Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:19

Ik mag toch hopen dat ze niet alleen gaan stappen... 44 km is wel te doen met een getraind menpaard. De afstand die de gemiddelde recreant rijdt onder het zadel is imo niet voldoende. Zou er zeker net als bij endurance vetchecks bij organiseren.

Kabayo

Berichten: 14031
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:20

Ikke,
Het is helemaal prachtig dat het bij jou goed ging. Dit gaat echter wel om 100+ paarden he??

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:21

@Janine1990: zeker zegt dat niks over de gezondheid oid, maar wel over het geestelijke. Een paard van vier 44 (!!) km mee laten lopen moet dus al onwijs braaf zijn/ingereden zijn en veel km’s gemaakt hebben. Dat moet je toch niet willen op die leeftijd? Bij zeven zijn ze in hun koppie al veel verder. Maar goed, als de ruiter maar zijn plezier heeft, toch ;)

Mariska_28

Berichten: 10503
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:22

Leuk voor het plaatje, maar pffff lijkt mij een erg saaie rit..

Janine1990

Berichten: 43807
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:25

Lizzyy schreef:
@Janine1990: zeker zegt dat niks over de gezondheid oid, maar wel over het geestelijke. Een paard van vier 44 (!!) km mee laten lopen moet dus al onwijs braaf zijn/ingereden zijn en veel km’s gemaakt hebben. Dat moet je toch niet willen op die leeftijd? Bij zeven zijn ze in hun koppie al veel verder. Maar goed, als de ruiter maar zijn plezier heeft, toch ;)


Wrong... wie zegt dat een paard van 7 al op z'n derde is beleerd? En wie gaat dat controleren?
Wie zegt dat een paard van 7 koeler in z'n kop is dan een van 4?

Dus nee, die leeftijd doet er weinig toe. :n

Als je dan begint over gesloten groeischijven, kan ik me nog een klein beetje vinden in een leeftijd van 7 jaar. Maar ook dat is maar een gemiddelde en daar naast is training/management van het paard nog steeds vele malen belangrijker in een dergelijke tocht.

ikke

Berichten: 37579
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:30

Kabayo schreef:
Ikke,
Het is helemaal prachtig dat het bij jou goed ging. Dit gaat echter wel om 100+ paarden he??

Ik weet daarnaast van diverse mensen die de afsluitdijk overgestoken zijn.
Dat het om 100+ paarden gaat is ook niet relevant. WELKE paarden gaan het doen? Hoeveel ervaring hebben deze paarden? DAT is waar de risico's zitten, tesamen met het feit dat de organisatoren blijkbaar geen bleek vermoeden hebben van wat daadwerkelijk relevant is om een dergelijke tocht veilig te laten verlopen; afgaand op de hier genoemde eisen.

Het is dus zeker niet geschikt om met elk paard te doen, maar onverantwoord is het niet, mits uitgevoerd door mensen met verstand van zaken en een goede kennis van hun eigen paard.

Het is een hele bijzondere rit, die je maar op een plek kunt maken: op de afsluitdijk :D

Kabayo

Berichten: 14031
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:32

ikke schreef:
Kabayo schreef:
Ikke,
Het is helemaal prachtig dat het bij jou goed ging. Dit gaat echter wel om 100+ paarden he??

Ik weet daarnaast van diverse mensen die de afsluitdijk overgestoken zijn.
Dat het om 100+ paarden gaat is ook niet relevant. WELKE paarden gaan het doen? Hoeveel ervaring hebben deze paarden? DAT is waar de risico's zitten, tesamen met het feit dat de organisatoren blijkbaar geen bleek vermoeden hebben van wat daadwerkelijk relevant is om een dergelijke tocht veilig te laten verlopen; afgaand op de hier genoemde eisen.

Het is dus zeker niet geschikt om met elk paard te doen, maar onverantwoord is het niet, mits uitgevoerd door mensen met verstand van zaken en een goede kennis van hun eigen paard.

Het is een hele bijzondere rit, die je maar op een plek kunt maken: op de afsluitdijk :D

Als er niet 100 paarden mee doen gaat de rit niet door. Die 100 deelnemers is een eis. En ik geloof niet dat daar 100 bomproofe paarden tussen zitten :o vind het maar link

Haha ik vind de afsluitdijk maar saai :P

Janine1990

Berichten: 43807
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:35

Ze zullen wel denken: "Ach, Friezen zijn zulke brave paarden."

:') :') :')

Christiene
Berichten: 7727
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 21:37

Wie verzint dat m niveau rijden langs een autoweg is wat anders dan in een bak of weiland proefje rijden. .

Stomme rechte weg over de asfalt kunnen ze beter dat rustpunt als startplaats doen...

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:33

Lijkt mij een fantastisch evenement.
Mits alle deelnemers zelf goed beoordeeld of hun paard er geschikt voor is.

Qua veiligheid lijkt het mij prima mee te vallen. Er zijn voldoende evenement die minder veilig zijn.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:39

Hilarisch slecht idee, al klinkt het wel leuk. Ooit gereden in zon grote groep? Dat houdt niemand, zowel ruiter als paard, zolang vol, behalve degenen die voorop rijden.

Heel ambitieus, als het doorgaat kom ik kijken, doen we het jaar daarna met Tinkers door de tunnel naar Engeland, die is immers maar 6km langer

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:43

De grootte van de groep doet er niet zoveel toe denk ik. De afstand wel... en 44 km stappen.. ik krijg al blaren op de billen bij de gedachte...

Ineke2

Berichten: 33124
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:45

Anne_GTI schreef:
De grootte van de groep doet er niet zoveel toe denk ik. De afstand wel... en 44 km stappen.. ik krijg al blaren op de billen bij de gedachte...

Dat dus...
Ik heb de afstand wel gereden maar dan voornamelijk in draf en galop. Veel beter vol te houden voor paard en ruiter.

Maar het zal vast een mooi gezicht zijn.

Mariska_28

Berichten: 10503
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:49

Anne_GTI schreef:
De grootte van de groep doet er niet zoveel toe denk ik. De afstand wel... en 44 km stappen.. ik krijg al blaren op de billen bij de gedachte...

Wij doen met de huifkar max de helft, stappend, en dat is lang zat wat mij betreft.. En dat is in een mooie omgeving, en niet op de dijk waar vanaf je de zee nog niet eens kan zien tijdens het rijden.. (mits het fietspad aan dezelfde kant van de dijk zit als de autoweg..)

Janine1990

Berichten: 43807
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:50

Mariska_28 schreef:
Anne_GTI schreef:
De grootte van de groep doet er niet zoveel toe denk ik. De afstand wel... en 44 km stappen.. ik krijg al blaren op de billen bij de gedachte...

Wij doen met de huifkar max de helft, stappend, en dat is lang zat wat mij betreft.. En dat is in en mooie omgeving, en niet op de dijk waar vanaf je de zee nog niet eens kan zien tijdens het rijden.. (mits het fietspad aan dezelfde kant van de dijk zit als de autoweg..)


Daar zeg je nog wat ook... Zee equals zeewind... Toch? :P
daar ben je ook snel klaar mee lijkt me :+

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:16

Ik heb hier echt maar 1 woord voor, krankzinnig... :=

T idee alleen al stel dr gaat er 1 aan de kletter, en die komt op de auto weg terecht..
Dr word daar 130 en harder gereden |o

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:48

Doordat de groep zo groot is kan je ook nog anders dan stappen toch, als je met een kleine groep bent kan je apart starten en delen draven, bijvoorbeeld dmv bordjes bepaalde stukken markeren. Maar dat is met 100 paarden vooral een grote opstopping, eeeh, optocht :+

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:59

We rijden geregeld met de koets mee met een toertochtmet ca 30 koetsen en dat is dan ca. 25 km door dorpen en steden.
En dat gaat prima, maar we hebben veel tijd besteed aan het harden van pezen en banden om zulke afstanden op het harde te rijden. Ik zou het zelf nog niet doen met een vierjarige zulke afstanden rijden op het harde. Ik denk dat veel rijpaarden niet getraind zijn om zulke afstanden op het harde te rijden.
Het idee is gaaf en met mooi weer zeker een mooie rit. Je moet er niet aan denken als je 40 km tegenwind en regen heb. {:}

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:04

Afbeelding

Fietspad ligt helemaal los van de weg.

Zal een goede dagtocht worden. Er zal vast ook een rust tussendoor worden gehouden. En misschien in groepen worden gereden.

Christiene
Berichten: 7727
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:08

Vraag me af of het door ruiters verzonnen is...

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:19

Ik krijg al spierpijn en blaren van het idee. Brrrrr.

Janine1990

Berichten: 43807
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 00:21

Christiene schreef:
Vraag me af of het door ruiters verzonnen is...


Dat vroeg ik me ook meteen af toen het vorige week op FB verscheen...

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 02:06

Op basis van deze foto zou je ook stukken in de berm kunnen draven. Daar wordt het wel een stuk minder belastend door.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 02:59

Met een 4 jarige 44 km rijden. Welke idioot verzint zoiets. Los van de rest van dit idiote plan.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Tocht met Friese paarden op Afsluitdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 03:14

Uhm...er staat toch geldig ruiterbewijs OF M-niveau kunnen rijden?

Niet dat je dan wel meer weet over het niveau qua buitenrijden.
Ik heb mensen dat ruiterbewijs zien halen waar ik nooit mee zou willen buiten rijden.