Ras van de maand: Frederiksborger

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 17:38

*Bokt.nl
Bokt community


De Frederiksborger lijkt niet sterk vertegenwoordigd op Bokt, maar is zeker de moeite waard om eens kennis mee te maken.

Dit barokke en vaak voskleurige oorlogspaard is een werkelijk koninklijk ras en van oorsprong gefokt door de Deense koning Frederik II (1534-1588) en zijn zoon Christian IV (1577-1648). Met het doel om een paard te fokken waarmee zij veilig door oorlogen konden manoeuvreren, maar eenmaal thuis net zo gemakkelijk mee konden pronken onder het zadel of voor de koets.

Afbeelding Afbeelding

Historie
Het ras is ontstaan vanuit vele kruisingen van andere rassen, waaronder Spaanse en inlandse Deense paarden, totdat men een moedig, sterk, snel en wendbaar dier fokte die ook braaf, mooi en mensgericht was. De Frederiksborger was ontstaan.

De Frederiksborger had zijn hoogtijdagen in de 17de eeuw. Vanuit het Franse hof was er een grote vraag naar het ras en men wenste uniformiteit in de paarden. Om hier op in te spelen werd de fokkerij ingericht op kleur, waaronder vossen, zwarte en de destijds wereldberoemde witte paarden. Ook de eerdere gescheiden afdelingen, de rijpaarden en de koetspaarden, werden opgeheven en een zeer veelzijdig en elegant paard ontstond. De bijna 100 jaar die volgde raakte het ras beroemd en zeer geliefd in Europa.

Voor het Amalienborg Paleis in Kopenhagen staat een standbeeld gemaakt door de Franse beeldhouwer
Saly, in 1753-71. Dit paard stelt het ideale Frederiksborger paard voor, gebeeldhouwd naar de kenmerken van beste Frederiksborgerhengsten uit de koninklijke stoeterij.

Afbeelding Afbeelding

De koninklijke stoeterij sloot in de negentiende eeuw toen er door de export en slechte bereikbaarheid te weinig paarden over bleven om de stoeterij voort te zetten. Gelukkig bleef het ras behouden door de Deense boeren en neemt de populariteit van het ras weer langzaam toe.

Bouw en karakter
Zoals veel oude rassen was de Frederiksborger van oorsprong geen heel groot paard, maar inmiddels loopt de stokmaat uiteen van 1.55m tot over de 1.70m.
Ze hebben een trotse houding en vele barokke kenmerken. Het zijn middelzware doch elegante paarden, met vanuit de historie een aanleg voor het hogeschoolwerk. Het originele fokdoel is nog sterk aanwezig, de Frederiksborger is een krachtig en trots, maar elegant en sterk paard.

Afbeelding Afbeelding

De gangen van een Frederiksborger vallen onder de barokke kenmerken. De stap wordt in de fokkerij verbeterd tegenover de oudere meer klassieke dieren en wordt steeds beter, draf is met een goed achterbeen en de galop is ruim gedragen. Ze hebben een wat langere rug en een typisch platter kruis.

Afbeelding Afbeelding

De moed van de Frederiksborger is zeer typerend. Ze zijn dapper en zullen eerder ergens op afstappen dan van wegrennen, zoals een oorlogspaard betaamd. Dat gaat vaak wel gepaard met aardig wat bombarie, snuiven, briesen, een passage of piaffe en natuurlijk het nodige onderzoek van de mogelijke bakkabouter.

Afbeelding Afbeelding

De Frederiksborger is een mensgericht paard, maar laat zich niet daardoor meeslepen. Ze kunnen 'hun' mens goed lezen, weten goed wie wel of niet bij hun karakter past en zijn uitstekende spiegels.
Ze hebben een duidelijke en consequente opvoeding nodig, het zijn intelligente dieren die soms vinden dat ze prima zelf kunnen bepalen wat het plan is. Keihard afdwingen zorgt voor botsingen, maar wanneer je met respect samenwerkt zal ook de Frederiksborger met jou ten strijde trekken en heb je er een wereldpaard aan.

Kleur
Veel Frederiksborgers zijn vossen, de zogenaamde røde kleur. Vaak met grote witte typische sabino aftekeningen. Daarnaast komt ook de meer zeldzame zwarte kleur voor, en soms bruin. Via de elitehengst Salisbury Vejleby is het crèmegen sterk aanwezig in het ras, de palomino en valkgekleurde dieren zouden niet mis gestaan hebben in de koninklijke stallen. De ooit wereldberoemde witte lijn lijkt uitgestorven te zijn.

Afbeelding Afbeelding

Veelzijdig
De Frederiksborger is nog steeds uitermate geschikt voor veelzijdig werk, als rijpaard maar ook als koetspaard. Daarnaast zijn ze ook veelzijdig inzetbaar in verschillende takken. Het zijn fijne recreatiepaarden die graag een uitstapje in de wedstrijdring maken, maar ook met plezier de ruiterpaden onveilig maken. Hun dappere karakter en intelligentie zorgt voor een nuchter paard die open staat voor het uitproberen van nieuwe dingen, maar ook prima functioneert als familiepaard voor het gehele gezin.

In de sport functioneren de Frederiksborgers ook erg goed. Dit beperkt zich niet enkel tot de dressuurring, hun kracht en wendbaarheid komen uitstekend tot hun recht in de steeds populairder wordende Working Equitation.

Afbeelding

Langzaamaan leren steeds meer mensen dit fijne ras kennen en breidt het zich rustig over Nederland, België en ook Bokt. We zien en lezen graag nog meer verhalen over dit bijzondere ras!

Voor volgende maand zijn we op zoek naar al jullie ervaringen met de Highland pony.
Post je verhalen en foto's hier: [RPA] Ras van de maand: de Highland Pony
Ook kan iedereen in dat topic in de poll meestemmen voor het volgende uit te lichten ras.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


janouk
Blogger

Berichten: 17809
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:17

Wat gaaf om te lezen. Ik kende het ras eerlijk gezegd niet, tot dat ik working equitation ging rijden. Daar rijden Frederiksborgers mee. Dappere barokke paarden. Mooie paarden.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15855
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:32

Ik vind het gewoon een Gelderse uit Denemarken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:37

Knappe paarden zeg, ik had er nooit van gehoord

Tink89
Berichten: 2838
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:14

Prachtige paarden, wij hopen dat we er ooit een kunnen kopen :)

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:16

Prachtige dieren :+:.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:34

Leuk om de Frederiksborgers weer eens terug te zien. Ik ben fan! Jammer dat er niet even een voorbeeld bij staat van een valk of palomino (Valentin.... <3 )

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

MarliesR

Berichten: 3275
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:44

Zulke heerlijke dieren <3

Mijn mooie Palomino merrie (net drie op de foto)

Afbeelding

Afbeelding

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:00

*\o/* *\o/* Wat een prachtig mooi Artikel is dit geworden.

Natuurlijk ben ik bevooroordeeld maar als ik dit lees ben ik echt heel blij deze prachtige paarden in mijn achtertuin te hebben staan.

@ janderegelaa: precies dat heb ik al jaren lang gezegd... heb ook een Frederiksborger/Gelder gefokt waarbij je het verschil absoluut niet ziet.

Frederiksborger fokkerij Hof Honesta. www.hofhonesta.com

SophievdV
Berichten: 14704
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:15

Ik zie wel verschil met Geldersen. In beweging zijn ze niet gelijk.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15855
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:57

SophievdV schreef:
Ik zie wel verschil met Geldersen. In beweging zijn ze niet gelijk.

Dat is ook zo. Ik ben meer gecharmeerd van onze Geldersen qua beweging. Maar in type en vrij bloed kunnen ze nog best wat toevoegen aan onze Gelderse populatie mits je de beweging maar in de gaten houdt.

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:14

<3 <3 <3 3 jaar lang een Frederiksborger op stal gehad, van alles mee gedaan (Trek, dressuur working equitation) zo'n heerlijk dier. Ooit komt er weer een Frederiksborger op stal!!

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Peelie

Berichten: 13382
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:28

En vriendin van mij heeft een frederiksborger.

Zo'n stoer beest en voor de duvel niet bang.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:38

Wat een super gaaf artikel is het geworden!

En super leuk ook om mijn paard er ook in terug te zien :)!

Hier nog wat extra beeldmateriaal.
Mijn eerste zelfgefokte veulen van vorig jaar:
Afbeelding
Afbeelding

Samen met haar moeder (mijn merrie Duette):
Afbeelding

Tink89
Berichten: 2838
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:40

JustLizz schreef:
Wat een super gaaf artikel is het geworden!

En super leuk ook om mijn paard er ook in terug te zien :)!

Hier nog wat extra beeldmateriaal.
Mijn eerste zelfgefokte veulen van vorig jaar:
[ [url=m/qSFfNx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HITaZ8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Samen met haar moeder (mijn merrie Duette):
[ [url=m/bchyjN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hi Lizzy! :D

En waar is een foto van je prachtige veulen van dit jaar? /3

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:42

Tink89 schreef:
JustLizz schreef:
Wat een super gaaf artikel is het geworden!

En super leuk ook om mijn paard er ook in terug te zien :)!

Hier nog wat extra beeldmateriaal.
Mijn eerste zelfgefokte veulen van vorig jaar:
[ [url=m/qSFfNx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HITaZ8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Samen met haar moeder (mijn merrie Duette):
[ [url=m/bchyjN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hi Lizzy! :D

En waar is een foto van je prachtige veulen van dit jaar? /3


Hi!

Hihi, die moet ik even zoeken, want die stond nog niet in mijn account ;)!
Die prachtige Zonne komt natuurlijk ook nog op Bokt voorbij :D!

Tink89
Berichten: 2838
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:58

JustLizz schreef:
Tink89 schreef:

Hi Lizzy! :D

En waar is een foto van je prachtige veulen van dit jaar? /3


Hi!

Hihi, die moet ik even zoeken, want die stond nog niet in mijn account ;)!
Die prachtige Zonne komt natuurlijk ook nog op Bokt voorbij :D!

Dan is het goed :D Tenminste... zo lang je d'r niet verkoopt ;) ;)

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:36

janderegelaa schreef:
Ik vind het gewoon een Gelderse uit Denemarken.


Ik vind onze gelderse paarden echt een stuk luxer gebouwd en lichtvoetiger bewegen.
Ik vind de Frederiksborgers meer weg hebben van onze Groningers, qua type, beweging en karakter

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:35

Nou ik zie ook meer overeenkomsten met een Gelderse dan een Groninger..

Alle 3 de type waren van oorsprong luxe koetspaarden.

Fredriksborger is mijn inziens meer dan de Groninger het type trouw gebleven....en vindFredriksborgers erg mooi.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:58

En voor de liefhebbers nog wat foto's van mijn knappe palomino merrie veulen van dit jaar: Merværdi's Zonne <3 <3

Afbeelding


Afbeelding

Tink89
Berichten: 2838
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:02

JustLizz schreef:
En voor de liefhebbers nog wat foto's van mijn knappe palomino merrie veulen van dit jaar: Merværdi's Zonne <3 <3

[ [url=m/JSwk4N.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/VqycYr.png]Afbeelding[/url] ]


<3 <3 <3 <3 <3

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:21

Een nog vrij onbekend ras voor mij, maar wauw wat zien ze er leuk uit! Hun karakter ed spreekt me zeker aan!

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Ras van de maand: Frederiksborger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:39

Wat een knapperd die Merværdi's Zonne. Ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord, maar ik vind het absoluut een vreselijk leuk ras.

mellienie

Berichten: 163
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:11

Sinds een jaar ben ik zelf ook trotse eigenaresse van een Frederiksborger. Een ontzettend lief en stoer paard. Ook al is hij nog niet eens 2,5, hij lijkt al erg volwassen. Ik vind het zelf een heel elegant paard, en op sommige momenten zie je echt dat karakteristieke van de Frederiksborger in hem. Heel mooi om te zien. Dit wordt een vriend voor het leven, een paard met een gouden hart. Ik kan heel lang over hem praten maar ik denk dat foto's meer zeggen. Meet Honestas Furesø! :)

Als veulen:

Afbeelding


Hier net 2 jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vinden jullie hem ook zo mooi? <3

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:37

hij is Prachtig Mellienie


Afbeelding

Die met het kolletje is sinds afgelopen woensdag mijn grote trots!

(zijn halfbroer op de foto is te koop ;) )

I Survived because the fire within, burned brighter than the fire around me.
*~ Duende ~* Frederiksborger ras (moravitas_devoto op Instagram )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annienke, CupCakes_, f_pepper, Fientj, Kim_S, MerleSimone en 19 bezoekers