauss_, limagirl en 10 bezoekers