KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:35

GJ9 schreef:
Dat kan natuurlijk niet. Dan hadden ze de recent gekeurde hengsten ook goed moeten keuren als DP en niet als GP.


Waarom kan dat niet?
Een merrie kun je ook omschrijven.
Als hij evt GP wordt maakt hem dat financieel natuurlijkwel aantrekkelijker voor buitenlandse klanten.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:47

Er zijn al meerdere Gelderse hengsten grand prix geworden die daarvoor echt niet overgeschreven zijn naar het dp.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:59

Ik zeg enkel dat me het niet momenteel niet meer zou verbazen. Uiteraard hoop ik van niet.
Eigenlijk jammer dat men destijds niet paarden als Jodokus voor de spreiding ingezet hebben. In de tijd dat ze nog vrij streng waren over de bloedeis waren er nog best wel wat meer RP die Gelders redelijk aansluiting hadden, nu wordt dat steeds moeilijker.

Edit, vertiept

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:33

Dat bloed is nu ook gewoon beschikbaar, via Olivier. Maar daar zijn 3 veulens van in Nederland geboren?

En ik denk dat er nog genoeg hengsten zijn die passen bij het Gelderse fokdoel.
Het Gelderse bloed zoals dat er was in de tijd van SGLDT in stand houden gaat niet meer lukken denk ik, daarvoor is de populatie te klein geworden en de inmenging van vreemd bloed te divers. Ook nu op de eerste bezichtiging zijn het eigenlijk bijna alleen maar halve rijpaarden. En de hengsten die wel 100% Gelders zijn worden veel te weinig ingezet.

Nakomelingen van Henkie uit dressuurmerries kunnen ook gewoon als DP ingeschreven worden. Ik weet niet of buitenlandse klanten wel zo aan hokjesdenken doen, een goed paard is een goed paard, in welke fokrichting dan ook.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:46

Ik denk dat buitenlanders voornamelijk belangrijk vinden om te horen dat het een kwpn'er is, niet zozeer in welke richting die ingeschreven is.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:52

Ik hoop het.
Het zou natuurlijk nog beter zijn als iemand dadelijk een nakomeling uit een mooie veelzijdige Hannoveraan fokt en die Gelders registreerd <<)

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:42

Ja enorm jammer dat Olivier haast niet gebruikt wordt. Waar dat dan aan ligt? Onbekend is onbemind of misschien dat het men afschrikt dat het dv is...
Zo is Casaron ook beschikbaar en die heeft ook weinig gedekt afgelopen jaar. Ik ben van mening dat deze hengst wat kan betekenen, alleen men moet even door wat mindere optredens heen kijken. Als je er over nadenkt waarom bepaalde hengsten populairder zijn dan anderen dan denk ik dat het ook echt ligt aan de manier van promoten en voorbrengen van de hengst. Zo is Alexandro heel populair en heeft Wilson, die minstens zo goed is, toch minder gedekt, maar de promotie rondom alexandro is heel goed en hij staat bij mensen die weten hoe die klaar gemaakt moet worden en voorgesteld moet worden. Zo zijn er meerdere goede hengsten die toch weinig gebruikt zijn door, ik denk, mindere promotie en proffesioneel of spectaculair voorstellen. En reken maar dat het lastig Is, daar ben ik me van bewust. Het kost sowieso allemaal een hoop knaken. Ik hoop dus gewoon dat de fokkers ook daar een beetje doorheen durven te kijken en zeker bloed waarderen en durven te gebruiken. Maar ik snap ook dat men de populairdere hengsten pakken.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:55

Olivier is hartstikke duur toch?

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:31

Nee ik dacht dat hij voor een gereduceerde prijs beschikbaar is in nl. Ik ga even zoeken.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:40

Hij was beschikbaar via vdl stud, maar kan er helaas verder niks meer over vinden. Ik weet dat er 1 mooi veulen van rond loopt in nl.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:15

Sizzle schreef:
Olivier is hartstikke duur toch?


Nee valt wel mee. Zelfde prijs als andere Gelderse hengsten

Quir

Berichten: 17363
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:37

Olivier is toch wel een stuk duurder. :=

$1800 (1500 euro dus).

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:49

Dat is niet de Nederlandse prijs. Als je met hem wilt dekken, moet je gewoon even in overleg met de eigenaresse, het is niet haar bedoeling om hier in Nederland meer voor hem te vragen dan voor de andere Gelderse hengsten.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:00

keat schreef:
Ja enorm jammer dat Olivier haast niet gebruikt wordt. Waar dat dan aan ligt? Onbekend is onbemind of misschien dat het men afschrikt dat het dv is...
Zo is Casaron ook beschikbaar en die heeft ook weinig gedekt afgelopen jaar. Ik ben van mening dat deze hengst wat kan betekenen, alleen men moet even door wat mindere optredens heen kijken. Als je er over nadenkt waarom bepaalde hengsten populairder zijn dan anderen dan denk ik dat het ook echt ligt aan de manier van promoten en voorbrengen van de hengst. Zo is Alexandro heel populair en heeft Wilson, die minstens zo goed is, toch minder gedekt, maar de promotie rondom alexandro is heel goed en hij staat bij mensen die weten hoe die klaar gemaakt moet worden en voorgesteld moet worden. Zo zijn er meerdere goede hengsten die toch weinig gebruikt zijn door, ik denk, mindere promotie en proffesioneel of spectaculair voorstellen. En reken maar dat het lastig Is, daar ben ik me van bewust. Het kost sowieso allemaal een hoop knaken. Ik hoop dus gewoon dat de fokkers ook daar een beetje doorheen durven te kijken en zeker bloed waarderen en durven te gebruiken. Maar ik snap ook dat men de populairdere hengsten pakken.



Laat ik voorop stellen..ik ken Casaron niet echt goed, als ik een standfoto van hem zie dan vind ik hem nog niet zo meevallen qua bouw. Wat vind jij dat hij toe kan voegen?

Promotie is zeker erg belangrijk, maar volgens mij qua kosten niet altijd even rendabel voor de hengstenhouders van gelderse hengsten denk ik.

En Wilson is wellicht niet zo populair vanwege zijn bemerking? ik vind dat in ieder geval een erg fijne hengst qua bouw en beweging.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:53

Ja idd, bij willen gebruiken van die hengst gewoon contact opnemen met vdl of de eigenaresse.

Ik vind Casaron niet tegen vallen op stand eigenlijk.. . Wat vind je tegen vallen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pedigree:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/286030

Ik heb hem meerdere malen van dichtbij meegemaakt en hij is erg lief op stal. Hij heeft van ver moeten komen en er heeft een ruiter opgezeten die hem niet zo heel veel goeds deed en wat het beeld vertroebeld heeft. Casaron komt uit een zeer goede oude merrielijn, Zichem x Irak x Simon Bolivar, waar zeer veel sport uit voor komt, oa het grand prix spring paard Tepic la Silla. De hengst Saron is zijn halfbroer. De vader van Casaron, Ginus, Renville x Heidelberg x Helmar, is een oude springhengst die tot op het hoogste niveau heeft gepresteerd en die wat kan doen in de bloedspreiding en veelzijdigheid. Hij gaat terug op een oude Gelderse lijn en is in principe redelijk veelzijdig opgebouwd, daar renville net zo goed dressuurde als sprong.
Ik geloof dat Casaron karakter, veelzijdigheid en bloedspreiding kan geven en het Gelderse type in stand kan houden. Het is een flinke hengst, maar hij fokt toch luxe door. Ook op klassiekere merries heeft hij de veulens verbeterd, maar ik denk dat hij juist op de halve rijpaard types wat degelijkheid en de Gelderse opdruk kan geven.
De veulens die ik tot nu toe heb gezien, en dat zijn bijna alle veulens, waren aansprekende dieren met een goed bewegingsmechanisme. Mijn veulens waren beide makkelijk in omgang en zeer sociaal.

De bruine is Melina van vorig jaar en de fotoa eronder gaat het om de vos Lenora, welke onwijs lijkt te springen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Och ja dat is Waar, Wilson had een bemerking... kan idd dat dat men ook af heeft gehouden hem veel te gebruiken.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:32

Vosje vind ik wel aansprekend :-}

Op de standfoto's die jij plaatst is de horizon niet recht dus lijkt hij wat voordeliger in elkaar te zitten.

Afbeelding
Dit is meer naar waarheid..ik mis hier wat "nek"..zie een zware hoofd/ hals verbinding. En vind zijn rug wat "verzonken" en bol op de lendenen. Pijpbeen van het voorbeen lijkt wat "ingesnoerd" te zijn en hengst is vrij neerwaarts gebouwd. Schoft lijkt niet omhoog te komen in beweging en het doet wat stug aan allemaal.

Maar goed, hij voert dus wel mooi, veelzijdig en oud bloed wat jij schrijft..uiteindelijk is kunnen presteren natuurlijk het allerbelangrijkste. En is hoe een hengst fokt belangrijker dan hoe hij is.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:10

Ow dat weet ik niet. Zou kunnen. Fotos zijn in een reportage van Theo Jansen gemaakt.
Ik zie wat je bedoeld. Hij heeft idd een wat zwaardere hoofd hals verbinding. De lendenen lijken wat bol, maar of dat van nature is weet ik niet. Het is idd belangrijk hoe een hengst fokt en tot nu toe lijkt het goed te zijn, maar we zullen het gaan zien als de nakomelingen drie zijn. De hengst heeft zn puntjes, maar ik denk dat elk dier dat heeft en het is aan de fokker om te bepalen wat wel of niet bij zn merrie past. Ik heb nog wel foto's van dat de hengst 3 was en kampioen werd in den Bosch. Even zoeken..

Dankje, leuk vosje hè. Eigenlijk was het bruintje haast identiek, maar heb net niet dezelfde foto's ervan. Ben heel benieuwd hoe ze uit gaan groeien.

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:36

Ik ben ook benieuwd, die bewegingsfoto van Den Bosch vind ik dan wel weer aansprekend. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of deze hengst voor de "kenners' het prototype van een gelders paard is?

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:29

Persoonlijk vind ik dit een herkenbaar en veelzijdig Gelders type. Om voor mij het ideale plaatje te fokken zou ik wel aandacht besteden aan de puntjes in het exterieur die jij ookal noemde. De hoofd hals verbinding mag van mij wat lichter en een iets mooier verloop in de bovenlijn. Het is idd wel maar net naar welke foto je kijkt. Ik denk dat je een merrie moet hebben met genoeg lengte in het lichaam. Qua beweging vind ik het lastig te bepalen. Zn bewegingspatroon als drie jarige was anders dan wat hij nu getoond heeft. Nu kan training natuurlijk veel goeds of slechts doen en hij heeft ook wel van ver moeten komen de laatste jaren toen hij weer opgepakt werd. Ik heb wel gemerkt dat hij toch nog luxe kan fokken en dat zijn bloed met bepaalde merries hele mooie aansluiting vind. Zo bleek het zichembloed erachter echt aansluiting te hebben bij het Witmar Alazan bloed van mijn merrie. Dat type kwam heel erg terug in vooral het vosje. Ook op de elegant merries deed hij het heel goed.
Of het voor mij het ultieme voorbeeld van HET prototype is weet ik niet. Ik ben zelf erg weg ook van Wilson. Dat vind ik nou een op en top Gelderse hengst.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 01:02

Op mijn merrie heeft hij niet verkort, en mijn jaarling heeft veel souplesse en ook power vanaf de eerste pas. Even afwachten hoe uitgroeit. De anderen die ik ervan ken zijn ook heel grootramig. Maar komen ook niet uit kleine beknopte merries. Denk dat hij op de juiste merries veel kan betekenen, ik ben tenminste heel blij met de mijne. Ingesnoerde pijp heeft hij trouwens niet hoor, denk niet dat je correctere benen dan die van hem kan vinden.
Prototype Gelders paard, daar kunnen we wel een avond over vullen denk ik. Mijn merrie (zie profiel) is wel meerdere keren aangemerkt als prototype, maar zij is natuurlijk wel van 20 jaar geleden. Ik vind Wilson ook heel dichtbij het prototype komen. Maar het belangrijkste voor mij is dat een paard correct en gezond gebouwd is, dan komt het in beweging ook wel goed met de juiste training.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 08:56

Ik zat met een vriendin in de nieuwste in de strengen te kijken, en wat ons opviel is als je naar de genoemde nieuw aangekeurde dressuur én Gelderse hengsten kijkt alleen de hengst For Ferrero geen Jazz voert, en bij de meeste hengsten zit jazz zelfs nog in de eerste drie generaties.....
Ik denk dat dat het probleem wel weergeeft en onder andere waarom jazzbloed binnen de geldersen niet wenselijk is.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN: Gelderse hengsten Jupiler S en Ibsen B goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:19

Wilson vind ik qua exterieur ook erg goed in elkaar zitten. En goede of slechte training kan een paard inderdaad ook extra maken {goed} of totaal afbreken in beweging bij slechte training/ vast zitten in het lijf. Dus beoordelen op jonge leeftijd vind ik sowieso altijd erg belangrijk.

Juiste merries met voldoende aansluiting is natuurlijk sowieso erg belangrijk, jullie zijn in ieder geval erg positief over zijn nafok dus dat zegt ook wat.
Die ingesnoerde pijp lijkt dan wellicht zo door een wat vertekende foto, irl bekijken is toch nog altijd het beste.

Ik vind jouw merrie inderdaad voor mijn idee aardig voldoen aan het beeld wat ik heb van een gelders paard CJ9.
Maar goed, mijn beeld is wellicht ook wat achterhaald omdat ik dat ook gebaseerd heb op hoe het gelders paard twintig jaar geleden was en iedere fokkerij gaat met zijn tijd mee. {als het goed is}

lailapri

Berichten: 22129
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:36

Keuringsbeleid het kan een stamboek maken of breken.

Zo zie ik dat bij een ander stamboek ook gebeuren. Neem 2 stamboeken. Beide willen een sportpaard/pony voor veelzijdig gebruik. De een met bepaald bloed verplicht de ander met het kleurtje verplichte. Ik schrijf ponies in voor beide stamboeken en loop beide in de keuring mee. De ene geeft alleen maar 2e premies en de ander enkel eerste en ook nog regelmatig hoge klaseringen. Publiek altijd enthousiast over mijn dieren. Stamboek dat laag premeerd en plaatst heeft een kleine populatie. Zeggen een sport dier te willen fokken maar staart op rug dieren zonder lichaamsgebruik doen daar goed en sportdieren niet. Beenstand is niet belangrijk als ze er maar mee kunnen showen. Waar wil je dan heen als stamboek? Een heel deel die ik zag konden gewoon niet galoperen sprongen wat rond met staart op de rug en rechte pootjes. Ik als fokker heb bewust gekozen dat doel niet te volgen maar wel naar de wens van beide stamboeken te fokken, voldoende bloed en de juiste kleur maar dan wel vriendelijke gebruiksdieren. 3 goede gangen en liefst ook nog kunnen springen. Geen show maar makkelijke bewegingen die kinderen ook nog kunnen uitzitten maar wel goed genoeg om op z niveau in de sport te kunnen presteren. Met 1 stamboek ga ik verder de ander heb ik eruit gegooid. Ik heb liever ook niet dat mensen dieren door mij gefokt of van mijn hengst aan bieden aan dat stamboek. Zo blijft mijn lijn vrij van rare keuringsbeleid en straks bruikbaar als stamboek nood heeft aan gebruiksdieren... maar goed kan na verkoop niemand meer tegenhouden natuurlijk.

Wat betreft Gelders, ik kijk regelmatig bij gelderse paarden twijfel nog of het voor mijn ponies wat is maar een dressuurpaard durf ik sowieso al niet aan.