Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx
Nieuwsredactie schreef:Want hoewel sneeuw op zich erg licht is, wordt een dik pak al gauw heel zwaar. Poedersneeuw bestaat slechts voor een klein deel uit water en voor het grootste deel uit lucht. Het probleem ontstaat als sneeuw blijft liggen en dat het gewicht daardoor, na verloop van tijd, steeds hoger wordt. Zo kan sneeuw ervoor zorgen dat gebouwen instorten.
Jennyj01 schreef:Ik vind het wel slecht hoor dat een dak met een beetje sneeuw gelijk instort. Nou is er wel wat gevallen maar niet extreem of zo. En het is ook niet zo dat we in Nederland maar een keer in de 10 jaar sneeuw hebben.
Jennyj01 schreef:Ik vind het wel slecht hoor dat een dak met een beetje sneeuw gelijk instort. Nou is er wel wat gevallen maar niet extreem of zo. En het is ook niet zo dat we in Nederland maar een keer in de 10 jaar sneeuw hebben.
Lusitana schreef:Jennyj01 schreef:Ik vind het wel slecht hoor dat een dak met een beetje sneeuw gelijk instort. Nou is er wel wat gevallen maar niet extreem of zo. En het is ook niet zo dat we in Nederland maar een keer in de 10 jaar sneeuw hebben.
Tja, alles moet vaak zo goedkoop mogelijk hè en dan neemt men dit soort risicos. Overigens was het wel extreem veel sneeuw, maar toch zou een dak wat moeten kunnen hebben.
Probleem bij overdekte rijbanen is dat men liever geen dwarsbalken heeft omdat een en ander dan weer veel hoger moet, je wilt immers niet je hoofd stoten als je over een hoge hindernis springt.
Brede dwarsstaande spanten nemen weer ruimte aan de zijkanten in zodat je niet de hele ruimte kunt gebruiken.
Men komt dan als het niet breed gesteund en niet met dwarsbalken mag tot een zwakkere "doos" (met kabelwerk) dan als ze bv gewoon een schuur zouden bouwen die dan zo groot en hoog is dat er een rijbaan in kan.
Komt uiteindelijk ook weer gewoon neer op niet genoeg geld willen uitgeven voor dan maar hoger en breder dan de feitelijke ruimte die je nodig hebt. Maar vaak heeft het ook te maken met beschikbare ruimte en restricties van ruimtelijke ordening.
Overigens lijkt mij van binnen verwarmen helpen tegen sneeuwophoping omdat het op een warm dak echt niet blijft liggen, mits het schuin is uiteraard. (Maar ja, kost ook weer geld, hè)
Los van dit alles is het natuurlijk een ramp voor elke ondernemer als je zoiets overomt en ik hoop dat de verzekering uitkeert (heowel die vaak via clausules onder dit sort dingen uitkomen) en de lessen zo goed als het kan door kunnen gaan.
Lusitana schreef:Ik heb het over overdekken van rijbanen in het algemeen. Daar komen wat dingen bij kijken waarbij iedereen anders tegenaankijkt en er dus verschillende keuzes mogelijk zijn.
Het lijkt mij dat men altijd stevig moet bouwen of er nu wel of niet regelmatig sneeuw valt. Wat ik zeg, dat zijn keuzes die gemaakt worden en in dit geval heeft het vervelend uitgepakt.
in Nederland heeft men dan niet vaak te maken met extreme sneeuwval, maar toch wel met storm en extreme hagel bv.
Begrijp me niet verkeerd, ik val deze mensen niet aan, maar ik heb wel het idee dat er in het algemeen bezuinigd wordt in bouw, niet zelden zelfs gewoon op advies.
Ik weet ook zeker dat men te maken heeft gehad met extreem weer, maar daar zullen we de komende jaren toch op moeten gaan rekenen, het weer veranderd....
Wat ik zeg, ik hoop voor hen dat de verzekering het dekt!
Gebruikers op dit forum: beline1, Googlebot, IndianSu, Jeska2, Tess__ en 4 bezoekers