Dakconstructie Sequoia Stables bezwijkt onder sneeuwdeken

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Dakconstructie Sequoia Stables bezwijkt onder sneeuwdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 15:26 Tip de Nieuwsredactie

Ermelo van nu / Facebook
Overige

Afbeelding

De zware sneeuwval van de afgelopen dagen heeft, naast een wit landschap, ook op verschillende plaatsen problemen veroorzaakt. De tent van het Nederlands IJsbeelden Festival in Zwolle is ingestort. Ook bij Sequoia Stables kon men niet voorkomen dat het dak boven de springbak instortte.

De constructie kon de zware sneeuw die gisteren nacht is gevallen niet meer dragen. "Maandagavond is nog geprobeerd sneeuw van het dak te halen", weet Han Wilhelm die nauw bij de manege betrokken is vanuit de stichting Hippisch Platform Ermelo. "Gelukkig is er alleen materiële schade", meldt Pauline Verschuren van Sequoia Stables. Wel ondervindt de manege problemen met de geplande lessen. "Er moet wat verzet en afgezegd worden." De medewerkers doen er alles aan om alle activiteiten zoveel mogelijk doorgang te laten hebben. Men is daarbij teruggeworpen op de binnenbak en een kleine buitenruimte.

Ook een balk in een bedrijfspand aan de Lokhorstweg in Ermelo boog onder het gewicht van sneeuw. Want hoewel sneeuw op zich erg licht is, wordt een dik pak al gauw heel zwaar. Poedersneeuw bestaat slechts voor een klein deel uit water en voor het grootste deel uit lucht. Het probleem ontstaat als sneeuw blijft liggen en dat het gewicht daardoor, na verloop van tijd, steeds hoger wordt. Zo kan sneeuw ervoor zorgen dat gebouwen instorten.

Popstra

Re: Dakconstructie Sequoia Stables bezwijkt onder sneeuwdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:58

zal je gebeuren zeg!
Buiten mooie landschaps plaatjes van een vers pak is er verder niks dan alleen maar ellende met die k*tsneeuw!! Ik hoop het hierbij blijft deze winter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:58

Nieuwsredactie schreef:
Want hoewel sneeuw op zich erg licht is, wordt een dik pak al gauw heel zwaar. Poedersneeuw bestaat slechts voor een klein deel uit water en voor het grootste deel uit lucht. Het probleem ontstaat als sneeuw blijft liggen en dat het gewicht daardoor, na verloop van tijd, steeds hoger wordt. Zo kan sneeuw ervoor zorgen dat gebouwen instorten.

No shit Sherlock.... :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:15

Ik reed er gister langs en zag het al. Dat ziet er echt naar uit en je weet wat voor impact dit heeft. Hopelijk kunnen ze snel iets opbouwen weer.

In het bos lagen ook veel grote bomen omver. Dat sneeuw weegt toch wel wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:28

Dak was niet gemaakt op zo'n sneeuwlast en dat is ook bijna nooit nodig in NL. Gelukkig geen gewonden gevallen, ik hoop dat de verzekering wil uitkeren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:02

Ik vind het wel slecht hoor dat een dak met een beetje sneeuw gelijk instort. Nou is er wel wat gevallen maar niet extreem of zo. En het is ook niet zo dat we in Nederland maar een keer in de 10 jaar sneeuw hebben.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:17

Jennyj01 schreef:
Ik vind het wel slecht hoor dat een dak met een beetje sneeuw gelijk instort. Nou is er wel wat gevallen maar niet extreem of zo. En het is ook niet zo dat we in Nederland maar een keer in de 10 jaar sneeuw hebben.

Er lag 40!! cm sneeuw in een gemeente 10 minuten verder op. Dat is geen beetje.

We saw brilliance when the world was asleep

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 07:38

Wij hebben het een paar jaar geleden ook gehad dat het platte dak van de grote schuur begon in te zakken, er lag veel sneeuw op en toen begon het te regenen, sneeuw wordt dan erg zwaar, absorbeert al het water en op een schuin dak schuift 't eraf, maar op plat dak kan 't nergens heen, wij konden de boel op tijd stutten en het dak is nu verstevigd

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:22

Jennyj01 schreef:

Tja, alles moet vaak zo goedkoop mogelijk hè en dan neemt men dit soort risicos. Overigens was het wel extreem veel sneeuw, maar toch zou een dak wat moeten kunnen hebben.

Probleem bij overdekte rijbanen is dat men liever geen dwarsbalken heeft omdat een en ander dan weer veel hoger moet, je wilt immers niet je hoofd stoten als je over een hoge hindernis springt.
Brede dwarsstaande spanten nemen weer ruimte aan de zijkanten in zodat je niet de hele ruimte kunt gebruiken.
Men komt dan als het niet breed gesteund en niet met dwarsbalken mag tot een zwakkere "doos" (met kabelwerk) dan als ze bv gewoon een schuur zouden bouwen die dan zo groot en hoog is dat er een rijbaan in kan.
Komt uiteindelijk ook weer gewoon neer op niet genoeg geld willen uitgeven voor dan maar hoger en breder dan de feitelijke ruimte die je nodig hebt. Maar vaak heeft het ook te maken met beschikbare ruimte en restricties van ruimtelijke ordening.

Overigens lijkt mij van binnen verwarmen helpen tegen sneeuwophoping omdat het op een warm dak echt niet blijft liggen, mits het schuin is uiteraard. (Maar ja, kost ook weer geld, hè)

Los van dit alles is het natuurlijk een ramp voor elke ondernemer als je zoiets overomt en ik hoop dat de verzekering uitkeert (heowel die vaak via clausules onder dit sort dingen uitkomen) en de lessen zo goed als het kan door kunnen gaan.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:48

Jennyj01 schreef:

Ik woon in zelfde dorp en er lag hier echt veel sneeuw.

Die dag ging ik in het bos om de hoek van Sequoia lopen met de honden waar wij vaker komen en er waren ook echt bomen omgevallen door de sneeuw. Ik ken de paden redelijk en die lagen er echt nog niet.
Bij ons in de paddock was ook een tak gesneuveld onder het gewicht en van andere takken het sneeuw staan schudden.
Achter ons huis een stukje bos, net zo. Alle takken hingen zwaar naar beneden.

Ik rij daar nooit, maar vond het juist een mooie constructie en lijkt me helemaal geen goedkope oplossing. Meer een oplossing ivm de regels om droog te kunnen trainen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:51

Lusitana schreef:
Jennyj01 schreef:

Tja, alles moet vaak zo goedkoop mogelijk hè en dan neemt men dit soort risicos. Overigens was het wel extreem veel sneeuw, maar toch zou een dak wat moeten kunnen hebben.

Probleem bij overdekte rijbanen is dat men liever geen dwarsbalken heeft omdat een en ander dan weer veel hoger moet, je wilt immers niet je hoofd stoten als je over een hoge hindernis springt.
Brede dwarsstaande spanten nemen weer ruimte aan de zijkanten in zodat je niet de hele ruimte kunt gebruiken.
Men komt dan als het niet breed gesteund en niet met dwarsbalken mag tot een zwakkere "doos" (met kabelwerk) dan als ze bv gewoon een schuur zouden bouwen die dan zo groot en hoog is dat er een rijbaan in kan.
Komt uiteindelijk ook weer gewoon neer op niet genoeg geld willen uitgeven voor dan maar hoger en breder dan de feitelijke ruimte die je nodig hebt. Maar vaak heeft het ook te maken met beschikbare ruimte en restricties van ruimtelijke ordening.

Overigens lijkt mij van binnen verwarmen helpen tegen sneeuwophoping omdat het op een warm dak echt niet blijft liggen, mits het schuin is uiteraard. (Maar ja, kost ook weer geld, hè)

Los van dit alles is het natuurlijk een ramp voor elke ondernemer als je zoiets overomt en ik hoop dat de verzekering uitkeert (heowel die vaak via clausules onder dit sort dingen uitkomen) en de lessen zo goed als het kan door kunnen gaan.

Dit is niet de binnenbak, maar de overdekte buitenbak. Dus een totaal andere constructie en het zag er altijd juist erg goed uit.

Maar zoals ik al reageer, hier lag echt mega veel en in het bos lagen bomen om die er nog niet lagen daarvoor op de paden. Ook in onze paddock was een tak bezweken en hebben we de sneeuw van andere takken af staan schudden. Achter ons huis zie ik ook de bomen het zwaar hebben onder het gewicht, dus was gewoon erg veel in 1x een aantal dagen achter elkaar. In onze tuin lag echt 40cm.

Dat je in Nederland daar niet helemaal op bouwt, is natuurlijk logisch, want we hebben niet vaak, zoveel sneeuw.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:00

Ik heb het over overdekken van rijbanen in het algemeen. Daar komen wat dingen bij kijken waarbij iedereen anders tegenaankijkt en er dus verschillende keuzes mogelijk zijn.

Het lijkt mij dat men altijd stevig moet bouwen of er nu wel of niet regelmatig sneeuw valt. Wat ik zeg, dat zijn keuzes die gemaakt worden en in dit geval heeft het vervelend uitgepakt.
in Nederland heeft men dan niet vaak te maken met extreme sneeuwval, maar toch wel met storm en extreme hagel bv.

Begrijp me niet verkeerd, ik val deze mensen niet aan, maar ik heb wel het idee dat er in het algemeen bezuinigd wordt in bouw, niet zelden zelfs gewoon op advies.

Ik weet ook zeker dat men te maken heeft gehad met extreem weer, maar daar zullen we de komende jaren toch op moeten gaan rekenen, het weer veranderd....

Wat ik zeg, ik hoop voor hen dat de verzekering het dekt!

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:14

Lusitana schreef:
Ik heb het over overdekken van rijbanen in het algemeen. Daar komen wat dingen bij kijken waarbij iedereen anders tegenaankijkt en er dus verschillende keuzes mogelijk zijn.

Het lijkt mij dat men altijd stevig moet bouwen of er nu wel of niet regelmatig sneeuw valt. Wat ik zeg, dat zijn keuzes die gemaakt worden en in dit geval heeft het vervelend uitgepakt.
in Nederland heeft men dan niet vaak te maken met extreme sneeuwval, maar toch wel met storm en extreme hagel bv.

Begrijp me niet verkeerd, ik val deze mensen niet aan, maar ik heb wel het idee dat er in het algemeen bezuinigd wordt in bouw, niet zelden zelfs gewoon op advies.

Ik weet ook zeker dat men te maken heeft gehad met extreem weer, maar daar zullen we de komende jaren toch op moeten gaan rekenen, het weer veranderd....

Wat ik zeg, ik hoop voor hen dat de verzekering het dekt!

Ja, dat is ook wel zo. Maar als het budget niet groter is, moet je keuzes maken. Door te investeren in zoiets, konden ze vast weer meer omzetten.
Ik ken de manege zelf verder niet, maar sta om de hoek met de paarden en we lopen in het aansluitende bos.
Dat dak zat er al een tijdje, dus heeft ook al wat stormen wel overleeft natuurlijk. Het zit ook vrij beschut.

Ergens mag je je ook afvragen wie er schuld heeft. Ik weet het niet. Misschien heeft de aannemer te makkelijk gedacht, niet het beste werk geleverd?? Dat is maar gissen.

Het viel mij alleen op dat er echt veel bomen waren bezweken. Ik was dus die dag ook verdwaald, omdat ik paden niet heb herkend en heb gemist. Was best zwaar lopen door 40cm en dan verdwalen. Bij de bomen achter ons huis zie ik 3/4e van de takken weer terugveren en de rest blijft hangen, dus zal wel vallen later.

Ik denk ook dat het niet gebruikt is. Vroeger reed ik in een binnenbak die alleen gehuurd werd en je zelf de verlichting aan deed. Dan schoof al het sneeuw er na een half uurtje vanaf.......was ook zo leuk. Hier heeft al het sneeuw op gelegen.

Maar dit is niet hun binnenbak, dus geen idee of hij veel gebruikt wordt normaal.

Het blijft erg sneu en je moet heel blij zijn dat er geen ongelukken zijn gebeurt.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:57

Iedereen bedankt voor al het medeleven, wij zijn nog bezig met de verzekering en uiteraard met de verkoper van deze overkapping.
Het was zeker geen goedkope oplossing en er is ons bij aanschaf verzekerd dat al het nederlandse weer geen probleem moet zijn en er moest minimaal een meter sneeuw op kunnen. Helaas is dat dus niet gelukt.
Voor als nog werkt de verzekering mee en de leverancier ook.
Daarnaast loopt er uiteraard onderzoek hoe het kan dat dit is gebeurd.
Wij zijn erg blij dat we het zagen aankomen en dus iedereen eruit was.
De bak werd erg veel gebruikt zomer en winter dus het is een groot gemis gelukkig kunnen we nu buiten terrecht. Wij hopen op goed weer en hopelijk is alles begin volgend jaar weer op z'n plek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 21:44

...wij hebben een warmtedraad op het plat liggen - en dat gaat aan als er meer dan plm 10 centimeter sneeuw op ligt.

Samen met het afschot houdt dat het dak redelijk sneeuwvrij.

Sterkte Pipo - goed dat jullie het zagen aankomen!
Vecht het maar uit met de verzekering en de constructeur, want ik vind het een blamage, zoniet een schande.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie