Ben je nog op zoek naar een origineel cadeau voor de feestdagen? Dan heeft een Amsterdamse winkelier misschien wat voor jou! Normaal houdt de eigenaar zich bezig met het opzetten van overleden huisdieren en dierentuindieren, maar nu heeft hij iets speciaals: een hobbelpaard gemaakt van een echt paard.
"Een collega van mij had een paardenhuid weten te bemachtigen, die ze eigenlijk wilde gebruiken voor het Nederlands kampioenschap prepareren", vertelt maker Mario Molina Espeleta. Maar toen de huid daar toch niet geschikt voor bleek, kreeg hij een ander idee. "Laten we er een hobbelpaard van maken, zei ik. Het is een enorm mooie huid."
Het was een compleet ander project dan normaal, zegt de preparateur van Taxidermy Amsterdam. "Er zitten ijzeren frames in, want het moet wel een kind kunnen dragen. Ook heb ik het onderframe moeten ontwerpen."
15.000 euro Voor veel mensen zal het raar klinken, maar voor Mario is het een serieus project. "Ik hoop op ouders of grootouders, die het voor hun kind of kleinkind willen kopen. Het kan ook als kunststuk, maar ik wil eigenlijk wel dat mensen het gebruiken." Mario heeft nog geen kopers, maar het moet wel iemand met geld zijn. "Het paard kost 15.000 euro. Je kunt het dan ook nog helemaal optuigen zoals je zelf wilt", zegt hij.
Mario benadrukt wel dat hij alleen werkt met dieren die een natuurlijke dood gestorven zijn, of al naar de slacht moesten. Ook dit paard was al geslacht omdat hij kreupel was. "We maken nooit dieren dood speciaal voor dit doel", zegt hij.
Ook al is een wat vreemd project voor Mario, voor hem hoeft het zeker niet de laatste keer te zijn dat hij zoiets maakt. "Als iemand hierom vraagt kan ik het best nog een keer maken. Als je een dood paard hebt, dan kan het."
Dekje is een beetje te groot maar voor de rest ziet het er leuk uit, heel netjes afgewerkt ook
Christiene
Geplaatst: 18-11-17 00:00
Niet mijn idee van mooi...
Zou bij niet erin komen.
Zeker niet voor zoveel geld.
antje_vip
Geplaatst: 18-11-17 00:02
Hm tja het is hetzelfde als een leren bank. Al heb ik nog nooit een leren hobbelpaard gezien. Edit: wauw die ziet er echt uit zeg! Alleen jammer van het grote dekje idd
Ergens is het een beetje luguber, maar ik vind m echt prachtig! Het lijkt wel alsof ie zo weg kan lopen.... Wel een stuk duurder in aankoop dan een echte shet Voordeel: schijt niet!
Supertje
Geplaatst: 18-11-17 00:11
antje_vip schreef:
Hm tja het is hetzelfde als een leren bank. Al heb ik nog nooit een leren hobbelpaard gezien
Ik wel, zat zelfs! Ik heb een antiekzaak, en we komen nog weleens antieke hobbelpaarden tegen die bekleed zijn met huid. In de 19e en vroege 20e eeuw waren die behoorlijk populair, en ook behoorlijk kostbaar overigens. Ter illustratie:
Voor dat geld had ie minstens een passend dekje en een écht bitloos hoofdstel mogen kopen voor erbij.
Ik vind het wel fascinerend knap overigens.
belle_boef
Geplaatst: 18-11-17 00:49
Joltsje schreef:
Je zal je eigen paard maar tegen komen
Zou zeker niet leuk zijn Maar aan de andere kant heb je of zelf toestemming gegeven igv natuurlijke dood of heb je je paard verkocht aan de slager en is hij dus niet meer van jou.
Ik zou hem niet kopen maar vind hem echt prachtig gemaakt. Idd zadel naar voren en een passend dekje. Zeker opgetuigd door iemand die geen verstand heeft van paarden. Maar men! Mooi om te zien! Super mooie pony ook!
joyce B
Levensecht... heel knap gedaan. Niet zomaar een cadeautje maar kan me voorstellen dat een rijk iemand zo zijn lievelingspaard wel nog bij zich zou willen houden. Misschien niet als hobbelpaard maar wel als mooie herinnering op een speciaal plekje.
Doet me denken aan Wexy, het strijdpaard van de Prins van Oranje, Koning Willem II. Het paard raakte gewond in de strijd om Waterloo. De Prins heeft het gewonde paard mee naar huis genomen, nadat het genezen is, mocht hij met pensioen. Daarna is hij opgezet in 1839. En hij is er nog steeds.
Dat vind ik een mooi eerbetoon.
Met deze pony vind ik het respectloos om er voorgoed een hobbelpaard van te maken.
Bravura
Geplaatst: 18-11-17 09:10
Niet mijn ding maar toen ik de foto zag dacht ik wel "wauw alsof hij nog leeft...". Heel knap werk al zou ik wel de afwerking van dichtbij eens willen zien. Veel opgezette dieren zijn niet mooi geprepareerd. Sommige zijn wel zo knap geprepareerd alsof ze nog leven en alsof de ogen ook nog "echt" kijken.
Ach....er zijn wel vaker paarden opgezet. Zie ze dan liever opgezet als alleen de huid met hals en hoofd er nog aan....1x zo gezien en ik werd daar echt onpasselijk van.