De magie (of de ongemakken?) van het najaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

De magie (of de ongemakken?) van het najaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 09:37

*Bokt.nl / Horse&Hound
Overige

Afbeelding
Foto door Marjoow

Het Nederlandse weer is altijd een verrassing. Zo schijnt de zon, zo spoel je bijna weg van de regen en een paar dagen later daalt de temperatuur tot onder het vriespunt. De herfst is inmiddels al aardig gevorderd en de winter komt er aan. De omgeving verandert. De bladeren kleuren prachtig oranje, de mist hangt laag over het landschap en straks valt misschien wel de eerste sneeuw. Magisch! Of brengt het voor de paardenliefhebber juist wat ongemakken met zich mee?

1. De wereld is veranderd in een modderpoel
De prachtigste groene paden langs de oevers van de rivieren en sloten of in het bos veranderen in een modderpoel. Als ze al begaanbaar zijn, lijkt je paard op een nijlpaard wanneer je terugkomt van een rit. Benen en buik druipen van de modder en de spetters zitten tot achter de oren.

2. Geen ruimte voor een goede rengalop
Waar de paden zomers perfect zijn voor een goede rengalop, zijn ze nu te glad en te modderig of ze veranderen in de winter in een ijsbaan. Helaas geen ruimte om je paard eens even lekker uit te laten razen.

3. Koude voeten!
Je draagt drie paar sokken en je kunt je tenen nog steeds niet voelen. Zolang je nog in beweging blijft of aan het rijden bent niet zo'n probleem. Maar je ziet al op tegen het moment dat je van je paard moet springen op de harde stenen. En dan maar hopen dat paardlief niet ook nog een stapje opzij doet en zijn hoef op je bevroren tenen neerzet.

4. Je handschoenen zijn niet te vinden
Je weet zeker dat je je handschoenen in je jaszak hebt gestopt. Of in je poetskist. Of toch in de auto of thuis laten liggen? Op de een of andere manier zijn die dingen altijd kwijt op het moment dat je ze nodig hebt. Zaak om meerdere paren aan te schaffen en deze zowel thuis als op stal neer te leggen. En dan maar hopen dat je niet op een gegeven moment twee linkerhandschoenen vindt en de rechter spoorloos zijn.

5. De paard-etende kabouters overwinteren massaal in Nederland
Vergeet de prachtige bladeren en mooie rijp aan de bomen. Let maar gewoon op je paard, want de paard-etende kabouters zijn weer massaal in Nederland neergestreken om te overwinteren. Langs elk pad, achter elke boom, in elke berm kunnen ze wel eens zitten. Dat moet je als paard natuurlijk goed in de gaten houden en er misschien bij voorbaat al voor wegschieten.

6. Klaarmaken voor een rit duurt een eeuwigheid
Tegen de tijd dat je je paard en jezelf hebt ingepakt is het alweer bijna tijd om naar huis te gaan. Dik dekje en uitrijdeken voor je paard, zelf al tien minuten naar je handschoenen moeten zoeken, thermolaarzen aan, muts onder je cap, of toch niet? Toch maar dat extra paar sokken aan. En vergeet de laagjes kleding niet om jezelf warm te houden.

7. Wat? Is het al donker?
Na je werk nog even naar je paard is er bijna niet meer bij, want om 16.00u is het al flink aan het schemeren. Trek de reflectiekleding en lampjes maar uit de kast als je nog buiten op pad moet. En anders de baklichten aan, waardoor het paard weer schrikt van zijn eigen schaduw. Of misschien heb je wel de luxe van een binnenbak, waardoor je van dit alles geen last hebt.

8. Maar ondanks alle perikelen is de winter te paard prachtig!
Op een perfecte winterdag, wanneer alles helderder en scherper lijkt dan normaal en jij en je paard zich een weg banen door het bevroren landschap, is het alsof je je op de perfecte kerstkaart waant. De stilte, de rust, de konijntjes die voor je voeten uitlopen, een roofvogel die boven je hoofd cirkelt op zoek naar een prooi en als je geluk hebt daar tussen de met rijp bedekte bomen een ree die geboeid naar jou en je paard staat te kijken. De winter is prachtig!

joey2010

Re: De magie (of de ongemakken?) van het najaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:58

Hihi precies zoals ik de winter ook ervaar.
En toch vind ik het dan ook magisch om dan om 7.30 u in de winter op pad te gaan met paard en hond.
Beetje laaghangende mist. Knisperend gras omdat het net aan de grond heeft gevroren.
En wanneer je paard uitademt dat je dan de " stoomwolkjes " krijgt.
En de hond heerlijk struinen in de berm op zoek naar muisjes.
En vooral de heerlijke rust omdat je dan niemand tegenkomt zo vroeg.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:42

Hier moest ik toch wel even om lachen, Nederland heeft zo'n beetje het mildste klimaat wat je je kunt voorstellen.
Stelletje watjes... _O-

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:43

Kuggur schreef:
Hier moest ik toch wel even om lachen, Nederland heeft zo'n beetje het mildste klimaat wat je je kunt voorstellen.
Stelletje watjes... _O-

De originele tekst komt dan ook van Horse&Hound ;)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:34

Niet dat daar het klimaat zo anders is hoor in de UK :))
Kuggur, wel een beetje flauwe reactie. Veel NL'ers weten niet beter dan onze winters, jij bent natuurlijk heel stoer in het koude IJsland. Mijn vriend komt uit PK en daar is het 's winters niet kouder dan 15 graden. Vinden de mensen dan ook koud, want ze hebben nog nooit kouder gevoeld. Zijn het dan meteen maar allemaal watjes?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:11

Piekosjj schreef:
Zijn het dan meteen maar allemaal watjes?

Uiteraard :+

Ik kijk nu al uit naar sneeuw! Ik hoop zo om weer eens een buitenrit door een lekkere dikke witte laag sneeuw te kunnen maken <3

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:16

Dit is wel exact hoe ik de winter ervaar _O-
Het kan mij niet snel genoeg weer voorjaar zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:25

Mijn voeten zijn momenteel bevroren. Iemand nog tips voor thermosokken? Heb nu Paardrijsokken + gewone sokken aan. Maar als ik 3-4 uur op de sulky zit vriezen mijn voeten er zo ongeveer af...
Misschien maar twee katten meenemen en op mijn voeten leggen :')

@joey mijn pony ademde vanochtend ook heerlijk stoomwolkjes. Vooral na een galopje was ie 1 grote stoomboot qua ademen :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:26

Om warmere voeten te krijgen werkt het ook al om te zorgen dat je warmere benen hebt. Dus thermolegging onder je broek, of dekentje over je benen :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:28

Wat ook heel erg goed helpt is je voeten voor het rijden insmeren met dampo.. Doei doei koude voeten {:}

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:29

Lienie ik heb een dubbele legging eronder maar geen thermo spul. Moet dat maar eens gaan aanschaffen. Menschort is nog in de maak.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:32

Thermolegging is echt een uitkomst :D
Ik had ook altijd leggings, vier paar sokken enz. aan, en het nog steeds koud. Sinds ik mijn thermolegging heb is dat al zo veel verbeterd. Dat is echt mijn beste aankoop van de laatste paar jaar geweest.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:01

Dat van die paardetende kabouters snap ik niet goed, zijn paarden rapper bang in de winter van niets? Wat is de oorzaak daar dan van?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:02

Mild klimaat of niet, ik vind het nu al stervenskoud. Het liefst hield ik een winterslaap. :')

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:50

Ilsey schreef:
Dat van die paardetende kabouters snap ik niet goed, zijn paarden rapper bang in de winter van niets? Wat is de oorzaak daar dan van?

Veel paarden zijn frisser in de winter; minder naar buiten etc :)

Ik vind dit koude weer heerlijk! Any time over die k*tregen van de laatste tijd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:08

lideli schreef:
Kuggur schreef:
Stelletje watjes... _O-

De originele tekst komt dan ook van Horse&Hound ;)

Ach ja, ook in het VK kan het flink waterkoud worden. Zoals iedereen behalve Kuggur weet is dat een veel naardere kou dan vrieskou.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:58

één ding is zeker: ik kijk in ieder geval uit naar droog weer...