Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 16:22

Animals Today
Welzijn


Het heeft een hele tijd geduurd, maar paardenkoetsen worden officieel verboden in het Spaanse Barcelona. Dit werd 15 november aangekondigd. Het verbod gaat in juni volgend jaar officieel van kracht.

Als reactie op dit besluit plaatste adjunct burgemeester van Barcelona, Jane Sanz, op Twitter: “Barcelona is een vriend voor dieren.”
Er zit echter een klein addertje onder het gras bij deze nieuwe wet: door paarden getrokken koetsen worden wel toegestaan tijdens culturele vieringen en evenementen.

Ophef over de door paarden getrokken koetsen in de stad is er al langer, omdat het een groot risico vormt voor zowel mensen als paarden. Paarden zijn zeer gevoelige dieren die makkelijk kunnen schrikken van de chaos van het verkeer en het stadsleven. Vele paarden zijn al geraakt door auto’s, wat het paard, de koetsier en de toeristen in gevaar brengt.

De zware arbeid om urenlang een koets van zo’n 500 kilo te trekken, kan gezondheidsproblemen veroorzaken zoals lichamelijk letsel en uitputting. In de VS zijn er al veel ongelukken gebeurd en ernstige verwondingen opgelopen door ritjes met paard en wagen; een aantal paarden is zelfs gestorven. PETA heeft een lijst opgesteld met alle Amerikaanse incidenten die het gevolg zijn van paardenkoetsen.

Dit is niet de eerste overwinning voor dierenrechten in Barcelona: in 2011 verbood Catalonië al het stierenvechten. Ook besloot het stadbestuur het dolfinarium te sluiten.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:00

Nieuwsredactie schreef:
Dit is niet de eerste overwinning voor dierenrechten in Barcelona: in 2011 verbood Catalonië al het stierenvechten.

Technisch gezien zou je dit inderdaad als een (tijdelijke) overwinning voor de dierenrechten kunnen zien, maar het is er in ieder geval niet een die lang effect heeft gehad. In 2016 is dat verbod alweer door het Spaanse hooggerechtshof teruggedraaid. Zou netjes zijn van de schrijver om niet de indruk te wekken dat het nog steeds van kracht is.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:03

Ik heb daar geen eens koetsen zien staat volgens mij, niet zoveel als in Wenen

The end

aldadiender

Berichten: 76
Geregistreerd: 21-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:01

In meer plaatsen in Spanje, o.a Malaga en ook op Mallorca nog veelvuldig koetsen gezien.
Zolang de touristen vrolijk instappen ...

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 22:16

In Amsterdam lopen ook 2 trekpaarden voor een grote zware koest. Ook met 30+ graden. En is dat anders als daar dan? (Oprechte vraag)

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

MirandaMalik

Berichten: 9858
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 01:05

Tja, dan zou ik zeggen dat het altijd gevaarlijk is met paarden in het verkeer. :+

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 02:17

wat heeft USA nu met Barcelona te maken?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Flevolander

Berichten: 3832
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 06:57

Ben ik dan gehard als ik zeg dat ik het wel mee vind vallen met dat dierenleed?

Paar weken terug in Rome, dieren staan voor een groot deel van de dag gewoon rustig te pitten..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 06:59

SavannahNx schreef:
In Amsterdam lopen ook 2 trekpaarden voor een grote zware koest. Ook met 30+ graden. En is dat anders als daar dan? (Oprechte vraag)


Nee, ook dat zou moeten verdwijnen. En niet omdat de dieren het slecht hebben maar omdat het geen geschikte omgeving meer voor ze is.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:02

Jennyj01 schreef:
SavannahNx schreef:
In Amsterdam lopen ook 2 trekpaarden voor een grote zware koest. Ook met 30+ graden. En is dat anders als daar dan? (Oprechte vraag)


Nee, ook dat zou moeten verdwijnen. En niet omdat de dieren het slecht hebben maar omdat het geen geschikte omgeving meer voor ze is.

Dan kan je ook fietsers en voetgangers uit het verkeer halen, voor hen is het ook niet zo geschikt meer. Misschien eerder de omgeving terug wat 'vriendelijker' proberen te maken.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:14

Nou Lijkt me toch een stuk makkelijker om die twee koetsjes weg te halen.

Het is gewoon veel te druk. Je gaat toch niet zeggen er mogen niet meer mensen komen winkelen want dan is het te druk voor de koetsjes?

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:35

Wat is het verband tussen het verbieden van koetsen, met als motivatie het verbeteren van dierenwelzijn (zo wordt het in Barcelona toch voorgesteld), en winkelende mensen?
Als de paarden voor de koetsen correct behandeld en verzorgd worden en niet in gevaar zijn ivm verkeer mogen ze van mij gerust blijven. De trend in veel steden is toch naar meer traag verkeer en daar passen paarden en koetsen nog niet zo slecht bij.
Op het moment dat elk gebruik van paarden verboden zou worden, dan is het met de koetsen uiteraard ook gedaan.

Popstra
Berichten: 13589
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:38

SavannahNx schreef:
In Amsterdam lopen ook 2 trekpaarden voor een grote zware koest. Ook met 30+ graden. En is dat anders als daar dan? (Oprechte vraag)

In Barcelona is het zomers elke dag 35+
Is wat anders dan een Amsterdam waar het hooguit een week 30 graden is.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:54

Flevolander schreef:
Ben ik dan gehard als ik zeg dat ik het wel mee vind vallen met dat dierenleed?

Paar weken terug in Rome, dieren staan voor een groot deel van de dag gewoon rustig te pitten..


De temperaturen kunnen zomers erg oplopen. In de zomer is boven de 40 graden in Barcelona geen uitzondering. Trouwens, ooit in die overvolle stad geweest, waar de scooters links en recht inhalen? Voor een automobilist of motorrijder al een %^& stad qua verkeer, maar om dan ook nog tussen die chaos koetsen te laten rijen vind ik wél dierenleed. Dat bij evenementen dan wel paarden door die stad lopen is jammer, maar een begin juich ik toe.
Maar waar geen vraag is, is geen aanbod, dus paardenliefhebbers die wél het dierenleed zien, kunnen gewoon beginnen door niet meer in een koets te stappen.

Traag verkeer in Barcelona Sclimbe? De winkelstraat (las Ramblas) is daar 1 van de drukste straten . Je mag er nog uitkijken dat je niet omver wordt gereden door een ambulance/politie, die elke 5 minuten door die straat giert. Barcelona is niet te vergelijken met een stad uit Nederland.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ritjes met paardenkoetsen vanaf juni verboden in Barcelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:31

Dat het met bepaalde evenementen wel mag komt ook omdat er gewoon processies zijn waarbij ze wagens met bloemen en heiligen beelden trekken bv. Dan is er verder geen ander verkeer in die straten, dus een heel andere situatie.
Het is niet zo dat ze dan plots wel toeristen mogen rondrijden.

Het verbaast me wel dat ik in het spaans precies 1 bericht hierover kan vinden (van 16/11) en de bron is een Tweet. http://www.lavanguardia.com/local/barce ... allos.html
In andere talen, zijn alleen kopiën van dit bericht. Niemand schijnt zich er echt in verdiept te hebben of vragen er over gesteld te hebben ofzo.
Maar zo lijkt de hedendaagse "journalistiek" in elkaar te zitten.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dezzie, senna21, XxMariellexX en 12 bezoekers